Náš český "Den poté"...
Zatímco hrozba epidemie není samozřejmě u konce a ekonomické škody jsou na začátku, my máme dnes svůj "Den poté".
Poté, co si vláda neskutečně chaoticky počíná u ekonomických kroků, soud jasně a srozumitelně řekl, že zcela špatně postupovala i z pohledu právního. A neboť šlo o zcela zásadní otázky zákony stanovených lidských práv, je to defekt (a selhání) obrovských rozměrů.
Bohužel, není to důvod k oslavě. Málokdy přinese selhání státu (vlády a úřadů) něco dobrého. Obávám se, že toto bude tak trochu ten případ:
1. Část lidí, které vnukl "správný pohled na věc pan president", bude mít za to, že důležitější než právo (ale třeba i svoboda, demokracie a další "věci"), je to, aby ten správný vůdce mohl činit takzvaně správná rozhodnutí (která se mnohdy prokáží velmi brzy jako zcela špatná).
Rozkol ve společnosti mezi skupinou, která si demokracie a právního státu cení, a těch, kteří jeho hodnoty jaksi nevidí, se tím prohloubí. Pokud se druhé skupiny ujme PR mašinerie pana premiéra, může hrozit, že opravdu naši společnost směrem třeba k Maďarsku Viktora Orbána (kterého zjevně jistou dobu považoval premiér Babiše za inspiraci) posune. Tedy něco, čemu se naštěstí podstatná část naší země účinně brání.
Stát se to nemusí, ale vyžadovalo by to od vlády pokoru a posun od vládnutí silou a strachem k vládnutí formou spolupráce. S občany, ale třeba i opozicí, neb na lecčems by bylo možno najít širokou shodu. Jen to chce zcela jiný přístup.
2. Přes noc zrozené změny opatření proti šíření nákazy jsou z pohledu minulých dní i týdnů revoluční. A tuto revoluci lze vysvětlit pouze dvěma způsoby. Ani jeden není uklidňující. První z nich značí, že vláda do včerejška platná opatření "přepálila" a nebyla ochotna to přiznat. A bez rozsudku soudu by zřejmě nechala "umrtvenou" společnost ještě po řadu dní a týdnů, a to bez dostatečných argumentů.
Ještě horší, cynická a nebezpečná logika rozhodnutí by byla, že lidem nyní vláda ukáže, jak věci vypadají, když nemůže dle svých představ vládnout.
Pokud by totiž došlo ke zhoršení situace (což by nás stálo nejen peníze, ale i zdraví mnoha lidí), vláda by v rámci své PR strategie (označení za lživou by bylo přesné) označila viníky - soudy (nerespektující její "práva") a lidi, kteří s omezením svobody nesouhlasí. To, že důvodem zrušení vládních omezení nebyla jejich intenzita, ale právní forma, by spoustu lidí slyšet nechtělo.
Dnešní vláda a úředníci, kteří jsou u moci, u moci ještě nějakou, delší či kratší dobu, budou. Jsou tam proto, že se o tuto možnost velmi vehementně ucházeli. A (jako je to obvyklé) slibovali, jak kvalitně budou pro naši zemi pracovat.
Jistě, že dnešní situace je výjimečná, ale úkoly, prostředky a cíle jsou podobné jako kdykoliv předtím. Takže bych byl rád, kdyby vláda dělala svou práci. Kompetentně. A co nejlépe. To znamená podstatně jinak než dosud. Začne to tím, že se s naším malým "Dnem poté" vyrovná zcela jinak, než to dosud učinila.
Poté, co si vláda neskutečně chaoticky počíná u ekonomických kroků, soud jasně a srozumitelně řekl, že zcela špatně postupovala i z pohledu právního. A neboť šlo o zcela zásadní otázky zákony stanovených lidských práv, je to defekt (a selhání) obrovských rozměrů.
Bohužel, není to důvod k oslavě. Málokdy přinese selhání státu (vlády a úřadů) něco dobrého. Obávám se, že toto bude tak trochu ten případ:
1. Část lidí, které vnukl "správný pohled na věc pan president", bude mít za to, že důležitější než právo (ale třeba i svoboda, demokracie a další "věci"), je to, aby ten správný vůdce mohl činit takzvaně správná rozhodnutí (která se mnohdy prokáží velmi brzy jako zcela špatná).
Rozkol ve společnosti mezi skupinou, která si demokracie a právního státu cení, a těch, kteří jeho hodnoty jaksi nevidí, se tím prohloubí. Pokud se druhé skupiny ujme PR mašinerie pana premiéra, může hrozit, že opravdu naši společnost směrem třeba k Maďarsku Viktora Orbána (kterého zjevně jistou dobu považoval premiér Babiše za inspiraci) posune. Tedy něco, čemu se naštěstí podstatná část naší země účinně brání.
Stát se to nemusí, ale vyžadovalo by to od vlády pokoru a posun od vládnutí silou a strachem k vládnutí formou spolupráce. S občany, ale třeba i opozicí, neb na lecčems by bylo možno najít širokou shodu. Jen to chce zcela jiný přístup.
2. Přes noc zrozené změny opatření proti šíření nákazy jsou z pohledu minulých dní i týdnů revoluční. A tuto revoluci lze vysvětlit pouze dvěma způsoby. Ani jeden není uklidňující. První z nich značí, že vláda do včerejška platná opatření "přepálila" a nebyla ochotna to přiznat. A bez rozsudku soudu by zřejmě nechala "umrtvenou" společnost ještě po řadu dní a týdnů, a to bez dostatečných argumentů.
Ještě horší, cynická a nebezpečná logika rozhodnutí by byla, že lidem nyní vláda ukáže, jak věci vypadají, když nemůže dle svých představ vládnout.
Pokud by totiž došlo ke zhoršení situace (což by nás stálo nejen peníze, ale i zdraví mnoha lidí), vláda by v rámci své PR strategie (označení za lživou by bylo přesné) označila viníky - soudy (nerespektující její "práva") a lidi, kteří s omezením svobody nesouhlasí. To, že důvodem zrušení vládních omezení nebyla jejich intenzita, ale právní forma, by spoustu lidí slyšet nechtělo.
Dnešní vláda a úředníci, kteří jsou u moci, u moci ještě nějakou, delší či kratší dobu, budou. Jsou tam proto, že se o tuto možnost velmi vehementně ucházeli. A (jako je to obvyklé) slibovali, jak kvalitně budou pro naši zemi pracovat.
Jistě, že dnešní situace je výjimečná, ale úkoly, prostředky a cíle jsou podobné jako kdykoliv předtím. Takže bych byl rád, kdyby vláda dělala svou práci. Kompetentně. A co nejlépe. To znamená podstatně jinak než dosud. Začne to tím, že se s naším malým "Dnem poté" vyrovná zcela jinak, než to dosud učinila.