Vysoká hra Martina Romana. Na úkor daňových poplatníků
Generální ředitel ČEZu Martin Roman hraje vysokou hru. Rozhodl se, že polostátní akciová společnost ČEZ obejde slabou přechodnou vládu a prosadí změnu zákona o obchodování s emisními povolenkami. Bez projednání ve vládě - přímo ve sněmovně. ČEZ na to má dost síly, má "své lidi" jak v ODS, tak v ČSSD. Jelikož jde o přesun desítek miliard od státu do ČEZu, vybral si pro předložení pozměňovacího návrhu k zákonu silný kalibr. Návrh "Made in ČEZ" předkládají až v dojemné shodě bývalí ministři průmyslu Říman (ODS) a Urban (ČSSD). Návrh se přirozeně vůbec netýká spotřebních daní, k jehož novele zákona byl načten, ale jde o typický protiústavní přílepek.
Pozoruhodná je bohorovnost, s jakou Martin Roman obchází vládu, která disponuje reálnou pravomocí ho prostřednictvím dozorčí rady odvolat z funkce generálního ředitele. Ví, že má politickou elitu pod kontrolou. Právě popisovaný příběh je toho dokladem.
ČEZ usiluje o to, aby Poslanecká sněmovna schválila ve středu jeho pozměňovací návrh, kterým se přesunou budoucí příjmy státu do příjmů ČEZu. Mezi lety 2013 až 2020 půjde podle odhadů ministerstva životního prostředí o přesun cca 68 mld. Kč z příjmů státního rozpočtu (z našich peněz) do rozpočtu elektrárenských společností, dominantně ČEZu.
Pozměňovací návrh odkazuje na evropský klimaticko-energetický balíček, který umožňuje některým zemích "ušetřit" náklady na výrobu elektřiny tím, že část emisí oxidu uhličitého nebudou povinny pokrýt nákupem emisních povolenek. Je o tzv. postupný náběh aukcí v elektroenergetice, který mohou členské státy s nízkým HDP a vysokou závislostí na uhí od roku 2013 využít. Mohou, ale nemusí. Rozhodnutí o tom, zda Česká republika využije možnost tzv. postupného náběhu aukcí v elektroenergetice, by mělo být velmi podrobně diskutováno. V principu jde o přesun peněz ze státu do elektrárenských společností za podmínky, že tyto peníze budou nainvestovány do modernizace elektráren. Jenže pravidla, co bude považováno za investice motivované postupným náběhem aukcí teprve určí Evropská komise a měl by je poté upřesnit vládní návrh novely zákona. Nikoli na míru šitá novela ČEZu., která předbíhá i budoucí pravidla Evropské komise.
Zde je namístě vyvrátit jeden veliký mýtus. Politici blízcí ČEZu tvrdí, že postupný náběh aukcí povede k žádoucímu snížní ceny elektřiny. To není bohužel pravdou. ČEZu se pravda sníží výrobní náklady tím, že nebude povinen nakupovat 100% emisních povolenek v aukcích, ale část jich dostane zdarma (v roce 2013 to bude po odečtení exportu přes 50% povolenek zdarma). Jenže cenu silové elektřiny určuje trh. Snížení nákladů výroby tedy nepovede ke snížení cen elektřiny, ale ke zvýšení zisku ČEZu (a jejích manažerů!). K tzv. windfall profitu (windfall lze přeložit jako neočekávané bohatství anebo také napadané ovoce).
Podstatným argumentem proti rozhodnutí o využití možnosti postupného náběhu aukcí je skutečnost, že zvýšení zisku elektrárenských společností půjde na úkor státu. Výnosy z aukcí jsou podle schválené směrnice přijmem členského státu. S cca 68 miliardami korun se dá udělat docela dost dobrých věcí. To by však nesměla ODS a ČSSD (jak budou hlasovat komunisté a lidovci?) tuto částku přesunout v zítřejším hlasování ČEZu.
Další otázkou je, proč takový spěch? Podle evropské směrnice musí členský stát, který hodlá možnost postupného náběhu aukcí využít, předložit Evropské komisi žádost do 30. září 2011. Tato žádost musí obsahovat i tzv. "Národní plán investic do vybavení a modernizace infrastruktury a do čistých technologií". Směrnice ukládá tomu, kdo využije možnost úlevy a čerpá část povolenek zdarma, povinnost kompenzovat úspořené náklady za povolenky ekologickými investicemi. ČEZ sprintuje s návrhem také proto, že stávající politická situace mu umožňuje nastavit pozměňovacím návrhem jemu vyhovující pravidla fungování postupného náběhu aukcí dříve, než komise zveřejní pokyny, jak má celý systém fungovat. Pozměňovací návrh navíc diskriminuje ostatní výrobce elektřiny v ČR. Podle návrhu musí totiž být alespoň polovina hodnoty úspory za bezplatně přidělené povolenky investována do konce roku 2011. Která jiná elektrárenská společnost má program modernizace připravený a rozjetý tak, že je schopna garantovat, že polovinu úspor za povolenky nainvestuje do konce roku 2011?
Podaří-li se Martinu Romanovi ve středu protlačit jeho přílepek, může naštěstí ještě nadvakráte narazit. Za prvé u Ústavního soudu kvůli tomu, že se jedná o protiústavní přílepek. Za druhé u Evropské komise, která neuzná jeho stávající plán modernizace elektráren jako investice, které byly stimulovány ziskem povolenek zdarma a bude je (po právu) považovat za investice, které by ČEZ realizoval tak jako tak (business-as-usual).
Martin Roman tímto pozměňovacím návrhem zcela obchází ministerstvo životního prostředí, které nese odpovědnost za klima a emisní obchodování. Jsem si jist, že za mého působení ve vládě by si tuto nehoráznost nedovolil.
Pozoruhodná je bohorovnost, s jakou Martin Roman obchází vládu, která disponuje reálnou pravomocí ho prostřednictvím dozorčí rady odvolat z funkce generálního ředitele. Ví, že má politickou elitu pod kontrolou. Právě popisovaný příběh je toho dokladem.
ČEZ usiluje o to, aby Poslanecká sněmovna schválila ve středu jeho pozměňovací návrh, kterým se přesunou budoucí příjmy státu do příjmů ČEZu. Mezi lety 2013 až 2020 půjde podle odhadů ministerstva životního prostředí o přesun cca 68 mld. Kč z příjmů státního rozpočtu (z našich peněz) do rozpočtu elektrárenských společností, dominantně ČEZu.
Pozměňovací návrh odkazuje na evropský klimaticko-energetický balíček, který umožňuje některým zemích "ušetřit" náklady na výrobu elektřiny tím, že část emisí oxidu uhličitého nebudou povinny pokrýt nákupem emisních povolenek. Je o tzv. postupný náběh aukcí v elektroenergetice, který mohou členské státy s nízkým HDP a vysokou závislostí na uhí od roku 2013 využít. Mohou, ale nemusí. Rozhodnutí o tom, zda Česká republika využije možnost tzv. postupného náběhu aukcí v elektroenergetice, by mělo být velmi podrobně diskutováno. V principu jde o přesun peněz ze státu do elektrárenských společností za podmínky, že tyto peníze budou nainvestovány do modernizace elektráren. Jenže pravidla, co bude považováno za investice motivované postupným náběhem aukcí teprve určí Evropská komise a měl by je poté upřesnit vládní návrh novely zákona. Nikoli na míru šitá novela ČEZu., která předbíhá i budoucí pravidla Evropské komise.
Zde je namístě vyvrátit jeden veliký mýtus. Politici blízcí ČEZu tvrdí, že postupný náběh aukcí povede k žádoucímu snížní ceny elektřiny. To není bohužel pravdou. ČEZu se pravda sníží výrobní náklady tím, že nebude povinen nakupovat 100% emisních povolenek v aukcích, ale část jich dostane zdarma (v roce 2013 to bude po odečtení exportu přes 50% povolenek zdarma). Jenže cenu silové elektřiny určuje trh. Snížení nákladů výroby tedy nepovede ke snížení cen elektřiny, ale ke zvýšení zisku ČEZu (a jejích manažerů!). K tzv. windfall profitu (windfall lze přeložit jako neočekávané bohatství anebo také napadané ovoce).
Podstatným argumentem proti rozhodnutí o využití možnosti postupného náběhu aukcí je skutečnost, že zvýšení zisku elektrárenských společností půjde na úkor státu. Výnosy z aukcí jsou podle schválené směrnice přijmem členského státu. S cca 68 miliardami korun se dá udělat docela dost dobrých věcí. To by však nesměla ODS a ČSSD (jak budou hlasovat komunisté a lidovci?) tuto částku přesunout v zítřejším hlasování ČEZu.
Další otázkou je, proč takový spěch? Podle evropské směrnice musí členský stát, který hodlá možnost postupného náběhu aukcí využít, předložit Evropské komisi žádost do 30. září 2011. Tato žádost musí obsahovat i tzv. "Národní plán investic do vybavení a modernizace infrastruktury a do čistých technologií". Směrnice ukládá tomu, kdo využije možnost úlevy a čerpá část povolenek zdarma, povinnost kompenzovat úspořené náklady za povolenky ekologickými investicemi. ČEZ sprintuje s návrhem také proto, že stávající politická situace mu umožňuje nastavit pozměňovacím návrhem jemu vyhovující pravidla fungování postupného náběhu aukcí dříve, než komise zveřejní pokyny, jak má celý systém fungovat. Pozměňovací návrh navíc diskriminuje ostatní výrobce elektřiny v ČR. Podle návrhu musí totiž být alespoň polovina hodnoty úspory za bezplatně přidělené povolenky investována do konce roku 2011. Která jiná elektrárenská společnost má program modernizace připravený a rozjetý tak, že je schopna garantovat, že polovinu úspor za povolenky nainvestuje do konce roku 2011?
Podaří-li se Martinu Romanovi ve středu protlačit jeho přílepek, může naštěstí ještě nadvakráte narazit. Za prvé u Ústavního soudu kvůli tomu, že se jedná o protiústavní přílepek. Za druhé u Evropské komise, která neuzná jeho stávající plán modernizace elektráren jako investice, které byly stimulovány ziskem povolenek zdarma a bude je (po právu) považovat za investice, které by ČEZ realizoval tak jako tak (business-as-usual).
Martin Roman tímto pozměňovacím návrhem zcela obchází ministerstvo životního prostředí, které nese odpovědnost za klima a emisní obchodování. Jsem si jist, že za mého působení ve vládě by si tuto nehoráznost nedovolil.