Česká literatura – LÁSKA NEBESKÁ?
Ten v Lipsku třísetpadesátiletou tradicí, v Evropě do roku 2019 druhý nejdůležitější, byl letos potřetí zrušen, z obav před nejistou pandemickou situací a ztrátami, vzhledem ke stornu účasti velkých německých nakladatelství. Pro Lipsko je typické setkávání autorů se čtenáři. Veletrh chtěl letos odříct i doprovodný festival, ale narazil na odpor. Nakladatelé, lipské kulturní instituce, autoři i jejich překladatelé spojili síly a uspořádali týdenní festival „LIPSKO PŘESTO ČTE“. Přijeli autoři nejenom z celého Německa, ale také z Portugalska, které mělo být letos hostující zemí veletrhu, dále z Rakouska, které hostuje v Lipsku příští rok, a konečně i z Česka (A. Mornštajnová, R. Denemarková, V. Hanišová, M. Toman, J. Rudiš, R. Sikora, Jitka B. Srbová a O. Macl), Norska, Nizozemí a z balkánských zemí. Televize ZDF s nimi vysílala slavný formát „Modrá pohovka“ z Kongresové haly v lipské ZOO a malí nezávislí nakladatelé se rozhodli uspořádat alternativní veletrh s prodejem knih v průmyslové hale Werk2 v městské části Connewitz. Literární akce probíhaly na čtyřech desítkách míst po celém městě a byly skvěle navštíveny, v podstatě do možné 60%ní kapacity sálů s ohledem na stále trvající pandemii. Jedním z témat v kuloárech byla budoucnost Lipského knižního veletrhu – postaví se znovu na nohy? Tak pevně jako před pandemií? Anebo se nakladatelé i autoři spokojí s festivalem, který byl dříve bez veletrhu nemyslitelný, a nyní již druhým rokem úspěšně proběhl? Budou chtít platit až dvacetinásobně víc za pronajatou výstavní plochu na výstavišti než v kulturní „fabrice“ WERK2? A nestačí Německu podzimní mezinárodní veletrh ve Frankfurtu nad Mohanem?
foto: Archiv ČLC, MK, Klára Přibylová
Na tyto otázky možná odpoví dubnový veletrh v Londýně a částečně Bologna. Na letošní mezinárodní veletrh literatury pro děti a mládež se i přes pandemii sjelo po dvouleté pauze 1070 vystavovatelů z 85 zemí světa! Statisíce tištěných knih bylo na výstavišti v jeho centrální části a ve čtyřech výstavních halách. Velcí nakladatelé veletrh nenechali „ve štychu“. Čestným hostem letošního 59. ročníku veletrhu byl emirát Sharjah ze Spojených arabských emirátů s dvaceti autory a stovkou knih přeložených do italštiny. Během čtyř dnů se na veletrhu konalo 250 literárních akcí pro odbornou veřejnost. V Boloni bylo navíc na různých místech 18 tematických výstav pro dětské a mladé čtenářky i čtenáře.
Národní stánek s českou literaturou využilo 25 českých nakladatelů, např. BAOBAB, Petrkov, Pipasik, Euromedia Group, Host, INFOA nebo BRIO. Představili především novinky z tvorby pro děti a mládež, komiksy a knihy oceněné Zlatou stuhou. Svůj stánek v Boloni měly i Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara z Plzně, nakladatelství Albatros Media a Albi. Naše literatura slavila v Boloni úspěchy – tři mezinárodní poroty vybraly z více než dvou tisíců titulů nominovaných na veletržní literární cenu Bologna Ragazzi sto knih, které považují na současném trhu za nejkvalitnější. Jsou mezi nimi i tři české: komiks pro děti s ekologickým poselstvím Michala Šandy a Davida Dolenského z nakladatelství Meander, nazvaný TIBBLES, knížka Terezy Říčanové o jejím životě s krávou z nakladatelství BAOBAB a naučná kniha o lidské ruce z produkce Albatrosu od Magdy Gargulákové a Vítězslava Mecnera. Další úspěch zaznamenali studenti „Sutnarky“ z Plzně v mezinárodní soutěži Silent Book Contest – tedy knížek beze slov. Mezi 14 finalisty z celého světa jsou tři: Anna-Marie Kohutová, Marto Kelbl a Kateřina Illnerová. V Boloni své práce vystavovali a o případném vítězství se dozvědí v květnu na knižním veletrhu v Turínu.
První dva veletržní už trochu připomínaly předcovidové veletrhy (spíše v těch průměrně navštívených chvílích), ale i to je pozitivní zjištění. Ty následující už přilákaly minimum návštěvníků – proč, to netuším. I přesto Bologna dává naději – nejenom tu veletržně obchodní, ale i tu potvrzující sílu tištěných papírových knih. Umocňuje ji kvalita a výběr titulů pro děti a mládež napříč světem, což znamená slibnou konkurenci tabletům a mobilním telefonům, které mladí čtenáři svírají v ruce stále častěji.