Korespondence s Ministerstvem financí
V posledním roce jsem si vyměnil pár dopisů s odborem Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ministerstva financí. Dovolím si zde podstatné pasáže těchto dopisů ocitovat.
Obec Ondřejov Ministerstvu financí
Věc: Výzva k postupu podle § 43 odst. 1 zák. 202/1990 o loteriích
1) Zastupitelstvo obce Ondřejov schválilo dne 13. 3. 2007 obecně závaznou vyhlášku č. 2/2007 o provozování výherních hracích přístrojů na určených místech a v určeném čase v obci Ondřejov. (...) Článek 1 odst. 1 této vyhlášky zní:
"Čl. 1. Určení míst
(1) Výherní hrací přístroje v obci Ondřejov smějí být provozovány pouze na území zvenčí ohraničeném následujícími pozemky k. ú. Třemblat: (...) "
(Následuje seznam pozemků ležících v nepřístupné chatové oblasti; v r. 2007 totiž panoval právní názor, že obec nesmí zakázat automaty všude, proto jsme je zakázali všude mimo tuto chatovou oblast, kde by se stejně nedaly provozovat.)
2) V době účinnosti této vyhlášky vydalo Ministerstvo financí rozhodnutí (...), kterým byly povoleny dva interaktivní videoloterijní terminály na adrese "náměstí 9. května 37, Ondřejov". Toto rozhodnutí bylo vydáno bez vědomí Obce Ondřejov, na jejímž území měly být terminály umístěny. Adresa "náměstí 9 května 37, Ondřejov" neleží v území vymezeném článkem 1 odst. 1 obecně závazné vyhlášky Obce Ondřejov č. 2/2007 (...)
3) Podle odst. 44 a 46 odůvodnění nálezu Ústavního soudu Pl. ÚS 29/10 jsou videoloterijní terminály podřazeny pod definici uvedenou v § 2 písm. e zák. 202/1990 o loteriích a jiných sázkových hrách (...)
4) Z nálezu Ústavního soudu Pl. ÚS 29/10 tedy vyplývá, že uvedeným rozhodnutím byly Ministerstvem financí na uvedené adrese Obce Ondřejov povoleny dva výherní hrací přístroje.
5) Ze znění vyhlášky Obce Ondřejov 2/2007 a z uvedeného judikátu Ústavního soudu je zřejmé, že v době od vydání vyhlášky 2/2007 Obce Ondřejov (...) nebylo možno provozování dvou videoloterijních terminálů na uvedeném místě povolit. (...)
6) Ministerstvu financí jsou uvedené skutečnosti známy nejpozději od 9. října 2011, kdy mu byla doručena datová zpráva s platným zněním naší vyhlášky 2/2007. Podle § 43 odst. 1 zákona o loteriích "Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil, zruší povolení, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, pro které by nebylo možné loterii nebo jinou podobnou hru povolit ". Povinností Ministerstva financí po 10. říjnu 2011, kdy takové okolnosti vyšly najevo, bylo neprodleně zahájit proces zrušení povolení a v zákonné lhůtě do 30 dnů toto povolení zrušit. Uvedený proces bylo Ministerstvo financí povinno zahájit z moci úřední bez návrhu.
7) K dnešnímu dni jsou na uvedené adrese v provozu dva videoloterijní terminály.
8) Na základě výše uvedených skutečností žádáme Ministerstvo financí o sdělení, zda bylo povolení dvou videoloterijních terminálů na uvedené adrese zrušeno, a v případě, že zrušeno nebylo, ho vyzýváme, aby konalo svou povinnost podle § 43 odst. 1 a uvedené povolení neprodleně zrušilo. (...)
RNDr. Martin Macháček,
starosta obce Ondřejov
Ministerstvo financí Obci Ondřejov
Věc: Žádost o specifikaci podnětu
Vážený pane starosto,
Navazujeme na vás podnět ze dne 28. 1. 2012 ohledně přezkumu povolení k provozu
videoloterijních terminálů na území obce. Vláda přijala dne 16. května 2012 konečné znění revokovaného usnesení č. 347. Ve vztahu k obecně závazným vyhláškám obcí vláda uložila Ministerstvu financí tyto úkoly:
Bod II:
1. zahájit do 16. července 2012 správní řízení v režimu ustanovení § 43 odst. 1 zákona č.
202/1990 Sb., o loteriích (...) na základě podnětů a v případě, že povolení bylo vydáno
v rozporu s obecně závaznou vyhláškou, která byla platná a účinná již v době vydání
povolení.
2. zahajovat správní řízení v režimu § 43 odst. 3 loterního zákona na základě podnětů o
narušování veřejného pořádku ve smyslu § 4 odst. 2 loterního zákona,
3. zabezpečit soulad další rozhodovací praxe Ministerstva financí s obecně závaznými
vyhláškami vydanými podle § 50 odst. 4 loterního zákona.
Bod III:
1. zajistit, aby v případě podání žádosti obce o přezkoumání rozhodnutí z důvodu vyhlášky rozhodlo Ministerstvo financí o takové žádosti do 90 dnů ode dne jejího
podání. Podle tohoto bodu bude Ministerstvo financí postupovat v případě podnětů
podaných obcemi po 16. květnu 2012 a bude nerozhodné, zda obecně závazná
vyhláška obce byla platná a účinná již v době vydání povolení anebo byla přijata
teprve následně, tj. po vydání povolení.
Pokud jde o plnění bodu II/1 usnesení obracíme se na Vás s dotazem, zda s ohledem
na značný časový odstup na svém někdejším podnětu zaslaném Ministerstvu financí nadále trváte. V kladném případě si Vás dovolujeme požádat o nový podnět a zároveň Vás instruovat o jeho náležitostech tak, aby mohl být adekvátním podkladem pro zabezpečení realizace bodu II/1 usnesení vlády č. 347.
Ministerstvo financí především doporučuje, aby nový podnět byl co možná nejvíce konkrétní, tj. zaměřil se pouze na jednu nebo jen několik adres provozoven, které samospráva hodnotí jako nejvíce rizikové, to vše ovšem pod podmínkou, že vybraná/é adresa/y byla/y v době vydání povolení v rozporu s obecně závaznou vyhláškou regulující inkriminovaný druh loterie a jiné podobné hry.
Totéž doporučení, tj. maximální konkretizace podnětu, se týká také podnětů, jež budou
nově podávány ve smyslu bodu III/1. Budou-li tyto podněty přes naše doporučení
formulovány celoplošně, bude nuceno provést výběr „adres“ Ministerstvo financí, což však nepovažujeme za optimální řešení.
Na vysvětlení našeho doporučení na konkretizaci podnětů obcí sdělujeme, že plně
postačí zahájení jednoho anebo jen několika správních řízení neboť jádro případného
soudního sporu bude vždy totožné, a to posouzení aplikační praxe Ministerstva financí
ohledně konkrétní obecně závazné vyhlášky. Dalším důvodem, který svědčí pro maximální konkretizaci podnětů, je princip procesní ekonomie. (...)
S pozdravem
Ing. Karel Korynta,
ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
Obec Ondřejov Ministerstvu financí
Vážený pane inženýre,
obdržel jsem Váš dopis čj. MF -61068/2012/34 týkající se přezkumu povolení k provozu VLT na území obce.
Na Váš dotaz, zda s ohledem na "značný časový odstup" na svém podnětu trváme, sděluji, že trváme. Připadá mi velmi zvláštní, že na náš dopis půl roku neodpovídáte a pak po nás chcete, abychom ho pro "značný časový odstup" podali ještě jednou.
Přikládám kopii svého dopisu ze dne 28. 1. a trváme na tom, abyste postupovali podle zákona.
Podle § 43 odst. 1 zákona o loteriích "Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil, zruší povolení, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, pro které by nebylo možné loterii nebo jinou podobnou hru povolit ".
Povinností Ministerstva financí bylo zahájit proces zrušení povolení neprodleně poté, kdy se o rozporu s obecně závaznou vyhláškou obce dozvědělo, což se stalo 9. 10. 2011 doručením naší vyhlášky a kromě toho i dne 29. 1. 2012 doručením našeho podnětu. Uvedený proces je Ministerstvo financí povinno zahájit z moci úřední bez návrhu a nevidím důvodu, proč by potřebovalo podnět opakovat.
Nerozumím také tomu, že se máme "zaměřit pouze na jednu nebo jen několik adres provozoven, které hodnotíme jako nejvíce rizikové". Podle výše uvedeného zákonného ustanovení jste povinni zrušit povolení všech her, které jste povolili v rozporu s naší vyhláškou, a ne jen "nejvíce rizikových". (...)
S pozdravem,
RNDr. Martin Macháček,
starosta obce Ondřejov
Obec Ondřejov Ministerstvu financí
Věc: Výzva k postupu podle § 43 odst. 1 zák. 202/1990 o loteriích
1) Zastupitelstvo obce Ondřejov schválilo dne 13. 3. 2007 obecně závaznou vyhlášku č. 2/2007 o provozování výherních hracích přístrojů na určených místech a v určeném čase v obci Ondřejov. (...) Článek 1 odst. 1 této vyhlášky zní:
"Čl. 1. Určení míst
(1) Výherní hrací přístroje v obci Ondřejov smějí být provozovány pouze na území zvenčí ohraničeném následujícími pozemky k. ú. Třemblat: (...) "
(Následuje seznam pozemků ležících v nepřístupné chatové oblasti; v r. 2007 totiž panoval právní názor, že obec nesmí zakázat automaty všude, proto jsme je zakázali všude mimo tuto chatovou oblast, kde by se stejně nedaly provozovat.)
2) V době účinnosti této vyhlášky vydalo Ministerstvo financí rozhodnutí (...), kterým byly povoleny dva interaktivní videoloterijní terminály na adrese "náměstí 9. května 37, Ondřejov". Toto rozhodnutí bylo vydáno bez vědomí Obce Ondřejov, na jejímž území měly být terminály umístěny. Adresa "náměstí 9 května 37, Ondřejov" neleží v území vymezeném článkem 1 odst. 1 obecně závazné vyhlášky Obce Ondřejov č. 2/2007 (...)
3) Podle odst. 44 a 46 odůvodnění nálezu Ústavního soudu Pl. ÚS 29/10 jsou videoloterijní terminály podřazeny pod definici uvedenou v § 2 písm. e zák. 202/1990 o loteriích a jiných sázkových hrách (...)
4) Z nálezu Ústavního soudu Pl. ÚS 29/10 tedy vyplývá, že uvedeným rozhodnutím byly Ministerstvem financí na uvedené adrese Obce Ondřejov povoleny dva výherní hrací přístroje.
5) Ze znění vyhlášky Obce Ondřejov 2/2007 a z uvedeného judikátu Ústavního soudu je zřejmé, že v době od vydání vyhlášky 2/2007 Obce Ondřejov (...) nebylo možno provozování dvou videoloterijních terminálů na uvedeném místě povolit. (...)
6) Ministerstvu financí jsou uvedené skutečnosti známy nejpozději od 9. října 2011, kdy mu byla doručena datová zpráva s platným zněním naší vyhlášky 2/2007. Podle § 43 odst. 1 zákona o loteriích "Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil, zruší povolení, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, pro které by nebylo možné loterii nebo jinou podobnou hru povolit ". Povinností Ministerstva financí po 10. říjnu 2011, kdy takové okolnosti vyšly najevo, bylo neprodleně zahájit proces zrušení povolení a v zákonné lhůtě do 30 dnů toto povolení zrušit. Uvedený proces bylo Ministerstvo financí povinno zahájit z moci úřední bez návrhu.
7) K dnešnímu dni jsou na uvedené adrese v provozu dva videoloterijní terminály.
8) Na základě výše uvedených skutečností žádáme Ministerstvo financí o sdělení, zda bylo povolení dvou videoloterijních terminálů na uvedené adrese zrušeno, a v případě, že zrušeno nebylo, ho vyzýváme, aby konalo svou povinnost podle § 43 odst. 1 a uvedené povolení neprodleně zrušilo. (...)
RNDr. Martin Macháček,
starosta obce Ondřejov
Ministerstvo financí Obci Ondřejov
Věc: Žádost o specifikaci podnětu
Vážený pane starosto,
Navazujeme na vás podnět ze dne 28. 1. 2012 ohledně přezkumu povolení k provozu
videoloterijních terminálů na území obce. Vláda přijala dne 16. května 2012 konečné znění revokovaného usnesení č. 347. Ve vztahu k obecně závazným vyhláškám obcí vláda uložila Ministerstvu financí tyto úkoly:
Bod II:
1. zahájit do 16. července 2012 správní řízení v režimu ustanovení § 43 odst. 1 zákona č.
202/1990 Sb., o loteriích (...) na základě podnětů a v případě, že povolení bylo vydáno
v rozporu s obecně závaznou vyhláškou, která byla platná a účinná již v době vydání
povolení.
2. zahajovat správní řízení v režimu § 43 odst. 3 loterního zákona na základě podnětů o
narušování veřejného pořádku ve smyslu § 4 odst. 2 loterního zákona,
3. zabezpečit soulad další rozhodovací praxe Ministerstva financí s obecně závaznými
vyhláškami vydanými podle § 50 odst. 4 loterního zákona.
Bod III:
1. zajistit, aby v případě podání žádosti obce o přezkoumání rozhodnutí z důvodu vyhlášky rozhodlo Ministerstvo financí o takové žádosti do 90 dnů ode dne jejího
podání. Podle tohoto bodu bude Ministerstvo financí postupovat v případě podnětů
podaných obcemi po 16. květnu 2012 a bude nerozhodné, zda obecně závazná
vyhláška obce byla platná a účinná již v době vydání povolení anebo byla přijata
teprve následně, tj. po vydání povolení.
Pokud jde o plnění bodu II/1 usnesení obracíme se na Vás s dotazem, zda s ohledem
na značný časový odstup na svém někdejším podnětu zaslaném Ministerstvu financí nadále trváte. V kladném případě si Vás dovolujeme požádat o nový podnět a zároveň Vás instruovat o jeho náležitostech tak, aby mohl být adekvátním podkladem pro zabezpečení realizace bodu II/1 usnesení vlády č. 347.
Ministerstvo financí především doporučuje, aby nový podnět byl co možná nejvíce konkrétní, tj. zaměřil se pouze na jednu nebo jen několik adres provozoven, které samospráva hodnotí jako nejvíce rizikové, to vše ovšem pod podmínkou, že vybraná/é adresa/y byla/y v době vydání povolení v rozporu s obecně závaznou vyhláškou regulující inkriminovaný druh loterie a jiné podobné hry.
Totéž doporučení, tj. maximální konkretizace podnětu, se týká také podnětů, jež budou
nově podávány ve smyslu bodu III/1. Budou-li tyto podněty přes naše doporučení
formulovány celoplošně, bude nuceno provést výběr „adres“ Ministerstvo financí, což však nepovažujeme za optimální řešení.
Na vysvětlení našeho doporučení na konkretizaci podnětů obcí sdělujeme, že plně
postačí zahájení jednoho anebo jen několika správních řízení neboť jádro případného
soudního sporu bude vždy totožné, a to posouzení aplikační praxe Ministerstva financí
ohledně konkrétní obecně závazné vyhlášky. Dalším důvodem, který svědčí pro maximální konkretizaci podnětů, je princip procesní ekonomie. (...)
S pozdravem
Ing. Karel Korynta,
ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
Obec Ondřejov Ministerstvu financí
Vážený pane inženýre,
obdržel jsem Váš dopis čj. MF -61068/2012/34 týkající se přezkumu povolení k provozu VLT na území obce.
Na Váš dotaz, zda s ohledem na "značný časový odstup" na svém podnětu trváme, sděluji, že trváme. Připadá mi velmi zvláštní, že na náš dopis půl roku neodpovídáte a pak po nás chcete, abychom ho pro "značný časový odstup" podali ještě jednou.
Přikládám kopii svého dopisu ze dne 28. 1. a trváme na tom, abyste postupovali podle zákona.
Podle § 43 odst. 1 zákona o loteriích "Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil, zruší povolení, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, pro které by nebylo možné loterii nebo jinou podobnou hru povolit ".
Povinností Ministerstva financí bylo zahájit proces zrušení povolení neprodleně poté, kdy se o rozporu s obecně závaznou vyhláškou obce dozvědělo, což se stalo 9. 10. 2011 doručením naší vyhlášky a kromě toho i dne 29. 1. 2012 doručením našeho podnětu. Uvedený proces je Ministerstvo financí povinno zahájit z moci úřední bez návrhu a nevidím důvodu, proč by potřebovalo podnět opakovat.
Nerozumím také tomu, že se máme "zaměřit pouze na jednu nebo jen několik adres provozoven, které hodnotíme jako nejvíce rizikové". Podle výše uvedeného zákonného ustanovení jste povinni zrušit povolení všech her, které jste povolili v rozporu s naší vyhláškou, a ne jen "nejvíce rizikových". (...)
S pozdravem,
RNDr. Martin Macháček,
starosta obce Ondřejov