Co by mělo být základem základního vzdělávání
Příspěvek k připravované revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Zážitky z regionální politiky. Díl 1: První dojmy
Na zasedání zastupitelstva Středočeského kraje dne 18. listopadu 2016 jsem byl spolu s dalšími 10 kolegy zvolen radním. Je to zajímavá zkušenost.
Středočeský kraj za 4 roky nedal na rekonstrukce silnic ani tolik, kolik Liberecký
Přitom je má čtyřikrát delší a mnohem zatíženější. A středočeské silnice podle toho vypadají
Řekněme to natvrdo 3: škola se neobejde ani bez kázně
A ještě přesněji: vést děti ke kázni je jedním z nejdůležitějších úkolů školy.
To úplně nejdůležitější
Dobře, přeháním, nejdůležitější je, aby nebyla válka. Ale skoro hned potom.
Řekněme to natvrdo: Škola se neobejde bez učení nazpaměť
Dril, učení nazpaměť a kázeň jsou dnes ošklivá slova; neznám školu, která by se chlubila, že se v ní driluje nebo učí nazpaměť. Jenomže neznám ani školu, kde by se nazpaměť neučilo.
Vzpomínám ... a nezávidím
Je pěkné, že se dnes děti ve škole nevidí nic, co by mohlo negativně poznamenat jejich cítění. Ale já vzpomínám na svého učitele pana Kavečku, který nám v sedmé třídě řekl: „Děcka, u koho se doma bude zabíjet králík? Dobře, Fanóšu, řekni tatovi, ať mi ho donese, že mu ho vrátím vykuchaného.“
Mám uskutečnitelný sen
Jak se uskutečňují sny? Nadávat nestačí
Řekněme to natvrdo: škola se neobejde bez drilu, bez učení nazpaměť a bez kázně
Ale s dvěma výhradami: Za prvé, jde o pouhé prostředky, nástroje, ne cíle - jejich užití je rozumné, jen když jimi dosahujeme rozumných cílů. A za druhé, jsou to nástroje nebezpečné jako skalpel - když je užíváme neopatrně, můžeme toho spoustu pokazit. Dril, memorování a kázeň musí žáky bavit tak, že ani nepoznají že jde o dril, že se učí nazpaměť nebo že dodržují kázeň. Používání takových prostředků vyžaduje od učitele cit, inteligenci a zkušenost; a aby se lidé s těmito vlastnostmi hrnuli do učitelského povolání, k tomu je třeba, aby bylo úplně jinak placeno než dnes.