Evropa má novou průmyslovou strategii. Čeká nás revoluce?
Strategii pro evropský průmysl jsme už netrpělivě vyhlíželi. Její původní verze, která vyšla jen den před tím, než Světová zdravotnická organizace prohlásila COVID-19 za pandemii, musela být přepracována, aby odrážela aktuální stav ekonomiky. Pandemie si již dlouhou dobu vybírá svou daň a unijní ekonomika prochází změnami, které by si na jejím začátku dovedl představit jen málokdo. Řada potřeb se však za posledních dvanáct měsíců nezměnila a upgradovaný dokument s nimi počítá. Jde především o rozhodnutí EU přejít k zelené a digitální ekonomice, ale i další strategické kroky.
Už dlouho se snažím o to, aby se do středu pozornosti politiků dostaly malé a střední podniky. Jejích výsostné postavení v unijní ekonomice, kde představují 99 % všech podniků, není dostatečně reflektováno a často se na ně úplně zapomíná. Po prvním prolistování nové průmyslové strategie EU mám však dojem, že by se konečně mohlo podařit tento trend zlomit a zajistit těmto firmám adekvátní zacházení. Jsem přesvědčena, že k tomu paradoxně přispěly samotné malé a střední podniky, které krize citelně zasáhla, ale i přesto celá řada z nich dokázala, že se umí přizpůsobit situaci, přijít na trh s inovačním řešením nebo se zcela přeorientovat.
Strategie proto počítá nejen s cílenou finanční pomocí, ale také s lepšími možnostmi investic. Jsem nesmírně ráda, že dokument obsahuje v podstatě překlopení strategie pro malé a střední podniky, kterou představila moje politická skupina v Evropském parlamentu a na které jsem se osobně podílela. Za naprosto zásadní v tomto ohledu považuji příslib snižování regulatorní a byrokratické zátěže a posuzování dopadů nově přijímaných legislativ na malé a střední podnikání v Evropě. Evropská komise si může být jistá, že to bereme vážně a jako Evropský parlament na to budeme dohlížet.
Klíčovým momentem celé upgradované průmyslové strategie je apel na otevřenost ekonomiky EU, avšak s plným vědomím možných rizik a snahou jim předcházet. Ekonomická krize, kterou vyvolala pandemie, odhalila v některých sektorech strategickou závislost EU na dovozu ze třetích zemí. Cestou není stažení výroby do Evropy, ale větší snaha o diverzifikaci mezinárodních dodavatelských řetězců, navazování mezinárodních partnerství a připravenost evropských firem a jejich byznysových strategií včas a správně reagovat, pokud by v budoucnu došlo k výpadku nebo jiným komplikacím.
Jedna věc je strategie napsaná na papíře, druhá pak to, jak je prováděna v praxi. I v případě průmyslové strategie EU platí, že čas nejlépe ukáže, zda byla připravena správně. Unijní ekonomika je robustní a s tím kalkuluje i tento dokument. Otázkou ale zůstává, do jaké míry se podaří strategii promítnout do každé nově přijímané legislativy v jednotlivých sektorech a zda to bude zároveň dávat smysl i jako celek. Naprosto klíčový bude také přístup členských států, které musí strategii přijmout za svou a překlápět ji do svých priorit a konkrétních kroků nejen v krátkodobém, ale také dlouhodobém horizontu. Jedině tak budeme moct mluvit o revoluci.
Původně psáno pro měsíčník Hospodářské komory ČR Komora.
Už dlouho se snažím o to, aby se do středu pozornosti politiků dostaly malé a střední podniky. Jejích výsostné postavení v unijní ekonomice, kde představují 99 % všech podniků, není dostatečně reflektováno a často se na ně úplně zapomíná. Po prvním prolistování nové průmyslové strategie EU mám však dojem, že by se konečně mohlo podařit tento trend zlomit a zajistit těmto firmám adekvátní zacházení. Jsem přesvědčena, že k tomu paradoxně přispěly samotné malé a střední podniky, které krize citelně zasáhla, ale i přesto celá řada z nich dokázala, že se umí přizpůsobit situaci, přijít na trh s inovačním řešením nebo se zcela přeorientovat.
Strategie proto počítá nejen s cílenou finanční pomocí, ale také s lepšími možnostmi investic. Jsem nesmírně ráda, že dokument obsahuje v podstatě překlopení strategie pro malé a střední podniky, kterou představila moje politická skupina v Evropském parlamentu a na které jsem se osobně podílela. Za naprosto zásadní v tomto ohledu považuji příslib snižování regulatorní a byrokratické zátěže a posuzování dopadů nově přijímaných legislativ na malé a střední podnikání v Evropě. Evropská komise si může být jistá, že to bereme vážně a jako Evropský parlament na to budeme dohlížet.
Klíčovým momentem celé upgradované průmyslové strategie je apel na otevřenost ekonomiky EU, avšak s plným vědomím možných rizik a snahou jim předcházet. Ekonomická krize, kterou vyvolala pandemie, odhalila v některých sektorech strategickou závislost EU na dovozu ze třetích zemí. Cestou není stažení výroby do Evropy, ale větší snaha o diverzifikaci mezinárodních dodavatelských řetězců, navazování mezinárodních partnerství a připravenost evropských firem a jejich byznysových strategií včas a správně reagovat, pokud by v budoucnu došlo k výpadku nebo jiným komplikacím.
Jedna věc je strategie napsaná na papíře, druhá pak to, jak je prováděna v praxi. I v případě průmyslové strategie EU platí, že čas nejlépe ukáže, zda byla připravena správně. Unijní ekonomika je robustní a s tím kalkuluje i tento dokument. Otázkou ale zůstává, do jaké míry se podaří strategii promítnout do každé nově přijímané legislativy v jednotlivých sektorech a zda to bude zároveň dávat smysl i jako celek. Naprosto klíčový bude také přístup členských států, které musí strategii přijmout za svou a překlápět ji do svých priorit a konkrétních kroků nejen v krátkodobém, ale také dlouhodobém horizontu. Jedině tak budeme moct mluvit o revoluci.
Původně psáno pro měsíčník Hospodářské komory ČR Komora.