ODS, ČSSD a rozšíření pravomocí NKÚ: S korupcí na věčné časy
Senát právě zarazil kontrolu samospráv a státem vlastněných podniků. Dopravní podnik hlavního města Prahy likes this.
Senát Parlamentu ČR zamítl protikorupční novelu Ústavy ČR a zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, které by umožnily, aby mezi kontrolované subjekty patřily územní samosprávné celky a firmy, které stát nebo obec vlastnicky ovládá. Senátoři tím zhatili jednu z mála skutečně protikorupčních aktivit vlády, která by jednoznačně umožnila lepší kontrolu nakládání s veřejnými prostředky.
Nepřekvapivě se proti zákonu postavil třeba celý senátní klub ODS, přičemž ODS, jako hlavní vládní strana, má být nositelkou protikorupční agendy. Hodně hlasů, resp. zdržení se hlasování, přidala i ČSSD.
Proti zákonu hlasovalo mnoho starostů a současně senátorů, protože nechtějí, aby jim někdo viděl pod prsty a mohl kontrolovat například soulad se zákonem při uzavírání nevýhodných smluv.
Jelikož se jedná o ústavní zákon, sněmovna ho nemůže přehlasovat. Dlouhodobé úsilí politiků i nevládních organizací o to, aby zde existovala kontrola nad fungováním obcí a státních či obecních firem, pro tuto chvíli končí. Děkujeme. Nad společnostmi jako je pražský dopravní podnik nadále nebude kontrola a můžeme se tak těšit na další příklady neprůhledného tunelování, outsourcingu a smluv. Jupí.
Ačkoliv se jedná původně o společný návrh poslanců ODS a ČSSD, který by měl mít širokou podporu v Parlamentu ČR, novely vyvolaly široké diskuze. Návrh nejdříve narazil v Poslanecké sněmovně, kde se jako problémové ukázalo rozšíření pravomocí na státem vlastněné podniky jako jednotlivé dopravní podniky, České dráhy nebo ČEZ. Po koaličním kompromisu sněmovny, při kterém byly z kontroly vyloučeny společnosti kotované na burze, tedy konkrétně ČEZ, se nyní v Senátu jako "zásadní problém" ukázala kontrola obcí. Argument, že se starostové obávají „šikany“ ze strany NKU, je zcela zástupný. Dnes není možné nijak napadat například nevýhodné smlouvy uzavírané veřejnou správou, kontrola z NKÚ by mohla alespoň o jasně nevýhodných obecních smlouvách reportovat.
V civilizované Evropě platí, že fungující právní a demokratický stát je vystavěn na principu vyvažování a kontroly moci. Vláda, hejtman nebo starosta utrácí veřejné prostředky. Nejvyšší kontrolní instituce, v Čechách NKÚ kontroluje, nezávisle na té či oné vládě, hejtmanovi a nezávisle na aktuální politické situaci, jestli je utrácí efektivně, hospodárně a v souladu se zákonem. O svých zjištěních podává nezávislou zprávu poslancům a všem občanům.
NKÚ tak není jenom "další kontrola", je to instituce založená Ústavou České republiky k tomu, aby takovouto kontrolu, veřejnou a nezávislou na politických stranách, poskytovala. Není přece reálné si myslet, že "své" obecní politiky si občan pohlídá doma z gauče. Kontrolovat veřejné zakázky nebo víceleté investiční projekty takto určitě nelze. Proto si občan platí daně a z nich, mimo jiné, Nejvyšší kontrolní úřad.
To, že starosty, hejtmany nebo ředitele státních firem kontroluje finanční úřad, živnostenský úřad nebo hasiči, je úplně normální - tyto instituce kontrolují každého kdo má platit daně, podnikat nebo udržovat nemovitosti. Odmítat kontrolu NKÚ s argumentem že obec, kraj nebo firma (čtěme ovšem: starosta, hejtman, šéfové firmy) plní povinnosti stejně jako ostatní smrtelníci, je zvláštní.
Jediným relevantním vysvětlením, proč zákon neprošel je, že starostové/senátoři chtějí dál krást. Prostřednictvím mafiánských akciovek, jako je zmiňovaný Dopravní podnik hlavního města Prahy, nebo Jižní centrum největšího města Brna, to jde, jak mají ozkoušeno, báječně. Jak řekl senátor Vystrčil, předkladatelé návrhu mu "nedokázali, že v obcích je nějaká korupce".
Hlasování: http://senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=13526&O=9
Matěj Hollan a Martin Fadrný
Senát Parlamentu ČR zamítl protikorupční novelu Ústavy ČR a zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, které by umožnily, aby mezi kontrolované subjekty patřily územní samosprávné celky a firmy, které stát nebo obec vlastnicky ovládá. Senátoři tím zhatili jednu z mála skutečně protikorupčních aktivit vlády, která by jednoznačně umožnila lepší kontrolu nakládání s veřejnými prostředky.
Nepřekvapivě se proti zákonu postavil třeba celý senátní klub ODS, přičemž ODS, jako hlavní vládní strana, má být nositelkou protikorupční agendy. Hodně hlasů, resp. zdržení se hlasování, přidala i ČSSD.
Proti zákonu hlasovalo mnoho starostů a současně senátorů, protože nechtějí, aby jim někdo viděl pod prsty a mohl kontrolovat například soulad se zákonem při uzavírání nevýhodných smluv.
Jelikož se jedná o ústavní zákon, sněmovna ho nemůže přehlasovat. Dlouhodobé úsilí politiků i nevládních organizací o to, aby zde existovala kontrola nad fungováním obcí a státních či obecních firem, pro tuto chvíli končí. Děkujeme. Nad společnostmi jako je pražský dopravní podnik nadále nebude kontrola a můžeme se tak těšit na další příklady neprůhledného tunelování, outsourcingu a smluv. Jupí.
Ačkoliv se jedná původně o společný návrh poslanců ODS a ČSSD, který by měl mít širokou podporu v Parlamentu ČR, novely vyvolaly široké diskuze. Návrh nejdříve narazil v Poslanecké sněmovně, kde se jako problémové ukázalo rozšíření pravomocí na státem vlastněné podniky jako jednotlivé dopravní podniky, České dráhy nebo ČEZ. Po koaličním kompromisu sněmovny, při kterém byly z kontroly vyloučeny společnosti kotované na burze, tedy konkrétně ČEZ, se nyní v Senátu jako "zásadní problém" ukázala kontrola obcí. Argument, že se starostové obávají „šikany“ ze strany NKU, je zcela zástupný. Dnes není možné nijak napadat například nevýhodné smlouvy uzavírané veřejnou správou, kontrola z NKÚ by mohla alespoň o jasně nevýhodných obecních smlouvách reportovat.
V civilizované Evropě platí, že fungující právní a demokratický stát je vystavěn na principu vyvažování a kontroly moci. Vláda, hejtman nebo starosta utrácí veřejné prostředky. Nejvyšší kontrolní instituce, v Čechách NKÚ kontroluje, nezávisle na té či oné vládě, hejtmanovi a nezávisle na aktuální politické situaci, jestli je utrácí efektivně, hospodárně a v souladu se zákonem. O svých zjištěních podává nezávislou zprávu poslancům a všem občanům.
NKÚ tak není jenom "další kontrola", je to instituce založená Ústavou České republiky k tomu, aby takovouto kontrolu, veřejnou a nezávislou na politických stranách, poskytovala. Není přece reálné si myslet, že "své" obecní politiky si občan pohlídá doma z gauče. Kontrolovat veřejné zakázky nebo víceleté investiční projekty takto určitě nelze. Proto si občan platí daně a z nich, mimo jiné, Nejvyšší kontrolní úřad.
To, že starosty, hejtmany nebo ředitele státních firem kontroluje finanční úřad, živnostenský úřad nebo hasiči, je úplně normální - tyto instituce kontrolují každého kdo má platit daně, podnikat nebo udržovat nemovitosti. Odmítat kontrolu NKÚ s argumentem že obec, kraj nebo firma (čtěme ovšem: starosta, hejtman, šéfové firmy) plní povinnosti stejně jako ostatní smrtelníci, je zvláštní.
Jediným relevantním vysvětlením, proč zákon neprošel je, že starostové/senátoři chtějí dál krást. Prostřednictvím mafiánských akciovek, jako je zmiňovaný Dopravní podnik hlavního města Prahy, nebo Jižní centrum největšího města Brna, to jde, jak mají ozkoušeno, báječně. Jak řekl senátor Vystrčil, předkladatelé návrhu mu "nedokázali, že v obcích je nějaká korupce".
Hlasování: http://senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=13526&O=9
Matěj Hollan a Martin Fadrný