Kvůli koronaviru zanikne Filharmonie Brno i PKF!
Ne, nezbláznil jsem se. A není to hejt na Lubomíra Zaorálka, ale naopak volání o pomoc. Prosím, koho zajímá kultura, přečtěte si to, sdílejte a pojďme se společně sjednotit a českou kulturu zachránit. Píšu to podrobně, aby všichni, kdo jsou v kultuře činni a kdo řídí kulturní politiku, pochopili, o co jde a jak se to má řešit.
V české kulturní politice se intenzivně pohybuju 5 let. Dříve jsem řešil jiné věci, ale kulturní management je to, co jsem doopravdy studoval.
A těch 5 let vykládám všem ministrům kultury následující: Nemůžete zvyšovat platy zaměstnancům v kultuře, pokud to současně nebudete městům a krajům, které zřizují kulturní instituce, kompenzovat! Nedělejte to, krátkodobě pomůžete umělcům, kteří měli ještě pár let zpět bídné platy, ale dlouhodobě to bez státní kompenzace českou kulturu poškodí.
Proč zatím těch 5 let katastrofa nenastala? Ač stát výrazně - skutečně tak, že se to v peněženkách muzikantů a herců projevilo - zvedal několikrát platy a městům na to neposlal ani korunu, šlo to zvládnout. Ale JENOM proto, že současně rostlo HDP a tím pádem měla města přes rozpočtové určení daní (RUD) stále více peněz. Ač se v Brně za poslední roky muselo přidat na platech z městského rozpočtu pro kulturní instituce už snad 200 milionů jen kvůli změnám nařízení vlády, šlo to učinit, protože z RUDu jsme měli stále víc peněz.
Chodil jsem za Hermanem, Ijlou Šmídem, Staňkem a říkal jim: "Nastavte systém tak, aby ze státu šly přímo organizacím nebo městům peníze na to, co zvyšujete. Máte na to už dnes finanční nástroje, nebo vytvořte nové, stabilnejší. Udělejte to teď, dokud je čas, protože až půjde ekonomika dolů, jako že někdy v dohledné době určitě půjde, tak města dostanou celkově o miliardy míň a ty zákonem razantně navýšené platy v kultuře neutáhnou." Mávali nad tím rukou, nezajímalo je to. Z cizího krev neteče.
Loni jsem si vytáhl údaje o nárůstech platů a pohyby RUDu od Brna, Prahy, Ostravy a Plzně a přehledně to zpracoval, aby to tato města mohla použít v jednání s ministerstvem. A musím říct, že Zaorálek byl první ministr, který pochopil, že "konec se blíží" a že je nutné na tom fakt pracovat. Po Staňkovi zdědil návrh rozpočtu, který o stamiliony snižoval peníze na živou kulturu, takže 5 minut pod dvanácté stihl jen dojednat, aby se to narovnalo, na něco víc už čas loni neměl.
Že to udělá koronavirus, jsem nečekal, doufal jsem, že na to bude ještě tento rok. Takže není, a je potřeba to řešit teď hned.
Koronavirus způsobí obrovské finanční propady už teď, když jsou kulturní instituce zavřeny. Národní divadlo Brno jen do konce března 6,5 milionů. Městské divadlo Brno 330 tisíc každý den. Filharmonie má teď na chvíli pojistku, ale za chvíli to začne taky. Když by bylo zavřeno třeba do konce dubna, půjde to do desítek milionů. Do toho samozřejmě totálně klesly prodeje. Na festivaly a na příští sezónu se nic neprodává. Lidi se logicky bojí.
Ale to nejhorší ještě přijde. Kvůli tomu všemu se zpomalí ekonomika, HDP půjde dolů a města dostanou méně. Uvidí se, o kolik. V Brně to může být klidně miliarda a půl meziročně mínus. Města přitom budou mít povinnost udržet platy ve veřejném sektoru v zákonem stanovených výších. Do toho nemůže přestat jezdit hromadná doprava, nemůžou se přestat opravovat silnice atd.
Říkám vám zcela zodpovědně, že za chvíli bude stát Brno a nejen ono před tím, kterou instituci ZRUŠÍ. Jak jsme zažili v minulosti, rozpočty jsou tak napjaté, že je fikce si myslet, že lze ušetřit třeba 20 %. Není na čem. Platy jsou dány, příjmy víceméně také, kulturní domy mají ekonomiku velmi jednoduchou, svázanou zákonem, šetřit můžou drobné. Aby bylo na základní chod města, bude třeba třeba 100 nebo 200 milionů v kultuře škrtnout! A to lze jedině škrtnutím celé instituce. Bohužel. Kdo si vytáhne černého petra nevím, ale bude to instituce, kde je zaměstnáno hodně lidí.
Co s tím lze dělat? Je to jednoduché. Kultura potřebuje do rozpočtu MKČR přidat kvůli zachování regionální kultury 2 mld. Z hlediska státního rozpočtu to není problém. 2 mld bude mít vždycky. Celkově by mělo MKČR 15 mld, pořád nejmíň. Stát asi půjde do navýšení dluhu, nebo bude hledat vyšší desítky miliard ve velkých rezortech, které škrtne, 2 miliardy rozpočet nezachrání, ale zachrání kulturu.
Chová se to totiž tak, že v bilionovém rozpočtu jsou to 2 promile. Pro Brno je 200 milionů cca 2 %. Desetinásobek. Desetkrát větší problém.
Asi někteří z kultury skřípou zubama, že nemyslím na "nezřizovanou kulturu". Na kluby a soukromá divadla, které mají své zaměstnanci, musí platit měsíčně obrovský nájem a jdou najednou do obří ztráty. Myslím. Tohle je toho součástí.
5 let razím a všem ministrům a kde můžu vykládám jediné - postarejte se o stamilionové instituce, podílejte se na jejich provozu třeba z 20 % nebo ze třetiny, což by bylo v Brně třeba 350 milionů, a města nebudou mít žádný problém postarat se o malá divadla, galerie, sbory, orchestry, kluby. Protože jde o řádově menší peníze. Ale ty nejsou, protože cca 97 % peněz musí jít do těch institucích - to procento se s rostoucími platy pořád zvyšuje.
Brno musí začít okamžitě jednat. Pokud nechce, aby nucené uzavření teď způsobilo krach hudebních klubů atd., musí jim poskytnout peníze. Buď mnohaletou půjčkou, nebo navýšením dotací. Jinak to mnoho z nich nedá a kvůli koronaviru skončí. Nebudou to velké peníze, budou to jednotky milionů. Lze to v pohodě vyřešit. Ale musí se to řešit.
Bude muset také řešit cash flow svých organizací. Aby měli na účtech peníze na výplaty.
A to stejné Praha. Taková PKF, Pražská komorní filharmonie, soukromý subjekt, to nemá z čeho vykrýt. Za chvíli to mohou rozpustit.
Kromě systémové řešení financí bych prosil stát, aby nikoliv jen zakázal veřejné akce, ale aby přímo nařídil karanténu minimálně pro kulturní instituce. Aby náklady na platy šly ze zdravotního pojištění. Nic nevydělávat, ale platit zaměstnance, je vražedné.
Ať tak nebo tak, bavíme se pro stát o směšných penězích. Které buď budou a kultura bude normálně dát pokračovat, nebo se bude stát vymlouvat a kvůli nesmyslné platové finanční politice budou výsledkem umělci na dlažbě.
V české kulturní politice se intenzivně pohybuju 5 let. Dříve jsem řešil jiné věci, ale kulturní management je to, co jsem doopravdy studoval.
A těch 5 let vykládám všem ministrům kultury následující: Nemůžete zvyšovat platy zaměstnancům v kultuře, pokud to současně nebudete městům a krajům, které zřizují kulturní instituce, kompenzovat! Nedělejte to, krátkodobě pomůžete umělcům, kteří měli ještě pár let zpět bídné platy, ale dlouhodobě to bez státní kompenzace českou kulturu poškodí.
Proč zatím těch 5 let katastrofa nenastala? Ač stát výrazně - skutečně tak, že se to v peněženkách muzikantů a herců projevilo - zvedal několikrát platy a městům na to neposlal ani korunu, šlo to zvládnout. Ale JENOM proto, že současně rostlo HDP a tím pádem měla města přes rozpočtové určení daní (RUD) stále více peněz. Ač se v Brně za poslední roky muselo přidat na platech z městského rozpočtu pro kulturní instituce už snad 200 milionů jen kvůli změnám nařízení vlády, šlo to učinit, protože z RUDu jsme měli stále víc peněz.
Chodil jsem za Hermanem, Ijlou Šmídem, Staňkem a říkal jim: "Nastavte systém tak, aby ze státu šly přímo organizacím nebo městům peníze na to, co zvyšujete. Máte na to už dnes finanční nástroje, nebo vytvořte nové, stabilnejší. Udělejte to teď, dokud je čas, protože až půjde ekonomika dolů, jako že někdy v dohledné době určitě půjde, tak města dostanou celkově o miliardy míň a ty zákonem razantně navýšené platy v kultuře neutáhnou." Mávali nad tím rukou, nezajímalo je to. Z cizího krev neteče.
Loni jsem si vytáhl údaje o nárůstech platů a pohyby RUDu od Brna, Prahy, Ostravy a Plzně a přehledně to zpracoval, aby to tato města mohla použít v jednání s ministerstvem. A musím říct, že Zaorálek byl první ministr, který pochopil, že "konec se blíží" a že je nutné na tom fakt pracovat. Po Staňkovi zdědil návrh rozpočtu, který o stamiliony snižoval peníze na živou kulturu, takže 5 minut pod dvanácté stihl jen dojednat, aby se to narovnalo, na něco víc už čas loni neměl.
Že to udělá koronavirus, jsem nečekal, doufal jsem, že na to bude ještě tento rok. Takže není, a je potřeba to řešit teď hned.
Koronavirus způsobí obrovské finanční propady už teď, když jsou kulturní instituce zavřeny. Národní divadlo Brno jen do konce března 6,5 milionů. Městské divadlo Brno 330 tisíc každý den. Filharmonie má teď na chvíli pojistku, ale za chvíli to začne taky. Když by bylo zavřeno třeba do konce dubna, půjde to do desítek milionů. Do toho samozřejmě totálně klesly prodeje. Na festivaly a na příští sezónu se nic neprodává. Lidi se logicky bojí.
Ale to nejhorší ještě přijde. Kvůli tomu všemu se zpomalí ekonomika, HDP půjde dolů a města dostanou méně. Uvidí se, o kolik. V Brně to může být klidně miliarda a půl meziročně mínus. Města přitom budou mít povinnost udržet platy ve veřejném sektoru v zákonem stanovených výších. Do toho nemůže přestat jezdit hromadná doprava, nemůžou se přestat opravovat silnice atd.
Říkám vám zcela zodpovědně, že za chvíli bude stát Brno a nejen ono před tím, kterou instituci ZRUŠÍ. Jak jsme zažili v minulosti, rozpočty jsou tak napjaté, že je fikce si myslet, že lze ušetřit třeba 20 %. Není na čem. Platy jsou dány, příjmy víceméně také, kulturní domy mají ekonomiku velmi jednoduchou, svázanou zákonem, šetřit můžou drobné. Aby bylo na základní chod města, bude třeba třeba 100 nebo 200 milionů v kultuře škrtnout! A to lze jedině škrtnutím celé instituce. Bohužel. Kdo si vytáhne černého petra nevím, ale bude to instituce, kde je zaměstnáno hodně lidí.
Filharmonie Brno
Co s tím lze dělat? Je to jednoduché. Kultura potřebuje do rozpočtu MKČR přidat kvůli zachování regionální kultury 2 mld. Z hlediska státního rozpočtu to není problém. 2 mld bude mít vždycky. Celkově by mělo MKČR 15 mld, pořád nejmíň. Stát asi půjde do navýšení dluhu, nebo bude hledat vyšší desítky miliard ve velkých rezortech, které škrtne, 2 miliardy rozpočet nezachrání, ale zachrání kulturu.
Chová se to totiž tak, že v bilionovém rozpočtu jsou to 2 promile. Pro Brno je 200 milionů cca 2 %. Desetinásobek. Desetkrát větší problém.
Asi někteří z kultury skřípou zubama, že nemyslím na "nezřizovanou kulturu". Na kluby a soukromá divadla, které mají své zaměstnanci, musí platit měsíčně obrovský nájem a jdou najednou do obří ztráty. Myslím. Tohle je toho součástí.
5 let razím a všem ministrům a kde můžu vykládám jediné - postarejte se o stamilionové instituce, podílejte se na jejich provozu třeba z 20 % nebo ze třetiny, což by bylo v Brně třeba 350 milionů, a města nebudou mít žádný problém postarat se o malá divadla, galerie, sbory, orchestry, kluby. Protože jde o řádově menší peníze. Ale ty nejsou, protože cca 97 % peněz musí jít do těch institucích - to procento se s rostoucími platy pořád zvyšuje.
Brno musí začít okamžitě jednat. Pokud nechce, aby nucené uzavření teď způsobilo krach hudebních klubů atd., musí jim poskytnout peníze. Buď mnohaletou půjčkou, nebo navýšením dotací. Jinak to mnoho z nich nedá a kvůli koronaviru skončí. Nebudou to velké peníze, budou to jednotky milionů. Lze to v pohodě vyřešit. Ale musí se to řešit.
Bude muset také řešit cash flow svých organizací. Aby měli na účtech peníze na výplaty.
A to stejné Praha. Taková PKF, Pražská komorní filharmonie, soukromý subjekt, to nemá z čeho vykrýt. Za chvíli to mohou rozpustit.
Kromě systémové řešení financí bych prosil stát, aby nikoliv jen zakázal veřejné akce, ale aby přímo nařídil karanténu minimálně pro kulturní instituce. Aby náklady na platy šly ze zdravotního pojištění. Nic nevydělávat, ale platit zaměstnance, je vražedné.
Ať tak nebo tak, bavíme se pro stát o směšných penězích. Které buď budou a kultura bude normálně dát pokračovat, nebo se bude stát vymlouvat a kvůli nesmyslné platové finanční politice budou výsledkem umělci na dlažbě.