Oficiální stanovisko Brna k železniční dopravě: Ať nákladní vlaky jezdí jinudy
Před pár dny jsme slavili výročí. 10. července 2018, před čtyřmi lety, bylo zasedání vlády, na kterém řekla, že se odsouvá nádraží ve variantě xy (přesněji Ac, ale to si kromě šotoušů jako já už nikdo nepamatuje).
Teď přeskočme spoustu "ale" a soustřeďme se na nejdůležitější věc: vláda přikázala ministerstvu dopravy a Správě železnic, aby dopracovala tzv. dopravní technologii, zjednodušeně řečeno průjezdnost uzlem pro vlaky. V původní studii proveditelnosti se totiž zapomnělo na ty nákladní vlaky. (Ano, to je v Česku možný, jsme země příběhů.)
Střih. Jsme v červenci 2022 a situace je stejná. Nikdo nenavrhl žádné řešení, jak tam vedle sebe oba druhy železniční dopravy, osobní a nákladní, provést. Tím, že odsun nádraží ruší stávající nákladní průtah, a všechno tak jede společně, dochází v Maloměřicích k neřešitelnému úrovňovému křížení a průjezdnost uzlem by po investici v konečné výši kolem 100 mld byla NIŽŠÍ NEŽ DNES.
Za 4 roky se z toho nepodařilo najít cestu, přestože na to byla zadaná celá velká studie za mraky peněz. Výsledkem je, že v omezeném prostoru průjezdu Židenicemi a jižním zhlavím Maloměřic to vyřešit nejde. Aby to šlo, musely by se v Židenicích bořit ulice. Což si nikdo nedovolí navrhnout, proto se, a teď se podržte, bude z úrovně státu zadávat v pořadí již třetí studie na dopravní technologie, kde se tato kvadratura kruhu bude zkoušet za veřejné peníze vyřešit už potřetí.
No a při vědomí toho, že to nijak vyřešit ani za celé 4 roky nešlo, v oficiální korespondenci v rámci studie navrhla dlouholetá šéfka oddělení koncepce odboru dopravy Zdeňka Šamánková, která je za Brno pověřena řešením odsunu nádraží po dopravní stránce:
"Nákladní doprava, která územím jen projíždí, může být trasována i jiným koridorem."
Ve skutečnosti je to tak, že s odsunem nádraží se už nepočítá. Ministerstvo dopravy to odepsalo. Neřeší se už několik let žádné další stupně projektové dokumentace. Ví to i město, které už jen formálně protestuje proti tomu, že VRT bude zastavovat kdesi na Vídeňské. Ví, že nic jiného nezbyde, protože žádné nové nádraží nikdy nevznikne. Ze SJKD, metru pod Brnem, si dělají všichni jen legraci. Výsledky studie proveditelnosti metra, na které se bóchá už několik let, budou nejdříve 2023, ale je to jedno. Ve státním rozpočtu je na to 0 a město to samo neufinancuje.
Architektonických studií na podobu nového nádraží se může udělat třeba milión, ale nikdy se nekopne do země, protože na to nikdo nedá ani korunu, byla by to reálná sabotáž železniční dopravy a zas takoví blázni nesedí ani na MD.
Na nejdůležitější projekt ve městě je vysílána paní Šamánková v dávno důchodovém věku, která plácá moudra jak opilec před zavíračkou.
Prior byl postaven v 80. letech kvůli tomu, aby se znemožnila modernizace nádraží v centru. Nyní už je na odpis. Pokud se developerovi podaří postavit tohle obchodní centrum z obrázku, za 40-50 let, až se bude taky bořit, na tom bude nádraží stejně. Tak moc je odsun nádraží životaschopný projekt.
Teď přeskočme spoustu "ale" a soustřeďme se na nejdůležitější věc: vláda přikázala ministerstvu dopravy a Správě železnic, aby dopracovala tzv. dopravní technologii, zjednodušeně řečeno průjezdnost uzlem pro vlaky. V původní studii proveditelnosti se totiž zapomnělo na ty nákladní vlaky. (Ano, to je v Česku možný, jsme země příběhů.)
Střih. Jsme v červenci 2022 a situace je stejná. Nikdo nenavrhl žádné řešení, jak tam vedle sebe oba druhy železniční dopravy, osobní a nákladní, provést. Tím, že odsun nádraží ruší stávající nákladní průtah, a všechno tak jede společně, dochází v Maloměřicích k neřešitelnému úrovňovému křížení a průjezdnost uzlem by po investici v konečné výši kolem 100 mld byla NIŽŠÍ NEŽ DNES.
Za 4 roky se z toho nepodařilo najít cestu, přestože na to byla zadaná celá velká studie za mraky peněz. Výsledkem je, že v omezeném prostoru průjezdu Židenicemi a jižním zhlavím Maloměřic to vyřešit nejde. Aby to šlo, musely by se v Židenicích bořit ulice. Což si nikdo nedovolí navrhnout, proto se, a teď se podržte, bude z úrovně státu zadávat v pořadí již třetí studie na dopravní technologie, kde se tato kvadratura kruhu bude zkoušet za veřejné peníze vyřešit už potřetí.
No a při vědomí toho, že to nijak vyřešit ani za celé 4 roky nešlo, v oficiální korespondenci v rámci studie navrhla dlouholetá šéfka oddělení koncepce odboru dopravy Zdeňka Šamánková, která je za Brno pověřena řešením odsunu nádraží po dopravní stránce:
"Nákladní doprava, která územím jen projíždí, může být trasována i jiným koridorem."
Ve skutečnosti je to tak, že s odsunem nádraží se už nepočítá. Ministerstvo dopravy to odepsalo. Neřeší se už několik let žádné další stupně projektové dokumentace. Ví to i město, které už jen formálně protestuje proti tomu, že VRT bude zastavovat kdesi na Vídeňské. Ví, že nic jiného nezbyde, protože žádné nové nádraží nikdy nevznikne. Ze SJKD, metru pod Brnem, si dělají všichni jen legraci. Výsledky studie proveditelnosti metra, na které se bóchá už několik let, budou nejdříve 2023, ale je to jedno. Ve státním rozpočtu je na to 0 a město to samo neufinancuje.
Architektonických studií na podobu nového nádraží se může udělat třeba milión, ale nikdy se nekopne do země, protože na to nikdo nedá ani korunu, byla by to reálná sabotáž železniční dopravy a zas takoví blázni nesedí ani na MD.
Na nejdůležitější projekt ve městě je vysílána paní Šamánková v dávno důchodovém věku, která plácá moudra jak opilec před zavíračkou.
Prior byl postaven v 80. letech kvůli tomu, aby se znemožnila modernizace nádraží v centru. Nyní už je na odpis. Pokud se developerovi podaří postavit tohle obchodní centrum z obrázku, za 40-50 let, až se bude taky bořit, na tom bude nádraží stejně. Tak moc je odsun nádraží životaschopný projekt.