Brněnské palermo, kap. 1 - taxikář Horký
Je po prezidentských volbách, je potřeba se vrátit k nedořešeným věcem. Krátce po komunálních volbách naběhla kriminální policie do kanceláří několika brněnských politiků a mezi nimi i k Petrovi Hladíkovi, tou dobou již ohlášenému kandidátovi na ministra životnímu prostředí. Zjistil jsem k tomu několik zajímavých souvislostí, které se nikde neobjevují, s kterými vás postupně seznámím.
Jako první je bližší představení hlavních aktivit ústřední postavy celého případu, podnikatele Michala Horkého. Ten se už navíc přiznal v případě černovické Pískovny a chce vystupovat jako spolupracující obviněný.
V článcích o něm, třeba přehledový MfD z 11. listopadu, se totiž řeší prakticky jen jeho “činnost v realitách”, tedy podivuhodný spekulativní nákup pozemků u letiště, čachry s Pískovnou a zájem o privatizaci. K tomu nejdůležitějšímu, taxikářsvtí, je jen malý odstavec ”Pár červených taxíků”:
“Reálně mu po Brně jezdilo pár červených aut pod značkou TOP1taxi. Ostatní, jako Betelné taxi, Dragon Taxi nebo H+H taxi, byla jenom naoko. Na první pohled pračky peněz,“ říká Horkého bývalý kolega z oboru Radek Kolář, který vedl profesní cech taxikářů.”
Takto to ale odbýt nejde. V taxislužbě je naopak základ jeho podnikání a začátek jeho vazeb na další aktéry kauzy a je nutné se na to naopak zaměřit v prvé řadě. Když jsem měl jako náměstek na starosti gesci dopravy, musel jsem řešit i taxislužbu. Nejvíc rezonoval Uber, který se tehdy rozhodl expandovat do Brna při porušování veškerých zákonů. Ale Horkého TOP1taxi na tom nebylo jinak. Zakládali si na tom, že pro ně zákony neplatí. Mám z té doby emailovou schránku plnou doložených stížností na Horkého “podnikání” - jejich řidiči jezdili zpravidla bez taxikářských zkoušek, u drink-drive ve 100 % případů, nezákonně měli více sazeb pro jízdu po městě, stáli neustále na místech, kde nesměli, jízda bez zapnutého taxametru jako norma atd.
Jak jim to mohlo roky procházet? Odbor dopravy pod vedením tehdejšího Vladímíra Bielka dělal vše pro to, aby se náhodou nemohlo nic vyšetřit. Všechny taxíky v Brně měly na starosti dvě referentky v tzv. "taxi teamu" a už jen v tomto počtu bylo jasné, že reálně nejsou schopny provádět takřka žádné kontroly. Změnit ten stav bylo těžké, protože Bielko, jak si asi někteří pamatují, dělal všechno pro to, aby nešlo vůbec nic. Dvě úřednice na magistrátu se k případným pokutám pro TOP1taxi dostaly parkrát za rok, což je dobrej deal, když díky porušování veškerých existujících zákonných taxikářských předpisů můžete rejžovat. Proč tam byly jen dvě úřednice, které se navíc opravdu nepřetrhly a proč se tím před mým příchodem nikdo nezabýval a nesnažil se zařídit, aby to nebylo jen pro srandu králíkům? Tuto otázku nechme jako tzv. řečnickou…
Abych přiznal barvu, vůbec jsem si jméno Michala Horkého nepamatoval. Teprve poté, co se ke mně dostala informace, že prý jsme staří známí, jsem zpozorněl. Jednal jsem opakovaně se zástupci taxikářů, jejichž jména jsem ihned zapomněl, jméno Horký mi nic neříkalo. Sedl jsem tedy k emailu, zadal jeho jméno a byl jsem doma. Doteď netuším, jestli třeba neseděl někdy u mě v kanceláři, spíš ne. V politice máte schůzek stovky a nejde si pamatovat každého. Co jsem si však pamatoval velmi dobře, byla firma TOP1TAXI.
Podnikání pana Horkého v taxislužbách lze bez obav označit za mafiánské. Explicitní výsměch zákonům, zastrašování konkurence a vše navíc zařízeno tak, aby byla jistota, že úřad nic nebude vidět. Z toho je pak moc fajn rito. S kterým jde následně hezky dělat různé další “podnikatelské” aktivity.
Taxikářský “byznys” pana Horkého čítal minimálně 17 různých taxikářských firem. Cheap taxi, Nejlepší taxi, Sober taxi, Krokodýl taxi, Štatl taxi, XYZ taxi, Wings taxi atd. Prostě brněnská klasika.
A toto Horkého taxikářské “podnikání” fungovalo dlouhá léta až do teď. Jedna velká část portfolia TOP1 SERVICE GROUP s.r.o. se ještě 22. září loňského roku, pár dní před zásahem policie, změnila na Taxi service expres s.r.o. a sídlo přesunula z Brna do Chomutova…
Aktivity pana Horkého začaly před tím, než jsme já či Petr Hladík vůbec začali přemýšlet o politice a než jsme se dostali do vedení brněnské radnice (já v listopadu 2014, Petr v červnu 2016). Úsměvné je, že je stejně starý jako my. Když jsem se začal kolem 25 let angažovat v občanském sektoru, Michal Horký v tu samou dobu začal přemýšlet, co by kde ojebal a vyšmelil. Ve spolupráci s brněnským magistrátem...
V příštím díle si ukážeme, jaký je vztah aktivit pana Horkého se zastupitelem brněnských Černovic a jednou z klíčových postav celé krimininální kauzy, Jiřím Hasoňem. Začne se vám pak skládat docela hezký obrázek toho, jak se aktéři probíhající kriminální kauzy znali a spolupracovali. Ještě že si nemažu žádné emaily. Člověk v nich objeví všechno :)
Jako první je bližší představení hlavních aktivit ústřední postavy celého případu, podnikatele Michala Horkého. Ten se už navíc přiznal v případě černovické Pískovny a chce vystupovat jako spolupracující obviněný.
V článcích o něm, třeba přehledový MfD z 11. listopadu, se totiž řeší prakticky jen jeho “činnost v realitách”, tedy podivuhodný spekulativní nákup pozemků u letiště, čachry s Pískovnou a zájem o privatizaci. K tomu nejdůležitějšímu, taxikářsvtí, je jen malý odstavec ”Pár červených taxíků”:
“Reálně mu po Brně jezdilo pár červených aut pod značkou TOP1taxi. Ostatní, jako Betelné taxi, Dragon Taxi nebo H+H taxi, byla jenom naoko. Na první pohled pračky peněz,“ říká Horkého bývalý kolega z oboru Radek Kolář, který vedl profesní cech taxikářů.”
Takto to ale odbýt nejde. V taxislužbě je naopak základ jeho podnikání a začátek jeho vazeb na další aktéry kauzy a je nutné se na to naopak zaměřit v prvé řadě. Když jsem měl jako náměstek na starosti gesci dopravy, musel jsem řešit i taxislužbu. Nejvíc rezonoval Uber, který se tehdy rozhodl expandovat do Brna při porušování veškerých zákonů. Ale Horkého TOP1taxi na tom nebylo jinak. Zakládali si na tom, že pro ně zákony neplatí. Mám z té doby emailovou schránku plnou doložených stížností na Horkého “podnikání” - jejich řidiči jezdili zpravidla bez taxikářských zkoušek, u drink-drive ve 100 % případů, nezákonně měli více sazeb pro jízdu po městě, stáli neustále na místech, kde nesměli, jízda bez zapnutého taxametru jako norma atd.
Jak jim to mohlo roky procházet? Odbor dopravy pod vedením tehdejšího Vladímíra Bielka dělal vše pro to, aby se náhodou nemohlo nic vyšetřit. Všechny taxíky v Brně měly na starosti dvě referentky v tzv. "taxi teamu" a už jen v tomto počtu bylo jasné, že reálně nejsou schopny provádět takřka žádné kontroly. Změnit ten stav bylo těžké, protože Bielko, jak si asi někteří pamatují, dělal všechno pro to, aby nešlo vůbec nic. Dvě úřednice na magistrátu se k případným pokutám pro TOP1taxi dostaly parkrát za rok, což je dobrej deal, když díky porušování veškerých existujících zákonných taxikářských předpisů můžete rejžovat. Proč tam byly jen dvě úřednice, které se navíc opravdu nepřetrhly a proč se tím před mým příchodem nikdo nezabýval a nesnažil se zařídit, aby to nebylo jen pro srandu králíkům? Tuto otázku nechme jako tzv. řečnickou…
Abych přiznal barvu, vůbec jsem si jméno Michala Horkého nepamatoval. Teprve poté, co se ke mně dostala informace, že prý jsme staří známí, jsem zpozorněl. Jednal jsem opakovaně se zástupci taxikářů, jejichž jména jsem ihned zapomněl, jméno Horký mi nic neříkalo. Sedl jsem tedy k emailu, zadal jeho jméno a byl jsem doma. Doteď netuším, jestli třeba neseděl někdy u mě v kanceláři, spíš ne. V politice máte schůzek stovky a nejde si pamatovat každého. Co jsem si však pamatoval velmi dobře, byla firma TOP1TAXI.
Podnikání pana Horkého v taxislužbách lze bez obav označit za mafiánské. Explicitní výsměch zákonům, zastrašování konkurence a vše navíc zařízeno tak, aby byla jistota, že úřad nic nebude vidět. Z toho je pak moc fajn rito. S kterým jde následně hezky dělat různé další “podnikatelské” aktivity.
Taxikářský “byznys” pana Horkého čítal minimálně 17 různých taxikářských firem. Cheap taxi, Nejlepší taxi, Sober taxi, Krokodýl taxi, Štatl taxi, XYZ taxi, Wings taxi atd. Prostě brněnská klasika.
A toto Horkého taxikářské “podnikání” fungovalo dlouhá léta až do teď. Jedna velká část portfolia TOP1 SERVICE GROUP s.r.o. se ještě 22. září loňského roku, pár dní před zásahem policie, změnila na Taxi service expres s.r.o. a sídlo přesunula z Brna do Chomutova…
Aktivity pana Horkého začaly před tím, než jsme já či Petr Hladík vůbec začali přemýšlet o politice a než jsme se dostali do vedení brněnské radnice (já v listopadu 2014, Petr v červnu 2016). Úsměvné je, že je stejně starý jako my. Když jsem se začal kolem 25 let angažovat v občanském sektoru, Michal Horký v tu samou dobu začal přemýšlet, co by kde ojebal a vyšmelil. Ve spolupráci s brněnským magistrátem...
V příštím díle si ukážeme, jaký je vztah aktivit pana Horkého se zastupitelem brněnských Černovic a jednou z klíčových postav celé krimininální kauzy, Jiřím Hasoňem. Začne se vám pak skládat docela hezký obrázek toho, jak se aktéři probíhající kriminální kauzy znali a spolupracovali. Ještě že si nemažu žádné emaily. Člověk v nich objeví všechno :)