Strauss-Kahn a Trier: slizká mediální ubohost.
Česká média v posledních několika dnech předvedla téměř jednotně, že směřují k bulváru, respektive, že rozdíl mezi otevřeně bulvárními médii a těmi ostatními prakticky neexistuje. Jistě, pro mnohé to asi nezní jako velké překvapení, nicméně tahle obecná teze často padá bez jasnějších dokladů. Zprávy o Strauss-Kahnovi a Larsi von Trierovi takovými doklady jsou.
Aktuálně jako Aha!. Bohužel.
Je možné, že Strauss-Kahn je odporné násilnické machistické prase. Je také možné, že obvinění z pokusu o znásilnění, které proti němu vznesla pokojská, je lživé. Také může platit obojí. Nicméně o to nyní nejde.
Česká média se nezabývala podružnou otázkou presumpce neviny. Chopila se tématu jako příležitosti zahrát na nejnižší davové emoce: hle, mocný a bohatý muž je ponížen, je veden v železech, je uvržen do smradlavé kobky, všichni se na to můžete podívat a radovat se z toho!
Dívat se na někoho na pranýři vždy dodá sebevědomí a pocitu sebeúcty. A mnohem vydatněji působí, když se na pranýři ocitne někdo mocný, bohatý a slavný!
Jasně, je hezké vidět, že zákony platí pro všechny stejně, ale to je opravdu jiná zpráva než článek uvedený titulkem „Spí na pryčně, baští šlichtu“! Dobrá, to byl článek v otevřeném bulváru. Nicméně, bohužel, i Aktuálně psalo víceméně stejně: „Video z cesty hanby. Tak chodí prominenti do vazby“ nebo „Šéf MMF skončil v ponuré Hrobce: mříže a strašné jídlo.“
Všichni na Triera!
Včera doplnil hon na celebrity atak na režiséra Larse von Triera. V titulcích Hospodářských novin, Lidových novin či Mladé fronty Dnes se objevily tyto teze: „Hitlerovi rozumím“, „Jsem nácek“, „Jsem nacista“. Autoři zpráv přitom velice dobře věděli, že Trier při svém vystoupení v Cannes provokoval, nasadil drsný humor, že ostatně je tím dobře známý.
Titulky byly zcela jednoznačně zavádějící, matoucí, bulvární. Zlé. Navíc: je na místě otázka, nakolik tak fungují titulky i jindy, kdy je méně snadné jejich absurditu odhalit. Jisté je jedno: titulky mají velký vliv a pro řadu čtenářů bude nyní Trier spojen s Hitlerem a nacismem. Trierovi je to sice pravděpodobně úplně jedno, nicméně ukázka mediální práce je to skvělá. Bravo!
Tady přece jen zaslouží Aktuálně pochvalu: „Trier si dělal legraci, že je nacista a natočí porno“
Bezmoc a bulvár
Česká média už několik měsíců žijí vládní krizí, všeobecným špiclováním politiků a skandály především VV. Mohlo by se zdát, že média odvádějí výbornou práci, odhalují spiknutí mocných a dostávají je pod veřejný tlak.
Jenže to také může být tak, že veřejnost si už na tenhle styl psaní a politiky zvykla a vlastně se spíš jen baví. Je to nová bulvární disciplina. A navíc: příliš často se to opakuje, začíná to být nudné.
Takže je třeba zpravodajství něčím oživit. Třeba příběhy Strauss-Kahna nebo Triera
Aktuálně jako Aha!. Bohužel.
Je možné, že Strauss-Kahn je odporné násilnické machistické prase. Je také možné, že obvinění z pokusu o znásilnění, které proti němu vznesla pokojská, je lživé. Také může platit obojí. Nicméně o to nyní nejde.
Česká média se nezabývala podružnou otázkou presumpce neviny. Chopila se tématu jako příležitosti zahrát na nejnižší davové emoce: hle, mocný a bohatý muž je ponížen, je veden v železech, je uvržen do smradlavé kobky, všichni se na to můžete podívat a radovat se z toho!
Dívat se na někoho na pranýři vždy dodá sebevědomí a pocitu sebeúcty. A mnohem vydatněji působí, když se na pranýři ocitne někdo mocný, bohatý a slavný!
Jasně, je hezké vidět, že zákony platí pro všechny stejně, ale to je opravdu jiná zpráva než článek uvedený titulkem „Spí na pryčně, baští šlichtu“! Dobrá, to byl článek v otevřeném bulváru. Nicméně, bohužel, i Aktuálně psalo víceméně stejně: „Video z cesty hanby. Tak chodí prominenti do vazby“ nebo „Šéf MMF skončil v ponuré Hrobce: mříže a strašné jídlo.“
Všichni na Triera!
Včera doplnil hon na celebrity atak na režiséra Larse von Triera. V titulcích Hospodářských novin, Lidových novin či Mladé fronty Dnes se objevily tyto teze: „Hitlerovi rozumím“, „Jsem nácek“, „Jsem nacista“. Autoři zpráv přitom velice dobře věděli, že Trier při svém vystoupení v Cannes provokoval, nasadil drsný humor, že ostatně je tím dobře známý.
Titulky byly zcela jednoznačně zavádějící, matoucí, bulvární. Zlé. Navíc: je na místě otázka, nakolik tak fungují titulky i jindy, kdy je méně snadné jejich absurditu odhalit. Jisté je jedno: titulky mají velký vliv a pro řadu čtenářů bude nyní Trier spojen s Hitlerem a nacismem. Trierovi je to sice pravděpodobně úplně jedno, nicméně ukázka mediální práce je to skvělá. Bravo!
Tady přece jen zaslouží Aktuálně pochvalu: „Trier si dělal legraci, že je nacista a natočí porno“
Bezmoc a bulvár
Česká média už několik měsíců žijí vládní krizí, všeobecným špiclováním politiků a skandály především VV. Mohlo by se zdát, že média odvádějí výbornou práci, odhalují spiknutí mocných a dostávají je pod veřejný tlak.
Jenže to také může být tak, že veřejnost si už na tenhle styl psaní a politiky zvykla a vlastně se spíš jen baví. Je to nová bulvární disciplina. A navíc: příliš často se to opakuje, začíná to být nudné.
Takže je třeba zpravodajství něčím oživit. Třeba příběhy Strauss-Kahna nebo Triera