Elektroautomobilky budou potřebovat méně zaměstnanců. A jiných
Podle studie německého institutu IAB (originál v němčině je zde) bude přechod autoprůmyslu na výrobu elektromobilů do roku 2035 znamenat jen v samotném Německu zánik zhruba stovky tisíc pracovních míst, tedy osminy všech míst v tomto odvětví. Důvodem je skutečnost, že elektromotory jsou svou strukturou jednodušší, a jejich výroba tudíž obnáší méně úkonů.
Pokud bychom čistě hypoteticky předpokládali, že dopad v Česku bude podobný, znamenalo by to úbytek zhruba 17 tisíc pracovních míst. Čistě numericky by to v dnešním moři (hodně přes 300 tisíc) volných pracovních míst v Česku byla jen kapka, a dopad do nezaměstnanosti by tedy mohl být zanedbatelný.
Jsou tu však dvě ALE:
(1) za těch cca 17 let bude samozřejmě situace na českém trhu práce nejspíš úplně jiná a konkrétně pro absorpci 17 tisíc nezaměstnaných Škodováků, Hyundaiáků apod. méně příhodná,
(2) přinejmenším část z pracovních míst, která budou v elektroautomobilkách k dispozici, budou výrazně jiného typu než ta dnešní – půjde primárně o místa pro lidi s aspoň mírným elektrotechnickým vzděláním.
Pokud se český vzdělávací (a rekvalifikační) systém na změny tohoto typu nepřipraví včas, dopady do nezaměstnanosti přece jen tak zanedbatelné být nemusí. Navíc půjde o nezaměstnanost hodně soustředěnou do několika málo okresů – a tam to může být docela průšvih (pozdrav posíláme do Mladé Boleslavi a Rychnova nad Kněžnou).