Němci ztracení v sektorovém nábytku

02. 08. 2022 | 14:10
Přečteno 3122 krát
Expozice "Naši Němci" v Ústí nad Labem měla být velkým počinem. Není.

Projekt stálé expozice tematizující německý fenomén na území dnešní České republiky má za sebou dlouhou a nejednoduchou historii. Na konci je pak stálá expozice „Naši Němci“ v prostorách ústeckého muzea, kde dostalo toto téma poměrně výrazný prostor.
Záměrně se nechci dotýkat v tomto krátkém textu peripetií vývoje, konceptů, výměny hlavních aktérů a garantů. Stejně tak zkouším odhlížet od jarní polemiky, která se na toto téma vedla, více či méně kontaminovaná právě dosavadním vývojem projektu a osobní angažovaností některých aktérů. Zkusím vyjít z toho, co má expozice přinášet a co slibovala – a s čím se návštěvník setká v prostorách expozice. Pohled to bude více návštěvnicko-muzejní, možná tedy méně historický, jakkoliv by se to patrně očekávalo.
Co byste měli vidět?
Když zabrousíte na stránky Collegia Bohemica, dočtete se na téma expozice následující: „Výstava představí dějiny německy mluvícího obyvatelstva českých zemí od raného středověku až po dvacáté století. Návštěvník v ní najde místnost věnovanou působení Karla IV., reformačnímu úsilí Čechů i Němců, modernizačním reformám Josefa II. nebo panovníkům habsburského rodu na českém trůně. Ocitne se uprostřed barokního procesí k Janu Nepomuckému, na barikádě v revolučním roce 1848, nahlédne do měšťanského salonu v období biedermeieru, navštíví český zemský sněm zmítaný hádkami mezi Čechy a Němci, vyslechne si rozhovor štamgastů v hospodě v Lokti nad Ohří a v pražské kavárně, zhlédne projekci rodinných filmů ve funkcionalistické vile a na konci si může zahrát stolní fotbal s mužstvy v dresech německých klubů. Bude si moci prohlédnout díla starých mistrů i obrazy německých modernistických malířů, dopisy Franze Kafky a Maxe Broda nebo prolistovat středověké rukopisy a vzácné tisky. Návštěvník také získá představu, jak vypadala propaganda politických stran v meziválečném Československu nebo čím procházel člověk označený za Žida, Čecha a Němce v době druhé světové války či těsně po ní.“
Zní to všechno báječně, pokud by se podařilo všechny tyto myšlenky skutečně expozičně zhmotnit tak, aby vedly k informaci, pochopení či k emoci, nejlépe v propojení všeho dohromady. V expozici nesporně jsou, otázka je, jak byly zpracovány, jak na návštěvníka působí, jaké pochopení vůbec lze z prezentace návštěvníkovi připravit. Bohužel, realizace se podobá otřepanému internetovému vtipu na téma, co si objednáte – a co skutečně pak dostanete…
Co uvidíte?
Ve dvou nenavazujících patrech (prvním a třetím) si projdete chronologickou linku mezi kolonizovaným lesem pohraničí ve středověku až po okamžik vysídlení 1945 a 1946. Čistou enumerací splňuje expozice vše, na co upozorňuje výše uvedená anotace. Jenomže muzejní expozice není o nákupním seznamu, na kterém si odškrtnete položky a máte nakoupeno – splněno. Architektonické ideje originálního přístupu vzaly dokonale za své, když se v sálech klasického domu přiznaně potácíte mezi doslova sektorovým nábytkem, který se tváří jako instalační systém. Pokud by mělo platit pravidlo, že každé expoziční vyznění je kombinace kurátora, architekta, grafika, světla a možná ještě audiovizí, pak zde měl možná kurátor nějakou myšlenku, kterou se ale nepodařilo zhmotnit tak, aby informace střídala emoci a naopak. O emoci se totiž v expozici nedá hovořit vůbec, informace pak instalačním způsobem kulhají, případně se stávají zcela invalidními. Konkrétní příklady si dovolím ilustrovat kombinací obrazu a popisu, neboť jinak by si expozice zasloužila až možná nezaslouženou podrobnou pozornost.


Symbolická barikáda revoluce 1848. Instalace ideální do galerie typu DOX, zde působí vskutku samoúčelným dojmem.


Naprosto tragicky působí spojení výstavního prostoru a instalace. Ve vzduchu mezi lištami levitují busty, expozice naprosto postrádá emoci.


Interiér hospody má evokovat soužití a společný prostor. Výsledkem je nepovedená divadelní kulisa bez předpokládaného vyznění. I v kulturním domě v Životicích, kde je podobná instalace, působí realizace věrohodněji.


Opravdu nám postačuje ilustrovat vysídlení několika kufry "u zdi" na konci expozice?

Co je zajímavé?
Expozice obsahuje některé zajímavé momenty, nápady či dokonce experimenty. Mezi ně patří například dramatizované diskuse u hospodského stolu, kde se odráží dobová realita, stejně jako návštěvníka jistě zaujme „jazyková mapa“, kde si lze vyslechnout varianty německé řeči mezi Jihlavskem, Libercem nebo jižními Čechami. Samostatným originálním momentem je výzdoba zdí v exteriéru sálů, kterou pojal kreslíř Jaz ve stylu „Oprásků“. Jakkoliv jde o zajímavou a originální záležitost, ne zcela konvenuje s celkem expozice, nevytváří další vrstvu nějakého ironického nadhledu, spíše je samostatným (ale výrazným) apendixem v rámci celku. Uvnitř totiž jakoukoliv návaznost prostě nenaleznete.


Jaz je jako vždy skvělý. Jen by neměl být jaksi mimoděk na chodbách, aniž by komunikoval s expozicí.


Stolečky štamgastů s nahranými pohyby a dialogy patří k tomu nejlepšímu v expozici. Malé pozitivní okénko v celkové marnosti.

Křižovatky? Pointy?
Pokud něco naprosto fatálně chybí, pak je to vyznění klíčových okamžiků dějin do jakékoliv pointy, kterou by si návštěvník odnesl. Barikáda z knih kolem roku 1848 je hezkým samoúčelným exponátem, ale o nic víc vás nepřiblíží fenoménu nacionalismu. Několik originálních cedulí roku 1918 vám možná ilustruje nespokojenost Němců v novém státě, ale vyznění této části expozice nejde za tuto ilustraci. Položíme exponát. Popíšeme exponát. Zasklíme exponát. Ale co dál? Například politika první republiky je lákavě ilustrována volebními plakáty, ale po (také) sociálních kořenech nespokojenosti německého obyvatelstva zde není výrazná stopa. Nehledě na stále stejný problém instalace plakátů na sektorovou stěnu, případně křižovatku vývoje politických stran na podlaze (sektorového nábytku). Expozice pak bezesporu slibovala nejen ilustraci německého fenoménu v tomto prostoru, ale mnohá očekávání se logicky koncentrovala do okamžiku konce – do událostí protektorátu a následného vysídlení. Autorům se podařilo instalačně zpracovat například tragédii holocaustu, naznačená stěna s mnoha portréty je snad jediným emočním momentem v celé expozici. Co ale s protektorátem? Co se vztahem Čechů a Němců? Co se vzájemným emočním zaklíněním? A nakonec největší zklamání přijde na samotný závěr a do jisté míry opravdu zaklene zoufalství celku expozice. Několik dobových vyhlášek, asi tři kufry, jeden film a dvě skryté vitríny mají vytvořit obraz vysídlení. Nehledě na to, že expozice následně nejde „za“ rok 1946. Kde jsou následné aktivity vysídlenců? Kde je důsledek pro stát, pro krajinu, pro společnost? Nehledě na tragické okamžiky tzv. divokého odsunu…


Skrytý "sudetský poklad" z Libouchce je skvělým konkrétním momentem konce expozice. Proč ale byl instalačně pojat bez patřičného vyznění, to je záhadou.

Škoda
Expozici jsem si opravdu pečlivě prošel několikrát. A snažil se stále hledat něco, čím bych zaplašil mnohá „ale“, která mi tanula na mysli. Jenomže jsem je nezaplašil. Je to nesporně velké téma. Svého času bylo mnohem bolestivější než dnes a má jistě nezastupitelné místo nejen v muzejním světě. Jenže. To, co nakonec vzniklo nenaplňuje ani sílu tématu, ani výzvu pro návštěvníka, aby nejen poznal a pochopil, ale především si odnesl témata k přemýšlení nad vztahy národů, nad vztahem k zemi, místu, vlasti. Sečteno a podtrženo. Otevřeně bychom měli hovořit o promarněné příležitosti, která se patrně nebude opakovat.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy