Solární auta už nejsou sci-fi z budoucnosti, ale realitou
Sériová výroba aut na solární pohon snad začne již brzy! V Nizozemsku, za méně jak milion korun.
Budoucnost elektroaut zřejmě není jen v dobíjení ze sítě, ale také v integrovaných solárních panelech v kapotě. S vývojem aut s integrovanou fotovoltaikou přichází v současné době hned několik automobilek včetně Mercedesu. Prvním sériově vyráběným vozem poháněným sluncem však bude model Lightyear 2 od stejnojmenného nizozemského start-upu. Na trh se dostane do roku 2025, 2 roky po prvních prototypech.
Až sedm měsíců bez nabití ze zásuvky
Tyto, pro někoho až utopistické, hodnoty slibuje Lex Hoefsloot, jeden ze zakladatelů společnosti Lightyear. Takových čísel však bude možné dosáhnout jen v jižních státech s velkým počtem slunečných dnů, jako je třeba Portugalsko nebo jih Španělska. V zemích střední Evropy, jako je jeho mateřské Nizozemsko, pak počítá se dvěma měsíci bez nutnosti dalšího dobíjení. Auto by tak mohlo ujet až 70 km denně na solární pohon, aniž by bylo nutné jej dobít ze sítě. To samozřejmě zůstává alternativou po zbytek roku.
Dostupnější verze nahradí prototyp pro fajnšmekry
Na konci loňského roku firma představila pilotní verzi solárního vozu od Lightyear 0, která měla zákazníky vyjít na bezmála 6 milionů korun. Šlo však spíše o prototyp pro fajnšmekry a zámožnější fanoušky nových technologií než o auto dostupné širší veřejnosti. Přestože firma měla vyrobit pouze několik set vozů, nakonec se rozhodla jejich výrobu ukončit a plně se věnovat vývoji mnohem dostupnějšího modelu Lightyear 2. Ten by měl být uveden na trh do konce roku 2025 s pořizovací cenou pod milion korun. Firma sází na speciální patentované solární panely umístěné na svrchní část karoserie auta, díky nimž lze vůz dobíjet za jízdy i při jeho odstavení. Auta běžných uživatelů, především těch ve městech, totiž většinu dne stojí zaparkovaná, což je ideální příležitost pro dobití baterky zdarma.
Z Afriky na evropský trh
Firma samotná vznikla v roce 2016 jako technologický studentský start-up v reakci na změnu klimatu. Současný CEO Lex Hoefsloot prožil dětství v Africe, kde na něj silně dolehly změny spojené s globálním oteplováním. O několik let později pak s dalšími čtyřmi spolužáky z Technické univerzity v nizozemském Eindhovenu založil vývojovou platformu pro vozy šetrné k životnímu prostředí. Dle tvrzení Hoefloota mají jejich vozy díky integrované fotovoltaice až pětkrát menší emise oxidu uhličitého než jiná elektroauta. To je nicméně třeba brát s rezervou, jelikož vychází z předpokladu, že elektřina je generována pouze z fosilních paliv, což především v západnějších zemích rozhodně neodpovídá realitě. Nicméně dobíjení auta přímo skrze vlastní soláry je nepochybně tou nejekologičtější variantou.
Budoucnost, nebo slepá vývojová linka?
Názory odborníků na shodují v tom, že jde zcela jistě o zajímavý technologický koncept. Nicméně názory na to, zda se auta s integrovanou fotovoltaikou uchytí na masovém automobilovém trhu, se již různí. Dojezd 70 km denně, navíc za ideálních slunečních podmínek, není žádný zázrak, nemluvě o pořizovacích cenách vyšších než běžné elektromobily. Na druhou stranu investice do vývoje a výzkumu v těchto oblastech jsou momentálně obrovské, a ceny i efektivita se tak v příštích letech budou určitě posouvat ve prospěch uživatelů. Solární auto je – a bude – ideální spíš do městského provozu nebo pro přejíždění na kratší vzdálenosti. Otázkou pak je, jestli by podobné přejezdy neměla spíše nahradit kvalitní hromadná doprava. Konstrukce a prodej aut je dnes navíc svázán řadou legislativních a bezpečnostních omezení a sama integrace solárních panelů do karoserie vozů proto není jednoduchá. To je však, na rozdíl od efektivity solárních panelů, spíše legislativní překážka.
Zda zůstanou vozy na sluneční energii jen hračkou několika bohatých nadšenců nebo se díky vylepšení technologií dostanou na běžný trh, je zatím ve hvězdách. Nicméně koncept integrovat soláry přímo na kapoty vozů je bezpochyby krok správným směrem v udržitelné mobilitě. Osobně podobným technologickým startupům rozhodně fandím!
https://lightyear.one/lightyear-0/
Budoucnost elektroaut zřejmě není jen v dobíjení ze sítě, ale také v integrovaných solárních panelech v kapotě. S vývojem aut s integrovanou fotovoltaikou přichází v současné době hned několik automobilek včetně Mercedesu. Prvním sériově vyráběným vozem poháněným sluncem však bude model Lightyear 2 od stejnojmenného nizozemského start-upu. Na trh se dostane do roku 2025, 2 roky po prvních prototypech.
Až sedm měsíců bez nabití ze zásuvky
Tyto, pro někoho až utopistické, hodnoty slibuje Lex Hoefsloot, jeden ze zakladatelů společnosti Lightyear. Takových čísel však bude možné dosáhnout jen v jižních státech s velkým počtem slunečných dnů, jako je třeba Portugalsko nebo jih Španělska. V zemích střední Evropy, jako je jeho mateřské Nizozemsko, pak počítá se dvěma měsíci bez nutnosti dalšího dobíjení. Auto by tak mohlo ujet až 70 km denně na solární pohon, aniž by bylo nutné jej dobít ze sítě. To samozřejmě zůstává alternativou po zbytek roku.
Dostupnější verze nahradí prototyp pro fajnšmekry
Na konci loňského roku firma představila pilotní verzi solárního vozu od Lightyear 0, která měla zákazníky vyjít na bezmála 6 milionů korun. Šlo však spíše o prototyp pro fajnšmekry a zámožnější fanoušky nových technologií než o auto dostupné širší veřejnosti. Přestože firma měla vyrobit pouze několik set vozů, nakonec se rozhodla jejich výrobu ukončit a plně se věnovat vývoji mnohem dostupnějšího modelu Lightyear 2. Ten by měl být uveden na trh do konce roku 2025 s pořizovací cenou pod milion korun. Firma sází na speciální patentované solární panely umístěné na svrchní část karoserie auta, díky nimž lze vůz dobíjet za jízdy i při jeho odstavení. Auta běžných uživatelů, především těch ve městech, totiž většinu dne stojí zaparkovaná, což je ideální příležitost pro dobití baterky zdarma.
Z Afriky na evropský trh
Firma samotná vznikla v roce 2016 jako technologický studentský start-up v reakci na změnu klimatu. Současný CEO Lex Hoefsloot prožil dětství v Africe, kde na něj silně dolehly změny spojené s globálním oteplováním. O několik let později pak s dalšími čtyřmi spolužáky z Technické univerzity v nizozemském Eindhovenu založil vývojovou platformu pro vozy šetrné k životnímu prostředí. Dle tvrzení Hoefloota mají jejich vozy díky integrované fotovoltaice až pětkrát menší emise oxidu uhličitého než jiná elektroauta. To je nicméně třeba brát s rezervou, jelikož vychází z předpokladu, že elektřina je generována pouze z fosilních paliv, což především v západnějších zemích rozhodně neodpovídá realitě. Nicméně dobíjení auta přímo skrze vlastní soláry je nepochybně tou nejekologičtější variantou.
Budoucnost, nebo slepá vývojová linka?
Názory odborníků na shodují v tom, že jde zcela jistě o zajímavý technologický koncept. Nicméně názory na to, zda se auta s integrovanou fotovoltaikou uchytí na masovém automobilovém trhu, se již různí. Dojezd 70 km denně, navíc za ideálních slunečních podmínek, není žádný zázrak, nemluvě o pořizovacích cenách vyšších než běžné elektromobily. Na druhou stranu investice do vývoje a výzkumu v těchto oblastech jsou momentálně obrovské, a ceny i efektivita se tak v příštích letech budou určitě posouvat ve prospěch uživatelů. Solární auto je – a bude – ideální spíš do městského provozu nebo pro přejíždění na kratší vzdálenosti. Otázkou pak je, jestli by podobné přejezdy neměla spíše nahradit kvalitní hromadná doprava. Konstrukce a prodej aut je dnes navíc svázán řadou legislativních a bezpečnostních omezení a sama integrace solárních panelů do karoserie vozů proto není jednoduchá. To je však, na rozdíl od efektivity solárních panelů, spíše legislativní překážka.
Zda zůstanou vozy na sluneční energii jen hračkou několika bohatých nadšenců nebo se díky vylepšení technologií dostanou na běžný trh, je zatím ve hvězdách. Nicméně koncept integrovat soláry přímo na kapoty vozů je bezpochyby krok správným směrem v udržitelné mobilitě. Osobně podobným technologickým startupům rozhodně fandím!
https://lightyear.one/lightyear-0/