Hybridní televize HD a 3D pro každého!
Je pouze otázkou času, kdy ve vysokém rozlišení HD se bude vysílat všechno, včetně zpravodajství.
Psáno pro mediar.cz
V televizním světě existují tři základní otázky, které manažeři řeší: jak rychle přebudovat vysílání na HD? Kdy a co bude muset být vyráběno ve 3D a nakonec, zda je moudré promovat hybridní televizory a stahování pořadů, když to ohrozí tradiční programy?
Co se týče HD, je odpověď jasná. Je pouze otázkou času, kdy ve vysokém rozlišení HD se bude vysílat všechno, včetně zpravodajství.
Ve Spojených státech a bohatých zemích Asie má HD televizor přes 70 % domácností, v Evropě je to zatím necelých 40%, ale trend je zcela jasný a nezvratný, současný SD systém je minulost. Do deseti let bude v Evropě vybavena HD televizí téměř každá domácnost a výrobci programů to budou muset vzít na vědomí. Bez ohledu na fakt, že nynější multiplexy HD neutáhnou a technické přezbrojení bude stát majlant.
Jelikož diváci budou mít HD televizory a televizní společnosti začnou víc vyrábět ve vysokém rozlišení, vznikne enormní síla burcující další technologický vývoj u přenosu dat a vyšší výkonnost multiplexů.
Z hlediska 3D televizorů rozhodnou následující dva roky. Konkurenční tlaky nutí výrobce televizorů vymýšlet novinky a 3D je tak sexy, že se nelze minimálně pokusu o masové rozšíření technologie ubránit. Dle minulých zkušeností soudím, že 3D se rozšíří, zvláště pokud se podaří udržet kvalitu videa stabilní i bez brýlí. Není totiž žádný důvod nesledovat výpravný film 3D, když je to bezbolestné a nový přijímač bude stát méně než rodinná týdenní dovolená v Krkonoších.
Jelikož evropské televizní společnosti nyní přezbrojují na HD, nelze očekávat že 3D začnou skutečně vážně řešit dříve než za 5 let.
Největší revoluci, která z hlediska mediálně zdatného diváka vlastně žádnou revolucí není, je hybridní televizor, který začíná zavánět masovostí po rozmachu platformy HbbTV (Hybrid broadcast broadband television). Hybridní „chytrý“ televizor bude kombinovat televizní vysílání, online služby jako je třeba archiv iVysílání České televize, odkud si už nyní na internetu může divák pouštět tisíce odvysílaných pořadů nebo HD teletext, interaktivní reklamu s přímou objednávkou služeb atd.
Hybridní televizor je na rozdíl od 3D jasnou realitou dneška, ale žádná televizní společnost jej masivně nepropaguje, protože vpád logiky internetového stahování a online, ohrožuje současný byznys model, na němž je televizní vysílání založeno. Tedy, že mezi pořady a v pořadech vysílám reklamu a udržuji diváka co nejdéle u sestaveného programu.
Výše výdajů za reklamu na internetu ukazuje, že zadavatelé mají nejraději přehledný systém televizního vysílání, jak existuje dnes. Kdyby tomu bylo jinak, začnou i oni podporovat nelineární stahování pořadů.
Zvláště soukromé společnosti budou vůči hybridnímu modelu velmi pasivní, stejně jako byly při rozjezdu digitalizace. Jakákoliv změna na trhu je vždycky problém, který boří zavedený řád a chce investice s nejistým výsledkem.
Stejně jako u digitalizace, bude v ČR motorem hybridního vysílání v HbbTV i na jiných platformách znovu Česká televize.
Na jedné straně má zdaleka největší archiv pořadů už v současnosti distribuovaný zdarma a volně v iVysílání, na druhé vnímá, že HbbTV je neodvratná technologická změna, kterou musí vést ten, kterého přímo finančně neohrožuje. ČT může znovu prokopat cestu.
Slyšel jsem nedávno námitku, že hybridní televize neohrozí zásadně současnou podobu tvorby televizního programu, protože odpovídá lidské přirozenosti být pasivní, líný a sledovat, co nám někdo neservíruje. Nesouhlasím s ní. Televize bude dominujícím médiem i v budoucnu, ale silná zůstane jen tehdy, pokud vstřebá oba modely a nabídne alternativu ke stahování do počítače, telefonování z mobilu a umožní interaktivní služby, například aktivity na sociálních sítích.
Všichni mentálně patříme své době. Naši dědové poslouchali rozhlas po drátě a dívali se na „filmy pro pamětníky“ a dobové seriály a jak ukazuje sledovanost a poslechovost v kategorii 65 + dělají to i dnes.
Generace třicetiletých a čtyřicetiletých lidí je zvyklá sledovat televizi, kupovat si dvd a surfovat na programech, ale patnáctiletí nebo osmnáctiletí začnou používat hybridní „chytré“ televizory na stahování pořadů, online aktivity a desetiletí a dvanáctiletí budou chtít v televizoru i videotelefonování a ovládání nějaké sociální sítě, třeba Facebooku.
Jinak zůstanou ve svých pokojích s notebooky a tablety.
Budoucnost televize bude HD, 3D a hybridní. Pro každého.
Články a blogy autora najdete také na www.milanfridrich.cz
Psáno pro mediar.cz
V televizním světě existují tři základní otázky, které manažeři řeší: jak rychle přebudovat vysílání na HD? Kdy a co bude muset být vyráběno ve 3D a nakonec, zda je moudré promovat hybridní televizory a stahování pořadů, když to ohrozí tradiční programy?
Co se týče HD, je odpověď jasná. Je pouze otázkou času, kdy ve vysokém rozlišení HD se bude vysílat všechno, včetně zpravodajství.
Ve Spojených státech a bohatých zemích Asie má HD televizor přes 70 % domácností, v Evropě je to zatím necelých 40%, ale trend je zcela jasný a nezvratný, současný SD systém je minulost. Do deseti let bude v Evropě vybavena HD televizí téměř každá domácnost a výrobci programů to budou muset vzít na vědomí. Bez ohledu na fakt, že nynější multiplexy HD neutáhnou a technické přezbrojení bude stát majlant.
Jelikož diváci budou mít HD televizory a televizní společnosti začnou víc vyrábět ve vysokém rozlišení, vznikne enormní síla burcující další technologický vývoj u přenosu dat a vyšší výkonnost multiplexů.
Z hlediska 3D televizorů rozhodnou následující dva roky. Konkurenční tlaky nutí výrobce televizorů vymýšlet novinky a 3D je tak sexy, že se nelze minimálně pokusu o masové rozšíření technologie ubránit. Dle minulých zkušeností soudím, že 3D se rozšíří, zvláště pokud se podaří udržet kvalitu videa stabilní i bez brýlí. Není totiž žádný důvod nesledovat výpravný film 3D, když je to bezbolestné a nový přijímač bude stát méně než rodinná týdenní dovolená v Krkonoších.
Jelikož evropské televizní společnosti nyní přezbrojují na HD, nelze očekávat že 3D začnou skutečně vážně řešit dříve než za 5 let.
Největší revoluci, která z hlediska mediálně zdatného diváka vlastně žádnou revolucí není, je hybridní televizor, který začíná zavánět masovostí po rozmachu platformy HbbTV (Hybrid broadcast broadband television). Hybridní „chytrý“ televizor bude kombinovat televizní vysílání, online služby jako je třeba archiv iVysílání České televize, odkud si už nyní na internetu může divák pouštět tisíce odvysílaných pořadů nebo HD teletext, interaktivní reklamu s přímou objednávkou služeb atd.
Hybridní televizor je na rozdíl od 3D jasnou realitou dneška, ale žádná televizní společnost jej masivně nepropaguje, protože vpád logiky internetového stahování a online, ohrožuje současný byznys model, na němž je televizní vysílání založeno. Tedy, že mezi pořady a v pořadech vysílám reklamu a udržuji diváka co nejdéle u sestaveného programu.
Výše výdajů za reklamu na internetu ukazuje, že zadavatelé mají nejraději přehledný systém televizního vysílání, jak existuje dnes. Kdyby tomu bylo jinak, začnou i oni podporovat nelineární stahování pořadů.
Zvláště soukromé společnosti budou vůči hybridnímu modelu velmi pasivní, stejně jako byly při rozjezdu digitalizace. Jakákoliv změna na trhu je vždycky problém, který boří zavedený řád a chce investice s nejistým výsledkem.
Stejně jako u digitalizace, bude v ČR motorem hybridního vysílání v HbbTV i na jiných platformách znovu Česká televize.
Na jedné straně má zdaleka největší archiv pořadů už v současnosti distribuovaný zdarma a volně v iVysílání, na druhé vnímá, že HbbTV je neodvratná technologická změna, kterou musí vést ten, kterého přímo finančně neohrožuje. ČT může znovu prokopat cestu.
Slyšel jsem nedávno námitku, že hybridní televize neohrozí zásadně současnou podobu tvorby televizního programu, protože odpovídá lidské přirozenosti být pasivní, líný a sledovat, co nám někdo neservíruje. Nesouhlasím s ní. Televize bude dominujícím médiem i v budoucnu, ale silná zůstane jen tehdy, pokud vstřebá oba modely a nabídne alternativu ke stahování do počítače, telefonování z mobilu a umožní interaktivní služby, například aktivity na sociálních sítích.
Všichni mentálně patříme své době. Naši dědové poslouchali rozhlas po drátě a dívali se na „filmy pro pamětníky“ a dobové seriály a jak ukazuje sledovanost a poslechovost v kategorii 65 + dělají to i dnes.
Generace třicetiletých a čtyřicetiletých lidí je zvyklá sledovat televizi, kupovat si dvd a surfovat na programech, ale patnáctiletí nebo osmnáctiletí začnou používat hybridní „chytré“ televizory na stahování pořadů, online aktivity a desetiletí a dvanáctiletí budou chtít v televizoru i videotelefonování a ovládání nějaké sociální sítě, třeba Facebooku.
Jinak zůstanou ve svých pokojích s notebooky a tablety.
Budoucnost televize bude HD, 3D a hybridní. Pro každého.
Články a blogy autora najdete také na www.milanfridrich.cz