Jana Šouflová: Proč zvát Johnyho Deppa
Text ilustrátorky Jany Šouflové o souvislosti mezi přítomností Johnyho Deppa na filmovém festivalu a ekologickou katastrofou v Japonsku.
Většinou nemám ve zvyku psát dlouhé komentáře a už vůbec ne k filmovým hvězdám, ale je něco, co jsem napsat musela, protože mě to docela mrzí. A pozor, nejsem fanynka a moc tohoto herce nemusím.
Johnny Depp v Karlových varech. Media jsou zaplavená články a lidi řeší, proč ho sem sakra pozvali, ženské spolky šílí či kritizují, že si vadnoucí hvězda vylepšuje slávu ježděním po malých festivalech mimo USA. Nebudu psát o jeho kauze, tu teď prosím nechme úplně stranou, ale tady je úplně jiný pohled, který vás možná překvapí a možná pak budou i ti největší odpůrci k Deppově účasti trochu víc tolerantnější. Jde tu totiž o Minamatu a záchranu tohoto filmu. Díky tomu, že o tomto dílečku i jeho vzniku vím poměrně dost a sleduji ho už od první klapky, viděla jsem ho a vím, co za tím je, tak je mi smutno, že si žádný novinář nedal tu práci a nedohledal si reálný důvod, proč teď Depp tak zuřivě obráží malé festivaly. A že je to fakt ostré téma, které by vydalo na docela slušný samostatný článek.
Minamata měla premiéru už loni v Berlíně, v té době na ní pro americký trh koupila práva pobočka MGM a od té doby je film u ledu a studio odmítá uvést datum americké premiéry. Jedním z hlavních důvodů prý je, že se bojí o svoji pověst díky již zmíněným Deppovým problémům, ale klidně tam mohou být i nějaké tlaky z vyšších japonských míst, protože japonci neradi přiznávají vlastní chyby a komusi může vadit, že se očerňuje obraz Japonska. (Vygooglete si Minamatu, ale je to docela silné kafe. Jedna věc je samotná ekologická katastrofa, druhou věcí je, že o tom chemička Chisso věděla a vědomě trávili lidi desítky let.) A tady začíná hlavní problém. Minamata není jen o Deepovi. Je to film na kterém spolupracovali i přímí účastníci nebo potomci těch, co byli postiženi minamatskou katastrofou, je tam geniální japonský cast, který hrál jako o život, podporovala to i vdova po Smithovi, a tak nějak všichni doufali, že tento film pomůže znova zviditelnit katastrofu, která je vlastně dodnes živá a ti lidé pořád bojují s důsledky. Chtěli být vidět, potřebovali trochu morální satisfakce a nejen oni, ale i všichni ostatní, protože takových dalších Minamat jsou po světě stovky ... a co se nestalo - MGM je zařízlo. Uplně. Nepustí Minamatu ani na streamovací služby a jsou jen dva způsoby jak mohou američani film vidět - buď ho upirátí na internetu nebo na něj vyrazí na festival za hranice. Film je už rok a půl pořád ve stavu TBA (to be announced), což defacto znamená, že ho možná v tichostí někdy pustí, ale až v době kdy bude "zastaralý" a nikdo si ho vlastně už ani nevšimne. Režisér je zoufalý a napsal otevřený dopis studiu. Znechucení vyjádřila i herečka hlavní role, zklamaní jsou i japonští spolupracovníci. A Depp se snaží pro film udělat, co může a jediným způsobem je to, že Minamatu vezme a objede s ní co nejvíc malých festivalů mimo USA, kde jej představí, tak aby na něj co nejvíc upozornil a film zachránil, případně dostal do místní distribuce, což je leckde povedlo. Takže naprosto věřím, že s organizátory festivalu to byla oboustranně výhodná dohoda a jsem fakt ráda, že festival odolal nátlaku. Ještě vám Deppova účast vadí?
Nebudu komentovat Deppovu kauzu, soudy stále probíhají a jsou jak kyvadlo, pokaždé na jiné straně. Teď aktuálně se zase štěstí překlopilo víc na Deppovu stranu. Ale to nedáva studiu právo zlikvidovat film, který je důležitější a má větší přesah než samotný Depp. V tomhle směru je to od MGM podraz vůči všem, kteří v Minamatě zemřeli a všem kteří tam dosud bojují. Depp se jen snaží zachránit co ještě jde. Představte si, že by tehdy Smithův vydavatel odmítl zveřejnit jeho šokující reportáž, jen protože autor je společensky nevhodná postava, je nesnesitelný, chlastá a opustil rodinu. Nikdo by se o Minamatě nedozvěděl, lidi by nedostali odškodnění a dál by umírali. Tak asi teď asi trochu chová MGM.
Publikováno s laskavým svolením autorky
Většinou nemám ve zvyku psát dlouhé komentáře a už vůbec ne k filmovým hvězdám, ale je něco, co jsem napsat musela, protože mě to docela mrzí. A pozor, nejsem fanynka a moc tohoto herce nemusím.
Johnny Depp v Karlových varech. Media jsou zaplavená články a lidi řeší, proč ho sem sakra pozvali, ženské spolky šílí či kritizují, že si vadnoucí hvězda vylepšuje slávu ježděním po malých festivalech mimo USA. Nebudu psát o jeho kauze, tu teď prosím nechme úplně stranou, ale tady je úplně jiný pohled, který vás možná překvapí a možná pak budou i ti největší odpůrci k Deppově účasti trochu víc tolerantnější. Jde tu totiž o Minamatu a záchranu tohoto filmu. Díky tomu, že o tomto dílečku i jeho vzniku vím poměrně dost a sleduji ho už od první klapky, viděla jsem ho a vím, co za tím je, tak je mi smutno, že si žádný novinář nedal tu práci a nedohledal si reálný důvod, proč teď Depp tak zuřivě obráží malé festivaly. A že je to fakt ostré téma, které by vydalo na docela slušný samostatný článek.
Minamata měla premiéru už loni v Berlíně, v té době na ní pro americký trh koupila práva pobočka MGM a od té doby je film u ledu a studio odmítá uvést datum americké premiéry. Jedním z hlavních důvodů prý je, že se bojí o svoji pověst díky již zmíněným Deppovým problémům, ale klidně tam mohou být i nějaké tlaky z vyšších japonských míst, protože japonci neradi přiznávají vlastní chyby a komusi může vadit, že se očerňuje obraz Japonska. (Vygooglete si Minamatu, ale je to docela silné kafe. Jedna věc je samotná ekologická katastrofa, druhou věcí je, že o tom chemička Chisso věděla a vědomě trávili lidi desítky let.) A tady začíná hlavní problém. Minamata není jen o Deepovi. Je to film na kterém spolupracovali i přímí účastníci nebo potomci těch, co byli postiženi minamatskou katastrofou, je tam geniální japonský cast, který hrál jako o život, podporovala to i vdova po Smithovi, a tak nějak všichni doufali, že tento film pomůže znova zviditelnit katastrofu, která je vlastně dodnes živá a ti lidé pořád bojují s důsledky. Chtěli být vidět, potřebovali trochu morální satisfakce a nejen oni, ale i všichni ostatní, protože takových dalších Minamat jsou po světě stovky ... a co se nestalo - MGM je zařízlo. Uplně. Nepustí Minamatu ani na streamovací služby a jsou jen dva způsoby jak mohou američani film vidět - buď ho upirátí na internetu nebo na něj vyrazí na festival za hranice. Film je už rok a půl pořád ve stavu TBA (to be announced), což defacto znamená, že ho možná v tichostí někdy pustí, ale až v době kdy bude "zastaralý" a nikdo si ho vlastně už ani nevšimne. Režisér je zoufalý a napsal otevřený dopis studiu. Znechucení vyjádřila i herečka hlavní role, zklamaní jsou i japonští spolupracovníci. A Depp se snaží pro film udělat, co může a jediným způsobem je to, že Minamatu vezme a objede s ní co nejvíc malých festivalů mimo USA, kde jej představí, tak aby na něj co nejvíc upozornil a film zachránil, případně dostal do místní distribuce, což je leckde povedlo. Takže naprosto věřím, že s organizátory festivalu to byla oboustranně výhodná dohoda a jsem fakt ráda, že festival odolal nátlaku. Ještě vám Deppova účast vadí?
Nebudu komentovat Deppovu kauzu, soudy stále probíhají a jsou jak kyvadlo, pokaždé na jiné straně. Teď aktuálně se zase štěstí překlopilo víc na Deppovu stranu. Ale to nedáva studiu právo zlikvidovat film, který je důležitější a má větší přesah než samotný Depp. V tomhle směru je to od MGM podraz vůči všem, kteří v Minamatě zemřeli a všem kteří tam dosud bojují. Depp se jen snaží zachránit co ještě jde. Představte si, že by tehdy Smithův vydavatel odmítl zveřejnit jeho šokující reportáž, jen protože autor je společensky nevhodná postava, je nesnesitelný, chlastá a opustil rodinu. Nikdo by se o Minamatě nedozvěděl, lidi by nedostali odškodnění a dál by umírali. Tak asi teď asi trochu chová MGM.
Publikováno s laskavým svolením autorky