Novoroční víkendové ohlédnutí
Nedělní infotainmentový pořad ČT 168 hodin udělal prezidentovi menší podraz, když v závěru s titulkem „Prezidentská rozcvička“ uvedl třicetisekundovou sekvenci záběrů Václava Klause, jak se – nic netuše – ještě před projevem, navíc za zvuků Radeckého marše, před běžící kamerou uvolňuje (v archivním záznamu ČT v čase 25:40). Podle mého názoru to byla věc hodná bulváru a nikoli veřejnoprávní televize, a proto se nedivím, že prezident v pondělí odmítl s reportéry ČT na tiskovce komunikovat.
Autoři pořadu mohou namítnout – záběry nebyly dehonestující, působily spíše úsměvně a mile, přiblížily prezidenta divákům jako člověka z masa a kostí. Přes tuto argumentaci jsem přesvědčen o tom, že věci typu „prezidentská rozcvička“ se zkrátka nedělají. Ne proto, že prezident by měl být ve své důstojnosti nedotknutelný. Ale je přece velký rozdíl, když se státník objeví v karikatuře, jako gumák v satirickém skeči, když ho kamera nachytá na švestkách při veřejném vystoupení tváří tvář publiku, nebo když ho někdo natočí v jeho soukromém prostoru, kam se kamera dostala jako host za daným účelem, a jako host by se tedy měla k hostiteli chovat. Vždyť i v zábavných pořadech skryté kamery platí pravidlo, že natáčenému se sdělí, že byl natáčen, a tážou se ho, zda proti zveřejnění nic nemá.
x x x
Zmíněný nedělní pořad 168 hodin začínal slovy „Češi to už čtyři dny oslazují Evropské unii,“ čímž připomněl, že jsme 1. ledna vstoupili do šestiměsíčního období, v němž Česká republika bude předsedat Radě EU a organizovat její ministerská i vrcholová zasedání. O tom, kde a jak, informuje speciální webová stránka www.eu2009.cz, která ve tříjazyčném provedení běží už od prosince. Všiml jsem si, že se na ní tento týden objevil animovaný klip Michaely Pavlátové, který v duchu hašení známého trapasu s oslazováním Evropy nyní Evropu „slaďuje“, tedy harmonizuje její různorodost.
Podobně prý bude ladit Evropu i galavečer v Národním divadle pod scénáristickou taktovkou bratří Formanů. Jsem zvědav, jak bude česká vláda ladit Evropu, když není schopna vyladit své vztahy s opozicí (viz novoroční Otázky Václava Moravce, v nichž si to spolu rozdávali Mirek Topolánek a Jiří Paroubek), o vztazích uvnitř koalice ani nemluvě.
x x x
Jestliže ten dlouhý víkend začínal už o Silvestra, pak ve výčtu mediálních událostí by neměla chybět aféra Dryml, při níž – podobně jako v případu Morava – novináři nastražili na politika past. Novopečený senátor za ČSSD a náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Vladimír Dryml se údajně pídil po kompromitujících materiálech na poslankyni Hanu Orgoníkovou, a na koaličního partnera v kraji, předsedu SNK ED, Helmuta Dohnálka. Schůzka v Praze natočena, zdokladována, i když Dryml tvrdí, že chtěl pouze zjistit, kdo „brojí až nečestně proti ČSSD“. Vše zveřejnila MF Dnes 31. prosince a kauza tento týden pokračuje. Dryml se obrátil na policii a žádá, aby se vyšetřil trestný čin pomluvy, kterou MF Dnes údajně na něm spáchala. Bude zajímavé sledovat, jak se policie zachová.
x x x
Zatímco česká média jsou zahlcena českým předsednictvím Rady EU a na Slovensku je mediálním hitem nová měna – euro, zatímco v Rusku a na Ukrajině se diskutuje o ceně zemního plynu, na Blízkém Východě se od Vánoc válčí. Boj probíhá v Gaze mezi Hamasem a izraelskou armádou, přičemž oba soupeři se snaží získat veřejné mínění na svou stranu. Hamas záběry zraněných civilistů (zde v podání arabského vysílání RussiaToday), izraelské ministerstvo obrany zřízením vlastního kanálu na YouTube, na kterém dokládá, že v mešitách se skladují zbraně, a že rakety na Izrael se v minulosti odpalovaly i ze dvorků škol.
x x x
Hospodářská stagnace či krize se promítá i do světa médií. Od Nového roku jsou deníky MF Dnes, Lidové noviny a regionální Deník dražší o korunu. Hospodářské noviny o koruny dvě. Zeštíhlel bezplatný deník Metro, přestože mu vloni zmizela konkurence (Metropolitní Expres i 24 hodin). Také MF Dnes omezuje počet stránek i sešitů, což se dá vyložit i tak, že není dost reklamy, která by se měla obkládat dalším informačním či zpravodajským obsahem. Leden i únor jsou sice z hlediska reklamy hladovými měsíci každý rok, ale co když se sezónní stagnace protáhne i do Velikonoc?