Nebudeme v klidu!

06. 04. 2014 | 23:02
Přečteno 5242 krát
Reflexe nad jednou anketou vztahující se k minulosti

Revue Paměť a dějiny uspořádala v čísle 1/2014 anketu mezi jednotlivými kandidáty na ředitele/ředitelku ÚSTR, která by čtenářům přiblížila jejich vize a plány.

Politicky macešská ochránkyně českých dějin

Podle Muriel Blaive má Ústav pro studium totalitních režimů „za úkol vybavit občany České republiky teoreticky a metodologicky k tomu, aby byli schopni si kolektivně osvojit vlastní komunistické dějiny.“ Už první věta naznačuje, že autorce je blízký politický koncept sociálního inženýrství a státní paternalismus. Chybí už jen slova o „práci s masami“.

Vybavit“ lze například auto povinnou lékárničkou, ale „vybavit“ metodologicky občany České republiky, aby si „osvojili“ vlastní komunistické dějiny, lze jen za předpokladu, že člověk nebude respektován jako subjekt s vlastní gnoseologickou autonomií, ale bude považován jen jako pasivní objekt vhodný k funkční kolektivní „vybavenosti“ přijmout určitý typ konstruované minulosti.

Jako horor z románu na téma sociálního inženýrství působí i podmínka, že teprve po „vybavenosti“ patřičným vědecko-metodologickým zařízením si čeští občané mohou „kolektivně osvojit vlastní komunistické dějiny“.

Ve vztahu k minulosti si kandidátka zjevně neumí položit elementární otázky.

Například proč a jakým způsobem by si měli dřívější aktivisté undergroundového hnutí „osvojovat“ komunistické dějiny? Navíc ještě národně „kolektivním“ způsobem, když po desetiletí vytvářeli naopak anti-kolektivistické a kontrakulturní dějiny.

Genderová“ představa, že komunistické dějiny jsou časem opuštění sirotci, které si musí současná občanská společnost „osvojit“ jako matka-pěstounka, je politicky přímo macešská.

Zdůrazňovaný „musismus“ kolektivního osvojování dějin (česká společnost se „musí“ vyrovnávat...) svědčí i o autorčiným gnoseologickým zúžení reality.

Kandidátka tvrdí, že se řídí vědeckými západními metodami, neboť „hlavně na Západě“ mají bohaté zkušenosti například z dějin každodennosti, sociálních dějin nebo orální historie. Tudíž, na rozdíl od nás, než se Západ začal „věnovat dějinám jejich druhého velkého autoritářského režimu, byli metodologicky dobře připraveni.“

Samospasitelná macešská záchranářka českých dějin prosazující paternalismus vědeckých sociálních inženýrů nepřímo říká, že Češi jsou nepřipraveni na dějiny a proto mohou očekávat metodologickou záchranu jen ze Západu.

Byť sama na jedné straně tvrdí, že „ÚSTR musí prosadit pluralitu historických výkladů, aby se v nich mohli Češi poznat a osvojit si je“, na druhé straně ignoruje, že existuje západní epistemologická pluralita, jejíž součástí je právě kritika metodologického inženýrství. Tato kritika odmítá i historiografii jako objektivní vědeckou disciplínu a nahlíží ji prizmatem literární tropiky.

Za předpokladu, že historiografické sociální inženýrství spadá spíše do žánru psaní historie jako umělecké literární formy, potom lze na spásonosné národní pojetí kolektivního osvojování si komunistických dějin nahlížet jako například na literární hororový žánr.

Francouzské historičce se zjevně nelíbí chaos českých dějin. Není však metodologicky tvořivější než historiografický pořadač založený na sociálním inženýrství?

Mimochodem, není to poprvé co její závěry a postřehy „připadají dílem naivní a hloupé“ (Adam Drda) nebo jsou poznamenány „zásadními koncepčními omyly“ (Petr Zídek).

P. S. Ve své koncepci rozvoje ÚSTR Muriel Blaive napsala, že „byla hlavní ředitelkou Ludwig Boltzmann Institut ve Vídni“. Když se zjistilo, že tomu tak není, nejdříve se k tomu odmítla vyjádřit pro Parlamentní listy a zjištění bagatelizovala slovy, že je to „blbost“. Ve stejné době pro časopis Respekt však uvedla: že „v psaném textu šlo o nedorozumění dané mým nepřesným překladem“.

Možná, že paní Muriel Blaive nemyslí své kandidátské řeči vážně, protože vznikají z jazykového nedorozumění dané jejím nepřesným překladem.


Vizionář floskulí a lineárního pohybu dějin

Další kandidát Zdeněk Hazdra hned v úvodu apeluje na to, že „naše země potřebuje instituci, která dovede narušit obecnou lhostejnost vůči soudobým dějinám a která se nebojí otevírat problémové otázky nedávné minulosti. Umět se vyrovnat s minulostí je klíčový předpoklad pro každou společnost, která se chce pokládat za vyspělou, a u nás je nejvyšší čas, abychom se tomu začali pořádně věnovat.“

Je příznačné, že ten, kdo v souvislosti s vlastní kandidaturou zdůrazňuje, že „je nejvyšší čas“ na výše uvedené, zároveň mlčí o tom, co v předcházejícím čase sám dělal. Byl to přece současný náměstek ÚSTR Zdeněk Hazdra, který například obhajoval historika a zimního ředitele ÚSTR Jiřího Pernese, jenž v souvislosti se svým studiem Večerní university marxismu-leninismu podporoval „lhostejnost“ k soudobým dějinám a v médiích razil historiograficky alibistickou a relativistickou tezi, že za komunismu se „každý musel nějak prostituovat“.

Z teze „vyrovnat se s minulostí“ se stala bezobsažná politicko-moralistická floskule, která zakrývá skutečnost, že historie a minulost není lineárním pohybem, „směrem k  jakémusi konci, k naplnění skutečného významu“ dějin, jak si myslel například Hegel nebo Marx. Dějiny není možné jednoduše „narovnat“ nebo se dokonce vrátit k nějakému původu.

O úrovni každé disciplíny vypovídá její styl a jazyk. Pokud historici používají bezobsažné fráze, svědčí to často o nedobrém stavu samotného diskursu. Hazdra není schopen reflektovat chaos uplynulého čtvrt století a proto se vyjadřuje jakoby ani neexistovala žádná reflexe zpochybňující jednoduchou linearitu vyrovnání se s českou minulostí (viz například kniha „Češi a jejich komunismus“ od Françoise Mayer).

Signifikantní je i sebepodpůrná apelativní věta: „Nesmíme se také bát přesahu do každodenní roviny.“ Pro nezasvěceného čtenáře věta vyznívá nesrozumitelně. Ve skutečnosti je úlitbou zejména levicovým historikům, politologům a intelektuálům (někteří sedí i v Radě Ústavu), kteří otevřeně zastávají stanovisko, že zkoumání dějin každodennosti v období husákovské normalizace vypovídá o politickém režimu více, než zkoumání represivních složek v „totalitním výkladovém modelu“.


Osvícenský (encyklopedický) projekt

Kandidát Viktor Meca, byť jako jeden z mála výslovně zdůrazňuje „lidský rozměr“, svou představu opírá spíše o historiografické osvícenství, respektive ho zakládá na encyklopedizaci obětí i bojovníků proti totalitě „coby výstrahy před totalitními systémy, které již nesmí nikdy zvítězit“.

Podle něho je ideálním vzorem paměti památník Jad Vašem, který je jakousi „největší sbírku výpovědí obětí“ a vzor pro český projekt Paměť národa.

V českém prostředí by se obdobný projekt stal spíše jakýmsi zežluklým historickým muzeálním kabinetem, kde se budou v jednotlivých digitálních regálech nacházet pouze rozsáhlé slovníky a encyklopedie „obětí totalit a bojovníků proti nim“.

Může být encyklopedie, pokud jde o zdůrazňování „lidského rozměru“ skutečně vhodným prostředkem?


Dějiny nahlížené prizmatem památky a profylaxe

Kandidát Adrian Portmann říká, že „Ústav má dva hlavní úkoly - zajištění trvalého mementa a prevenci. Měl by udržovat povědomí o statečných postojích a činech osob, které se nesmířily s existencí nacistické a komunistické diktatury. To je velmi důležitý morální závazek. S ním přímo souvisí zkoumání a připomínání porušování občanských a lidských práv, včetně rozmanitých podob perzekuce, která si vyžádala mnoho obětí.“

Má se minulost připomínat jako trvalá památka znehybněného času nebo je třeba hledat dynamičtější a aktivistické formy, vyjadřující sounáležitost s minulostí?

Pokud Ústav vlastní například jedinečné dokumenty o nichž pozůstalí obětí většinou vůbec nemají ani tušení, jako například nikdy neodeslaný, poslední dopis politického vězně před popravou, neměla by být tato státní instituce informačně více aktivní ve vztahu k občanům?

A neusnadňujeme si příliš pohled na minulost a dějiny, pokud je vnímáme prizmatem památky a profylaxe?

Stačí ve společnosti udržovat povědomí „o statečných postojích a činech osob“ nebo je třeba minulost „psychedelizovat“? Tedy vytvářet „jiné vědomí“ o osudech lidí, například ve vyvražděných Lidicích, v kryptě kostela svatého Cyrila nebo v souvislosti s udáním Milana Kundery?

Mají být oběti jenom „morálním závazkem“ nebo jsou spíše oním setkáním s Druhým, který narušuje naši bezstarostnost, dle něhož pochopíme, že už nikdy - jak říká Emmanuel Lévinas - nebudeme v klidu?


Opisování zákona není naplňování vize

Poslední kandidát Karel Světnička ve zmiňované anketě říká, že stačí jen „opsat“ preambuli zákona č. 181/2007 Sb., neboť „vystihuje dokonale důvody, proč je ÚSTR nutný. Problémy ve všech sférách života ukazují, že máme stále daleko do jejího naplnění.“

Pan Světnička aktualizuje zkoumání totalitních dějin i ve světle událostí na Ukrajině a zdůrazňuje potřebu zkoumat „80. léta, hlavně druhou polovinu, kdy došlo k přechodu od totality k demokracii“.

Měl by kandidát na ředitele pouze opisovat zákon? Neměl by přicházet s vizí jak zpřítomnit obrazy-času, které nevzešly z pouhé aktivity zločineckých organizací a systému založeného na komunistické a nacistické „ideologii“, ale například i na tělesnosti? Systematická destrukce společnosti, ale i rezistence se přece neodehrávala jen v rovině vědomí, ale i prostřednictvím naší tělesnosti, která skrytým způsobem stále určuje naší současnost.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy