Proč lidé platí extrémně vysoké zálohy za energie a proč je nyní potřeba aktivita ERÚ?
Skokový růst cen energií se v Česku dotýká několika milionů obyvatel. Piráti nechtějí dopustit, aby kvůli selhání vlády, Energetického regulačního úřadu a spekulacím obchodníků domácnosti zaplatily desítky miliard korun navíc a mnohé se propadly do energetické chudoby. Navrhujeme proto legislativní změny na ochranu spotřebitele založené na podobných mechanismech jako v bankovním a telekomunikačním sektoru.

Rostoucí ceny energií byly viditelné minimálně od letošního jara, přesto vláda nijak nekonala. Nyní musíme čelit následkům umocněným pádem jednoho z předních dodavatelů energií, Bohemia Energy. Svou nečinností nás současná vláda dostala do paradoxní situace.
Ale jak vláda plánuje intervenovat ve prospěch poškozených, když i ČEZ, jehož je stát majoritním vlastníkem, podle všeho přestal přes noc novým zákazníkům nabízet smlouvy na dobu neurčitou? Zdá se, že se tak chová proto, aby na situaci krátkodobě co nejvíce vydělal. Ale má se takto chovat polostátní firma? A k čemu vlastně takové státní vlastnictví je, když ho neumíme využít?
Do situace se mohl vložit i Energetický regulační úřad. Ten mohl těm dodavatelům, kteří zároveň fungují jako dodavatelé poslední instance, nabídku smlouvy na dobu neurčitou jednoduše doporučit a zároveň varovat občany před riziky plynoucími z fixních dvou a víceletých kontraktů. Klíčovým parametrem smluv na dobu neurčitou je totiž většinou tříměsíční výpovědní lhůta bez smluvních pokut, která lidem umožňuje snazší změnu dodavatele nebo smluvních podmínek. Fixní smlouvy pak mají výpovědní dobu sice ze zákona stejnou, bohužel však obsahují celou řadu ustanovení (smluvní pokuty), které je fakticky prodlužují, resp. vypovězení velmi zdražují.

K tomu důležitá poznámka: nerozporuji samotné zdražení. ČEZ i ostatní energetické firmy zdražily své ceníky vzhledem k rostoucím burzovním cenám a očekávanému příchodu stovek tisíc nových zákazníků zcela logicky. Problém spatřuji v omezení nabídky ceníků na dobu neurčitou. Ty přitom všichni dodavatelé, kteří slouží zároveň jako dodavatel poslední instance, ještě na začátku října nabízeli.
Fixní ceníky na dva roky nebo více let začínají totiž být již dnes nevýhodné. Ti zákazníci, kteří ceny v posledních týdnech zafixovali, se nebudou moci těšit z již nadcházejícího poklesu cen. (Kompletní ceník plynu této společnosti naleznete zde.)
V případě výše zmíněného plynu budou pro tyto lidi s novými fixními kontrakty již v zimě ceny patrně vyšší, než jaká bude regulovaná cena dodavatele poslední instance. Jde o to, že burzovní ceny plynu klesly za poslední 3 týdny zhruba o třetinu. Ceny na roky 2022 a 2023 se na burze obchodují o další desítky procent levněji. Pokud Vás zkrátka dodavatel bude přesvědčovat, abyste se mu za současných podmínek upsali na 2 nebo 3 roky, dobře se rozmyslete. Zejména proto, že dnešní fixní ceny mohou být mnohem vyšší, než kam klesnou za čtvrt roku, a fixní smlouva znamená v naprosté většině případů v případě předčasného vypovězení i smluvní pokutu.

A ještě jedna věc. Zdá se, že ani krach Bohemia Energy majitelům této firmy nijak nebrání v obchodování “zbytkové” energie na burze za účelem zisku. Přitom firma dostala do velmi těžké situace téměř milion svých odběratelů. Jak je to všechno možné? Přesně na to jsem se v otevřeném dopise ptala ministra průmyslu a obchodu.
Navíc vyšlo najevo, že se majitelé krachující Bohemia Energy patrně pokoušejí ukrýt majetek. Ohrozilo by to kompenzace pro poškozené klienty. Věnuje se tomu opět můj kolega a pirátský odborník na energetiku Petr Třešňák.
Je to důležité celospolečenské téma.
V Česku byl již před pandemií odhadem milion lidí na hranici chudoby. Pandemie tuto situaci ještě umocnila. Stát nesmí připustit, aby v důsledku skokového zvýšení cen energií spadly další statisíce domácností do dluhových pastí. I proto jsme navrhli vzájemně provázaná opatření, která by nepředstavovala významnou administrativní zátěž. Z těch plošných se jedná především o zvýšení slevy na poplatníka. Částečně pak jde i o vládou navrhované řešení na odpuštění poplatků za obnovitelné zdroje. Efektivní opatření pro tuto krizi mají být cílená a lze k nim využít výnosy z emisních povolenek, například formou investičních voucherů, které budou motivovat k energetickým úsporám. Jedná se o investice do snížení spotřeby a nových obnovitelných zdrojů, které snižují závislost na dovozu fosilních paliv. Tomu všemu se věnuje tým pod vedením Petra Třešňáka.
Pro lepší ochranu spotřebitelů chce náš tým odborníků na energetiku zajistit následující podmínky:
1) Přesně definovat odpovědnost a postihy za škody způsobené nedodržením závazků ze strany obchodníka.
2) Dodavatel musí být schopen krýt škodu, kterou nedodržením závazku způsobí.
3) Pro tento účel by mohl vzniknout garanční fond, do kterého budou držitelé licence odvádět poplatky dle objemu takových kontraktů a jejich rizikovosti pro případ krachu.
4) Produkty bez garance ceny nebo závazku musí být jasně označeny.
5) Povinnost on-line nástrojů pro migraci a jednodušší přechod mezi dodavateli.
6) Legislativně ukotvit energetickou chudobu a zavést jednoduché a účinné nástroje pro ochranu ohrožených spotřebitelů. Spotřebitel se nesmí dostat do situace, kdy bude volit, jestli topit a svítit, nebo jíst.
7) Jasnou deklaraci pozice obchodníka, čím nabízený produkt kryje a jaké má rizikové portfolio. Oddělíme konzervativní dlouhodobé produkty od krátkodobých, které kopírují denní ceny na velkoobchodních trzích.
V této situaci bohužel zatím příliš neplní svou úlohu ani Energetický regulační úřad. Naše představy a cíle, jak by Úřad měl pomáhat spotřebitelům a vést osvětovou kampaň, přikládám v odkazu.
Námi navrhované kroky pomohou řešit aktuální krizi i předejít podobným situacím do budoucna. Nyní pracujeme na tom, aby dopady na lidi byly co možná nejmenší. O řešeních, která pomohou domácnostem v případě dávky mimořádné okamžité pomoci i velmi rychle, už se veřejně hovoří. Stejně tak se šíří osvěta ve věci příspěvku na bydlení (zahrnujícího i pomoc s energiemi), byť ten se vyplácí čtvrt roku zpětně a je administrativně velmi náročný. I proto byl tento příspěvek více o celkovém přístupu k cenám energií a ochraně spotřebitele, a využil i několik tiskových zpráv Pirátů z posledních dní.
Vaše Olga
P.S.: Zaujal Vás blog? Sledujte mou práci na Facebooku, Instagramu nebo Twitteru.
P.P.S.: Stojíte o podrobnější informace? Odebírejte pirátský newsletter ze sociální oblasti a/nebo kterýkoliv jiný.

Piráti přicházejí s návrhy na lepší ochranu spotřebitelů v energetice.
Rostoucí ceny energií byly viditelné minimálně od letošního jara, přesto vláda nijak nekonala. Nyní musíme čelit následkům umocněným pádem jednoho z předních dodavatelů energií, Bohemia Energy. Svou nečinností nás současná vláda dostala do paradoxní situace.
Ale jak vláda plánuje intervenovat ve prospěch poškozených, když i ČEZ, jehož je stát majoritním vlastníkem, podle všeho přestal přes noc novým zákazníkům nabízet smlouvy na dobu neurčitou? Zdá se, že se tak chová proto, aby na situaci krátkodobě co nejvíce vydělal. Ale má se takto chovat polostátní firma? A k čemu vlastně takové státní vlastnictví je, když ho neumíme využít?
Do situace se mohl vložit i Energetický regulační úřad. Ten mohl těm dodavatelům, kteří zároveň fungují jako dodavatelé poslední instance, nabídku smlouvy na dobu neurčitou jednoduše doporučit a zároveň varovat občany před riziky plynoucími z fixních dvou a víceletých kontraktů. Klíčovým parametrem smluv na dobu neurčitou je totiž většinou tříměsíční výpovědní lhůta bez smluvních pokut, která lidem umožňuje snazší změnu dodavatele nebo smluvních podmínek. Fixní smlouvy pak mají výpovědní dobu sice ze zákona stejnou, bohužel však obsahují celou řadu ustanovení (smluvní pokuty), které je fakticky prodlužují, resp. vypovězení velmi zdražují.

ČEZ změnil ceník služeb doslova ze dne na den s účinností od 8. 10. 2021, vlevo nahoře na fotce je uvedena fixace na dva roky.
K tomu důležitá poznámka: nerozporuji samotné zdražení. ČEZ i ostatní energetické firmy zdražily své ceníky vzhledem k rostoucím burzovním cenám a očekávanému příchodu stovek tisíc nových zákazníků zcela logicky. Problém spatřuji v omezení nabídky ceníků na dobu neurčitou. Ty přitom všichni dodavatelé, kteří slouží zároveň jako dodavatel poslední instance, ještě na začátku října nabízeli.
Fixní ceníky na dva roky nebo více let začínají totiž být již dnes nevýhodné. Ti zákazníci, kteří ceny v posledních týdnech zafixovali, se nebudou moci těšit z již nadcházejícího poklesu cen. (Kompletní ceník plynu této společnosti naleznete zde.)
V případě výše zmíněného plynu budou pro tyto lidi s novými fixními kontrakty již v zimě ceny patrně vyšší, než jaká bude regulovaná cena dodavatele poslední instance. Jde o to, že burzovní ceny plynu klesly za poslední 3 týdny zhruba o třetinu. Ceny na roky 2022 a 2023 se na burze obchodují o další desítky procent levněji. Pokud Vás zkrátka dodavatel bude přesvědčovat, abyste se mu za současných podmínek upsali na 2 nebo 3 roky, dobře se rozmyslete. Zejména proto, že dnešní fixní ceny mohou být mnohem vyšší, než kam klesnou za čtvrt roku, a fixní smlouva znamená v naprosté většině případů v případě předčasného vypovězení i smluvní pokutu.

Vývoj ceny zemního plynu s dodávkou v prosinci 2021 na středoevropské energetické burze. Zdroj: G PXE CZ BL M12-21 - Power Exchange Central Europe, a. s.
A ještě jedna věc. Zdá se, že ani krach Bohemia Energy majitelům této firmy nijak nebrání v obchodování “zbytkové” energie na burze za účelem zisku. Přitom firma dostala do velmi těžké situace téměř milion svých odběratelů. Jak je to všechno možné? Přesně na to jsem se v otevřeném dopise ptala ministra průmyslu a obchodu.
Navíc vyšlo najevo, že se majitelé krachující Bohemia Energy patrně pokoušejí ukrýt majetek. Ohrozilo by to kompenzace pro poškozené klienty. Věnuje se tomu opět můj kolega a pirátský odborník na energetiku Petr Třešňák.
Je to důležité celospolečenské téma.
V Česku byl již před pandemií odhadem milion lidí na hranici chudoby. Pandemie tuto situaci ještě umocnila. Stát nesmí připustit, aby v důsledku skokového zvýšení cen energií spadly další statisíce domácností do dluhových pastí. I proto jsme navrhli vzájemně provázaná opatření, která by nepředstavovala významnou administrativní zátěž. Z těch plošných se jedná především o zvýšení slevy na poplatníka. Částečně pak jde i o vládou navrhované řešení na odpuštění poplatků za obnovitelné zdroje. Efektivní opatření pro tuto krizi mají být cílená a lze k nim využít výnosy z emisních povolenek, například formou investičních voucherů, které budou motivovat k energetickým úsporám. Jedná se o investice do snížení spotřeby a nových obnovitelných zdrojů, které snižují závislost na dovozu fosilních paliv. Tomu všemu se věnuje tým pod vedením Petra Třešňáka.
Pro lepší ochranu spotřebitelů chce náš tým odborníků na energetiku zajistit následující podmínky:
1) Přesně definovat odpovědnost a postihy za škody způsobené nedodržením závazků ze strany obchodníka.
2) Dodavatel musí být schopen krýt škodu, kterou nedodržením závazku způsobí.
3) Pro tento účel by mohl vzniknout garanční fond, do kterého budou držitelé licence odvádět poplatky dle objemu takových kontraktů a jejich rizikovosti pro případ krachu.
4) Produkty bez garance ceny nebo závazku musí být jasně označeny.
5) Povinnost on-line nástrojů pro migraci a jednodušší přechod mezi dodavateli.
6) Legislativně ukotvit energetickou chudobu a zavést jednoduché a účinné nástroje pro ochranu ohrožených spotřebitelů. Spotřebitel se nesmí dostat do situace, kdy bude volit, jestli topit a svítit, nebo jíst.
7) Jasnou deklaraci pozice obchodníka, čím nabízený produkt kryje a jaké má rizikové portfolio. Oddělíme konzervativní dlouhodobé produkty od krátkodobých, které kopírují denní ceny na velkoobchodních trzích.
V této situaci bohužel zatím příliš neplní svou úlohu ani Energetický regulační úřad. Naše představy a cíle, jak by Úřad měl pomáhat spotřebitelům a vést osvětovou kampaň, přikládám v odkazu.
Námi navrhované kroky pomohou řešit aktuální krizi i předejít podobným situacím do budoucna. Nyní pracujeme na tom, aby dopady na lidi byly co možná nejmenší. O řešeních, která pomohou domácnostem v případě dávky mimořádné okamžité pomoci i velmi rychle, už se veřejně hovoří. Stejně tak se šíří osvěta ve věci příspěvku na bydlení (zahrnujícího i pomoc s energiemi), byť ten se vyplácí čtvrt roku zpětně a je administrativně velmi náročný. I proto byl tento příspěvek více o celkovém přístupu k cenám energií a ochraně spotřebitele, a využil i několik tiskových zpráv Pirátů z posledních dní.
Vaše Olga
P.S.: Zaujal Vás blog? Sledujte mou práci na Facebooku, Instagramu nebo Twitteru.
P.P.S.: Stojíte o podrobnější informace? Odebírejte pirátský newsletter ze sociální oblasti a/nebo kterýkoliv jiný.