8+1 důvod, proč nevolit TOP 09 v Praze. Rádce pro váhající voliče, kteří chtějí opravdovou změnu.
Pokud uvažujete o tom, že svůj hlas ve volbách do zastupitelstva hlavního města Prahy dáte TOP 09, promyslete si následující argumenty. Po zkušenosti s příliš silnou ODS může výrazný volební zisk TOP 09 způsobit více problémů, než si myslíte.
1) ODS z vedení města nezmizí
Pokud se stane TOP 09 hlavním vyjednavačem budoucí koalice, je téměř jisté, že do nové rady usednou i zástupci ODS. Důvody? TOP 09 bude mít tendenci kopírovat koaliční smlouvu na vládní úrovni,. To potvrzuje i lídr Z. Tůma v rozhovoru pro Aktuálně.cz, kde prohlásil, že politicky jsou jeho přirozenými partnery právě ODS a VV. TOP 09 bude navíc potřebovat úzkou spolupráci s ODS i proto, že reálie fungování města zná převážně z novin a bez pomoci těch, kdo provoz města znají, se neobejde. Na nováčky v dresu VV moc spoléhat nemůže.
2) Nováčci na radnici vítáni...
Jsem rád, že na radnici přijdou noví lidé. S elánem a čistým štítem. Potíž nastává, když tito nováčci ihned jako vítězové voleb zasednou ve vedení města a ponesou hlavní odpovědnost za fungování města. Můžeme jim odpustit sérii chyb, které nutně přijdou, ale opravdu chceme, aby se stali loutkami v rukou vysokých úředníků a případně koaličních partnerů z ODS, kteří budu pro nováčky nepostradatelní a zároveň jsou nedílnou součástí všech neplech, které se dosud na radnici odehrály? Není rozumnější, aby šanci dostali opoziční zastupitelé, díky nimž byla odhalena řada radničních lumpáren a kteří vědí, kde to nejvíc smrdí?
3) Nepovedený program
TOP 09 mnozí považují za progresivní stranu, která se nebojí navrhovat nová řešení. V případě tak zásadní oblasti, jako je v Praze doprava, je ovšem pravdou opak. TOP 09 navrhuje pokračovat v realizaci obstarožních dopravních plánů, které v praxi znamenají nové autostrády uvnitř města. To je velmi nebezpečné nejen proto, že tyto stavby jsou v přímém rozporu s udržitelným rozvojem, citlivým urbanisme a potřebou zdravého prostředí. Hodně jde také o městskou kasu. Nákladné dálniční stavby rozvrátí městské finance.
4) Neznalost stěžejních pražských témat
Doprava čerpá z městského rozpočtu přes 40 %, a je tedy zcela zásadním tématem. Většina kandidátů TOP 09 umí říci, že budou preferovat veřejnou dopravu před automobilovou a že podpoří rozvoj městské železnice, ale když půjdeme ke konkrétním tématům, Tůma ztrácí půdu pod nohama. Uvedu hned dva příklady. Projekt, který už dlouhá léta čeká na svoji realizaci, je modernizace trati Praha – Kladno a vybudování železniční odbočky na letiště.
Tento projekt zásadním způsobem zvýší kvalitu cestování v Praze, ale především osvobodí Prahu 6 a Prahu 1 (kde Tůma kandiduje) od podstatné části automobilové zátěže. Kandidát na primátora to však vidí jinak: „Je příjemné mít komfortní přepravu na letiště, ale já to teď nemám jako prioritu jedna. Ta obslužnost dnes není špatná.“
Druhý příklad se týká zklidnění severojižní magistrály. I lídr TOP 09 sedl na lep tunelářským lobby a uvěřil, že přeložka 800 metrů magistrály do tunelu za Muzeum vyřeší problém dálnice uprostřed města. Je mu ke cti, že v následující debatě přiznal, že toto řešení má spoustu slabin a vůbec neřeší hlavní problém. Ale opravdu chceme, aby město řídil muž, který se pražská témata teprve učí, a který má poradce, kteří prosazují obstarožní řešení. Ostatně řekněme to naplno, hlavním tvůrcem dopravní politiky TOP 09 je František Laudát, dlouholetý člen ODS, předseda Dopravního výboru ZHMP a aktivní propagátor výstavby kapacitních komunikací uprostřed města.
5) Rozpor mezi slovy a činy – TOP09 nahrává hazardu
TOP 09 jako každá slušná strana má ve svém programu závazek omezit herny, kasina a podobná zařízení. „Budeme v nejvyšší možné míře omezovat hazard, jehož důslednou kontrolou chceme co nejvíce snížit kriminalitu a další nežádoucí jevy, které jsou na něj navázány.“ Čertovo kopítko tkví v tom, že ministerstvo financí pod vedením Miroslava Kalouska vydalo povolení pro zřízení tisíců nových kasin a heren, a to i přes oficiální nesouhlas hlavního města Prahy. Proč bychom měli věřit TOP 09, že se to po podzimních volbách změní?
6) Dobré hospodaření – přání a realita TOP09
TOP 09 má ve svém programu napsáno: Šetrné a transparentní nakládání s veřejnými financemi a zodpovědná správa městského majetku je naprostým základem naší komunální politiky.“ a dále „Město musí hospodařit s dlouhodobě vyrovnaným rozpočtem.“
Teorie je hezká věc, ale jaká je praxe? TOP 09 má jako každá nová strana jednu výhodu, nemá žádnou minulost, a proto se nemusí zodpovídat ze svých minulých skutků. Ale její kandidáti minulost mají a má ji i lídr Tůma. Ten má pověst špičkového manažera a finančníka. Jak k tomu ale pasuje kumulovaná ztráta 170 miliard České národní banky, zveřejněna ve výroční zprávě ČNB za rok 2009. Jak k tomu pasuje rekonstrukce sídla ČNB, která se v době, kdy byl v jejím vedení Zdeněk Tůma, oproti původním slibům výrazně prodražila. Konečný účet je 5,2 miliardy korun, přičemž původní plán zněl 3,4 miliardy.
7) Opravdu TOP 09 znamená konec vlády kmotrů a lobbistů?
Pražané už mají dost kmotrů, mafiánů a lobbistů ovládajících z pozadí pražskou radnici a proto chtějí volit nějakou změnu. Jakou ale mají jistotu, že volbou TOP 09 nedojde pouze k nahrazení jedněch kmotrů jinými. Nelze zapomínat, že Zdeněk Tůma má velmi blízko k Miroslavu Kalouskovi, je dnes nakonec jeho podřízeným – zaměstnán jako jeho poradce na Ministerstvu financí. A pokud jde o pana Kalouska a spřízněné lobbisty typu pana Hávy a dalších, je jasné, že zájem o ovládnutí Prahy se Zdeňkem Tůmou - v komunální politice sice málo sběhlým, avšak šťastně zvoleným maskotem - musí být zcela mimořádný. Proč tedy nevolit současnou opozici, Zelené a Evropské demokraty, tedy opoziční zastupitele, kteří pražským kmotrům opravdu leží v žaludku, neboť jim opravdu „kazí obchod“, a za nimiž žádní kmotři nestojí?
8) TOP 09 chtějí s podporou starostou rozpočtově zničit Prahu.
TOP 09 vzhledem k závazkům vůči podporujícím Starostům připravuje změnu zákona o rozpočtovém určení daní. Jakkoliv je možné vnímat volání menších obcí a měst po větších rozpočtových zdrojích jako oprávněné, znamená to, při současném stavu veřejných financí, ubrat velkým městům, tedy zejména Praze. Podle odhadů odboru rozpočtu MHMP by propad příjmů Prahy byl až 15 miliard Kč. Praha pak může zapomenout na Metro D a celou řadu dalších investic. Podpora TOP 09 v Praze je zároveň souhlasem s tímto návrhem na změnu rozpočtového určení a to by si měl každý Pražan dobře rozmyslet.
+1) Nevolte TOP, ale změnu, které můžete věřit
Strana zelených a Evropští demokraté se dívají dál než za jedno volební období. Z naší politiky budou mít prospěch děti, dospělí i senioři, rodiny i jednotlivci. Nejen zdraví a bohatí, ale i méně majetní a lidé s hendikepem. Usilujeme o to, aby byla Praha městem přátelským, bez bariér, arogantních politiků a úředníků. Chceme, aby byla Praha městem, kde počet aut a heren klesá a počet stromů, laviček, vodních fontán, zeleninových trhů a drobných krámků roste. Usilujeme o rychlou, tichou a pohodlnou veřejnou dopravu, která bude pro cestující lepší volbou než automobil. Prosazujeme kvalitní a dostupnou síť škol, školek a sociálních služeb. Naší vizí je metropole, kde se korupce neskrývá v každé druhé veřejné zakázce a kde radní nakládají s našimi veřejnými prostředky rozumně, nekradou a neplýtvají.
Tak to dobře zvažte. Přeji šťastnou ruku.
1) ODS z vedení města nezmizí
Pokud se stane TOP 09 hlavním vyjednavačem budoucí koalice, je téměř jisté, že do nové rady usednou i zástupci ODS. Důvody? TOP 09 bude mít tendenci kopírovat koaliční smlouvu na vládní úrovni,. To potvrzuje i lídr Z. Tůma v rozhovoru pro Aktuálně.cz, kde prohlásil, že politicky jsou jeho přirozenými partnery právě ODS a VV. TOP 09 bude navíc potřebovat úzkou spolupráci s ODS i proto, že reálie fungování města zná převážně z novin a bez pomoci těch, kdo provoz města znají, se neobejde. Na nováčky v dresu VV moc spoléhat nemůže.
2) Nováčci na radnici vítáni...
Jsem rád, že na radnici přijdou noví lidé. S elánem a čistým štítem. Potíž nastává, když tito nováčci ihned jako vítězové voleb zasednou ve vedení města a ponesou hlavní odpovědnost za fungování města. Můžeme jim odpustit sérii chyb, které nutně přijdou, ale opravdu chceme, aby se stali loutkami v rukou vysokých úředníků a případně koaličních partnerů z ODS, kteří budu pro nováčky nepostradatelní a zároveň jsou nedílnou součástí všech neplech, které se dosud na radnici odehrály? Není rozumnější, aby šanci dostali opoziční zastupitelé, díky nimž byla odhalena řada radničních lumpáren a kteří vědí, kde to nejvíc smrdí?
3) Nepovedený program
TOP 09 mnozí považují za progresivní stranu, která se nebojí navrhovat nová řešení. V případě tak zásadní oblasti, jako je v Praze doprava, je ovšem pravdou opak. TOP 09 navrhuje pokračovat v realizaci obstarožních dopravních plánů, které v praxi znamenají nové autostrády uvnitř města. To je velmi nebezpečné nejen proto, že tyto stavby jsou v přímém rozporu s udržitelným rozvojem, citlivým urbanisme a potřebou zdravého prostředí. Hodně jde také o městskou kasu. Nákladné dálniční stavby rozvrátí městské finance.
4) Neznalost stěžejních pražských témat
Doprava čerpá z městského rozpočtu přes 40 %, a je tedy zcela zásadním tématem. Většina kandidátů TOP 09 umí říci, že budou preferovat veřejnou dopravu před automobilovou a že podpoří rozvoj městské železnice, ale když půjdeme ke konkrétním tématům, Tůma ztrácí půdu pod nohama. Uvedu hned dva příklady. Projekt, který už dlouhá léta čeká na svoji realizaci, je modernizace trati Praha – Kladno a vybudování železniční odbočky na letiště.
Tento projekt zásadním způsobem zvýší kvalitu cestování v Praze, ale především osvobodí Prahu 6 a Prahu 1 (kde Tůma kandiduje) od podstatné části automobilové zátěže. Kandidát na primátora to však vidí jinak: „Je příjemné mít komfortní přepravu na letiště, ale já to teď nemám jako prioritu jedna. Ta obslužnost dnes není špatná.“
Druhý příklad se týká zklidnění severojižní magistrály. I lídr TOP 09 sedl na lep tunelářským lobby a uvěřil, že přeložka 800 metrů magistrály do tunelu za Muzeum vyřeší problém dálnice uprostřed města. Je mu ke cti, že v následující debatě přiznal, že toto řešení má spoustu slabin a vůbec neřeší hlavní problém. Ale opravdu chceme, aby město řídil muž, který se pražská témata teprve učí, a který má poradce, kteří prosazují obstarožní řešení. Ostatně řekněme to naplno, hlavním tvůrcem dopravní politiky TOP 09 je František Laudát, dlouholetý člen ODS, předseda Dopravního výboru ZHMP a aktivní propagátor výstavby kapacitních komunikací uprostřed města.
5) Rozpor mezi slovy a činy – TOP09 nahrává hazardu
TOP 09 jako každá slušná strana má ve svém programu závazek omezit herny, kasina a podobná zařízení. „Budeme v nejvyšší možné míře omezovat hazard, jehož důslednou kontrolou chceme co nejvíce snížit kriminalitu a další nežádoucí jevy, které jsou na něj navázány.“ Čertovo kopítko tkví v tom, že ministerstvo financí pod vedením Miroslava Kalouska vydalo povolení pro zřízení tisíců nových kasin a heren, a to i přes oficiální nesouhlas hlavního města Prahy. Proč bychom měli věřit TOP 09, že se to po podzimních volbách změní?
6) Dobré hospodaření – přání a realita TOP09
TOP 09 má ve svém programu napsáno: Šetrné a transparentní nakládání s veřejnými financemi a zodpovědná správa městského majetku je naprostým základem naší komunální politiky.“ a dále „Město musí hospodařit s dlouhodobě vyrovnaným rozpočtem.“
Teorie je hezká věc, ale jaká je praxe? TOP 09 má jako každá nová strana jednu výhodu, nemá žádnou minulost, a proto se nemusí zodpovídat ze svých minulých skutků. Ale její kandidáti minulost mají a má ji i lídr Tůma. Ten má pověst špičkového manažera a finančníka. Jak k tomu ale pasuje kumulovaná ztráta 170 miliard České národní banky, zveřejněna ve výroční zprávě ČNB za rok 2009. Jak k tomu pasuje rekonstrukce sídla ČNB, která se v době, kdy byl v jejím vedení Zdeněk Tůma, oproti původním slibům výrazně prodražila. Konečný účet je 5,2 miliardy korun, přičemž původní plán zněl 3,4 miliardy.
7) Opravdu TOP 09 znamená konec vlády kmotrů a lobbistů?
Pražané už mají dost kmotrů, mafiánů a lobbistů ovládajících z pozadí pražskou radnici a proto chtějí volit nějakou změnu. Jakou ale mají jistotu, že volbou TOP 09 nedojde pouze k nahrazení jedněch kmotrů jinými. Nelze zapomínat, že Zdeněk Tůma má velmi blízko k Miroslavu Kalouskovi, je dnes nakonec jeho podřízeným – zaměstnán jako jeho poradce na Ministerstvu financí. A pokud jde o pana Kalouska a spřízněné lobbisty typu pana Hávy a dalších, je jasné, že zájem o ovládnutí Prahy se Zdeňkem Tůmou - v komunální politice sice málo sběhlým, avšak šťastně zvoleným maskotem - musí být zcela mimořádný. Proč tedy nevolit současnou opozici, Zelené a Evropské demokraty, tedy opoziční zastupitele, kteří pražským kmotrům opravdu leží v žaludku, neboť jim opravdu „kazí obchod“, a za nimiž žádní kmotři nestojí?
8) TOP 09 chtějí s podporou starostou rozpočtově zničit Prahu.
TOP 09 vzhledem k závazkům vůči podporujícím Starostům připravuje změnu zákona o rozpočtovém určení daní. Jakkoliv je možné vnímat volání menších obcí a měst po větších rozpočtových zdrojích jako oprávněné, znamená to, při současném stavu veřejných financí, ubrat velkým městům, tedy zejména Praze. Podle odhadů odboru rozpočtu MHMP by propad příjmů Prahy byl až 15 miliard Kč. Praha pak může zapomenout na Metro D a celou řadu dalších investic. Podpora TOP 09 v Praze je zároveň souhlasem s tímto návrhem na změnu rozpočtového určení a to by si měl každý Pražan dobře rozmyslet.
+1) Nevolte TOP, ale změnu, které můžete věřit
Strana zelených a Evropští demokraté se dívají dál než za jedno volební období. Z naší politiky budou mít prospěch děti, dospělí i senioři, rodiny i jednotlivci. Nejen zdraví a bohatí, ale i méně majetní a lidé s hendikepem. Usilujeme o to, aby byla Praha městem přátelským, bez bariér, arogantních politiků a úředníků. Chceme, aby byla Praha městem, kde počet aut a heren klesá a počet stromů, laviček, vodních fontán, zeleninových trhů a drobných krámků roste. Usilujeme o rychlou, tichou a pohodlnou veřejnou dopravu, která bude pro cestující lepší volbou než automobil. Prosazujeme kvalitní a dostupnou síť škol, školek a sociálních služeb. Naší vizí je metropole, kde se korupce neskrývá v každé druhé veřejné zakázce a kde radní nakládají s našimi veřejnými prostředky rozumně, nekradou a neplýtvají.
Tak to dobře zvažte. Přeji šťastnou ruku.