Problém dostupnosti bydlení narostl do nepřijatelných rozměrů

10. 06. 2013 | 14:04
Přečteno 4011 krát
Dnes krátce po poledni proběhlo před Ministerstvem pro místní rozvoj shromáždění Platformy za sociální bydlení. Iniciativu jsem podpořil, protože dostupnost bydlení se v Česku stala v tichosti problémem zcela nepřijatelných rozměrů. Lidí ohrožených ztrátou střechy nad hlavou markantně přibývá.

Dostupnost bydlení je už po desetiletí jedním z velkých evropských témat. Samospráva měst a obcí má v této oblasti jasné kompetence, to ale nesmí sloužit jako výmluva k tomu, aby garantem práva na bydlení pro každého přestal být stát. Stejně tak se totiž stát nesmí zbavovat odpovědnosti za dostupnost vzdělání a zdravotní péče. Bydlení, zdraví a vzdělání jsou základem důstojného života a integrace do společnosti.

Podpora bydlení ze strany státu nemá být jen podporou výstavby, ale stát se musí angažovat ve zvyšování finanční dostupnosti bydlení. Česká republika nebude v budoucnu trpět nedostatkem bytů. Problémem bude, že ti, co by v nich mohli bydlet, na to nebudou mít.

Podpora finanční dostupnosti bydlení neznamená jen tzv. sociální bydlení. Ve světě je to standardní nástroj pro rozvoj obcí a regionů, protože je orientován také na mladé rodiny, seniory a domácnosti, které se na čas dostanou do finančních potíží. Dobrá podpora bydlení je také významnou složkou pro mobilitu za prací. Netýká se to proto jen sociálně vyloučených, dostupnost bydlení se může týkat každého z nás.

Podpora finanční dostupnosti bydlení neznamená jen dávat podporu finanční. Části lidí, kteří se dostanou do situace, ve které obtížně hradí náklady na bydlení, lze pomoci včasnou konzultací. Takovou, která je nestigmatizuje jako neúspěšné. Lidé, kteří se stydí a jsou zoufalí, jsou ideální kořistí pro lichvářsko-exekutorský byznys.

Všude na světě existují skupiny, které jsou na trhu z bydlením vnímány - a často neprávem - jako rizikové. Pronajímatelé to často kompenzují vysokým nájemným. Podpora lidem, kteří jsou trhem odsouzeni pro příslušnost ke stigmatizované skupině, může mít podobu garancí. Garance znamená, že nezisková, veřejná či státní instituce uzavře s pronajímatelem smlouvu, ve kterém přebírá rizika (neplacení nájmu, poškození majetku), takže nájem může zůstat dostupný.

Zelení dlouhodobě upozorňují na to, že doposud upřednostňovaná podpora vlastnického bydlení, často za cenu zadlužení domácností, není udržitelná. Zcela zřetelně se to ukázalo během hypoteční krize, která zasáhla silně právě země s vysokým procentem vlastnického bydlení (Irsko, Maďarsko).

K řešení toho, co jsem popsal výše, není od státu ani tak třeba peněz jako jasné legislativní prostředí. Proč u nás ještě není zákon o sociálním bydlení, který poskytuje rámec zákonné povinnosti obcí dbát o bydlení svých občanů? Proč u nás ještě není sektor neziskového bydlení? Protože proto neexistují pravidla. Jsme státem ubytoven, pančovaného alkoholu a otrávených potravin. Vše plyne z nedostatku dobrých pravidel. V takové situaci se vždy najde dostatek přizpůsobivých, kteří na tom na úkor všech vydělávají. Skutečným problémem dnešního Česka je i přes zkreslenou politickou realitu především otázka lidské důstojnosti a sem téma dostupnosti bydlení nepochybně patří.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

taky jsme státem krásných domečků, dobrého alkoholu a kvalitních potravin.
10. 06. 2013 | 14:10

Romadůr napsal(a):

No, sociální bydlení nejni proto,že s tím co měly obce v portfoliu chtěli různí vykuci dělat "byzmys", aby stržené peníze skvěle investovali - KEY INVEST. Peníze poté, po proprání přes bílé koně v představenstvech doputují na ta správná stranická konta ODS, Hop O9, ale to vy Liško podšitá dobře víte, takže ta Vaše otázka je jen takový "figure of speech", že?
10. 06. 2013 | 14:21

Ládik!!! napsal(a):

Pane Liška, maklujete?
10. 06. 2013 | 14:26

Admirál napsal(a):

A budete bojovat za lidskou důstojnost raději s TOP nebo s ODS?
10. 06. 2013 | 14:30

juvel napsal(a):

To co píšete k problémům bydlení bych mohl s klidným svědomím podepsat, mám tentýž názor. Zelené však volit nemohu, vaše zkompromitování ze zlodějskou, korupční a kmotrovskou stranou ODS je stále příliš živé, že to nepřipadá v úvahu. Navíc jsem z vaší strany nikde neslyšel a nečetl nějaká slova omluvy, sebereflexe nebo politování.
10. 06. 2013 | 14:34

Láďa napsal(a):

Jsme státem ubytoven, pančovaného alkoholu a otrávených potravin.
Skutečným problémem dnešního Česka je i přes zkreslenou politickou realitu především otázka lidské důstojnosti.
Lidé, kteří se stydí a jsou zoufalí, jsou ideální kořistí pro lichvářsko-exekutorský "byznys".
____________
Co k tomu dodat? Máte pravdu. Na tomto stavu máte ale i Vy svůj podíl!
10. 06. 2013 | 14:45

David napsal(a):

"...Česká republika nebude v budoucnu trpět nedostatkem bytů, problémem bude, že ti, co by v nich mohli bydlet, na to nebudou mít.

...Vše plyne z nedostatku dobrých pravidel...."

----------------------------

Je třeba ty pravidla začít psát.

Na podporu bydlení by měli nárok jen ti, kteří nekouří, nechlastaj alkohol, nehrají hazard, neutrácejí za hlouposti a nepřežírají se. Pokud to dělají, tak by od státu neměli dostat ani korunu.
10. 06. 2013 | 14:50

Borec nakonec napsal(a):

A nepíchaj, Davide. A nemluvěj sprostě... a nepíšou hovadiny pod blogy. Budeš na to dávat pozor, jo? Taková trochu schopnější správcová.
10. 06. 2013 | 15:00

oranžáda pitomá napsal(a):

to jsou opravdu kraviny......kdyby se určití lidé chovali slušně, platili nájem a nevybydlovali byt s patnáctičlenou skupinou příbuzných, případně fyzicky nenapadali majitele bytu, ...... tak by se o ně domácí prali.....Liško, pronajmi jim bejvák.
10. 06. 2013 | 15:29

pgjed napsal(a):

Pane Liško, ani jsem nečetl, co píšete, protože můžete jenom lhát! On totiž existoval program podpory levného družstevního bydlení s omezenou metráží i limitem investiční ceny. Dotace se poskytovala jenom družstvům budoucích bydlících, podmínkou bylo stavební spoření před dokončením cyklu a od obce vklad stavebního pozemku + sítí a komunikací. Ten program prosadili lidovci, když byli za Zemana v opozici. Ke zrušení došlo s pomocí zelených a komunistů za Paroubka. U nás stojí 2 takové domy, jsou plné mladých rodin s třemi a více dětmi. Takže vaše filipiky jsou jenom řečí o provaze v domě oběšencově, podobně, jako fotovoltaika, OZE, odpadové skládkové mafie, zbídačená Šumava a řada a řada dalších věcí!
10. 06. 2013 | 15:30

vasja napsal(a):

David napsal(a):

Na podporu bydlení by měli nárok jen ti, kteří nekouří, nechlastaj alkohol, nehrají hazard, neutrácejí za hlouposti a nepřežírají se. Pokud to dělají, tak by od státu neměli dostat ani korunu.
---------
To je logickej nesmysl.
Když nechlastám, nekouřim, nepycham, nehraju ruletu, tak prachy mam a podporu nepotřebuju.
Je třeba podpořit ty, co to dělaj.
To ví každej slušnej socialní demokrat a zelenej kadlub taky. Za rtenhecten elektorat stojí bojovat.
10. 06. 2013 | 15:32

Veterán napsal(a):

Nedostupnost levného bydlení pro chudší vrstvy má na svědomí stát, potažmo EU.
Každý další požadavek stavbu prodražuje a tím i zvedá nájemné do výše, nízkopříjmovým čím dál více nedostupné. Energetické štítky, pasivní domy, minimální výška místností, základní vybavení, nemožnost zbavit se neplatičů atd.
Člověk, který měl malé příjmy a neměl kde bydlet se dříve spokojil s malou místností s nízkým stropem, ale dnes si může jít jenom lehnout pod most, protože levné bydlení již nesežene.
Stát tak jednou stranou tvrdí, že chudé vrstvě zlepšuje životní podmínky, ale ve skutečnosti ji čím dál více poškozuje.
10. 06. 2013 | 15:35

TomášL napsal(a):

Protože díky Kocábovcům by se upřednostnili Romové a bílým by zůstal krev a slzy z práce...
10. 06. 2013 | 15:51

jarpor napsal(a):

"Samospráva měst a obcí má v této oblasti jasné kompetence, to ale nesmí sloužit jako výmluva pro to, že garantem práva na bydlení pro každého, přestane být stát.".... čtu si

A podívejme se... tak on stát je už garantem práva na bydlení... Hmmm... to jako že liška, najdouce si liščici, oba vylezou z nory starýho lišáka a lišačky, postaví se na palouk a zařvou : Státe, jsem tady ! Chci bydlet, garante ! Hni sebou, garante !! Garantuj, kurňa !!!

Boha jeho... proč ti poctiví volové, kteří se rozhodnou opustit bydliště rodičů, proč se vůbec snaží zařídít si vlastní bývání ? Podnájmem počínaje, přes družstevní a nakonec i v jistém malém množství státní výstavbu / v reálných cenách a v reálném vztahu pronájemce-pronajímatel / hypotékami na stavbu nového, opravu starých bydlení konče...
Dyk stát je garantem... jak píše pan Liška.

A přece, jak psáno dále :

"Stejně tak se totiž stát nesmí zbavovat odpovědnosti za dostupnost vzdělání a zdravotní péče. Bydlení, zdraví a vzdělání jsou základem důstojného života a integrace do společnosti."

Já bych řek, pane předsedo, vemte to do ruky, tu integraci a odpovědnost... tady se to nedá vydržet. Stát totiž nechce garantovat létání pečených holubů do huby !!

Hezký den
10. 06. 2013 | 15:58

TomášL napsal(a):

Nikoliv Japore!

Minule volby mohlo vynést strany "pravicového smyšlení" do PSP. Příští rok jsou volby a pokud se chce někdo dostat do PSP, musí myslet levicově.
Článek Lišky je tomu uzpůsoben.
10. 06. 2013 | 16:05

Kateřina Dubská napsal(a):

Mne by zajímalo, kolik ročně stojí tzv. ubytovny, kde stát doplácí na to, aby lidé vůbec měli kde bydlet, i když ve většinou nevyhovujících podmínkách. V Brně jsme takovýto doplatek "na bydlení" na jednu nechvalně známou ubytovnu spočítali na cca 400 tisíc Kč měsíčně. A už tehdy mne napadlo, že zajištění sociálního bydlení, kde by stát doplácel nemusel, je nejen efektivnější, ale vrací se státu zpět v pozitivním slova smyslu, kdežto přes ubytovny tečou státní peníze do podivných kapes. Ubytoven stále přibývá, lidí, kteří z různých důvodů o bydlení přišli, taktéž a sociální bydlení se stále neřeší. Od té doby vím, že prosadit cokoliv rozumného je neuvěřitelně pracné, nesmysly jdou hned. Zvláštní ne?
10. 06. 2013 | 16:09

TomášL napsal(a):

Kateřina Dubská

Mě zase zajímá, když v 90. bylo přibližně stejný počet lidi jako je dnes, jak je možné, když se staví díky hypotékám už dvacet let, že je nedostatek bytů, přitom se paneláky nebourají?
10. 06. 2013 | 16:13

Libertad napsal(a):

Pane Liška,

do stejné řeky dvakrát nevstoupíš. A vaše strana je jste stejná.

Koho budu volit nevím, ale asi KDU ČSL, Ti se mi zdají jiní než dříve.

V úctě k Vaším snahám,

Sidonio Libertad
10. 06. 2013 | 17:09

fafnir napsal(a):

každý má nárok na takové bydlení,na jaké si vydělá.Na takové na jaké je schopen a ochoten si vydělat.Ne na takové,jaké mu zaplatí daňoví poplatníci.Kdo nechce pracovat,kdo chce aby mu bydlení platili jiní,pro toho je dům z kontejnerů s tvrdou ostrahou to maximální řešení.
10. 06. 2013 | 18:16

LUF napsal(a):

Hypotéky kolem 3% úrok, tak dostupné bydlení nebylo nikdy v minulosti. Problém s dostupností je opačný - spousta singles ve vlastních bytech, jak ty lidi donutit se sestěhovat a zvýšit porodnost? O tom jsem myslel že bude článek s tímto nadpisem. Takže tedy, já jsem si zajistil vlastní byt a díky zeleným budu ze svých daní platit nikoli sociální bydlení na ubytovnách ale ještě něco kvalitnějšího nepřizpůsobivým početným rodinám? Takže prvořadý úkol, zabránit zeleným populistům dostat se do parlamentu
10. 06. 2013 | 19:04

zemedelec napsal(a):

Pane Liška.
Tohle Vám volby nevyhraje,plácáte nesmysly.
Proč tolik lidí žádá,nebo hledá sociální bydlení.Už pomalu i zaměstnaní si obhlížejí obyvatelní most.
10. 06. 2013 | 19:52

Yosif K napsal(a):

Veterán napsal(a):
Nedostupnost levného bydlení pro chudší vrstvy má na svědomí stát, potažmo EU.
Každý další požadavek stavbu prodražuje a tím i zvedá nájemné do výše, nízkopříjmovým čím dál více nedostupné. Energetické štítky, pasivní domy, minimální výška místností, základní vybavení, nemožnost zbavit se neplatičů atd.
Člověk, který měl malé příjmy a neměl kde bydlet se dříve spokojil s malou místností s nízkým stropem, ale dnes si může jít jenom lehnout pod most, protože levné bydlení již nesežene.
Stát tak jednou stranou tvrdí, že chudé vrstvě zlepšuje životní podmínky, ale ve skutečnosti ji čím dál více poškozuje.
10. 06. 2013 | 15:35
Toto jest svatá pravda. Za první republiky dostali chudáci příděl minimální parcely a postavili si kolonku kde tekla voda z obecní studny ale domky byly jejich, postupně se domky zvelebovaly.

Dnes když toto provedla jedna cikánská rodina - postavili si na jakési zahradě jakž takž funkční barák - tak dostali pokutu a bylo zhola nemožné barák fungující řekněme na 90% zkolaudovat. Marš bydlet do holobytů......

Vesnička YSoužití na druhé straně všem normám vyhovuje, ale baráky jsou stejně drahé jako od developera a bylo jich postaveno jenom dvacet - bodejt 40 mega pryč a bydlení pro deset romnských a deset bílých rodin. Neberte to.
10. 06. 2013 | 20:18

Dalimír napsal(a):

Když se dávali za socialismu byty zdarma tak to nikdo nedokázal tenkrát ocenit ,naopak ,mnoho nepřejícných a závistivých lidí škodilo systému kde mohli ! Ted spousta z nich sami na své kůži poznávají co to je kapitalistická demogracie kterou si klíči vycinkali ! Je to humus vážení co se v téhle republice děje ! Hanba mluvit natož psát ! Vy zelení lišáci jste také slibovali před volbami hory doly a pak skutek utek ! Jsem zvědav kolik naivních lidí vám dá v příštích volbách zase hlas ! Komunističtí papaláši byli někteří také pěkní vykukové , myslíc jen na své nejbližší ale přes všechny jejich nešvary měli přece jen k dělnické pěsti určitý respekt ! Kladivo a srp na ně vždy stále platilo ! Ale tihle součastní defraudanti co zpustošili tuhle zemi nemají úctu a respekt před nikým a ničím ! Tohle by se mělo co nejdříve změnit a tyhle pravičácké mafiány odstavit od válu ! NEKOMPROMISNĚ !
10. 06. 2013 | 22:27

stařenka napsal(a):

Naprosto neschopný stát. To, co funguje v jiných zemích tu nefunguje. U moci jsou zlojedi, do politiky jdou především lidé, kteří mají touhu vládnout a získávat jen do vlastní kapsy. Ani po volbách se nic nezmění. Nevěřím tomu. Nejlépe je odsud utéci. Tady to nebude nikdy dobré.
10. 06. 2013 | 22:40

Jamima napsal(a):

Tak pane Liška, pokud se dobře pamatuju, než vás lidi vypoklonkovali ze sněmovny, tak jste to táhl s pravicí, na kterou tady dnes kydáte a nikterak vám to nevadilo. Co taky od vás čekat....máte pracky v kdejaké kulišárně, zkrátka - svému jménu děláte fakt čest....
10. 06. 2013 | 23:05

queribus napsal(a):

S jistým překvapením konstatuji, že aspoň v jednom mohu s autorem souhlasit: "dosud upřednostňovaná podpora vlastnického bydlení není udržitelná". Ano, pustí-li se nížejipříjmová rodina s pomocí hypotéky nebo jiných mnohasettisícových výpůjček za každou cenu do vlastního bydlení, lhostejno, zda domu či bytu, je to nadějná cesta k finančnímu sebezničení se. Aktuální doba s velmi nízkými hypotéčními sazbami tomu paradoxně nahrává. Dlouhodobé zadlužení (15-30let)znamená nutnost výrazného omezení se ve všech jiných výdajích a bez slušné finanční rezervy znamená nezřídka ztrátu vize, pro kterou člověk obětoval 1/3 - 1/2 života. Sekundárním negativem je okolnost, že ve snaze podbízet se cenově co nejvíc staví někteří developeři "obytné domky", jejichž vzhledový, funkční i materiálový primitivismus evidentně do současné doby nepatří. No ale, prostý (duchem, penězi, často obojím) lid si to žádá.... Je vpravdě nejvyšší čas, aby stát přestal stimulovat poptávku po vlastním bydlení a zrušil podporu nesmyslným instrumentům jako je "stavební" spoření apod. Stávající český bytový fond je rozsahem (ne vždy kvalitou) více než dostatečný, jeho přiměřená modernizace představuje daleko rozumnější cestu než nesmyslné zastavování další půdy, nákladné budování inženýrských sítí k nově stavěným domům, nezřídka majícím charakter provizorií, zcela nedotčených vlivem "nějakého zbytečného architekta".....
11. 06. 2013 | 00:27

queribus napsal(a):

Dalimíre, za socialismu se dávalY byty zdarma jen některým vyvoleným občanům...... Ano, šlo o ekonomický zločin, protože byt se zdarma prostě dávat nemá (s výjimkou firemních, je-li dotyčný pro firmu těžko postradatelný, což ovšem nebyl tehdejší případ). Na byt/dům se má déledobě šetřit, protože jde zpravidla o největší hmotnou hodnotu, kterou běžná domácnost má.. V tomto je současná doba daleko "normálnější".
A s tím kladivem a srpem běžte opravdu do ....
11. 06. 2013 | 00:42

Fialenka napsal(a):

Mne by zajímalo, jak trh s bydlením funguje v Německu.

Tady píšou
http://bures.blog.ihned.cz/c1-59701140-jsou-nemci-skutecne-nejchudsi-v-cele-evrope

že v Německu je podíl vlastnického bydlení jeden z nejnižších v eurozóně. Němci totiž častokrát využívají výhodných regulovaných nájmů, o kterých si jejich jižním sousedům může jenom zdát. Nízké nájmy umožňují skutečnost, že německé domácnosti jsou suverénně nejmenší ze všech sledovaných zemí - čtyřicet procent z nich jsou jednočlenné.
11. 06. 2013 | 06:17

ščastný euroobčan napsal(a):

To autor:
Naprosto v pořádku, ale to je jen ta první část, o právech. A teď ta druhá polovina, o (vymahatelných) povinnostech.
11. 06. 2013 | 07:36

Dalimír napsal(a):

gueribus tenhle neoliberální paskvil co mnozí nazívají demogracií znehodnotil lidské domovy na obyčejná cirkusová šapitoo ! Přitom by to měl být domov a mnozí to tak skutečně cítí ! Víte pane co to vůbec ten domov je když takhle chápete situaci ? Velkokapitál a mafiánské zlodějny nemají slitování z ubohými lidmi a udělali si z toho výnosný obchod ! To konečně pochopte ! A od toho se odvozuje vše podstatné co v dnešní době většinu občanů potkává ! Dokud zde nebude mít rozhodující slovo rozumný člověk ,třeba i diktátor tak bude společnost šlapat tohle kapitalistické bahno stále na jednom místě ! Vážený pane asi musíte být opravdu hluchý a slepý když tyhle ty "demogratické pořádky" obhajujete ! Poroučím se !
11. 06. 2013 | 08:44

roman napsal(a):

Pane Liško máte pravdu. Nezapomínejte však, že u nás existuje obrovská strana, sociální demokracie, z jejíhož názvu už právě vyplývá starost o jistoty jako je vzdělávání, zdravotnictví a bydlení. Velmi neoblíbený bývalý předseda této strany Paroubek kdysi řekl, že strana zelených je všude ve světě vnímána jako strana se sociálním cítěním, jenom u nás je profilována jako pragmaticky pravicová, hájící spíše zájmy individuálního byznysu. A mysleme si o tomto politikovi cokoliv, měl bohužel pravdu. Z naprosto pokryteckých důvodů se u nás ještě dvacet let po pádu komunismu nikdo nechce k levicovým hodnotám hlásit. Má s tím problém většina médií i vaše strana, která proto ztratila velké množství středových voličů. A bodejť by ne, když pravicový prezident prohlašuje batůžek a PET láhev za levicovou.
Veškerý neúspěch tvorby pravidel o kterých mluvíte pramení z naprosté individuální nespolupráce, která vychází spíše z trapných ideologických frází, než z reality.
Třeba třídění odpadů, ale ochrana přírody a spravedlnost je perfektní záležitost, ovšem aby se stala obecně prospěšnou musí být v koncensu s chováním celé společnosti a jejich lídrů. Na čemž se u nás stále pracuje, ale bohužel se sestupnou tendencí.
Politiku tvrdé ruky u nás pochopila prozatím jenom TOP 09 a bývalá ODS. Možná proto společnost stále tiše přihlíží, jak je třeba podporován hazard, jak je zdravotnictví a školství tiše privatizováno, jak u nás vznikají gheta a narůstá chudoba i nejistota u jinak pracujících občanů.
11. 06. 2013 | 10:21

seriózní chlapík napsal(a):

TomášL

Kde je nedostatek bytů? Podle statistického úřadu je v ČR cca 10% neobydlených bytů a stále jich přibývá. Během deseti let jich buce minimálně 15%.
11. 06. 2013 | 12:24

SuP napsal(a):

Pane Liško -
Kdybyste chválil svůj ocas jako každá jiná liška, určitě byste toho nenalhal tolik, jako když píšete všema deseti. Ale možná že to ani není lež a vy jen věříte tomu, co píšete. Nebo že by fabulace?

A za vrchol důvtipu považuji tuhle perlu:"....Česká republika nebude v budoucnu trpět nedostatkem bytů. Problémem bude, že ti, co by v nich mohli bydlet, na to nebudou mít...."
A bydlet v nich tedy bude kdo? Ten kdo na to má, ale nechce to?
11. 06. 2013 | 16:44

abab napsal(a):

Zajimave je, ze se nikdo nepodival na zacatek stavu: do doby, kdy obce dostaly byty
bez jakehokoliv omezeni privatizace jeji socialni casti, jak je obvykle na zapad od ceskych hranic. Holt "trh bez privlastku" po cesku.
11. 06. 2013 | 16:51

queribus napsal(a):

Dalimíre: nějak nemám jasno v tom, kdo jsou ti "ubozí lidé", kteří úpí pod mafiány a velkokapitálem. Snad nájemci bytů, kteří platí (nějaké, obvykle přiměřené) nájemné...(a mohou nárokovat příspěvek na bydlení skoro bez ohledu na to, jak velký prostor užívají?) Nebo osazenstvo ubytoven,které platí víceméně symbolické částky (i když o komfortu v bydlení tam nelze mluvit)? Či "osobité" cikánské rodiny, jejichž ústřední snahou je zdevastovat vše kolem a odnést z "jejich" bytů vše, co lze nějak zpeněžit? Bytová situace převážné většiny českých domácností je přinejmenším docela uspokojivá.... (prostorový komfort rovněž). Nikdo nikoho nedrží násilím v ubytovacím prostoru (přirozeně s výjimkou věznic). Komu se stávající bydlení nelíbí, má možnost se kdykoliv odstěhovat jinam (trh s byty funguje docela dobře). Jenže bydlení nemůže(a nesmí) být zdarma, protože přinejmenším všude v Evropě představuje objektivně největší položku z rodinných výdajů. Na tom Vy a vaše idealistické názory nic nezmění.....
Ale souhlas s tím, že osvícený monarcha (snad i diktátor) může být pro svůj lid prospěšnější než celé pluky delegovaných volených zastupitelů...(zejména tehdy, když ty neskutečnou dobu promarní klábosením ve vzájemných sporech)....
11. 06. 2013 | 17:05

SuP napsal(a):

abab -
To je jen další z důkazů, jak blbej hospodář je státní správa. A blbej hospodář na rozdíl od blbého sedláka má i malé brambory.
11. 06. 2013 | 19:33

modrý edvard napsal(a):

Souhlasím, že problém je především otázka dobrých pravidel. Už jenom proto, že volných bytů je dostatek.
Hlavně si myslím, že problémem je nadměrná ochrana nájemníků - potenciálně problémovou rodinu si do nájmu vezme jen ostřílený profesionál. /... s tím, že pořádek, pokud to bude třeba, udrží pomocí drsných metod./. Potom se nedivme, že slušná cikánská rodina nemůže nájem mimo ubytovnu sehnat.
Postavení bytu stojí milion, nebo dva. Stát správně podporuje, aby si ho lidi pořizovali z vlastních peněz, ušetří tím.
12. 06. 2013 | 12:01

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy