Fandím cyklistice, nefandím jalovým řečem a lidskou pitomost beru jako nutné zlo
Recenzí filmu Auto*Mat bohužel vstoupil na půdu, která je pro něho neznámá. Výsledkem je na tiskovou stránku roztahané banální konstatování, že nemá rád auta ve městě a že by tam auta být vůbec neměla. Prima! V tom se shodneme, klidně mu to podepíši. Jen nevím, jak to udělat, a, pokud je mi známo, neví to nikdo na světě. Proto všechna města nějakou variantu k moderní civilizaci a dopravě hledají. Někde jsou v tom lepší, někde horší, Praha dohání dluhy desítek let, kdy se cyklistika ve městě neřešila vůbec. Dnes máme 378 kilometrů cyklotras, 138 kilometrů cyklostezek a 31 kilometrů vyhrazených jízdních pruhů a dalších integračních řešení pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru Prahy. Když jsem začínal v primátorském křesle, byla to zhruba třetina a především, na kole po Praze nejezdil prakticky nikdo. Dnes používá v Praze kolo pravidelně zhruba 2,6 procenta lidí v sezóně a i v zimě už to je zhruba půl procenta. To je za posledních šest let nárůst o 400 procent. Málo? Hodně? Nevím, to je na Pražanech. V Paříži, odkud jsme si vzali příklad, mají tras pro cyklisty, pravda, víc. Také ale řeší cyklistickou dopravu o něco déle. Asi tak o tři primátory.
Naprosto přesně ale vím, že porovnávat náklady vynaložené na tunely Blanka a Městský okruh s náklady vynaloženými na cyklostezky a dělat s touto argumentací ze mne zločince a nepřítele cyklistiky, je neskutečná pitomost. Auta z města jednoduchým rozhodnutím vyhodit nejde, město by přestalo fungovat. Je proto potřeba vytvořit i autům komunikační trasy, které odvedou dopravu pokud možno jinam. Jiná velkoměsta je už dávno mají, Praha ne, proto do nich investujeme miliardy. Jde mimo jiné o to vytvořit prostor právě pro alternativní dopravu.
A samozřejmě, posilujeme a zlepšujeme dopravu hromadnou. V té patříme ke světové špičce a dáváme do ní největší část výdajů městského rozpočtu.
Hraběcí rady „zakažte auta“ jsou samozřejmě na nic. To ostatně vědí i lidé z Auto*Matu a další aktivisté, na které se Jiří Peňás odvolává. Koneckonců, jejich zástupci již léta sedí v komisi městské rady pro cyklistickou dopravu, kterou jsem vytvořil a kam jsem je pozval a tyto věci společně řešíme. Jiřího Peňáse tam srdečně zvu na návštěvu také, třeba potom popíše celou stránku ve svém listu něčím, co nebude tak jalové a nesmyslné.
PS. A pane Peňási, ke kterému magistrátu jste si na tom kole zajel? K pražskému to asi nebylo, stojany na kola jsou u hlavního vchodu Nové radnice na Mariánském náměstí již šest let. U hlavního vchodu Škodova paláce byly instalovány asi měsíc po otevření úřadu a vnitřní pro zaměstnance před dvěma lety. Jestli jste skutečně jel na úřad na kole, jak tvrdíte, není mi moc jasné, jak jste je mohl přehlédnout. Za roky 2008 a 2009 jsme instalovali dalších zhruba 500 dvoumístných stojanů ve spolupráci s těmi městskými částmi, které o naši nabídku, tedy neomezený počet cyklostojanů zdarma, projevily zájem. Dalších 400 stojanů připravujeme na tento podzim a jaro příštího roku.
Reakce na článek Jiřího Peňáse, který vyšel v časopisu Týden