Mafie, láska a veřejné finance

05. 08. 2008 | 14:15
Přečteno 5814 krát
Když se řekne Sicílie, jeden z pojmů, které vyvstanou na mysli, je mafie. Proč právě Sicílie je jejím domovem? A jaké jsou ekonomické souvislosti?

Původ mafie je zahalen tajemstvím. Mafie (neboli „cosa nostra“ – „naše věc“) byla na Sicílii tradičně chápána jinak než jako organizovaný zločin. V dávnější historii naopak šlo o sebeobranu prostých Sicilanů proti zvůli vrchnosti. Mafie měla i sociální dimenzi. Britský spisovatel Charles Mackay napsal v roce 1841:

Italští banditti jsou celosvětově proslulí; a mnozí z nich jsou nejen velmi zbožní (svým způsobem), ale také velmi dobročinní. Charita z takovéhoto zdroje je natolik nečekaná, že lidé dárce přímo zbožňují. Jeden bandita, když byl veden policií, volal „ho fatto più caritá“ – ve smyslu „dal jsem více peněz chudým než všechny kláštery v této provincii.“ A ten chlapík mluvil pravdu.

Sicílie prožila dlouhé historické období bez silné vlády. Činnost úřadů se mnohdy omezovala jen na výběr daní, aniž by obyvatelům byla poskytnuta nějaká protihodnota, zejména v horských regionech. Mafie proto vykonávala některé činnosti, které za jiných okolností náleží suverénní autoritě. Řídila se zvykovým právem a měla své přísné etické zásady. Sicilský etnograf Giuseppe Pitrè uvedl koncem 19. století:

Mafie je vědomí vlastního daného slova, vypjatý koncept síly jako jediného faktoru, který rozhoduje o každém konfliktu, každém střetu zájmů či myšlenek.

V prostředí bez silné vládní moci byli mafiáni považováni za počestné muže a ochránce slabých. Mafie stála na straně Garibaldiho invaze na Sicílii v roce 1860, protože jej považovala za osvoboditele od feudálních daní. V roce 1925 tehdejší italský premiér Vittorio Emanuele Orlando (narozený v Palermu), prohlásil v senátu:

Pokud pod slovem „mafie“ rozumíme smysl pro čest v nejvyšší míře, odmítání papalášského a arogantního chování, velikost ducha, který snese ostrý konflikt a přitom je vlídný vůči slabým, věrnost přátelům… Pokud tyto city a toto jednání jsou tím, čemu lidé říkají „mafie“, pak vlastně hovoříme o charakteristice sicilského ducha: a prohlašuji, že jsem mafiuso, a jsem na to hrdý.

Nápis na náhrobku Calogera Vizziniho – údajného capo di tutti i capi, tedy šéfa mafiánských šéfů – z roku 1954 tvrdí, že „mafie znamená respekt k zákonu, obranu práv, lidské velikosti a charakteru. Mafie je láska.“ Na poslední cestě doprovázely Vizziniho rakev tisíce venkovanů, protože neváhal dělit se o své zisky s lidem.

Smysl pro poctivost ze Sicílie dodnes nezmizel. I nyní se lze ve venkovských oblastech obejít bez zamykání domu či automobilu – zkuste něco takového ve střední Evropě! Četnost majetkových trestných činů je na Sicílii o třetinu nižší ve srovnání s italským národním průměrem. Četnost vražd je naopak 2,8-krát vyšší, ze zřejmých důvodů.

Přes veškerá krásná slova, ušlechtilé ideály a lidovou podporu se „naše věc“ začala kazit. Vizzini byl jeden z posledních mafiánů starého paternalistického ražení. Jeho následníci začali podnikat v různých ilegálních činnostech, zejména v korupci. Poválečná vlna státních zakázek k tomu poskytla ideální prostředí. Mafiáni přestali bojovat proti státu, ale začali na něm parazitovat. Zároveň rostla brutalita a bylo zapomenuto i staré mafiánské pravidlo, že je třeba respektovat ženy a neubližovat jim. Ze všech citů zůstala jen láska k penězům. Výběr výpalného („pizzo“´) představuje dodatečnou daň, která zatěžuje podnikání a tlumí hospodářský růst.

Ekonomové Rodolfo Helg, Giovanni Peri a Gianfranco Viesti srovnávali vývoj na Sicílii s regionem Abruzzo, který byl po válce srovnatelně chudý. Nyní je však Sicílie asi o čtvrtinu pod úrovní Abruzza. Proč? V 60. a 70. letech do sicilské ekonomiky plynul mohutný tok financí z Říma. Vládní peníze dokázaly zvýšit mzdy, zejména ve veřejném sektoru.

Soukromý sektor trpěl jednak nárůstem mezd nepřiměřeným růstu produktivity, jednak všeobecně nevlídnými podmínkami pro podnikání. Domácí sicilský podnikatelský sektor nikdy neměl velkou sílu: v polovině 80. let byla na Sicílie jediná velká firma (nad 500 zaměstnanců) v domácím vlastnictví, uvádí Helg, Peri a Viesti. Šlo o cementárnu, průmysl s vyšší přidanou hodnotou na Sicílii nikdy nezapustil kořeny.

Devadesátá léta přinesla úsporná opatření, která omezila veřejný sektor, ale soukromému úspory samy pomoci nedokázaly. Dnešní Sicílie je stále relativně chudým regionem s velkými problémy v oblasti péče o bohaté kulturní památky. Strach z mafie (byť možná přehnaný) odrazuje drobné investory z řad Britů a Němců, kteří velmi rádi kupují nemovitosti ve Španělsku, Francii či jiných částech Itálie. Sicílie je plná levných domů na prodej, ale zájem není velký. Trvá emigrace mladších a vzdělanějších lidí: potkáte například padesátiletého rolníka, který všechny své čtyři děti poslal do Anglie. Práce není, a zejména mladé ženy mají stěží jinou kariérní volbu než péči o domácnost.

Zhoršuje se i životní prostředí, postupující eroze přináší stále horší sucha. Veřejné finance jsou využívány neefektivně, což je zřejmé nejen z makroekonomických statistik, ale i na první pohled: objem veřejné spotřeby roste nadprůměrně, aniž by to bylo příliš vidět na mikroekonomické úrovni.

Za poctivost místních politiků by ovšem nebylo radno vkládat ruku do ohně. Tváře z předvolebních plakátů nebudí důvěru: možná nejsou všichni mafiáni, ale mnoho z nich tak přinejmenším vypadá. Ale buďme spravedliví, toto není zdaleka jen problém Sicílie…

Sicilsky politik
Sicilsky politik


Toto je nekrácený text článku psaného pro časopis Reflex; na tomto blogu bych díky dostatku místa rád nadnesl další otázky:

- Čím se vlastně přesně liší stát od mafie?
- Jaký je přesně rozdíl mezi daněmi a výpalným?
- Kdo nám vlastně v České republice vládne, jsou to politické strany nebo mafie?
- Nedopadneme jednou jako Sicílie - bez vlastního silného kapitálu, s většinou mladých lidí v zahraničí a s bohatstvím kulturních památek, na jejichž údržbu ovšem nebude dost peněz?

Na trochu méně vážné téma - fotografie ze Sicílie jsou k dispozici zde a také zde.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Martin napsal(a):

Rozhodne stat se od mafie nelisi, kdyz projevim nesouhlas s chovanim statu tak mi hned nekdo odrizne hlavu. Kdyz se rozhodnu konkurovat aktualnim politickym stranam, tak mne i s lidmi o podobnych nazorech zlikviduji atd. A dane se od vypalneho taky nelisi. Z vypalneho se normalne plati vystavba silnic, zdravotnictvi a skolstvi pro celou populaci atd. Neni zadny rozdil mezi organizaci kde rozhoduje jednotlivec a mezi demokratickou spolecnosti. Vy musite byt kovany bolsevik ze vubec takove otazky kladete.
05. 08. 2008 | 14:37

Ládik napsal(a):

Náš stát pro zdání demokratičnosti pořádá volby. Hlasovací lístky se pro jistotu po 10 dnech skartují. Jiný rozdíl nevidím.
05. 08. 2008 | 14:45

prirodovedec napsal(a):

Od precteni Reflexu jsem se na moznost videt zde diskusi k tomuto "uzasnemu textu" tesil. :)Dekuji autore!

Neodolam doplnit nektere chybejici drobnosti:

"The first mention in official law documentation of the 'mafia' came in the late 1800s, when a Dr. Galati was subject to threats of violence from a local mafioso, who was attempting to oust Galati from his own lemon grove in order to move himself in. Protection rackets, cattle rustling and bribery of state officials were the main sources of income and protection for the early mafia. Cosa Nostra also borrowed heavily from masonic oaths and rituals, such as the now famous initiation ceremony.

Fascist era
During the Fascist period in Italy, Cesare Mori, prefect of Palermo, used special powers granted to him to prosecute the Mafia, forcing many Mafiosi to flee abroad or risk being jailed. Many of the Mafiosi who escaped fled to the United States, among them Joseph Bonanno, nicknamed Joe Bananas, who came to dominate the U.S. branch of the Mafia. However, when Mori started to persecute the Mafiosi involved in the Fascist hierarchy, he was removed, and the Fascist authorities proclaimed that the Mafia had been defeated. Though the mafia was weakened, it had not been defeated as claimed. Despite his assault on their brethren, Mussolini had his admirers in the New York Mafia, notably Vito Genovese (although he was from Naples and not from Sicily).

The post-war revival
After Fascism, the Mafia did not become powerful in Italy again until after the country's surrender in World War II and the U.S. occupation. The United States used Italian connections of American Mafiosi during the invasion of Italy and Sicily in 1943. Lucky Luciano and other Mafiosi, who had been imprisoned during this time in the U.S., provided information for U.S. military intelligence and used Luciano's influence to ease the way for advancing troops. Furthermore, Luciano's control of the ports prevented sabotage by agents of the Axis powers.

Some say that the U.S. Office of Strategic Services, precursor to the CIA, deliberately allowed the mafia to recover its social and economic position as the "anti-State" in Sicily, and with the U.S.-mafia alliance forged in 1943, this became the true turning point of mafia history and the new foundation for its subsequent 60-year career. Others, such as the Palermitan historian Francesco Renda, have argued that there was no such alliance. Rather, the mafia exploited the chaos of post-fascist Sicily to reconquer its social base. The OSS indeed, in its 1944 "Report on the Problem of Mafia" by the agent W. E. Scotten, pointed to the signs of mafia resurgence and warned of its perils for social order and economic progress.

An alleged additional benefit (from the American perspective) was that many of the Sicilian-Italian Mafiosi were hard-line anti-communists. They were therefore seen as valuable allies by the anti-communist Americans, who allegedly used them to root out socialist and communist elements in the American shipping industry as well as wartime resistance movements and postwar local and regional governments in areas where the Mafia held sway.
According to drug trade expert Dr. Alfred W. McCoy, Luciano was permitted to run his crime network from his jail cell in exchange for his assistance. After the war, Luciano was rewarded by being released from prison and deported to Italy, where he was able to continue his criminal career unhindered. He went to Sicily in 1946 to continue his activities and according to McCoy's landmark 1972 book The Politics of Heroin in South-East Asia, Luciano went on to forge a crucial alliance with the Corsican Mafia, leading to the development of a vast international heroin trafficking network, initially supplied from Turkey and based in Marseille — the so-called "French Connection".

Later, when Turkey began to eliminate its opium production, he used his connections with the Corsicans to open a dialogue with expatriate Corsican mafiosi in South Vietnam. In collaboration with leading American mob bosses including Santo Trafficante Jr., Luciano and his successors took advantage of the chaotic conditions in Southeast Asia arising from the Vietnam War to establish an unassailable supply and distribution base in the "Golden Triangle", which was soon funneling huge amounts of Asian heroin into the United States, Australia and other countries."
05. 08. 2008 | 14:48

islington napsal(a):

ty otázky jsou trochu mimo, protože mafie už není ta dobročinná zbojnická organizace, ale naopak velice kapitalisticky se chovající organizace s jediným cílem a to je maximalizace zisku, a to bez ohledu na jakékoliv etické nebo zákonné zábrany. Zatímco stát z těch daní přeci jen něco platí, tak myslím, že výpalné mafii se stručně řečeno platí jen za to, abych náhodou nespadl ze schodů nebo mi můj obchod neshořel. Autor by měl méně číst Maria Puza :-)
05. 08. 2008 | 15:00

kopřík napsal(a):

Stát z daní poskytuje veřejné služby (budiž, někdy třeba nekvalitní), mafie poskytuje to, že vás milostivě nepodřízne. Stát Vás za neplacení daní maximálně zavře (a to ještě jak koho), ale neunese Vám dítě, neznásilní manželku a Vás nezastřelí. Politici jsou do pozic dosazováni pomocí voleb, mafián se stává mafiánem buď vlastním rozhodnutím, nebo na základě rodinné příslušnosti.
Placení daní nepovažuji za krádež či trest, ale za uznání toho, že existují problémy a projekty, které je dobré řešit ze společných zdrojů, a tedy za civilizační pokrok oproti prvobytně pospolné džungli.
Ale Vy jste chtěl, pane Kohoute, stejně jen trošku provokovat, viďte :-)?
05. 08. 2008 | 15:23

scientist napsal(a):

praktiky mafie jsou totožné s praktikami, z nichž nakonec vyrostl moderní stát: výměna peněz/produktů za ochranu proti násilí. Tato funkcionální podobnost se v sociologii nazývá homologie sociálních polí. Ale homologie neznamená totožnost. Moderní stát je přeci jen jiná instituce, než tradiční vojensko-politická moc lokálních válečníků.

to samé se týká daní a výpalného. Kořeny jsou stejné, ale současná podoba i funkce se liší.

obdobně, ale s jiným ideologickým znaménkem, bychom se mohli potutelně ptát, kde je rozdíl mezi placenou prací a otroctvím. Bolševický lišák by tvrdil něco o tom, že k placené práci jsme nuceni, neb
mimo trh nepřežijeme (na rozdíl od minulosti) a že z hlediska efektivity je lepší, pokud se subjekty o sebe starají sami (skrze mzdu), než když dohled a veškerý servis musí obstarávat majitel-otrokář (jídlo, ubytování, výcvik, dohled, lékař...). V obou případech totiž dochází k odcizení části práce, což je pravda.

Ale ty distinkce jsou zatraceně důležitý.
I když vím, že je víc sexy bombastické "odhalení", že stát a mafie jedno jsou.

BTW: včera na čt2 běžel první díl o mafiích v SSSR. Tam skutečně stát a mafie tvoří jednotu. A řekl bych, že je to zatracený rozdíl vůči těm zemím, kde je mafie pouze konkurentem státních struktur.
05. 08. 2008 | 15:44

Marty napsal(a):

scientist: mimo trh prezijete, ale stat Vas nenecha. Musite mit pas, doklady, vsude jsou statni hranice ... chudak zbozny poustevnik by skoncil za katrem nebo v ustavu ...
05. 08. 2008 | 16:19

RUMCAJS napsal(a):

Výpalné je na počátku kariéry mafiána. Daně a dotace na jeho konci (vrcholu).
05. 08. 2008 | 17:21

prirodovedec napsal(a):

RUMCAJS: Vas by uz pomalu patrilo vyrezavat do stromu v Raholci ci tesat do sten jeskyne - dal jste uz tento ukol CIpiskovi?
05. 08. 2008 | 17:37

RUMCAJS napsal(a):

prirodovedec:
Jo! Za chvíli jedeme řádit na čtyřkolce po Řáholci.
05. 08. 2008 | 17:40

prirodovedec napsal(a):

RUMCAJS: Hura, uz mi jinde zbyva jen tradicni sermir Marty a poskakujici jojo. :)

Prijemne zazitky na -kolce s vedomim, ze -ismus Vam zatim cupuji posily (doufam, ze vlk mne v tom u Haval nenecha :) ).
05. 08. 2008 | 18:52

prirodovedec napsal(a):

scientist: Videl jsem. Jinak napiste vice, vite, ze po vyrikani Vas ze ze spolved (na rozdil od autora) beru. Rad se dozvim vice a uvitam i odkazy. Diky predem.

Jinak obecne bych zachytil monety: "V dávnější historii naopak šlo o sebeobranu prostých Sicilanů proti zvůli vrchnosti." Viz jiz vrazdeni Francouzu o nesporach myslim, ze ve 13.stoleti.

Chybi mi zachyceni rozdilu "cestne mafie" a jeji verze v USA (Luciano a spol.) autorem.

Chybi mi role mafie pri vylodeni a z toho plynouci vyhody pro ni.

Chybi mi role mafie pri vystrileni levice na Sicilii po valce (viz literarni zpracovani).

Jinak jak jsem psal: Loupeznici (jako autor) plati dane jako vypalne statu, ktery uplaci loupezniky uredniky a ostatni loupezniky, aby nesli a nesebrali loupeznikovi Kohoutovi jeho fotoaparat a on mohl prikladat fotky ke svym blogum. Loupeznik Kohout je ale nespokojeny, ze mu berou moc, priklonil se ke spravnemu -ismu, ktery tluce do hlavy ostatnim loupeznikum a rika, ze -ismus rika, ze kdyz Kohout bude platit mensi vypalne, vsichni na tom vydelaji (a dole je napsano 8pt pismem, ze na tom vydela take Kohout). Jenze ostatni loupeznici mu to neveri a rikaji, ze pokud to prezene, pujdou si pro ten jeho fotak. A Kohout jim rika, ze to budou jako mafie. A ti loupeznici rikaji, ze jim to nevadi, protoze Kohout uz vystupuje jako clen sve (sice nestatni, ale stat drancujici) mafie.

Tak ted co je mafie, kdyz vsichni jsou loupeznici a Kohout je skor ten nejvetsi? :)
05. 08. 2008 | 19:05

jenicek napsal(a):

2 RUMCAJS: To je pozoruhodné, že nejkratší příspěvěk mi přijde nepřesnější:-)
05. 08. 2008 | 19:44

Stan napsal(a):

Daně jsou z velké části kultivovaná forma výpalného. Alternativou je nekultivovaná forma v podobě evropského mafiána s brokovnicí nebo afrického výrostka s kalašnikovem. Můžete si všichni vybrat. Já volím tu kultivovanější formu.

Více na:
http://www.outsidermedia.cz...
05. 08. 2008 | 20:44

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden urážlivý text, který byl v rozporu s Kodexem diskutujících (o mazání spamů pana Adamce už ani nereferuji).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
05. 08. 2008 | 22:37

vlk napsal(a):

Celou dobu jsme přemýšlel,proč Kohout ten blog pvlastěn píše, když tam jsiu jen známé věci a chystal jsem s e mu položit otázky. Kupodivu - skoro stejné, jako položil on mně. A nejen mně.
Zkusím odpoěvdědět:
čím s e liší stáýt o d mafie? Tím, že pokud se jedná o stát v pravém slova smyslu,jd e o službu pro občana.Chrání jej, dělá celospolečensky nutné investice,zajišťuje prosaditelnost práva výkon soudní moci, zajišťuje vzdělání, sociální lsužby. Atd. ATd. Nic, co byste pane Kohout nevěděl. Od mafie nic takového nelze čekat. Ani v dílčích sektorech. ANi tam není kompletní.

Rozdíl mezi daněmi a výpalným? Daně jsou dány námi vyrbanými zákonodárci. Které lze odvolat. Výpalné kmotrem. Ten odvolá vás.
Kdo nám vládne? Strny nebo mafie? Bohužel průnik obojího. Mafie zorganizovaná do stran. A to mafie bez jakýchkoli zábran a bez jakékoliv ctihodnosti.A kodexu. Na druhé s traně - nejd e o život. Zatím.
Doapdneme hůřnež Sicilie.Kvůli odpovědi na předchozí otzku.
05. 08. 2008 | 23:13

Martin napsal(a):

Vlku, myslite si, ze tyto rozdily Kohout neciti, nebo ze je nechce citit ci dokonce cilene zamlcuje. To je klasicky problem s jeho libovolnym textem, ktery uvede jen zlomek informack a o celku ktery by totalne vyvratil kohoutovy zavery cudne mlci.

Jen by mne zajimalo, jak sam velky Kohout na to kouka. Jestli se aspon trochu stydi za to, ze k prosazovani vlastnich nazoru musi pouzivat jen a jen lzi. Ze pro jeho svetonazor realita nehlasuje a je ji nutno mirne priupravit snad v kazdem pripade.
05. 08. 2008 | 23:58

george napsal(a):

Hezká ukázka toho, jak vysoká míra a nárust poválečného státního socialistického přerozdělování zkazila i mafii :-).
Paternalistický stát je cesta do pekel dlážděna dobrými úmysly.
06. 08. 2008 | 08:03

Ford napsal(a):

Já bych položil otázku jinak. Jaký je rozdíl mezi mafií a státem, když nezaplatím?

Žádný! Oba vás sejmou!
:-D
06. 08. 2008 | 08:51

prirodovedec napsal(a):

Ford: Nas ne, Vas ano. :)
06. 08. 2008 | 10:06

Mafrant napsal(a):

Odpověď na otázku v nadpisu článku : rozdíl jako NEBE a DUDY.
Stát by se měl starat o všechny, když mu za to platí daně. A mafie se stará jen o své členy, způsobem více-méně vyděračským až násilným.
Tolik selský rozum.
06. 08. 2008 | 10:11

Ford napsal(a):

Přídovědec: Jak to? Poraďte jak to děláte, že neplatíte daně nebo výpalné a nesejmou vás za to?
06. 08. 2008 | 10:16

Filipi napsal(a):

Vazeny pane Kohoute, problematika Mafie na jihu Italie je nesmirne zajimava ale i slozita.
Duvod proc vznikla lze pravdepodobne opravdu hledat v dlouhodobe naprosto tragicke urovni statu jako takoveho. Do chvile kdy slo opravdu o odpor proti statni zvuli, bylo mozne mluvit o cti a dalsich obdivuhodnych vlastnostech. I kdyz samozrejme predevsim vzhledem k tajne povaze cele organizace dochazelo ke zneuzivani moci. Pote co mafie v podstate kolaborovala se statem a zacala ho ve velke mire zneuzivat, doslo k obrovske degradaci. Naprostou katastrofou bylo ovladnuti Sicile skupinou z Corleone, vedenou predevsim bossem Salvatore Riina. Za jeho "vlady" doslo k obrovskemu zvyseni brutality a naproste destrukci tradicnich struktur. To v dusledku znamenalo zasadni oslabeni mafie, protoze ztratila podporu drtive vetsiny obyvatel. Strucne receno, stat se stal mensim zlem nez mafie.

K Vasim otazkam (vsechny vyzaduji hlubsi diskuzi):
1)Mafie je jeden z druhu statni moci, ktery je zvlastni tim ze muze koexistovat s jinymi druhy a konkurovat jim. Z kvalitativniho hlediska neni rozdil mezi tyranii jednotlivce a vetsiny. Neni dulezite kdo ma moc. Dulezita je jenom svoboda.
2) zadny. Vypalne i dane jsou vybirany pod pohruzkou nasili a jedna se tedy z definice o loupez. Stat tvrdi ze dane pouziva na neco a mafie tvrdi ze zase na neco jineho. Nekde se shoduji nekde rozchazeji. Porovnavat napriklad efektivitu vyuziti vypalneho a dani pro toho komu byly prostredky sebrany by byl namet na velmi zajimavy vyzkum
3)Tak jako na Sicilii je to mix obojiho. Jenom z duvodu jine politicke kultury a odlisne urovne rozvoje a historie je zde situace odlisna. Ale zkuste provozovat taxik na Staromestskeme Namesti nebo se podivejte pod poklicku 90% statnich zakazek....
4)Z nejvetsi pravdepodobnosti nedopadneme. Vzdy je to o konkurenci. Sicilie je v tak tragicke situaci ze odchod je pto schopne lidi drtive vyhodnejsi nez zustat. Pro schopne lidi je u nas porad dobry prostor, predevsim ve srovnani se Zapadni Evropou. Ti nejschopnejsi casto odchazeji do USA, ale to je problem cele Evropy.
06. 08. 2008 | 10:45

prirodovedec napsal(a):

Ford: Od ucitelu mafie vypalne nechce ale posila jim synky a dcerky. :) Stat chce dane, ktere platime. Vas jako soukromnika mafie navic odre o vypalne a statu platite zrejme dane take.

Cili Vas sejme mafie pokud neplatite. My ucitele platit mafii nemusime.

Navic stat nas nesejme, pouze zkasiruje.

filipi: 1) V cem je mafie statni moci? Ktereho statu? S kterymi znaky, kym uznaneho? Vase vety o tyranii = pro mne fraze.

2) Bezesporu se toho vyzkumu dopustte. Zretelny rozdil popsal prave Kohout na srovnani Sicilie a Abruzza. Rozdily jsou dany tim, co rozkradla bez uzitku mafie.

3) S Vasim nazorem na statni zakazky souhlasim. Otazka je ve prospech koho se tak kona. Ve prospech tech, kteri podnikaji, ale ve skutecnosti jsou pijavicemi na penezich ostatnich a diskredituji pojem podnikani v CR a dopada to pak na vsechny, kteri o nem "liberalne basni", a tedy i na Vas.

4) Nedopadneme, pokud to zde diletantsti ekonomicti analytici a financni spekulanti (viz nejvyse) ruku v ruce se soucasnymi neschopnymi politiky nezdevastuji prilis.

Co se tyka Vasich nazoru na nulove dane, zvazte rocni zkusenost v nejakem danovem raji s minimalni dani. Pripadne usilujte o moznost platit si VSE primo, ale VSE a nic neplatit. Predpokladam samozrejme na zaklade trznich cen dohodou (u lekare, za deti ve skole). S temi kartely proti Vam, ktere vzniknou, kdyz se zjisti, ze Vas lze zdimat, si jiste poradite.
06. 08. 2008 | 11:23

Ford napsal(a):

Přidovědec: Jsem neudržovaný, smrdím, chodím pěšky nebo na kole. Tím mafii neprovokuju a té to stačí a nemá zájem o výpalné dle "kde nic není ani smrt nebere, ale stát chce své výpalné pořád!
06. 08. 2008 | 11:47

prirodovedec napsal(a):

Ford: :))
06. 08. 2008 | 12:17

Antonín Hrbek napsal(a):

Pan Kohout občas provokuje, ale ne zcela bez smyslu. Domnívám se, že je třeba pečlivě rozlišovat mezi mafií starou (v podstatě feudální) a mafií novou (v podstatě kapitalistickou). Stará mafie měla morální autoritu, morální zásady a dbala na blaho svých oveček(tím byla dost podobná dřívější katolické církvi). Ale tyto, více či méně idylické doby jsou pryč. Mám-li parafrázovat určitý výrok, tak jak současný stát, tak i současná mafie jsou organizovaným násilím, lišícím se od sebe pouze v některých jednotlivostech. Zatímco dříve mafie konkurovala státu, dnes poznala jeho užitečnost jako svého legálního výkonného orgánu. Stát vybírá a vybrané prostředky poskytuje nejrůznějšími způsoby nějaké mafii. Je jen otázkou, kdy které. Boj mezi státem a mafiemi se utlumuje a nastává boj mezi mafiemi. Uvidíme, která bude vítězit. Zatím stále velmi úspěšnou mafií je mafie "bývalých".
06. 08. 2008 | 12:28

Honza napsal(a):

> Čím se vlastně přesně liší stát od mafie?
> Jaký je přesně rozdíl mezi daněmi a výpalným?
a cim se lisi velka korporace od mafie? pusobeni korporaci rozvojovych zemich se podoba pusobeni mamfii...

Pane Kouhoute doplnte si by si mel doplnit zakladni sociologicke vzdelani...predevsim teorii moci, vas pohled je primitivne ekonomicistni a postrada sirsi pohled na svet.
06. 08. 2008 | 15:34

Hobart napsal(a):

Pěkný článek. Díky.

Jen bych snad doplnil ještě jednu v této souvislosti často zmiňovanou otázku:

- v čem se liší státní monopol emise platidla od padělatelství?

2 Honza: patrně si doplňte ekonomické vzdělání. A zapomeňte na fantasmagorie postavené na metodologickém kolektivismu.
06. 08. 2008 | 16:39

Kritik napsal(a):

Řekl bych, že první 2 otázky vznily z nedostatku informací (nebo z důvodu jednostranně zaměřeného vzdělání?).

Problém státu a daní byl vyřešen již ve starověku a lze ho stručně, avšak naprosto přesně shrnout v nikdy nepřekonaném citátu odpovědi na obdobný dotaz:

"Co je císařovo, odevzdejte císaři, co je Boží, dejte Bohu".

Takže i vy, ctěný pane Kohoute, si přečtěte nápis na mincích a bankovkách.
06. 08. 2008 | 18:39

prirodovedec napsal(a):

Autor po fotografickem obdobi a snaze o vetsi hloubku minule upadl do svych tradicnich nesvaru.

Ve snaze se pobavit a ohromit sve ctenare hleda zabavna srovnani.

Dosahuje "dokonalosti" kladenim otazek na konci, na ktere si predtim odpovedel:

Viz: "Čím se vlastně přesně liší stát od mafie?"

A predtim odpoved (mafie krade vice, stat i neco realizuje): "Výběr výpalného („pizzo“´) představuje dodatečnou daň, která zatěžuje podnikání a tlumí hospodářský růst. Ekonomové Rodolfo Helg, Giovanni Peri a Gianfranco Viesti srovnávali vývoj na Sicílii s regionem Abruzzo, který byl po válce srovnatelně chudý. Nyní je však Sicílie asi o čtvrtinu pod úrovní Abruzza. Proč? V 60. a 70. letech do sicilské ekonomiky plynul mohutný tok financí z Říma."

Jsem smutny, pokud se takto kohoutovsky typicky vyargumentovany clanek nekomu libi, prestoze je argumentacne jako diskutujici vetsinou na daleko vyssi urovni nez autor. On si ale urcite zase ze sebe dela legraci a vratil se do sve role bavice a Petra Novotneho ekonomiky. Jsem rad, ze zkuseni ctenari jako Hobart to poznali, protoze pokud takto radi klientum, musel bych si rici, proboha, jak ta jeho firma muze fungovat? Proc tato antireklama?
Pokud je uspesny, tezko se svoji ideologii ridi, tak, jak ji tu prezentuje, protoze pokud ho naucila na teto urovni premyslet - on ji urcite pouziva spise pro zmateni konkurence :), podle ni by investovat totiz moc nemohl.

Proc ale to okouzleni vystrelky a snahou dolozit spravnost neoliberalismu kdykoliv, kdekoliv? Clovek aby se bal otevrit sardinky (netusil jsem, ze bude jednou snadne tak obmenit ten vtip).

To je treba podobne pitomouckym vtipkovanim uvadet pro zmenu do nadseni oponenty autorova presvedceni? Nu dobra, vtipkujme take (z ucty k zalibe autora v astrologii minule):

Jaky je rozdil mezi ceskym ekonomickym a financnim analytikem a kartarkou?
07. 08. 2008 | 01:46

Hobart napsal(a):

2 prirodovedec

dokonce jsem zatoužil stát se taky čestným mafiánem. Hned ráno si seženu švihácký klobouk, psí dečky a tommy gun.
07. 08. 2008 | 02:08

prirodovedec napsal(a):

Hobart: Ja spise cekal, ze poridite par balicku karet. :)
07. 08. 2008 | 04:16

klarasamkova napsal(a):

Nu, nechce se mi tady rozebírat terorii státu, na to máme spooooustu právnických učebnic, takže jen jsem tak šmátla do knihovničky, první na mne padlo "Základy státovědy" - Filip, Svatoň, Zimek:
"Stát je instituce, která svojí univerzalitou, obecně politickou formou organizace společnosti a veřejným charakterem vytváří a uplatňuje pravidla chování ve společnosti." Dodala bych, že na jistém území.... Myslím, že onen rozdíl mezi státem a mafií je dán především onou OBECNOSTÍ - mafie si předměty svého zájmu separátně vybírá, stát musí pokrýt všechny "předměty podnikání"... zdravím, KVS
07. 08. 2008 | 07:18

Ota napsal(a):

Husákovsko-jakešovský stát byl jednoznačně mafiánský. Praktiky současných vládců jsou sice mnohdy prapodivné, tak zlé to snad přece jenom dosud není. Dostanou-li nás euroskeptici v čele s Klausem do izolace, budou mladí schopní lidé ČR houfně opouštět. V tom paralela seSicílií reálně hrozí.
07. 08. 2008 | 09:37

Filipi napsal(a):

Klaro, ta definice statu je fasisticka. Prave univerzalita tohoto pojeti statu bori take veskere limity jeho moci. Uz z definice ospravedlnuje zasahy statu do vsech oblasti lidskych cinnosti.
Dle meho nazoru se stat da daleko presneji definovat jako: "Vykon moci a kontroly silnejsiho nad slabsim". Poznamenavam ze to muze byt 80% volicu nad 20% volicu.
07. 08. 2008 | 09:38

Kamil napsal(a):

To Klára
stát je organizované násilí jedné skupiny nad skupinou jinou.
Hezký den.
07. 08. 2008 | 17:42

Monika napsal(a):

Nedávno jsem si opět pustila film Kmotr I., geniální dílo Francise Forda Coppoly. Kdo zná, jistě si vzpomene, jak starý Vito Corleone (v podání Marlona Branda) říká vážně svému synovi:

„Trávíš čas se svou rodinou? To je dobře. Muž, který se nevěnuje své rodině, nikdy nemůže být pravým mužem.“

Hledáte rozdíl mezi státem a mafií? Tady ho máte! Říci malým mužům, aby se věnovali rodině, to dnešní představitele státu ani nenapadne, natož aby to konali. Viz prezident a jeho bloncky, o premiérech, dnešním i tom předešlém, ani nemluvě. Jinak - pan Kohout by měl prvně myslet, potom spisovat. Ale to bych od něj chtěla příliš. ;-)
07. 08. 2008 | 22:05

alena-m napsal(a):

Trochu se Vam to mele!Ridit stat by mel clovek ktery mysli predevsim na lidi a verejne blaho - potom na sebe a dalsi!
07. 08. 2008 | 22:16

Monika napsal(a):

Oprava: … mladým

Panu Kohoutovi se sebekriticky omlouvám. ;-)

„Dříve všichni především žili, milovali a pracovali a jeden z nich občas něco zapsal; dnes nikdo nežije, nemiluje ani nepracuje, zato všichni něco spisují.“
Ivan Diviš: Teorie spolehlivosti
07. 08. 2008 | 22:22

ludwa napsal(a):

Odpovědi na vznesené otázky se před časem objevily zde, rovněž o mafii: http://libinst.cz/komentare...
18. 08. 2008 | 15:04

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy