Volby na prodej
Lídry, média, předvolební preference i fanoušky na facebooku - vše lze nakoupit. Data, která se tváří objektivně, nám prostě lžou. Co s tím?
Nejde o to, za kolik lze polepit republiku billboardy. Jde o to, že na rozdíl od předvolebních prohlášení politiků na billboardech, jimž průměrný volič stejně nevěří, se nelze spolehnout ani na "tvrdá" data, která by měla být objektivní.
Názor voliče především ovlivňuje politik přes média, která ovládá. Nedávná koupě skupiny Mafra (Mladá fronta, Lidové noviny, idnes...) Andrejem Babišem je toho klasickým příkladem. Obsah těchto médií začal ovlivňovat krátce po uzavření obchodu.
Když už je řeč o Babišovi, jak jinak si vysvětlit příklon osobností typu bývalého komentátora Mladé fronty Martina Komárka či Martina Stropnického ke hnutí ANO než pohnutkami ekonomickými? Programově zde není nic objevného.
V současnosti můžeme pozorovat tak závratně rozdílné předvolební průzkumy, např. jeden si Andrej Babiš objednal a jakousi náhodou tento průzkum vyšel pro něj velmi příznivě, na rozdíl od ostatních průzkumů.
U řady politických stran je totálně fiktivní i počet fanoušků na Facebooku, které nakupují fanoušky v rozvojových zemích. Pokud tento podvod neděláte, média vám to dokonce vytknou, aniž si všimnou skutečných vítězů internetové politiky podle vědeckých výzkumů.
Svět chce být klamán, říká klasické rčení. Platí to i o voličovi? Pokud ano, staví svojí volbu na lži a lež patří do kategorie zla, nikoliv dobra. Volíme-li (možná nevědomě) zlo, pak tomu odpovídá i dnešní stav společnosti. Alespoň toto je - bohužel smutná - jistota a pravda.
Co s tím? Přemýšlet a ověřovat si informace - Google pomůže. Bohužel, jak obecně známo, přemýšlení bolí. Jinak nám nezbývá, než strpět, že prolhat se dnes můžete až k nejvyšší ústavní funkci.
Nejde o to, za kolik lze polepit republiku billboardy. Jde o to, že na rozdíl od předvolebních prohlášení politiků na billboardech, jimž průměrný volič stejně nevěří, se nelze spolehnout ani na "tvrdá" data, která by měla být objektivní.
Názor voliče především ovlivňuje politik přes média, která ovládá. Nedávná koupě skupiny Mafra (Mladá fronta, Lidové noviny, idnes...) Andrejem Babišem je toho klasickým příkladem. Obsah těchto médií začal ovlivňovat krátce po uzavření obchodu.
Když už je řeč o Babišovi, jak jinak si vysvětlit příklon osobností typu bývalého komentátora Mladé fronty Martina Komárka či Martina Stropnického ke hnutí ANO než pohnutkami ekonomickými? Programově zde není nic objevného.
V současnosti můžeme pozorovat tak závratně rozdílné předvolební průzkumy, např. jeden si Andrej Babiš objednal a jakousi náhodou tento průzkum vyšel pro něj velmi příznivě, na rozdíl od ostatních průzkumů.
U řady politických stran je totálně fiktivní i počet fanoušků na Facebooku, které nakupují fanoušky v rozvojových zemích. Pokud tento podvod neděláte, média vám to dokonce vytknou, aniž si všimnou skutečných vítězů internetové politiky podle vědeckých výzkumů.
Svět chce být klamán, říká klasické rčení. Platí to i o voličovi? Pokud ano, staví svojí volbu na lži a lež patří do kategorie zla, nikoliv dobra. Volíme-li (možná nevědomě) zlo, pak tomu odpovídá i dnešní stav společnosti. Alespoň toto je - bohužel smutná - jistota a pravda.
Co s tím? Přemýšlet a ověřovat si informace - Google pomůže. Bohužel, jak obecně známo, přemýšlení bolí. Jinak nám nezbývá, než strpět, že prolhat se dnes můžete až k nejvyšší ústavní funkci.