Pravidla pro silniční nákladní dopravu v Evropském parlamentu neprošly, ale není všemu konec
Reformní pravidla pro přeshraniční nákladní dopravu neprošly hlasováním pléna Evropského parlamentu. Poslanci navrhovanou reformu poslali zpátky do výboru pro dopravu, kde se budeme snažit dále bojovat za co nejlepší podmínky pro naše dopravce. Navrhovaný balíček řešil především pravidla pro vysílání řidičů do zahraničí, kabotáž a lepší sociální ochranu řidičů kamionů v rámci EU.
Balíček návrhů v oblasti silniční nákladní dopravy nebyl ve čtvrtek plénem Evropském parlamentu schválen, ale vrácen k dalšímu projednání do výboru pro dopravu. Pro nás a české dopravce i řidiče kamionů to je neradostná zpráva, protože schválení balíčku by přineslo řadu pozitiv. Ale ještě není vše ztraceno. Teprve poté, co se balíček znovu projedná ve výboru, se o něm může opět na plénu Evropského parlamentu hlasovat.
V reformním balíčku se jednalo hlavně o tři zprávy, které jsou pro Česko zásadní. Jedním z hlavních cílů bylo omezit fenomén tzv. kabotáže, kdy dopravci nabízejí své služby přepravovat náklady uvnitř jiného státu, a to většinou tehdy, když už s nějakým nákladem do tohoto státu směřují ze své země.. Zejména státy západní Evropy se omezováním kabotáže snaží chránit své dopravce před levnějšími konkurenty z východních zemí, kteří si mohou dovolit vyplácet svým zaměstnancům nižší mzdu. Návrh dopravního výboru představoval kompromis mezi těmito protichůdnými zájmy. Kabotáž podle něho měla být omezena na pouhé dva dny v jednom členském státě a poté by se dopravci museli vrátit zpět do svého domovského státu nejméně na tři dny.
Nejdůležitějším bodem pro české dopravce byla aplikace směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí na mezinárodní dopravu. Ačkoliv mezinárodní doprava, doprava osob a věcí silničními vozidly z území jednoho státu na území druhého státu, byla podle původního návrhu výboru pro dopravu z režimu vysílání pracovníků zcela vyňata, někteří – nejen levicově orientovaní – europoslanci prosazovali, aby se i na ni pravidla obsažená ve směrnici o vysílání pracovníků vztahovala. To by mimo jiné znamenalo, že by se na mzdy českých řidičů kamionů vztahovala pravidla o minimální mzdě platná i ve státech, kterými řidiči pouze projíždějí. To by však přineslo značné administrativní náklady.
Balíček návrhů měl také přinést změnu pravidel pro dobu odpočinku řidičů. Řidiči by například mohli trávit povinný týdenní odpočinek pouze na parkovištích splňujících speciální hygienické a bezpečnostní podmínky či v ubytovacích zařízení. Byla by tak do určité míry omezena stávající praxe přespávání v kabinách kamionů. Podle původního návrhu výboru pro dopravu by se řidiči navíc museli po třech týdnech i s kamionem vrátit do své země, čímž by se zamezilo fenoménu nomádství, kdy zejména východní dopravci nechávají své kamiony po celou dobu v západní části EU a pouze střídají jejich řidiče.
Po hlasování pléna Evropského parlamentu jsme tedy v podstatě opět na začátku – opět je návrh předložen výboru pro dopravu. Návrh by mohl celkově zlepšit fungování společného evropského trhu a přinést řadu pozitivních změn jak pro české firmy, tak i české zaměstnance. I když další vývoj je obtížné předvídat,mohu potvrdit, že čeští europoslanci pořád stojí na straně českých dopravců.
Balíček návrhů v oblasti silniční nákladní dopravy nebyl ve čtvrtek plénem Evropském parlamentu schválen, ale vrácen k dalšímu projednání do výboru pro dopravu. Pro nás a české dopravce i řidiče kamionů to je neradostná zpráva, protože schválení balíčku by přineslo řadu pozitiv. Ale ještě není vše ztraceno. Teprve poté, co se balíček znovu projedná ve výboru, se o něm může opět na plénu Evropského parlamentu hlasovat.
V reformním balíčku se jednalo hlavně o tři zprávy, které jsou pro Česko zásadní. Jedním z hlavních cílů bylo omezit fenomén tzv. kabotáže, kdy dopravci nabízejí své služby přepravovat náklady uvnitř jiného státu, a to většinou tehdy, když už s nějakým nákladem do tohoto státu směřují ze své země.. Zejména státy západní Evropy se omezováním kabotáže snaží chránit své dopravce před levnějšími konkurenty z východních zemí, kteří si mohou dovolit vyplácet svým zaměstnancům nižší mzdu. Návrh dopravního výboru představoval kompromis mezi těmito protichůdnými zájmy. Kabotáž podle něho měla být omezena na pouhé dva dny v jednom členském státě a poté by se dopravci museli vrátit zpět do svého domovského státu nejméně na tři dny.
Nejdůležitějším bodem pro české dopravce byla aplikace směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí na mezinárodní dopravu. Ačkoliv mezinárodní doprava, doprava osob a věcí silničními vozidly z území jednoho státu na území druhého státu, byla podle původního návrhu výboru pro dopravu z režimu vysílání pracovníků zcela vyňata, někteří – nejen levicově orientovaní – europoslanci prosazovali, aby se i na ni pravidla obsažená ve směrnici o vysílání pracovníků vztahovala. To by mimo jiné znamenalo, že by se na mzdy českých řidičů kamionů vztahovala pravidla o minimální mzdě platná i ve státech, kterými řidiči pouze projíždějí. To by však přineslo značné administrativní náklady.
Balíček návrhů měl také přinést změnu pravidel pro dobu odpočinku řidičů. Řidiči by například mohli trávit povinný týdenní odpočinek pouze na parkovištích splňujících speciální hygienické a bezpečnostní podmínky či v ubytovacích zařízení. Byla by tak do určité míry omezena stávající praxe přespávání v kabinách kamionů. Podle původního návrhu výboru pro dopravu by se řidiči navíc museli po třech týdnech i s kamionem vrátit do své země, čímž by se zamezilo fenoménu nomádství, kdy zejména východní dopravci nechávají své kamiony po celou dobu v západní části EU a pouze střídají jejich řidiče.
Po hlasování pléna Evropského parlamentu jsme tedy v podstatě opět na začátku – opět je návrh předložen výboru pro dopravu. Návrh by mohl celkově zlepšit fungování společného evropského trhu a přinést řadu pozitivních změn jak pro české firmy, tak i české zaměstnance. I když další vývoj je obtížné předvídat,mohu potvrdit, že čeští europoslanci pořád stojí na straně českých dopravců.