Kraj nebude mít na konci roku na údržbu silnic? Nevadí, už bude po volbách!
V roce 2008 získal Středočeský kraj ve formě úvěru za výhodných podmínek čtyři miliardy korun na spolufinancování projektů z evropských fondů a rekonstrukce silnic v kraji. Dozvědět se dnes, ve čtvrtém čtvrtletí roku 2010, na co byly tyto peníze ve skutečnosti použity, prakticky není možné. Stejně jako není možné zjistit detaily o nakládání s dalšími krajskými finančními zdroji.
Jediné, co jsme se před nedávnem všichni mohli dozvědět z médií, je záměr vydat obligace nebo si vzít úvěry, který hejtman Rath zveřejnil v rámci placené inzerce. Ovšem až po květnových volbách, aby to někdo proti socialistům náhodou ve volbách nemohl použít. Známe přece Rathův obvyklý postup s nepopulárními opatřeními – až do dne, kdy to či ono udělá, naprosto odmítá, že by se něco takového chystalo.
Na jednu stranu je dobře, že se občané kraje konečně dočkají oprav silnic, které jsou po zimě v dezolátním stavu, na druhou stranu je neuvěřitelné, že se kvůli tomu kraj musí zadlužit. Ten by přitom i přes nesporné dopady hospodářské krize peníze měl, kdyby je hejtman neprohýřil na svou prezentaci a nákladné a hlavně nesmyslné projekty, jako je zneužívané žákovské jízdné a protizákonné vracení zdravotnických poplatků. Rozumím tomu, že se hejtman musí dělat před lidmi hezkým, protože narcisové to potřebují, ale přijde mi naprosto bezohledné používat k tomuto plnění politických slibů daných části voličů peníze těch ostatních.
Kraj dříve jen na údržbu a opravy silnic poskytoval necelé dvě miliardy korun ročně – v roce 2008 například 1,88 miliardy. V roce 2009 již bylo nutné plnit některé předvolební sliby, a tak vedení kraje na opravy a údržbu silnic vyčlenilo už jen 1,65 miliardy (z toho bylo 1,54 miliardy čerpáno za leden až listopad, celoroční údaje zatím Rathův úřad neuměl vyčíslit). Před kolapsem ale už tehdy vládnoucí sociální demokraty a komunisty zachránil již zmíněný čtyřmiliardový úvěr sjednaný předchozím vedením kraje. Tehdy jsme ho ale přijali, abychom mohli výdaje do silnic zvýšit a napravit tak dlouhodobou zanedbanost, kterou kraj zdědil při převzetí silnic od státu. Rozhodně nebylo účelem tohoto úvěru udržet výdaje sotva na úrovni předchozích let.
Letošní rok je pak ještě tragičtější. Kraj na údržbu a opravy vyčlenil celkem o 558 milionů korun méně než vloni. Krátkozrakost tohoto rozhodnutí ukázaly už první dva měsíce roku, během nich cestáři vyčerpali až polovinu přidělených prostředků. Hejtman nejprve vypustil pokusný balónek, že kraj přestane silnice solit, ale když z reakcí řidičů i odborníků pochopil, jaký je to nesmysl, nechal radu kraje převést peníze z posledního čtvrtletí na jarní a letní měsíce. Kde vezme peníze na podzimní a zimní údržbu krajské silniční sítě sice zatím neví, ale to je přece jedno, to už bude po volbách, kde se hejtman bude pokoušet o prodloužení svého pochybného sezení na dvou židlích a pobírání dvou platů!
Jediné, co jsme se před nedávnem všichni mohli dozvědět z médií, je záměr vydat obligace nebo si vzít úvěry, který hejtman Rath zveřejnil v rámci placené inzerce. Ovšem až po květnových volbách, aby to někdo proti socialistům náhodou ve volbách nemohl použít. Známe přece Rathův obvyklý postup s nepopulárními opatřeními – až do dne, kdy to či ono udělá, naprosto odmítá, že by se něco takového chystalo.
Na jednu stranu je dobře, že se občané kraje konečně dočkají oprav silnic, které jsou po zimě v dezolátním stavu, na druhou stranu je neuvěřitelné, že se kvůli tomu kraj musí zadlužit. Ten by přitom i přes nesporné dopady hospodářské krize peníze měl, kdyby je hejtman neprohýřil na svou prezentaci a nákladné a hlavně nesmyslné projekty, jako je zneužívané žákovské jízdné a protizákonné vracení zdravotnických poplatků. Rozumím tomu, že se hejtman musí dělat před lidmi hezkým, protože narcisové to potřebují, ale přijde mi naprosto bezohledné používat k tomuto plnění politických slibů daných části voličů peníze těch ostatních.
Kraj dříve jen na údržbu a opravy silnic poskytoval necelé dvě miliardy korun ročně – v roce 2008 například 1,88 miliardy. V roce 2009 již bylo nutné plnit některé předvolební sliby, a tak vedení kraje na opravy a údržbu silnic vyčlenilo už jen 1,65 miliardy (z toho bylo 1,54 miliardy čerpáno za leden až listopad, celoroční údaje zatím Rathův úřad neuměl vyčíslit). Před kolapsem ale už tehdy vládnoucí sociální demokraty a komunisty zachránil již zmíněný čtyřmiliardový úvěr sjednaný předchozím vedením kraje. Tehdy jsme ho ale přijali, abychom mohli výdaje do silnic zvýšit a napravit tak dlouhodobou zanedbanost, kterou kraj zdědil při převzetí silnic od státu. Rozhodně nebylo účelem tohoto úvěru udržet výdaje sotva na úrovni předchozích let.
Letošní rok je pak ještě tragičtější. Kraj na údržbu a opravy vyčlenil celkem o 558 milionů korun méně než vloni. Krátkozrakost tohoto rozhodnutí ukázaly už první dva měsíce roku, během nich cestáři vyčerpali až polovinu přidělených prostředků. Hejtman nejprve vypustil pokusný balónek, že kraj přestane silnice solit, ale když z reakcí řidičů i odborníků pochopil, jaký je to nesmysl, nechal radu kraje převést peníze z posledního čtvrtletí na jarní a letní měsíce. Kde vezme peníze na podzimní a zimní údržbu krajské silniční sítě sice zatím neví, ale to je přece jedno, to už bude po volbách, kde se hejtman bude pokoušet o prodloužení svého pochybného sezení na dvou židlích a pobírání dvou platů!