Demonetizace čili vyhladovění
Veřejné instituce mají nově mít méně reklamy na tzv. konspiračních médiích. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) představilo metodiku, na základě které by tzv. konspirační nebo dezinformační weby neměly dosáhnout na veřejné prostředky. Inzerce státních podniků nebo veřejných institucí se na těchto portálech v posledních týdnech téměř přestala zobrazovat. Na ojedinělé případy ministerstvo inzerenty upozornilo. Poskytuje také individuální konzultace, jak metodiku uplatňovat, a chystá i školicí video.
Oblast zadávání veřejných zakázek spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj, které prý usiluje o „odpovědné objednávání inzerce“ veřejnými institucemi. „MMR už delší dobu zadává své mediální zakázky tak, aby se k veřejným penězům nedostaly konspirační weby, které šíří například propagandu totalitních států – chceme v tomto jít příkladem. Do budoucna bude samozřejmě zásadní, aby dezinformace uměla rozpoznat hlavně veřejnost,” prohlásil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Bartošův rezort v tom nejede sám. Ke zvýšení mediální gramotnosti se prý snaží přispět třeba DigiKoalice (Česká národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa) při Ministerstvu školství. Na svých webových stránkách pravidelně aktualizuje nabídku vzdělávacích kurzů s přesahem do oblasti dezinformací pro děti i seniory.
V čem spočívá ta náhlá vládní aktivita? Například Bartošovo ministerstvo poradilo veřejným zadavatelům, aby využívali tzv. MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehledy tzv. dezinformátorů z dílny spolku Nelež a další neziskové chobotnice zaplňující veřejný prostor sice věcně nekompetentním, zato však politicky správným, a tedy z veřejných prostředků štědře honorovaným posluhováním dnešní vrchnosti.
MMR od zveřejnění metodiky zaznamenalo na „konspiračních“ webech jen několik výskytů inzerce veřejné instituce nebo státního podniku. V jednom případě portál v minulém měsíci obešel omezení zadavatele, kterým byla společnost ČEZ. „Konspirační web změnil doménu, na kterou vedly prokliky z jiných webů. Provozovateli se tím podařilo obejít omezení daná zadavatelem inzerce. Situaci se ovšem díky rychlé reakci spolku Nelež a PR oddělení ČEZu podařilo rychle napravit,” komentoval vítězoslavně Janusz Konieczny, poradce ministra Bartoše.
V několika případech se na konspiračních webech objevila také inzerce veřejné vysoké školy nebo krajské samosprávy. Po upozornění (udání) byla vzápětí stažena. Drtivá většina reklamy na českojazyčných portálech, které „nesplňují základní novinářské standardy“ (rozuměj: přinášejí jiné názory než ty oficiálně povolené), dnes patří soukromému sektoru. „Zaměřujeme se hlavně na veřejné instituce, ale už se s námi ohledně odpovědného zadávání radily i některé soukromé firmy. Ten zájem je celkem velký, chystáme proto školicí video, které metodiku jednoduchou formou vysvětlí,” doplnil k tomu Bartoš.
Oficiálně se této nemorální aktivitě vlády říká „demonetizace“ příslušných nežádoucích médií. Eurokomisařka Věra Jourová byla upřímnější. Už před časem počátek této nové strategie boje s názorovými odpůrci nazvala trefně „vyhladověním“. Je to prosté: když seberete soukromému médiu inzerci, lze předpokládat, že dřív či později zanikne. Veřejným prostorem se ponese jen jeden jediný správný názor jako za komunistů. Ovšem všeho do času. I komunismus skončil proto, že odmítal diskutovat se svými občany. Věřme, že se historie co nejdříve zopakuje.
Oblast zadávání veřejných zakázek spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj, které prý usiluje o „odpovědné objednávání inzerce“ veřejnými institucemi. „MMR už delší dobu zadává své mediální zakázky tak, aby se k veřejným penězům nedostaly konspirační weby, které šíří například propagandu totalitních států – chceme v tomto jít příkladem. Do budoucna bude samozřejmě zásadní, aby dezinformace uměla rozpoznat hlavně veřejnost,” prohlásil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Bartošův rezort v tom nejede sám. Ke zvýšení mediální gramotnosti se prý snaží přispět třeba DigiKoalice (Česká národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa) při Ministerstvu školství. Na svých webových stránkách pravidelně aktualizuje nabídku vzdělávacích kurzů s přesahem do oblasti dezinformací pro děti i seniory.
V čem spočívá ta náhlá vládní aktivita? Například Bartošovo ministerstvo poradilo veřejným zadavatelům, aby využívali tzv. MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehledy tzv. dezinformátorů z dílny spolku Nelež a další neziskové chobotnice zaplňující veřejný prostor sice věcně nekompetentním, zato však politicky správným, a tedy z veřejných prostředků štědře honorovaným posluhováním dnešní vrchnosti.
MMR od zveřejnění metodiky zaznamenalo na „konspiračních“ webech jen několik výskytů inzerce veřejné instituce nebo státního podniku. V jednom případě portál v minulém měsíci obešel omezení zadavatele, kterým byla společnost ČEZ. „Konspirační web změnil doménu, na kterou vedly prokliky z jiných webů. Provozovateli se tím podařilo obejít omezení daná zadavatelem inzerce. Situaci se ovšem díky rychlé reakci spolku Nelež a PR oddělení ČEZu podařilo rychle napravit,” komentoval vítězoslavně Janusz Konieczny, poradce ministra Bartoše.
V několika případech se na konspiračních webech objevila také inzerce veřejné vysoké školy nebo krajské samosprávy. Po upozornění (udání) byla vzápětí stažena. Drtivá většina reklamy na českojazyčných portálech, které „nesplňují základní novinářské standardy“ (rozuměj: přinášejí jiné názory než ty oficiálně povolené), dnes patří soukromému sektoru. „Zaměřujeme se hlavně na veřejné instituce, ale už se s námi ohledně odpovědného zadávání radily i některé soukromé firmy. Ten zájem je celkem velký, chystáme proto školicí video, které metodiku jednoduchou formou vysvětlí,” doplnil k tomu Bartoš.
Oficiálně se této nemorální aktivitě vlády říká „demonetizace“ příslušných nežádoucích médií. Eurokomisařka Věra Jourová byla upřímnější. Už před časem počátek této nové strategie boje s názorovými odpůrci nazvala trefně „vyhladověním“. Je to prosté: když seberete soukromému médiu inzerci, lze předpokládat, že dřív či později zanikne. Veřejným prostorem se ponese jen jeden jediný správný názor jako za komunistů. Ovšem všeho do času. I komunismus skončil proto, že odmítal diskutovat se svými občany. Věřme, že se historie co nejdříve zopakuje.