Londýn jako inspirace pro Prahu
V Londýně se transformaci ulic, náměstí a opuštěných ploch věnují špičky světové architektury. Londýnská zkušenost navíc ukazuje, že polidšťování a zklidňování veřejného prostoru může být kompatibilní s ruchem opravdového velkoměsta a velkou dopravní zátěží. Zkušenosti z Londýna se budou hodit mimo jiné při hledání způsobu, jak revitalizovat Vítězné náměstí.
Obecné zásady, kterými se v Londýně řídí, jsou užitečné i pro Prahu. Předně se žádnou proměnou nelze začít bez detailní znalosti místa a především potřeb a očekávání lidí, kteří toto místo využívají (je tedy třeba mít k dispozici tvrdá i měkká data). Ignorovat nelze fakt, že sběr informací je časově náročný proces. Nezbytně nutné je průběžně komunikovat s místní komunitou a získávat její podporu.
Proměny se mohou dít postupně, jejich realizace ale musí být dostatečně rychlá, neboť je potřeba držet kontinuitu v týmu, který na projektu pracuje (a to včetně politické reprezentace). Je dobré si předem stanovit ukazatele, kterými se bude měřit úspěšnost proměny místa (např. počet chodců, obrat obchodníků, výše nájmů apod.).
Trafalgar square – rušné náměstí prošlo úspěšnou proměnou
Změny, kterými prošlo náměstí Trafalgar square, jsou inspirací pro plánované úpravy Vítězného náměstí. Obě náměstí mají řadu podobností: silný provoz, velikost i důležitost pozice v rámci celého města. Zároveň je zřejmé, že londýnské řešení nelze jednoduše okopírovat.
Z londýnské zkušenosti plyne jedno klíčové doporučení: Je dobré hledat spíše silný tým, než konkrétní řešení. Trafalgar měl svá specifika, která nejsou přenositelná na naše podmínky. Na začátku také neměl přesné architektonické zadání. Město hledalo především kvalitní tým, se kterým potom následně spolupracovalo na vytváření konkrétního zadání.
Místo pregnantních požadavků byl vytvořen seznam konkrétních cílů. Cílů bylo cca 120 a většinou se týkaly zkvalitnění prostředí pro život obyvatel (např. lepší přístup pěších na centrální část náměstí). Tyto cíle pak byly následně vyhodnoceny a většinu se podařilo splnit. Třeba u dopravy byl původní požadavek na to, aby prostupnost snížena nebyla. Prostupnost pro automobily se sice nakonec o něco snížila, ale tento aspekt byl kompenzován jinými opatřeními. Třeba přesunutím autobusových tras do okolních ulic.
Většina změn náměstí byla malá, až kosmetická, nicméně s dalekosáhlými důsledky. Byla např. zavřena část ulice a její funkci převzal kruhový objezd v dolní části náměstí (předtím fungovalo celé náměstí jako kruhový objezd). Prostor před muzeem byl propojen s centrální částí schodiště. Byly odstraněny bariéry pro pohyb chodců, zjednodušily se a rozšířily se přechody, díky kterým se chodci přesouvají rychleji. Většina autobusových tras byla rozmístěna do okolních ulic. Proměna Trafalgaru umožnila využít plnohodnotně celou plochu náměstí.
I proto jsem ráda, že členem hodnotící poroty pro soutěž k Vítěznému náměstí je spoluautor proměny londýnského Trafalgar Square, britský architekt Peter Heath.
Vítězné náměstí čeká mezinárodní soutěž
Hlavním cílem připravované soutěže je proměnit dopravní křižovatku v opravdové náměstí. Tedy místo, kde bude možné třeba posedět pod stromy, užít si živý parter s kavárnami a obchody a pohodlně přestoupit z metra na tramvaj.
Dvoukolová soutěž umožní účast širokému spektru účastníků/architektů. Velkou výzvou pro architekty bude otázka, jak navázat na základní zásady původního plánu profesora Engela.
Trafalgar square, Londýn
Obecné zásady, kterými se v Londýně řídí, jsou užitečné i pro Prahu. Předně se žádnou proměnou nelze začít bez detailní znalosti místa a především potřeb a očekávání lidí, kteří toto místo využívají (je tedy třeba mít k dispozici tvrdá i měkká data). Ignorovat nelze fakt, že sběr informací je časově náročný proces. Nezbytně nutné je průběžně komunikovat s místní komunitou a získávat její podporu.
Proměny se mohou dít postupně, jejich realizace ale musí být dostatečně rychlá, neboť je potřeba držet kontinuitu v týmu, který na projektu pracuje (a to včetně politické reprezentace). Je dobré si předem stanovit ukazatele, kterými se bude měřit úspěšnost proměny místa (např. počet chodců, obrat obchodníků, výše nájmů apod.).
Trafalgar square – rušné náměstí prošlo úspěšnou proměnou
Změny, kterými prošlo náměstí Trafalgar square, jsou inspirací pro plánované úpravy Vítězného náměstí. Obě náměstí mají řadu podobností: silný provoz, velikost i důležitost pozice v rámci celého města. Zároveň je zřejmé, že londýnské řešení nelze jednoduše okopírovat.
Z londýnské zkušenosti plyne jedno klíčové doporučení: Je dobré hledat spíše silný tým, než konkrétní řešení. Trafalgar měl svá specifika, která nejsou přenositelná na naše podmínky. Na začátku také neměl přesné architektonické zadání. Město hledalo především kvalitní tým, se kterým potom následně spolupracovalo na vytváření konkrétního zadání.
Místo pregnantních požadavků byl vytvořen seznam konkrétních cílů. Cílů bylo cca 120 a většinou se týkaly zkvalitnění prostředí pro život obyvatel (např. lepší přístup pěších na centrální část náměstí). Tyto cíle pak byly následně vyhodnoceny a většinu se podařilo splnit. Třeba u dopravy byl původní požadavek na to, aby prostupnost snížena nebyla. Prostupnost pro automobily se sice nakonec o něco snížila, ale tento aspekt byl kompenzován jinými opatřeními. Třeba přesunutím autobusových tras do okolních ulic.
Většina změn náměstí byla malá, až kosmetická, nicméně s dalekosáhlými důsledky. Byla např. zavřena část ulice a její funkci převzal kruhový objezd v dolní části náměstí (předtím fungovalo celé náměstí jako kruhový objezd). Prostor před muzeem byl propojen s centrální částí schodiště. Byly odstraněny bariéry pro pohyb chodců, zjednodušily se a rozšířily se přechody, díky kterým se chodci přesouvají rychleji. Většina autobusových tras byla rozmístěna do okolních ulic. Proměna Trafalgaru umožnila využít plnohodnotně celou plochu náměstí.
I proto jsem ráda, že členem hodnotící poroty pro soutěž k Vítěznému náměstí je spoluautor proměny londýnského Trafalgar Square, britský architekt Peter Heath.
Vítězné náměstí čeká mezinárodní soutěž
Hlavním cílem připravované soutěže je proměnit dopravní křižovatku v opravdové náměstí. Tedy místo, kde bude možné třeba posedět pod stromy, užít si živý parter s kavárnami a obchody a pohodlně přestoupit z metra na tramvaj.
Dvoukolová soutěž umožní účast širokému spektru účastníků/architektů. Velkou výzvou pro architekty bude otázka, jak navázat na základní zásady původního plánu profesora Engela.