IKEA je nejlepší. Ale jak v čem
Motto: Svou firemní kulturu IKEA nastolí všude tam, kam vkročí. S upřímným zděšením to zjistili rozčarovaní zaměstnanci v americkém Danville. Tvrdí, že si připadají přesně jako ten nábytek, který vyrábějí – levní a na jedno použití.
Bylo by škoda, kdyby nečekaná vlna nevole, která se zvedla po zveřejněné úvaze Aktuálně.cz nad nábytkem z IKEA, zapadla bez povšimnutí.
Emotivní diskuze obhajující poutní místo rodinných víkendů, inspirující roztomilými pokojíčky (jako pro panenky) a exotickým občerstvením, ukazovala mimo jiné, co po 20 letech působení v Česku IKEA dokázala. Být jejím zákazníkem je stav mysli okouzlené demokratickým designem, nízkou cenou, přátelskými vychytávkami a vstřícnou zábavou („ navštivte nás, vyberte si postel a vyspěte se na ní “). Strategii, které se vtipně říká „noha mezi dveřmi“, dotáhla IKEA k naprosté dokonalosti.
Pokud ji navštívíte, nikdy neodejdete s prázdnou. Je to švédsky precizní, přátelské objetí globálním životním stylem, ve kterém rádi spočinete na cestě ke střední, blahobytnější třídě. IKEA umí poklepat na rameno a zřetelně říci, že jste dobří hospodáři, máte moderní vkus a demonstrujete svoji příslušnost k ekologicky citlivému globálnímu kmeni, který je rozprostřený po celém světě.
Četné úvahy diskutérů, kdo vlastně nábytek IKEA vyrábí, nutně tápou v šeru. Snaha to zjistit budí dojem, že to nemůže vědět ani sama IKEA. Swedwood, oficiální výrobce jejího nábytku, operuje v 54 zemích.Někde je uvedeno, že IKEA nakupuje od 1800 dodavatelů v 55 zemích, z čehož přibližně polovina jsou země rozvojové. Největším podílem se mohla chlubit Asie, ale dnes už to nemusí být pravda. V každém případě jde tam, kde je nejlevněji.
Pravdu mají ti, kdo říkají, že to je jedno, protože firemní kulturu nastolí všude tam, kam vkročí, což s upřímným zděšením zjistili rozčarovaní zaměstnanci IKEA v americkém Danville. Tvrdí, že si připadají přesně jako ten nábytek, který vyrábějí – levní a na jedno použití.
Ano, IKEA je fenomén, zachycený celou řadou odborných prací a studentských elaborátů, které lze jen těžko obvinit z předpojatosti. I když původní a stále udržovanou vizí je „demokratický design pro všechny“, aby i méně majetní lidé měli pocit komfortu, odborníci jsou zajedno v tom, že jedním z nejoriginálnějších vynálezů, který IKEA dala světu, jsou ploché krabice. Vše ostatní je výsledkem posedlosti náklady, která umožňuje tak nečekaně příznivé ceny.
Designér v IKEA má zcela zvláštní poslání - není odpovědný jen za vzhled, ale také za návrh těch nejlevnějších materiálů a nakonec také za to, aby to, co vytvořil, šlo rozložit na plocho do krabice a systémem DIY (svépomocí) funkčně sestavit, což definici dobrého designu poněkud mění. IKEA je na svoje poslání hrdá a také nepředstírá nic jiného, protože „drahá řešení pro všechny druhy problémů jsou často příznakem průměrnosti.“ IKEA má svou předem definovanou kvalitu a drží se jí.
Diskuze ale odhalila jiný, složitější problém. O Česku jsme mohli s hrdostí tvrdit, že je nábytkářskou velmocí. Přesto v celé debatě kolem IKEA český nábytek zmínilo jen mizivé procento diskutujících. V Česku kvalitní nábytek vyráběl odjakživa a přes zjevnou nepřízeň existuje dodnes. Ještě před pár léty ho zde nabízelo přes tisíc českých firem se 45 000 pracovníky, ale i dnes jich zde zbývá dobrá polovina. České firmy prodávají velmi kvalitní nábytek bez velkých vizí a okázalého show. Realitou je, že dnešní zákazník vyžaduje „chléb a hry“ a přepisuje ono moudré přísloví na prosté „nemám tolik peněz, abych kupoval dobré věci“.
Milan Tříska
Autor je člen Řídícího týmu Klastru českých nábytkářů a majitel konzultační společnosti INT,s.r.o.
Bylo by škoda, kdyby nečekaná vlna nevole, která se zvedla po zveřejněné úvaze Aktuálně.cz nad nábytkem z IKEA, zapadla bez povšimnutí.
Emotivní diskuze obhajující poutní místo rodinných víkendů, inspirující roztomilými pokojíčky (jako pro panenky) a exotickým občerstvením, ukazovala mimo jiné, co po 20 letech působení v Česku IKEA dokázala. Být jejím zákazníkem je stav mysli okouzlené demokratickým designem, nízkou cenou, přátelskými vychytávkami a vstřícnou zábavou („ navštivte nás, vyberte si postel a vyspěte se na ní “). Strategii, které se vtipně říká „noha mezi dveřmi“, dotáhla IKEA k naprosté dokonalosti.
Pokud ji navštívíte, nikdy neodejdete s prázdnou. Je to švédsky precizní, přátelské objetí globálním životním stylem, ve kterém rádi spočinete na cestě ke střední, blahobytnější třídě. IKEA umí poklepat na rameno a zřetelně říci, že jste dobří hospodáři, máte moderní vkus a demonstrujete svoji příslušnost k ekologicky citlivému globálnímu kmeni, který je rozprostřený po celém světě.
Četné úvahy diskutérů, kdo vlastně nábytek IKEA vyrábí, nutně tápou v šeru. Snaha to zjistit budí dojem, že to nemůže vědět ani sama IKEA. Swedwood, oficiální výrobce jejího nábytku, operuje v 54 zemích.Někde je uvedeno, že IKEA nakupuje od 1800 dodavatelů v 55 zemích, z čehož přibližně polovina jsou země rozvojové. Největším podílem se mohla chlubit Asie, ale dnes už to nemusí být pravda. V každém případě jde tam, kde je nejlevněji.
Pravdu mají ti, kdo říkají, že to je jedno, protože firemní kulturu nastolí všude tam, kam vkročí, což s upřímným zděšením zjistili rozčarovaní zaměstnanci IKEA v americkém Danville. Tvrdí, že si připadají přesně jako ten nábytek, který vyrábějí – levní a na jedno použití.
Ano, IKEA je fenomén, zachycený celou řadou odborných prací a studentských elaborátů, které lze jen těžko obvinit z předpojatosti. I když původní a stále udržovanou vizí je „demokratický design pro všechny“, aby i méně majetní lidé měli pocit komfortu, odborníci jsou zajedno v tom, že jedním z nejoriginálnějších vynálezů, který IKEA dala světu, jsou ploché krabice. Vše ostatní je výsledkem posedlosti náklady, která umožňuje tak nečekaně příznivé ceny.
Designér v IKEA má zcela zvláštní poslání - není odpovědný jen za vzhled, ale také za návrh těch nejlevnějších materiálů a nakonec také za to, aby to, co vytvořil, šlo rozložit na plocho do krabice a systémem DIY (svépomocí) funkčně sestavit, což definici dobrého designu poněkud mění. IKEA je na svoje poslání hrdá a také nepředstírá nic jiného, protože „drahá řešení pro všechny druhy problémů jsou často příznakem průměrnosti.“ IKEA má svou předem definovanou kvalitu a drží se jí.
Diskuze ale odhalila jiný, složitější problém. O Česku jsme mohli s hrdostí tvrdit, že je nábytkářskou velmocí. Přesto v celé debatě kolem IKEA český nábytek zmínilo jen mizivé procento diskutujících. V Česku kvalitní nábytek vyráběl odjakživa a přes zjevnou nepřízeň existuje dodnes. Ještě před pár léty ho zde nabízelo přes tisíc českých firem se 45 000 pracovníky, ale i dnes jich zde zbývá dobrá polovina. České firmy prodávají velmi kvalitní nábytek bez velkých vizí a okázalého show. Realitou je, že dnešní zákazník vyžaduje „chléb a hry“ a přepisuje ono moudré přísloví na prosté „nemám tolik peněz, abych kupoval dobré věci“.
Milan Tříska
Autor je člen Řídícího týmu Klastru českých nábytkářů a majitel konzultační společnosti INT,s.r.o.