Výpadovka není městský bulvár, nemá cenu si lhát do kapsy

15. 01. 2016 | 09:36
Přečteno 3740 krát
Šéfkomentátor Jan Lipold se ve svém blogu („Na magistrálu patří padesátka. Bohužel, urvat 30 vteřin v autě je důležitější než polidštění města“) dovozuje, že v okolí Pankráce by mohl vzniknout ráj bez zplodin, hluku, stresu a „ošklivosti“, jenom kdybych nezvyšoval rychlost na magistrále od kancelářské čtvrti na rozhraní Budějovické a Pankráce z 50 km/h na 80 km/h.

Prý to je políček do tváře všech, kdo dlouhodobě kritizují, jak je v Praze preferována osobní automobilová doprava na úkor chodců, cyklistů a všech, kdo to myslí s městem jinak. Po velmi dlouhé době budu na nějaký negativní článek na mou adresu reagovat, protože tento se mne tak trochu osobně dotknul. Navíc přebírá naprosto nesprávné argumenty radikálního hnutí Auto*Mat a tím ze mne dělá div ne čerta a hrobaře pražské dopravy.

Auta budou na Pankráci tišší a budou méně kouřit

Všechny argumenty bych mohl odmítnout jako zavádějící, nesprávné a jednostranné, ale bylo by to dlouhé a nudné. Proto bych svou reakci rozdělil na dva kratší bloky, které snad budou k učtení. Nejprve bych zareagoval na argument, že zrychlení na tomto úseku je ekologicky škodlivé a jde proti záměru humanizace severojižní magistrály. Asi každý Pražan a mnoho návštěvníků hlavního města ví, že od Pankráce až na Háje – vlastně až téměř na sjezd na Říčany - je tato mnohoproudá silnice výpadovkou na dálnici D1 a rychlou spojkou mezi vnitřním a vnějším okruhem Prahy. Nejedná se o městský bulvár, čistě proto, že krom dvou menších skupin domů míjí pouze kancelářské a komerční budovy. To je konstatování faktu, stav, který trvá od mého narození před 35 lety a který vývoj v posledních letech potvrdil. Na krátké části této dálniční spojky byla dočasně snížena rychlost na 50 km/h, a to do doby, než budou kvůli okolním rezidenčním sídlům provedena protihluková opatření. To se stalo: přibyly protihlukové stěny, vyrostla komerční budova odstiňující hluk směrem k obytným domům, byl položen nízkohlukový asfalt. Ve skutečnosti je tedy pravda taková, že díky plynulejší jízdě na pětku osmdesátkou po tišším povrchu jsou hluk i objem zplodin nižší, než tomu bylo při jízdě padesátkou na trojku, kdy navíc všichni jezdili spíš třicítkou až čtyřicítkou kvůli obavám z radarů.

Motivujme řidiče, aby do aut nelezli

Představa, že buzerací řidičů, jejich pokutováním, neustálými omezeními a zákazy dosáhneme nějakého pokroku, se už roky ukazuje jako málo účinná. Já věřím v pozitivní motivaci, proto si myslím, že je lepší zatraktivnit veřejnou dopravu a ve městě zlepšit podmínky pro jiné druhy cestování, než osobním automobilem. Takže: kromě toho, že jsem zrušil nesmyslné a dočasné omezení na šestiproudé výpadovce z města mezi nákupními centry a kancelářemi, jsem podnikl i řadu jiných kroků, jež považuji za důležité pro správný rozvoj města a jež spadají do mé kompetence. Například všechny dopravní stavby musejí nově a na můj pokyn obsahovat i řešení pro cyklisty. Okamžitě po otevření tunelu Blanka, které považuji za svůj velký úspěch vzhledem k dlouholetým problémům s touto stavbou, jsme udělali celou řadu zklidňujících opatření. Prakticky jediný v radě bojuji s podporou premiéra o okamžitou výstavbu rychlodráhy na letiště, která bude zahloubena a která zklidní železniční dopravu z Holešovic ven. Rozšíření tramvají do Suchdola, na Dlouhou míli, nové pruhy pro autobusy, humanizace stanic metra při rekonstrukci, nové výtahy v metru, plány na zklidnění centra města, reálně rozjetý bikesharing a carsharing, nová parkoviště P+R, lobbing za zvláštní zákon o vnějším pražském okruhu... Mohl bych pokračovat, jsem na svou dosavadní činnost hrdý a rád si ji obhájím.

Popularita MHD a alternativní dopravy roste

Ale za svůj největší úspěch považuji to, že jsem po vzoru Vídně prosadil významné snížení cen celoročních kuponů na pražskou MHD a výsledky překračují očekávání. Nejenže se nepropadají tržby Dopravního podniku, ale rostou počty pravidelných cestujících, budou se posilovat některé linky, odezva je veskrze pozitivní a dopad na chod města rovněž. Řada Pražanů si prostě spočítala, že neomezené cestování za 10 Kč na den se vyplatí. Myslím, že rozhodně není pravda, že bych postupoval ve prospěch individuálních automobilistů.
A na závěr ještě krátce k magistrále. S paní radní Plamínkovou v těchto dnech vedeme debatu - jak odbornou s Institutem plánování a rozvoje města (IPR) - tak se starosty městských částí a veřejností. Diskuse má právě vést k vytvoření městského bulváru. Bude se proměňovat náměstí Hrdinů, povede se debata o řadě dalších opatření, stejně tak od Pankráce, jako od Holešovic. Paušální odsudek je jednoduchý, ale jednoduché pravdy nás třeba v otázce uprchlíků ženou do náručí extrémistů. Nerad bych, aby se tak dělo i v rámci pražské dopravy.

Petr Dolínek,
náměstek primátorky hlavního města Prahy odpovědný za oblast dopravy

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy