Proč jsem hlasoval pro Radka Bangu
Nadace Charty 77 tento týden předala letošní Cenu Františka Kriegla za odvážný občanský postoj zpěvákovi a hudebníkovi Radku Bangovi. Miloš Rejchrt k tomu píše:
Jako člen poroty Nadace Charty 77 jsem hlasoval pro udělení ceny Františka Kriegla za občanskou statečnost hudebníkovi Radoslavu Bangovi. Vedly mne k tomu tyto důvody:
Při předávání tzv. Zlatého slavíka dne 26. 11. 2016 nastoupila na pódium skupina Ortel v černých košilích s výrazným emblémem umrlčí lebky a zkřížených hnátů. Lebky byly na čele obohaceny o českého lva shodného se lvem z malého státního znaku. Radek Banga, přítomný v publiku, odmítl k této propagaci nacismu zdvořile mlčet, své rozhořčení dal najevo pískotem, výkřiky protestu a se svou ženou a několika málo statečnými opustil sál.
Fanoušci Ortelu poukazují na to, že smrtihlav byl znakem všemožných bojových uskupení už dávno před Hitlerem a mají pravdu, stejně jako ti, kdo pozdrav vztaženou pravicí nacházejí už ve starém Řím a rituální užívání hákového kříže připisují i některým kmenům amerických indiánů. Nejde ale to to, kde se které symboly vzaly a jak jsou staré, ale s kterými symboly byla v nedávné minulosti spojena zvěrstva, páchaná nacisty na porobených národech. Také mnoho Čechů - mezi nimi i příbuzní Radka Bangy - pamatují emblém smrtihlava jako odznak útvarů SS-Totenkopfverbände, které měly za úkol střežit a likvidovat vězně v koncentračních táborech.
Naše úcta k obětem nacisty páchaných hrůz nás zavazuje, abychom užívání nacistických symbolů ve veřejném prostoru jednoznačně zapověděli. Když to neuděláme, pak s těmito symboly si jak latentní morovou nákazu uchováváme i jejich obsah. Symboliku Ortelu lze totiž dešifrovat i takto: esesáctví nám nevadí, pakliže je to esesáctví české. Banga dal jasně najevo, že jemu to vadí.
Česká společnost taková gesta, jaké předvedl Banga, potřebuje, neboť hranice mezi morálně přípustným a nepřípustným se vytyčuje konkrétními činy. Ohlasy na Bangův čin dokládají, že část české společnosti žije v zajetí nenávistných, až pogromistických vášní a Radek Banga je stále zahrnován anonymními pohrůžkami násilím a smrtí.
Na letošní vzpomínkové slavnosti v Lidicích prezident republiky Miloš Zeman řekl, že „neonacismus nenápadně ohrožuje českou společnost“. Nerad v této věci s panem prezidentem souhlasím. Zda převáží chuť k naplnění češství humanitními ideály nebo neonacistickou nenávistí ke škůdcům národa, za něž pak lze dosadit kohokoli, to záleží na nás. Radku Bango, díky za příklad a povzbuzení!
Miloš Rejchrt
Evangelický farář, bývalý mluvčí Charty 77
Jako člen poroty Nadace Charty 77 jsem hlasoval pro udělení ceny Františka Kriegla za občanskou statečnost hudebníkovi Radoslavu Bangovi. Vedly mne k tomu tyto důvody:
Při předávání tzv. Zlatého slavíka dne 26. 11. 2016 nastoupila na pódium skupina Ortel v černých košilích s výrazným emblémem umrlčí lebky a zkřížených hnátů. Lebky byly na čele obohaceny o českého lva shodného se lvem z malého státního znaku. Radek Banga, přítomný v publiku, odmítl k této propagaci nacismu zdvořile mlčet, své rozhořčení dal najevo pískotem, výkřiky protestu a se svou ženou a několika málo statečnými opustil sál.
Fanoušci Ortelu poukazují na to, že smrtihlav byl znakem všemožných bojových uskupení už dávno před Hitlerem a mají pravdu, stejně jako ti, kdo pozdrav vztaženou pravicí nacházejí už ve starém Řím a rituální užívání hákového kříže připisují i některým kmenům amerických indiánů. Nejde ale to to, kde se které symboly vzaly a jak jsou staré, ale s kterými symboly byla v nedávné minulosti spojena zvěrstva, páchaná nacisty na porobených národech. Také mnoho Čechů - mezi nimi i příbuzní Radka Bangy - pamatují emblém smrtihlava jako odznak útvarů SS-Totenkopfverbände, které měly za úkol střežit a likvidovat vězně v koncentračních táborech.
Naše úcta k obětem nacisty páchaných hrůz nás zavazuje, abychom užívání nacistických symbolů ve veřejném prostoru jednoznačně zapověděli. Když to neuděláme, pak s těmito symboly si jak latentní morovou nákazu uchováváme i jejich obsah. Symboliku Ortelu lze totiž dešifrovat i takto: esesáctví nám nevadí, pakliže je to esesáctví české. Banga dal jasně najevo, že jemu to vadí.
Česká společnost taková gesta, jaké předvedl Banga, potřebuje, neboť hranice mezi morálně přípustným a nepřípustným se vytyčuje konkrétními činy. Ohlasy na Bangův čin dokládají, že část české společnosti žije v zajetí nenávistných, až pogromistických vášní a Radek Banga je stále zahrnován anonymními pohrůžkami násilím a smrtí.
Na letošní vzpomínkové slavnosti v Lidicích prezident republiky Miloš Zeman řekl, že „neonacismus nenápadně ohrožuje českou společnost“. Nerad v této věci s panem prezidentem souhlasím. Zda převáží chuť k naplnění češství humanitními ideály nebo neonacistickou nenávistí ke škůdcům národa, za něž pak lze dosadit kohokoli, to záleží na nás. Radku Bango, díky za příklad a povzbuzení!
Miloš Rejchrt
Evangelický farář, bývalý mluvčí Charty 77