Co doporučují Leaders of Men na přežití čtvrtka
Pokud nemusíte, do práce a školy v den stávky nejezděte, vyzval primátor Svoboda už v pátek „své Pražany“. Pokud do města musíte, jeďte na kole, vyzýváme my, protože víme, že jsou i lidé, kteří tolik "svobody" jako pražský magistrát nemají.
Je překvapivé, že takto znělo jediné primátorovo řešení v momentě, kdy se nejednalo o jadernou katastrofu, ale pouze o několik dní dopředu avizovanou odstávku jedné z forem městské dopravy.
Naštěstí se pak odborářská stávka o tři dny posunula a v úterý jsme se tak už mohli dočíst, že primátor lidem doporučuje ve čtvrtek vyjet do práce či do školy na kole nebo při kratších vzdálenostech jít pěšky. Konečně nějaká pozitivní řešení.
Snad ale nezůstane jen u slov. Doufejme, že primátor ví, že sám do práce musí a musí být rovněž svým občanům vzorem. Pokud se dobře pamatuji z předvolebních videí, p. Svoboda bydlí nad Riegerovými sady. To je od magistrátních budov coby kamenem dohodil. Na kole přes park, Španělskou k Muzeu, projet parkovištěm zvaným magistrála, dolů po Václaváku a buď v Jungmannce nebo na Mariánském jste i s obouváním do deseti minut. Nejen ve čtvrtek, ale v kterýkoliv den. I pěšky by to byla pěkná procházka na dvacet minut, půl hodinky, nicméně čas pracujících je drahý.
Náplavka u Vltavy na Rašínově nábřeží. "Magistrála" cyklistů. (Foto: Tomáš Cach.)
Řešení pro čtvrtek zní takto jednoduše: Pokud do města musíte, jeďte na kole. Denně tak jezdí tisíce Pražanů. Jízdou na kole neztrácejí čas v zácpách a při parkování, o návštěvách fitcenter nemluvě. Různí lidé od bankéřů po vědce, od filmařek až po jeptišky mají zkušenost, že dopravovat se v Praze na kole je s ohledem na ušetřený čas, peníze a nervy nejvýhodnější.
Třeba do České národní banky už dnes jezdí denně na kole desítky lidí, podívejte se.
Myšlenkový pokrok našeho primátora byl během těch tří dnů dechberoucí. Škoda, že se stávka asi neodsune o další tři dny. Třeba by se pak p. Svoboda, podobně jako třeba konzervativní starosta deštivého Londýna Boris Johnson, začal pozitivy rozvoje cyklistické dopravy pro město zabývat seriózně i mimo stav ohrožení. Pražské dopravě, Praze a hlavně Pražanům by to prospělo.
P.R. londýnské pouliční cyklistiky: Starosta Boris Johnson míří do práce, modelka Kelly Brook na nákup.
Už se dávno nejedná o výstřelek několika jednotlivců. Celosvětový trend dostupného řešení nadměrného množství aut ve městech konečně přichází i k nám.
Pár rad nakonec:
Nejkratší trasa nemusí být pro jízdu na kole nejrychlejší;
Kopce uprostřed trasy objíždět po úpatí, do vrchu klidně ten kousek tlačit, či prostě zařadit lehký převod a jet do pohody – v Praze nejsou Alpy;
Z pohybu aut mít respekt, ale nebát se a jet dostatečně daleko od okraje, nejbezpečnější auto je auto stojící v zácpě;
Jet v klidu a nehnat se, kolo šetří čas plynulostí pohybu, ne akcelerací;
Nezapomeňte bytelný zámek a světla pro večerní návrat.
Další tipy jak na to a doporučené trasy najdete třeba na prahounakole.cz.
Těm, kdo i přesto radši zvolí osvědčenou frustrující variantu a pokusí se prorazit pražským autotrychtýřem v autě, přeji pozitivní náladu a pěkné zážitky z cesty a přemítání o tom, co se vlastně okolo děje. Inspirací by mohl být třicet let starý song Leaders of Men od Joy Division.
Vít Masare, Auto*Mat
Je překvapivé, že takto znělo jediné primátorovo řešení v momentě, kdy se nejednalo o jadernou katastrofu, ale pouze o několik dní dopředu avizovanou odstávku jedné z forem městské dopravy.
Naštěstí se pak odborářská stávka o tři dny posunula a v úterý jsme se tak už mohli dočíst, že primátor lidem doporučuje ve čtvrtek vyjet do práce či do školy na kole nebo při kratších vzdálenostech jít pěšky. Konečně nějaká pozitivní řešení.
Snad ale nezůstane jen u slov. Doufejme, že primátor ví, že sám do práce musí a musí být rovněž svým občanům vzorem. Pokud se dobře pamatuji z předvolebních videí, p. Svoboda bydlí nad Riegerovými sady. To je od magistrátních budov coby kamenem dohodil. Na kole přes park, Španělskou k Muzeu, projet parkovištěm zvaným magistrála, dolů po Václaváku a buď v Jungmannce nebo na Mariánském jste i s obouváním do deseti minut. Nejen ve čtvrtek, ale v kterýkoliv den. I pěšky by to byla pěkná procházka na dvacet minut, půl hodinky, nicméně čas pracujících je drahý.
Náplavka u Vltavy na Rašínově nábřeží. "Magistrála" cyklistů. (Foto: Tomáš Cach.)
Řešení pro čtvrtek zní takto jednoduše: Pokud do města musíte, jeďte na kole. Denně tak jezdí tisíce Pražanů. Jízdou na kole neztrácejí čas v zácpách a při parkování, o návštěvách fitcenter nemluvě. Různí lidé od bankéřů po vědce, od filmařek až po jeptišky mají zkušenost, že dopravovat se v Praze na kole je s ohledem na ušetřený čas, peníze a nervy nejvýhodnější.
Třeba do České národní banky už dnes jezdí denně na kole desítky lidí, podívejte se.
Myšlenkový pokrok našeho primátora byl během těch tří dnů dechberoucí. Škoda, že se stávka asi neodsune o další tři dny. Třeba by se pak p. Svoboda, podobně jako třeba konzervativní starosta deštivého Londýna Boris Johnson, začal pozitivy rozvoje cyklistické dopravy pro město zabývat seriózně i mimo stav ohrožení. Pražské dopravě, Praze a hlavně Pražanům by to prospělo.
P.R. londýnské pouliční cyklistiky: Starosta Boris Johnson míří do práce, modelka Kelly Brook na nákup.
Už se dávno nejedná o výstřelek několika jednotlivců. Celosvětový trend dostupného řešení nadměrného množství aut ve městech konečně přichází i k nám.
Pár rad nakonec:
Nejkratší trasa nemusí být pro jízdu na kole nejrychlejší;
Kopce uprostřed trasy objíždět po úpatí, do vrchu klidně ten kousek tlačit, či prostě zařadit lehký převod a jet do pohody – v Praze nejsou Alpy;
Z pohybu aut mít respekt, ale nebát se a jet dostatečně daleko od okraje, nejbezpečnější auto je auto stojící v zácpě;
Jet v klidu a nehnat se, kolo šetří čas plynulostí pohybu, ne akcelerací;
Nezapomeňte bytelný zámek a světla pro večerní návrat.
Další tipy jak na to a doporučené trasy najdete třeba na prahounakole.cz.
Těm, kdo i přesto radši zvolí osvědčenou frustrující variantu a pokusí se prorazit pražským autotrychtýřem v autě, přeji pozitivní náladu a pěkné zážitky z cesty a přemítání o tom, co se vlastně okolo děje. Inspirací by mohl být třicet let starý song Leaders of Men od Joy Division.
Vít Masare, Auto*Mat