Ulice města jsou ušpiněné reklamním smogem. Pálí z toho oči
Víte, co je to „vizuální smog?“ Jestli chodíte a jezdíte po pražských ulicích, tak ho určitě dobře znáte. Vysoké koncentrace panují třeba kolem Severojižní magistrály, ale ani procházka mezi Příkopy a Národním divadlem se zrovna nedoporučuje.
Vizuální smog je odborný - a také velmi výstižný - termín pro „ušpinění“ veřejného prostoru agresivní, svému okolí nepřiměřenou reklamou. Protože je jí čím dál tím víc, občanské sdružení Za lepší život v Praze vyhlásilo anticenu Vizuvir.
Impulsem k jejímu vzniku je rozpínající se venkovní reklama a ve vyspělém světě běžná regulace vnější podoby obchodů, vývěsek, velikosti a barvy nápisů, jež zatím Praze chybí. Důsledkem jsou ulice zamořené vizuálním smogem, počínaje nelegálním plakátovým výlepem a konče velkoformátovými světelnými megaboardy v okolí kritických dopravních uzlů, popsalo sdružení současný stav.
Prvním laureátem Vizuviru se v hlasování odborné poroty stal tento exemplář:
Secesní dům na rohu Národní třídy a Jungmannova náměstí pustne už dlouho, takže takových plachet se na něm vystřídalo nejméně deset. Momentálně je tam Mattoni.
Anticenu za „nejzávažnější zásah do estetické a vizuální logiky města“, spolu s výzvou k odstranění reklamní plochy (navíc zřejmě nelegální!), předají starostovi Prahy 1 zástupci sdružení Za lepší život v Praze.
Mezi dalšími nominovanými reprezentanty vizuálního smogu byly například:
Casino Kartáč Na Příkopě. (V barokním paláci rodu Sylva-Taroucca).
H&M Na Příkopě. (V bývalé centrále České průmyslové banky z 1. republiky, budova je už několik let za fasádou zdemolovaná.)
Lešení s reklamou Veolia na mostě Legií.
Casino Admiral na Národní třídě.
Hyundai na budově Hlavního nádraží (foto z února 2011, dnes je tam o něco novější reklama stejných rozměrů).
Světelný billboard Media channel u Severojižní magistrály Na Poříčí.
Vizuální smog je odborný - a také velmi výstižný - termín pro „ušpinění“ veřejného prostoru agresivní, svému okolí nepřiměřenou reklamou. Protože je jí čím dál tím víc, občanské sdružení Za lepší život v Praze vyhlásilo anticenu Vizuvir.
Impulsem k jejímu vzniku je rozpínající se venkovní reklama a ve vyspělém světě běžná regulace vnější podoby obchodů, vývěsek, velikosti a barvy nápisů, jež zatím Praze chybí. Důsledkem jsou ulice zamořené vizuálním smogem, počínaje nelegálním plakátovým výlepem a konče velkoformátovými světelnými megaboardy v okolí kritických dopravních uzlů, popsalo sdružení současný stav.
Prvním laureátem Vizuviru se v hlasování odborné poroty stal tento exemplář:
Secesní dům na rohu Národní třídy a Jungmannova náměstí pustne už dlouho, takže takových plachet se na něm vystřídalo nejméně deset. Momentálně je tam Mattoni.
Anticenu za „nejzávažnější zásah do estetické a vizuální logiky města“, spolu s výzvou k odstranění reklamní plochy (navíc zřejmě nelegální!), předají starostovi Prahy 1 zástupci sdružení Za lepší život v Praze.
Mezi dalšími nominovanými reprezentanty vizuálního smogu byly například:
Casino Kartáč Na Příkopě. (V barokním paláci rodu Sylva-Taroucca).
H&M Na Příkopě. (V bývalé centrále České průmyslové banky z 1. republiky, budova je už několik let za fasádou zdemolovaná.)
Lešení s reklamou Veolia na mostě Legií.
Casino Admiral na Národní třídě.
Hyundai na budově Hlavního nádraží (foto z února 2011, dnes je tam o něco novější reklama stejných rozměrů).
Světelný billboard Media channel u Severojižní magistrály Na Poříčí.