Cyklistů přibývá. Magistrát musí investovat
Pražští radní nemíní příští rok investovat do cyklistické infrastruktury ani korunu. Vyplývá to z ověřených zákulisních informací. Magistrát tím ale hazarduje s bezpečím účastníků dopravy a vytváří problémy pro silniční provoz.
„My nemáme jinou šanci než buďto posilovat MHD, ale MHD ve špičkách už je taky skoro na doraz, anebo posilovat alternativní metody a to není nic jiného než kola. (…) Nic jiného prostě k dispozici není,“. Ne, tuto větu nepronesl žádný dlouholetý cykloaktivista. Takto hřímal v létě náměstek pro dopravu Josef Nosek.
Byli jsme tím příjemně překvapeni, a začali jsme doufat, že hodlá ze slov udělat realitu a zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu v Praze. Doufali jsme, že slova náměstka povedou ke zvýšení městských investic do cyklistické infrastruktury, které se v letošním roce propadly na čtvrtinu částky obvyklé v předchozích letech.
Nyní se ale zdá, že Nosek a odbor dopravy aplikují přístup „slibem nezarmoutíš“. Jen tak lze totiž vysvětlit kuloární informace z magistrátu, podle kterých Praha hodlá do cyklistické dopravy investovat v roce 2013 sumu 0,- Kč. Nulu. Nic.
Jezdit se bude
Vlastně jedno vysvětlení máme. Neslyšíme totiž poprvé, že Praha v tomto okamžiku do cyklodopravy investovat nemůže, protože nemá peníze a protože cyklistická doprava není v současné době prioritou. Tento argument ale vychází z naprostého nepochopení dynamiky dopravy ve městech.
Pokud si kdokoliv myslí, že investice do infrastruktury pro cyklisty mohou počkat, mýlí se. Pokud si myslí, že lidé prostě nebudou jezdit na kole, když nepřibude cyklostezek, mýlí se. Pokud si myslí, že nevadí, když nedá na zlepšení infrastruktury ani korunu, mýlí se.
Zapomíná se totiž na jeden faktor: lidé jsou svobodní a rádi se rozhodují sami. A počet lidí, kteří na kole jezdit chtějí, stoupá a stoupá. Cyklisté přibývají i v místech, kam nevede žádná cyklostezka, třeba na Vinohradech. Jsou to lidé, kteří si říkají: proč bychom měli stát ráno v zácpě a platit za drahý benzín? Proč bychom měli platit někomu na Britských Panenských ostrovech za to, že čekáme na zpožděnou, přeplněnou metrolinku?
Lidé prostě jezdit budou. Asi si dovedete představit, co se stane v situaci, kdy cyklistů přibývá a cyklistická infrastruktura se nerozvíjí. Jakkoli je v pořádku, pokud kola sdílejí běžný uliční prostor, noví lidé nezačnou jezdit mezi auty. Čím dál tím víc občanů bude jezdit na kole po nevyhovujících cyklostezkách. Ještě víc cyklistů než teď, se objeví na chodnících, kam kola jednoznačně nepatří.
Neinvestovat do cyklistické infrastruktury v době růstu počtu cyklistů je tedy dost nezodpovědné jednání. Svědčí to o tom, že lidé, kteří mají na starosti dopravu v Praze, nevědí, jak doprava funguje a nemají žádnou vizi, žádnou dopravní politiku.
Cyklisti ulevují MHD
Je to ale i nesmyslné a kontraproduktivní. Protože cyklistika má i ve městě jako Praha obrovský potenciál.
Víme, že počet potenciálních cyklistů v Praze je omezený. Nechceme – jak občas tvrdí naši kritici či fanaticko-hysteričtí zastánci totální individuální automobilové dopravy – nutit nikoho, aby jezdil na kole. Víme, že podíl cyklistické dopravy se může v Praze zvednout jen na nějakých pět, zázrakem na deset procent. To ale v číslech znamená desetitisíce lidí, kteří pojedou na kole a ne v přeplněné tramvají. Desetitisíce lidí, kteří nebudou svým automobilem blokovat ty, kteří autem jezdit musí.
Problém nejsou kopce...
„Praha, když se podíváte kolem sebe, tak co se týká automobilů, v podstatě přestává být průjezdná. Zaparkovat v Praze je záležitost odvahy. Projet Prahou pro člověka, který na to není zvyklý, tak je adrenalinový sport. Cyklistika, když se podíváte všude kolem, tak je schopná v podstatě suplovat roli aut v centrech měst“.
Opět citujeme náměstka pro dopravu, tyto věty pronesl na závěrečném večírku akce „Do práce na kole“, kterou v květnu v Praze Auto*Mat organizoval. Celý měsíc jezdilo 1500 lidí do zaměstnání na kole téměř denně. Když jsme se jich zeptali, co jim při jízdě nejvíc překáží, hádejte, co odpověděli.
Kopce? A problém, že se zpotí? Kdepak. To vadilo jen osmi procentům respondentů.
Pražští cyklisté si nejvíc stěžovali na chybějící cyklistickou infrastrukturu. Na problémová místa, na jejichž řešení teď magistrát rezignoval.
(Internetový portál Prahou na kole zveřejnil otevřený dopis primátorovi, v němž žádá o naplňování platné koncepce rozvoje cyklistické dopravy a přiměřené financování rozvoje cyklistické dopravy. Dopis můžete podepsat na adrese: http://prahounakole.cz/2012/11/otevreny-dopis-primatorovi-ke-zlepseni-podpory-cyklodopravy-v-praze.)
Vratislav Filler,
Auto*Mat,
Prahou na kole
„My nemáme jinou šanci než buďto posilovat MHD, ale MHD ve špičkách už je taky skoro na doraz, anebo posilovat alternativní metody a to není nic jiného než kola. (…) Nic jiného prostě k dispozici není,“. Ne, tuto větu nepronesl žádný dlouholetý cykloaktivista. Takto hřímal v létě náměstek pro dopravu Josef Nosek.
Byli jsme tím příjemně překvapeni, a začali jsme doufat, že hodlá ze slov udělat realitu a zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu v Praze. Doufali jsme, že slova náměstka povedou ke zvýšení městských investic do cyklistické infrastruktury, které se v letošním roce propadly na čtvrtinu částky obvyklé v předchozích letech.
Nyní se ale zdá, že Nosek a odbor dopravy aplikují přístup „slibem nezarmoutíš“. Jen tak lze totiž vysvětlit kuloární informace z magistrátu, podle kterých Praha hodlá do cyklistické dopravy investovat v roce 2013 sumu 0,- Kč. Nulu. Nic.
Jezdit se bude
Vlastně jedno vysvětlení máme. Neslyšíme totiž poprvé, že Praha v tomto okamžiku do cyklodopravy investovat nemůže, protože nemá peníze a protože cyklistická doprava není v současné době prioritou. Tento argument ale vychází z naprostého nepochopení dynamiky dopravy ve městech.
Pokud si kdokoliv myslí, že investice do infrastruktury pro cyklisty mohou počkat, mýlí se. Pokud si myslí, že lidé prostě nebudou jezdit na kole, když nepřibude cyklostezek, mýlí se. Pokud si myslí, že nevadí, když nedá na zlepšení infrastruktury ani korunu, mýlí se.
Zapomíná se totiž na jeden faktor: lidé jsou svobodní a rádi se rozhodují sami. A počet lidí, kteří na kole jezdit chtějí, stoupá a stoupá. Cyklisté přibývají i v místech, kam nevede žádná cyklostezka, třeba na Vinohradech. Jsou to lidé, kteří si říkají: proč bychom měli stát ráno v zácpě a platit za drahý benzín? Proč bychom měli platit někomu na Britských Panenských ostrovech za to, že čekáme na zpožděnou, přeplněnou metrolinku?
Lidé prostě jezdit budou. Asi si dovedete představit, co se stane v situaci, kdy cyklistů přibývá a cyklistická infrastruktura se nerozvíjí. Jakkoli je v pořádku, pokud kola sdílejí běžný uliční prostor, noví lidé nezačnou jezdit mezi auty. Čím dál tím víc občanů bude jezdit na kole po nevyhovujících cyklostezkách. Ještě víc cyklistů než teď, se objeví na chodnících, kam kola jednoznačně nepatří.
Neinvestovat do cyklistické infrastruktury v době růstu počtu cyklistů je tedy dost nezodpovědné jednání. Svědčí to o tom, že lidé, kteří mají na starosti dopravu v Praze, nevědí, jak doprava funguje a nemají žádnou vizi, žádnou dopravní politiku.
Cyklisti ulevují MHD
Je to ale i nesmyslné a kontraproduktivní. Protože cyklistika má i ve městě jako Praha obrovský potenciál.
Víme, že počet potenciálních cyklistů v Praze je omezený. Nechceme – jak občas tvrdí naši kritici či fanaticko-hysteričtí zastánci totální individuální automobilové dopravy – nutit nikoho, aby jezdil na kole. Víme, že podíl cyklistické dopravy se může v Praze zvednout jen na nějakých pět, zázrakem na deset procent. To ale v číslech znamená desetitisíce lidí, kteří pojedou na kole a ne v přeplněné tramvají. Desetitisíce lidí, kteří nebudou svým automobilem blokovat ty, kteří autem jezdit musí.
Problém nejsou kopce...
„Praha, když se podíváte kolem sebe, tak co se týká automobilů, v podstatě přestává být průjezdná. Zaparkovat v Praze je záležitost odvahy. Projet Prahou pro člověka, který na to není zvyklý, tak je adrenalinový sport. Cyklistika, když se podíváte všude kolem, tak je schopná v podstatě suplovat roli aut v centrech měst“.
Opět citujeme náměstka pro dopravu, tyto věty pronesl na závěrečném večírku akce „Do práce na kole“, kterou v květnu v Praze Auto*Mat organizoval. Celý měsíc jezdilo 1500 lidí do zaměstnání na kole téměř denně. Když jsme se jich zeptali, co jim při jízdě nejvíc překáží, hádejte, co odpověděli.
Kopce? A problém, že se zpotí? Kdepak. To vadilo jen osmi procentům respondentů.
Pražští cyklisté si nejvíc stěžovali na chybějící cyklistickou infrastrukturu. Na problémová místa, na jejichž řešení teď magistrát rezignoval.
(Internetový portál Prahou na kole zveřejnil otevřený dopis primátorovi, v němž žádá o naplňování platné koncepce rozvoje cyklistické dopravy a přiměřené financování rozvoje cyklistické dopravy. Dopis můžete podepsat na adrese: http://prahounakole.cz/2012/11/otevreny-dopis-primatorovi-ke-zlepseni-podpory-cyklodopravy-v-praze.)
Vratislav Filler,
Auto*Mat,
Prahou na kole