Praha chystá optimalizaci optimalizace MHD, jako by Blanka za 37 miliard neexistovala
Město Praha zveřejnilo návrh změn v městské hromadné dopravě, které by měly nastat od 6. dubna, až se otevře 5,7 kilometru metra z Dejvic do Motola. Jde o docela kolosální novinky. Jinudy má jezdit přibližně osmdesát autobusových a čtrnáct tramvajových linek. Některé zaniknou, jiné přibydou.
Ropid, organizátor MHD, razí teorii, že je lépe udělat hodně změn najednou, než málo naněkolikrát. Budiž. Překreslení dopravní mapy se tím pádem netýká zdaleka jen okolí metra, ale je i optimalizací optimalizace ze září 2012, kdy nezůstal kámen na kameni. Vzpomínáte? Reklama byla dost výstižná: Vždyť to jede jinam!
Férově se tehdy přiznalo, že motivem „optimalizace“ byly také úspory, škrty, peníze chybějící v rozpočtu Dopravního podniku. O tom se letos zatím nemluví. Je ale těžké si představit, že když se chystá zlevnění jízdného (ročního předplatného) a Dopravní podnik je na tom zhruba stejně (špatně) jako dřív, plánovalo by město velkorysejší, nákladnější jízdní řád.
Pozoruhodné je načasování celé operace. Otevření metra na Velikonoční pondělí si samozřejmě vyžádá i změny na povrchu, to je logické. Ale zároveň se má tou samou sobou, na přelomu března a dubna, otevírat tunelový komplex Blanka. A o tom v návrhu nové MHD není ani slovo.
Tramvajemi a autobusy se prostě šíbuje, jako by stavba za 37 až 43 miliard, která město změní jako už dlouho žádná jiná, neexistovala.
To může mít různá vysvětlení. Buď je termín „březen-duben“ - slovo zatím platí - jen další chimérou a při plánování pražské dopravy se s ním už dnes nepočítá. Nebo Ropid prostě nemohl plánovat jinak, protože od politiků stran Blanky a jejího otevření nedostal žádné zadání. Nebo město nemá ponětí, co Blanka s dopravou provede, respektive nemá ambici to předem regulovat, takže auta vpustí do tunelu - a uvidí se. Do příští optimalizace. Anebo, a to by byla nejhorší možnost, se tunel bere jako „metro pro auta“, který má zpříjemnit privátní cestování a perspektivy hromadné dopravy se v podstatě netýká.
Nová optimalizace dopravy s Blankou nepočítá. A nejde jen o MHD a o to, jestli skrz tunel bude jezdit autobusová linka. Komunální politici bohužel nepředstavili pořádný plán, co vůbec od Blanky chtějí. Tunel je dominantní, zbytek města submisivní.
Přestože stavba už dlouho běží přes čas, město ví vlastně jen to, že po otevření (snad) některým silnicím uleví a (asi) jiným přitíží. Politici předem přiznávají, že budou jen hasit požáry - podle toho, na kterém místě doprava vyhřezne a jaké problémy způsobí.
Polehčující okolnost, která může a nemusí daňové poplatníky zajímat: na některé radnice nastoupila nová garnitura teprve nedávno. Na tom, že město má lidem spolu s Blankou okamžitě nabídnout i další, nové dopravní alternativy, to ale nic nemění. Čekat, co se stane, a pak se pokoušet silniční dopravu „zklidňovat“, to je hodně málo. S každou dopravní zácpou, ulicí plnou aut, narvaným autobusem, tramvají mimo jízdní řád se bude vracet otázka: Proč byl tedy vyluxován městský rozpočet?
Jan Lipold, Aktuálně.cz
Ropid, organizátor MHD, razí teorii, že je lépe udělat hodně změn najednou, než málo naněkolikrát. Budiž. Překreslení dopravní mapy se tím pádem netýká zdaleka jen okolí metra, ale je i optimalizací optimalizace ze září 2012, kdy nezůstal kámen na kameni. Vzpomínáte? Reklama byla dost výstižná: Vždyť to jede jinam!
Férově se tehdy přiznalo, že motivem „optimalizace“ byly také úspory, škrty, peníze chybějící v rozpočtu Dopravního podniku. O tom se letos zatím nemluví. Je ale těžké si představit, že když se chystá zlevnění jízdného (ročního předplatného) a Dopravní podnik je na tom zhruba stejně (špatně) jako dřív, plánovalo by město velkorysejší, nákladnější jízdní řád.
Pozoruhodné je načasování celé operace. Otevření metra na Velikonoční pondělí si samozřejmě vyžádá i změny na povrchu, to je logické. Ale zároveň se má tou samou sobou, na přelomu března a dubna, otevírat tunelový komplex Blanka. A o tom v návrhu nové MHD není ani slovo.
Tramvajemi a autobusy se prostě šíbuje, jako by stavba za 37 až 43 miliard, která město změní jako už dlouho žádná jiná, neexistovala.
To může mít různá vysvětlení. Buď je termín „březen-duben“ - slovo zatím platí - jen další chimérou a při plánování pražské dopravy se s ním už dnes nepočítá. Nebo Ropid prostě nemohl plánovat jinak, protože od politiků stran Blanky a jejího otevření nedostal žádné zadání. Nebo město nemá ponětí, co Blanka s dopravou provede, respektive nemá ambici to předem regulovat, takže auta vpustí do tunelu - a uvidí se. Do příští optimalizace. Anebo, a to by byla nejhorší možnost, se tunel bere jako „metro pro auta“, který má zpříjemnit privátní cestování a perspektivy hromadné dopravy se v podstatě netýká.
Nová optimalizace dopravy s Blankou nepočítá. A nejde jen o MHD a o to, jestli skrz tunel bude jezdit autobusová linka. Komunální politici bohužel nepředstavili pořádný plán, co vůbec od Blanky chtějí. Tunel je dominantní, zbytek města submisivní.
Přestože stavba už dlouho běží přes čas, město ví vlastně jen to, že po otevření (snad) některým silnicím uleví a (asi) jiným přitíží. Politici předem přiznávají, že budou jen hasit požáry - podle toho, na kterém místě doprava vyhřezne a jaké problémy způsobí.
Polehčující okolnost, která může a nemusí daňové poplatníky zajímat: na některé radnice nastoupila nová garnitura teprve nedávno. Na tom, že město má lidem spolu s Blankou okamžitě nabídnout i další, nové dopravní alternativy, to ale nic nemění. Čekat, co se stane, a pak se pokoušet silniční dopravu „zklidňovat“, to je hodně málo. S každou dopravní zácpou, ulicí plnou aut, narvaným autobusem, tramvají mimo jízdní řád se bude vracet otázka: Proč byl tedy vyluxován městský rozpočet?
Jan Lipold, Aktuálně.cz