Nově definovaný účel velkých korporací
Business Roundtable není nějaké okrajové sdružení. Korporace sdružené v Business Roundtable v USA zaměstnávají 15 milionů lidí a jejich úhrnný roční obrat je 7 bilionů dolarů a na dividendách vyplácejí cca 300 mld. dolarů. Dokument podepsalo 181 šéfů společností jako např. Amazon, AT&T, American Express, CityGroup, Coca-Cola, Dell, Ford, General Motors nebo EY.
Dokument je to krátký, ale docela významný. Historicky, od roku 1997, tento manifest zdůrazňoval roli akcionářů, účel korporací byl definován jako práce pro své akcionáře. Letošní manifest přináší změnu. Zdůrazňuje podíl korporací na odpovědnosti vůči všem, kterých se podnikání dotýká. Ať jde o zákazníky, zaměstnance, dodavatele, místní komunity či životní prostředí.
Už úvodní věta naznačuje měnící se pohled: „Američané si zaslouží ekonomiku, která umožní každému uspět díky tvrdé práci a kreativitě a vést smysluplný a důstojný život. Věříme, že svobodný trh představuje nejlepší prostředek ke generování dobrých pracovních míst, silné a udržitelné ekonomiky, inovací, zdravého životního prostředí a příležitostí pro všechny.“
Jak toho přední americké korporace chtějí dosáhnout? Základem je vytvářením hodnot pro své zákazníky. Ale hned na druhém místě např.: „Investování do zaměstnanců. To začíná u férového odměňování a poskytování důležitých benefitů. Zahrnuje také podporu zaměstnanců prostřednictvím výcviku a vzdělávání, které umožní získat nové dovednosti v rychle se měnícím světě. Podporujeme diverzitu, inkluzi, důstojnost a respekt.“
Důraz je kladen také na podporu místních komunit, ve kterých korporace podnikají. To zahrnuje respekt k jejich obyvatelům a závazek trvale udržitelného přístupu k podnikání. Plný text prohlášení lze nalézt zde
Nepozorný český čtenář by mohl získat dojem, že jsem omylem zařadil programové prohlášení Českomoravské konfederace odborových svazů. Cynický čtenář by mohl komentovat, že se jedná o prázdný slogan poplatný momentální americké společenské módě.
Co když ale jde o velmi odpovědný krok? Krok motivovaný ať již skutečnou hodnotovou orientací podepsaných představitelů, nebo více sobeckým zájmem o budoucnost svého podnikání (nebo svých dětí). Co když opravdu zaměstnavatelé 15 mil. lidí cítí, že bez posunutí akcentu podnikání hrozí rizika ekonomická, environmentální i společenská. Největší hodnotou demokracie (i když se o ní zrovna moc nemluví) je otevřenost změně. Tak jako společnosti raného kapitalismu nelze srovnávat se současnými společnostmi, tak dnešní společnosti nebude možné srovnávat s těmi za 50 až 100 let. Aby se v budoucích společnostech žilo ještě lépe než dnes (nebo alespoň ne hůře) jsou nutné odvážné změny přístupů ke světu i k podnikání. Přední americké společnosti k tomu možná ukazují cestu. Minimálně stojí za to se nad jejich tezemi zamyslet.