Věda v Ostravě
Hned na úvod bych se rád omluvil všem vědcům působícím v Ostravě, že zde dnes nebudu psát o tom, jak a kde se v Ostravě dělá věda. A že by bylo o čem psát, o tom není nutno pochybovat. Česká věda není totiž koncentrovaná jen do Prahy, jak si mnozí myslí.
Součástí vědecké práce je však i prezentace vědy – odborná na konferencích a ve vědeckých časopisech a popularizační v televizích, rozhlasech, různobarevných časopisech, novinách a na internetu. Věda potřebuje obojí prezentaci. Vědec, který se zabývá „jen svou“ vědou a vyhýbá se její popularizaci, je jen polovičním vědcem. Jeho výsledky jsou známy a užívány úzkým okruhem jeho spolupracovníků a kolegů, kteří čtou odborné časopisy a účastní se odborných konferencí. To není málo, přestože si někteří neználkové myslí, že odborné časopisy a články nikdo nečte. Ale chce to něco více. Popularizace vědy pro veřejnost zabírá čas a není každému dáno ji dělat dobře. Prototypem a vzorem českého popularizátora je zcela jistě astronom Jiří Grygar.
Nejtěžším oborem popularizace vědy je její prezentace pro děti, žáky, studenty, zkrátka pro mládež. Mám s tím hodně osobních zkušeností (často a rád vzpomínám na svou přednášku v ZŠ Ořech pro děti z prvního stupně nebo na hvězdárně v Úpici). V Ostravě se našla skupinka odvážných, která v letošním roce spustila projekt „Poznej tajemství vědy“ (CZ.1.07/2.3.00/45.0019), který koordinuje soukromá Vysoká škola podnikání v Ostravě a společnost ACCENDO. Smyslem projektu je dát dohromady několik výzkumných a vzdělávacích organizací, které by žákům a studentům vybraných ostravských základních a středních škol ukázaly, jak dělají „vědu“. A zároveň si vzájemně ukázaly, jak lépe a vhodněji vědu prezentovat a popularizovat.
Do projektu se zapojila i pobočka Českého hydrometeorologického ústavu v Ostravě, kde mají s prezentací svých pracovišť bohaté zkušenosti (jen málo zájemců z Ostravy a okolí ještě nevyužilo každoroční možnost se na pracoviště podívat v rámci Dne otevřených dveří, který bývá vždy kolem 23. března). Kromě exkurzí připravujeme pro žáky a studenty i výukové podklady z meteorologie, klimatologie a čistoty ovzduší. Ty by měly být, alespoň nějakou dobu, aktuálním zdrojem informací při výuce. Právě v Ostravě se děti často potkávají s pojmy rozptylové podmínky, smog, atmosféra, inverze, apod. Máme příležitost dětem vysvětlit, jak se dělá předpověď a jak ji číst, jak a kde a co měříme a proč. Ostravští žáci a učitelé by měli vědět, že jsme součástí různých mezinárodních projektů, že spolupracujeme s vysokými školami a akademickými pracovišti, nebo že v Ostravě vznikla klimatologická databáze, kterou dnes používají meteorologické služby ve více než 30 zemích různě po světě.
Projekt „Poznej tajemství vědy“ je jen malou sondou do ostravské vědy. Až dnešní žáci a studenti ukončí své vzdělávání, budou vědět, že mohou najít v Ostravě zajímavé uplatnění v zajímavých oborech. Ostrava už není „černým srdcem republiky“, ale jedním z center české vědy (vzdělávání, kultury, sportu, …).
Součástí vědecké práce je však i prezentace vědy – odborná na konferencích a ve vědeckých časopisech a popularizační v televizích, rozhlasech, různobarevných časopisech, novinách a na internetu. Věda potřebuje obojí prezentaci. Vědec, který se zabývá „jen svou“ vědou a vyhýbá se její popularizaci, je jen polovičním vědcem. Jeho výsledky jsou známy a užívány úzkým okruhem jeho spolupracovníků a kolegů, kteří čtou odborné časopisy a účastní se odborných konferencí. To není málo, přestože si někteří neználkové myslí, že odborné časopisy a články nikdo nečte. Ale chce to něco více. Popularizace vědy pro veřejnost zabírá čas a není každému dáno ji dělat dobře. Prototypem a vzorem českého popularizátora je zcela jistě astronom Jiří Grygar.
Nejtěžším oborem popularizace vědy je její prezentace pro děti, žáky, studenty, zkrátka pro mládež. Mám s tím hodně osobních zkušeností (často a rád vzpomínám na svou přednášku v ZŠ Ořech pro děti z prvního stupně nebo na hvězdárně v Úpici). V Ostravě se našla skupinka odvážných, která v letošním roce spustila projekt „Poznej tajemství vědy“ (CZ.1.07/2.3.00/45.0019), který koordinuje soukromá Vysoká škola podnikání v Ostravě a společnost ACCENDO. Smyslem projektu je dát dohromady několik výzkumných a vzdělávacích organizací, které by žákům a studentům vybraných ostravských základních a středních škol ukázaly, jak dělají „vědu“. A zároveň si vzájemně ukázaly, jak lépe a vhodněji vědu prezentovat a popularizovat.
Do projektu se zapojila i pobočka Českého hydrometeorologického ústavu v Ostravě, kde mají s prezentací svých pracovišť bohaté zkušenosti (jen málo zájemců z Ostravy a okolí ještě nevyužilo každoroční možnost se na pracoviště podívat v rámci Dne otevřených dveří, který bývá vždy kolem 23. března). Kromě exkurzí připravujeme pro žáky a studenty i výukové podklady z meteorologie, klimatologie a čistoty ovzduší. Ty by měly být, alespoň nějakou dobu, aktuálním zdrojem informací při výuce. Právě v Ostravě se děti často potkávají s pojmy rozptylové podmínky, smog, atmosféra, inverze, apod. Máme příležitost dětem vysvětlit, jak se dělá předpověď a jak ji číst, jak a kde a co měříme a proč. Ostravští žáci a učitelé by měli vědět, že jsme součástí různých mezinárodních projektů, že spolupracujeme s vysokými školami a akademickými pracovišti, nebo že v Ostravě vznikla klimatologická databáze, kterou dnes používají meteorologické služby ve více než 30 zemích různě po světě.
Projekt „Poznej tajemství vědy“ je jen malou sondou do ostravské vědy. Až dnešní žáci a studenti ukončí své vzdělávání, budou vědět, že mohou najít v Ostravě zajímavé uplatnění v zajímavých oborech. Ostrava už není „černým srdcem republiky“, ale jedním z center české vědy (vzdělávání, kultury, sportu, …).