Kroupy na D1
Nestává se často, že meteorolog nesleduje zajímavé projevy počasí u monitorů počítačů, ale v reálu. Tokový je dnes život. V reálu můžete vidět počasí pouze v daný okamžik na daném místě. V teple kanceláře můžeme však sledovat vývoj v prostoru i v čase, což je pro meteorologa důležité. Naštěstí je dnes hodně informací dostupných i mobilně a dají se oba přístupy kombinovat.
Dnešní bouřky na Českomoravské vrchovině jsem mohl naštěstí (jako meteorolog) a bohužel (jako řidič) zakusit na vlastní kůži (tedy na vlastní karoserii).
Na 90. km dálnice D1 jsem si v 17:25 všiml „zasněžených“ vozidel v protisměru, poté jsem vjel do silné dešťové přeháňky a posléze do bouřky. Déšť se na chvíli změnil v kroupy, které však rychle přešly zpět do deště. Všichni jsme ukázněně zpomalili (naštěstí) a pouze sledovali postupně rostoucí pokrytí půdy vrstvou krup. Teplota „spadla“ z 22°C na 8°C. Kroupy se na dálnici držely pouze na okrajích a v odstavném pruhu (v jízdních pruzích byly rozježděné). Velikost krup byla 1 – 2 cm, což donutilo některé řidiče zastavit pod mostem v odstavném pruhu (nepříliš vhodné). Šťastnější odbočili k motorestu na Melikaně a „schovali“ se i s autem pod stromem (za bouřky taky nevhodné, i když v autě …).
![null null](https://blog.aktualne.cz/media/146/20090405-2009-04-05b.jpg)
V jízdních pruzích kroupy nezůstávaly …
![null null](https://blog.aktualne.cz/media/146/20090405-2009-04-05a.JPG)
… u Melikany ano.
Přecházející studená fronta tedy zanechala na mnoha místech to, co jí bylo předpovězeno – déšť a silný vítr. Bohužel i něco navíc. Kroupy. Předpovědět kroupy na pomalu postupující studené frontě neumíme. Možná se to jednou naučíme, ale teď to neumíme. Je dobré se neschovávat za různé objektivní, subjektivní, přímé, nepřímé a jiné důvody, pokud něco neumím.
Dnešní bouřky na Českomoravské vrchovině jsem mohl naštěstí (jako meteorolog) a bohužel (jako řidič) zakusit na vlastní kůži (tedy na vlastní karoserii).
Na 90. km dálnice D1 jsem si v 17:25 všiml „zasněžených“ vozidel v protisměru, poté jsem vjel do silné dešťové přeháňky a posléze do bouřky. Déšť se na chvíli změnil v kroupy, které však rychle přešly zpět do deště. Všichni jsme ukázněně zpomalili (naštěstí) a pouze sledovali postupně rostoucí pokrytí půdy vrstvou krup. Teplota „spadla“ z 22°C na 8°C. Kroupy se na dálnici držely pouze na okrajích a v odstavném pruhu (v jízdních pruzích byly rozježděné). Velikost krup byla 1 – 2 cm, což donutilo některé řidiče zastavit pod mostem v odstavném pruhu (nepříliš vhodné). Šťastnější odbočili k motorestu na Melikaně a „schovali“ se i s autem pod stromem (za bouřky taky nevhodné, i když v autě …).
![null null](https://blog.aktualne.cz/media/146/20090405-2009-04-05b.jpg)
null
V jízdních pruzích kroupy nezůstávaly …
null
… u Melikany ano.
Přecházející studená fronta tedy zanechala na mnoha místech to, co jí bylo předpovězeno – déšť a silný vítr. Bohužel i něco navíc. Kroupy. Předpovědět kroupy na pomalu postupující studené frontě neumíme. Možná se to jednou naučíme, ale teď to neumíme. Je dobré se neschovávat za různé objektivní, subjektivní, přímé, nepřímé a jiné důvody, pokud něco neumím.