Kondenzační pruhy
Kondenzační stopy za letadly jsou naprosto přirozeným jevem. Spalováním leteckého benzínu (kerosínu) vzniká jako jeden z produktů voda (v plynném skupenství, tedy vodní pára), která ihned díky velmi nízkým teplotám okolního prostředí (-40 až -60 °C) kondenzuje a vytváří drobné ledové krystalky. Kromě vodní páry tomu coby "krystalizační jádra" napomáhají i drobné pevné částečky, rovněž vznikající spalováním kerosínu. Záleží pak na několika charakteristikách okolního prostředí, jak dlouho tyto krystalky v ovzduší vydrží, než se opět vypaří (vysublimují) do okolního vzduchu. Pokud je ovzduší suché a pokud převládají sestupné pohyby (subsidence, např. v oblasti tlakové výše), stopa se rychle vypaří, zmizí. Pokud však je okolní prostředí samo o sobě dostatečně vlhké (vysoká relativní vlhkost), a zejména pokud v letové hladině převládají vzestupné pohyby ovzduší (např. v brázdě nízkého tlaku), stopa se může udržet delší dobu. Pak se vlivem proudění a turbulence různě rychle rozšiřuje, deformuje, místy se může rozpouštět, místy ne, a na obloze můžeme pak pozorovat stopy delší dobu. Doba "života" kondenzačních stop se tak může pohybovat od několika sekund, až do desítek minut.
Zejména v oblasti leteckých koridorů pak může být obloha "popsána" větším množstvím kondenzačních stop najednou, z různých směrů (tam kde se kříží letecké koridory), a vlivem rozpadu těchto stop může vznikat souvislejší oblačnost, podobná běžné oblačnosti typu cirrus.

Ondřejov, 9. 12. 2008 v 9:15
Jeden můj vážený, pro jistotu nejmenovaný, kolega mi napsal: „Chemtrails jsou pro mne naprosto nepochopitelná pitomost a hloupost, nedůstojná 21. století, svědčící o duševní omezenosti až pomatenosti těch, kteří ji šíří...
Tuto charakteristiku podepisuji i já. Snad je možné mezi šiřiteli těchto nesmyslů najít i inteligentní jedince, kteří si tímto způsobem léčí komplexy zneuznaných géniů.
PS: Výše velmi vypomohl vzdělaný Martin Setvák (děkuji).