Těhotný tatínek

25. 07. 2010 | 00:05
Přečteno 8412 krát
Před několika dny proběhla medii zpráva o tom, kterak jakýsi celebrita zpestřil své manželce porod tím, že sebou seknul na porodním sále. Nebýt toho, že to byl celebrita, do novin by se to nedostalo, protože se to občas stává a personál je trénovaný na odklánění padajících otců směrem od rodičky; kdyby každou příhodu zasílal ČTK, bylo by to stejně fádní zpravodajství jako údaje o tom, že na D1 se opět odehrála hromadná havárie a dálnice několik hodin stála. Porod je totiž mystérium, které každý mužský neustojí.

Primitivní národy to dobře věděly a zdaleka nebyly tak primitivní, aby nehledaly řešení. Poslední číslo časopisu Journal of Cross-Cultural Psychology otiskuje zajímavou studii psychoantropologa Roberta L. Munroe zachycující tyto situace v polovině minulého století v několika nativních kulturách ještě nedotčených globalizací. Muži zde poměrně často prožívali těhotenské symptomy (ranní nevolnosti, podivné chutě, bolesti zubů, pálení žáhy, závratě a slabosti) a také porodní bolesti. V některých případech si dokonce synchronně s menstruací své manželky způsobovali krvácení.

Na druhé straně většinou kompenzovali tyto „slabošsky ženské“ charakteristiky přeháněním projevů „mužných“ - divokými rvačkami, nadměrným pitím alkoholu a fyzickým ubližováním svým manželkám (vím, že je to vydatná podpora názorům o mužské inferioritě, ale jak jsem koupil, tak prodávám). Autor ve shodě se svými učiteli uzavírá, že se jedná o nejistotu v mužské roli, která je způsobena výchovou, při níž se chlapci v časném věku pohybují ve výhradně femininním prostředí a postrádají mužské vzory. Já si myslím, že tak jednoznačné to nebude, jak ukazují některé příklady „ženské kompatie“ uvedené v závěru tohoto textu.

Jinou interpretaci přináší také cestovatel A.V. Frič z Jižní Ameriky ze začátku 20. století při líčení průběhu porodu v indiánské vesnici kmene Bororó. Budoucí maminku strčili do chatrče ze suchých větví, kterou v pravou chvíli podpálili. Ozval se výkřik maminky a hned na to křik miminka. Maminka s dítětem v náručí vyběhla, přeplavala s ním řeku tam a zpět, ukousla pupeční šňůru, zavázala uzel na pupíčku, hodila si dítě do „panakú“ (jakýsi ruksak), popadla dřevěnou motyčku a šla okopávat brambory. Zato otec trpěl: svíjel se a hlasitě naříkal, ač tyto projevy bolesti se jinak u stoických indiánů nevyskytují a celá vesnice se ho snažila utěšit. Nechal se dokonce ošetřovat i od bílého šamana, který na celé divadlo zprvu naletěl a teprve později na tajném místě se dozvěděl, že je to kouzelný rituál sloužící k odlákání zlých duchů od matky.

Psychiatrie vzala tyto kouzelnické kousky pod svá křídla a protože každý jev musí dostat své jméno, pojmenovala je „couvade syndrom“ podle francouzsko-baskického jazykového základu „couver“, který tak označuje sezení na vejcích, klubání nebo líhnutí. Udělala to relativně pozdě, protože jak uvádí Frazer r.1910, byla kdysi upálena nejedna čarodějnice proto, že přenesla porodní bolesti z rodičky na jejího manžela. To na Korsice k nám byli humánnější: již 60 let před Kristem Diodorus Siculus zaznamenává: „pakliže žena porodí dítě na ostrově Korsika, manžel onemocní a po určitý počet dní leží na lůžku." Podobných pozorování je více. Dnes již neupalujeme, ale léčíme, většinou zbytečně, protože „somatizační“ příznaky na terapii nereagují a posléze vymizí samy.

Couvade syndrom se vyskytuje po světě křížem krážem bez ohledu na kulturu, ekonomický statut či zeměpisnou oblast zhruba u 20 % otců (od 11 do 65, podle píle a důvěryhodnosti autorů), mnohem častěji pak pokud jde o jejich první těhotenství a porod. Dnešní otci trpí úplně stejně jako primitivové a jejich obtíže se objevují převážně v poslední třetině těhotenství. Postižení muži si stěžují především na nevolnost, zvracení, záchvaty atypických "chutí" či pocitu nepohody v trávícím ústrojí. Bývá též zvýšená chuť k jídlu s výrazným váhovým přírůstkem, či naopak nechutenství, zácpa nebo průjmy, bolesti hlavy a bolesti zubů bez objektivního nálezu na chrupu. Jde v zásadě o repliku obtíží těhotné ženy. Většina autorů se shoduje v názoru, že se jedná o "somatizovanou úzkost," tedy úzkost, kterou prožívají jen na tělesné úrovni a psychicky si ji neuvědomují.

Nicméně v praxi se obsah pojmu couvade rozšířil na celou paletu obtíží, které se objevují v souvislosti s porodem (většinou chtěného) dítěte. Byl pozorován rozvoj psychopatologické symptomatologie, dokonce i několik případů psychóz v souvislosti s porodem partnerky.

Existuje několik hypotéz snažících se vysvětlit vznik popsaného fenoménu. Od původních představ o konverzních mechanismech, které se znovu objevují v teoriích o "kompatii" (výraz pro přílišné soucítění) neboli stresové nákaze, která může postihnout nejen partnery, ale také sestry na porodnických odděleních, až po neuropsychologické úvahy, jež nevylučují ani neurochemické signály - feromony. Za nejpodstatnější je považována emoční angažovanost budoucího či stávajícího otce (nebo také sestřičky), dále fakt, že u otců se jedná většinou o jejich první dítě, míra prožívaného stresu a osobnostní vyzrálost.

Domnívám se, že jednotlivé hypotézy si neprotiřečí. Porod dítěte je navzdory jeho téměř totálnímu přesunu do medicíny stále obtížně uchopitelnou mystickou skutečností, která zasahuje jak sociální, tak osobnostní struktury. Každý z nás je na to jinak připraven. Umí-li současná medicína nabídnout technickou virtuozitu při tomto jedinečném ději, určitě ještě neumí nabídnout zvládnutí spirituální dimenze, která je rovněž podstatná. Pokud "primitivní" společnosti měly tento elementární proces v existenci člověka a tím i lidstva ritualizován do podoby, která měla "ošidit" zlé síly, nemyslím si, že naše civilizace došla v duchovním poznání dále; spíše naopak. Člověka rozsáhle přesahující zkušenost zrození se nedá zjednodušit na "převoz do porodnice", stejně tak problematika smrti nespočívá jen v "převozu těla do krematoria". A tak se postupně z magických praktik a rituálů staly choroby spojované s pozitivistickou vírou, že je vyřeší technologie. Možná by stálo za úvahu, podívat se na kvantitativně prudce narůstající problematiku funkčních čili somatoformních poruch, tedy takových, kde ani při nejusilovnější snaze nelze nalézt patologicko-anatomický podklad, také jinou optikou, než optikou farmaceutických firem.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy