Comenia Script
Comenia Script je písmo nového typu, vymyslela je paní Lenzová se spolupracovníky. Písmo bylo vysoko oceněno jako takové a rovněž v praktické aplikaci. Až sem je to hezké. Dále už méně; písmo má být pokusně ověřováno ve školách, přestože skutečně zasvěcené odborné posudky týkající se konkrétně tohoto použití, se o něm nijak příznivě nevyjadřují.
Například Jan Jeřábek, psycholog rukopisu, psychoterapeut a předseda České Grafologické komory, píše: „Comenia Script bych nevolil a to již z čistě praktických důvodů. Není ani rychlý ani nutně čitelnější. Navíc jeho výukové materiály se zdají notně předražené. A to ještě zbývají vážné odborné důvody proti jeho zavedení založené na výzkumech neuropsychologie…“
K tomu je možno dodat, že po narození se mozek vyvíjí a první zásadní maturace se objevuje kolem 6. roku, kdy dominantní korovou EEG aktivitou se stává aktivita alfa. Nicméně tím vývoj nekončí, ale pokračuje až do pozdní adolescence.
Mozek je orgán, jehož struktura předurčuje funkci a funkce formuje jeho strukturu. Atrofia ex inactivitate, neboli zakrnění struktury je výsledkem zanedbání naprogramované funkce. Pokusů na toto téma jsou stovky. Nácvik jemné motoriky spojený s dovedností psát vázané písmo není jistě jednoduchý. Však také zastánci Comenia Scriptu jedním hlasem volají: „Naučit se psát přitom stojí hodně sil - jak prvňáčků, tak i rodičů“. Ty síly však slouží k rozvoji mozkových struktur užitečných pro celou řadu jiných činností, plynulost pohybu souvisí s plynulostí myšlení. Ani Komenského Schola ludus nepředpokládala, že se v ní nebude pracovat! Že se dítě nebude učit také zvyšovat frustrační toleranci. Výmluvy na několik procent dysgrafiků nejsou projevem péče o tuto populaci, ale cestou k dalším „usnadněním“ a de facto ledabylosti (stejně budou psát na počítači, tak proč se to učit…na co násobilku, mají kalkulačku…). Individuálního dysgrafika může individuálně řešit kantor.
Ještě víc se mi líbí závěr posudku grafologické komory: Celkově utváří Comenia Script dojem "bezbranné milé myšky" vyčleněné ze sociálního prostředí a dynamiky světa. Postihuje samotnou podstatu věci: další fragmentarizaci plynulého a uceleného slovního projevu, zde písemného, v důsledcích však i mluveného. Ta postupuje od výtahů z díla, Bible na 30 stránkách a „vejcuců“ z povinné četby pro ty, kteří na to neměli čas (u příležitosti mojí maturity koloval takový materiál údajně z pera profesora češtiny a obsahoval úžasnou zkratku básně Matka z Macharovy sbírky Zde by měly kvést růže: Báseň líčí scénu ve vlaku. Matka jede do vězení navštívit syna, který zabil soka v lásce. Stařenka mu veze do vězení buchty.). Pak to jde přes komiksy, klipovou pakulturu k SMS. Komunikace postupně degeneruje. Nyní se tedy mají drobit slova.
Ve srovnání s hudbou také jazyk – stejně dokonalý prostředek mezilidské komunikace – má svoje legato a staccato. Umím si představit árii Rusalky odzpívanou ve staccatissimu, ale nějak to nepotřebuji. Už dnes je těch, kteří opravdu umí mluvit a psát, v naší společnosti menšina, kolik jich zůstane, až se i slova rozsápou na atomy? Připomíná mi to jeden příběh V+W, jen se obávám, že taková sranda (jejich výraz) by to už nebyla. Werich s Ježkem před válkou navštívili tehdejší SSSR a dostali tam peněz, že nevěděli, co s nimi. Werich tehdy poslal Voskovcovi do Prahy telegram. Když jej Voskovec otevřel, myslela jeho žena, že se mu něco stalo, jak řval smíchy. Stálo v něm: Papapapapapapáníčku uuuuuuuž jsi něněněněkdy dododododostal kokokokokokoktavej teletelegram?
Hodina bývá dlouho trpělivá, a potom odbíjí… Některé ministerské aktivity zůstávají po dlouhou dobu utajované a jejich zjevení v podobě vyhlášek je srovnatelné s výbuchem sopky Eyjafjallajökull, jak co do překvapení, tak co do následků. Jedním z nich je, že „MŠMT vyhlašuje s účinností od 1. září 2010 pokusné ověřování psacího písma Comenia Script, podle § 171 odst. 1 školského zákona.“ Ještě v květnu „neměli dostatek podkladů“, a hle!
Pročpak to ministerští ouředníci napřed nevyzkoušeli na sobě?! Jak to asi odskáčou jejich pokusní králíci? Má snad TOHLE být ona dlouho připravovaná reforma školství?
Například Jan Jeřábek, psycholog rukopisu, psychoterapeut a předseda České Grafologické komory, píše: „Comenia Script bych nevolil a to již z čistě praktických důvodů. Není ani rychlý ani nutně čitelnější. Navíc jeho výukové materiály se zdají notně předražené. A to ještě zbývají vážné odborné důvody proti jeho zavedení založené na výzkumech neuropsychologie…“
K tomu je možno dodat, že po narození se mozek vyvíjí a první zásadní maturace se objevuje kolem 6. roku, kdy dominantní korovou EEG aktivitou se stává aktivita alfa. Nicméně tím vývoj nekončí, ale pokračuje až do pozdní adolescence.
Mozek je orgán, jehož struktura předurčuje funkci a funkce formuje jeho strukturu. Atrofia ex inactivitate, neboli zakrnění struktury je výsledkem zanedbání naprogramované funkce. Pokusů na toto téma jsou stovky. Nácvik jemné motoriky spojený s dovedností psát vázané písmo není jistě jednoduchý. Však také zastánci Comenia Scriptu jedním hlasem volají: „Naučit se psát přitom stojí hodně sil - jak prvňáčků, tak i rodičů“. Ty síly však slouží k rozvoji mozkových struktur užitečných pro celou řadu jiných činností, plynulost pohybu souvisí s plynulostí myšlení. Ani Komenského Schola ludus nepředpokládala, že se v ní nebude pracovat! Že se dítě nebude učit také zvyšovat frustrační toleranci. Výmluvy na několik procent dysgrafiků nejsou projevem péče o tuto populaci, ale cestou k dalším „usnadněním“ a de facto ledabylosti (stejně budou psát na počítači, tak proč se to učit…na co násobilku, mají kalkulačku…). Individuálního dysgrafika může individuálně řešit kantor.
Ještě víc se mi líbí závěr posudku grafologické komory: Celkově utváří Comenia Script dojem "bezbranné milé myšky" vyčleněné ze sociálního prostředí a dynamiky světa. Postihuje samotnou podstatu věci: další fragmentarizaci plynulého a uceleného slovního projevu, zde písemného, v důsledcích však i mluveného. Ta postupuje od výtahů z díla, Bible na 30 stránkách a „vejcuců“ z povinné četby pro ty, kteří na to neměli čas (u příležitosti mojí maturity koloval takový materiál údajně z pera profesora češtiny a obsahoval úžasnou zkratku básně Matka z Macharovy sbírky Zde by měly kvést růže: Báseň líčí scénu ve vlaku. Matka jede do vězení navštívit syna, který zabil soka v lásce. Stařenka mu veze do vězení buchty.). Pak to jde přes komiksy, klipovou pakulturu k SMS. Komunikace postupně degeneruje. Nyní se tedy mají drobit slova.
Ve srovnání s hudbou také jazyk – stejně dokonalý prostředek mezilidské komunikace – má svoje legato a staccato. Umím si představit árii Rusalky odzpívanou ve staccatissimu, ale nějak to nepotřebuji. Už dnes je těch, kteří opravdu umí mluvit a psát, v naší společnosti menšina, kolik jich zůstane, až se i slova rozsápou na atomy? Připomíná mi to jeden příběh V+W, jen se obávám, že taková sranda (jejich výraz) by to už nebyla. Werich s Ježkem před válkou navštívili tehdejší SSSR a dostali tam peněz, že nevěděli, co s nimi. Werich tehdy poslal Voskovcovi do Prahy telegram. Když jej Voskovec otevřel, myslela jeho žena, že se mu něco stalo, jak řval smíchy. Stálo v něm: Papapapapapapáníčku uuuuuuuž jsi něněněněkdy dododododostal kokokokokokoktavej teletelegram?
Hodina bývá dlouho trpělivá, a potom odbíjí… Některé ministerské aktivity zůstávají po dlouhou dobu utajované a jejich zjevení v podobě vyhlášek je srovnatelné s výbuchem sopky Eyjafjallajökull, jak co do překvapení, tak co do následků. Jedním z nich je, že „MŠMT vyhlašuje s účinností od 1. září 2010 pokusné ověřování psacího písma Comenia Script, podle § 171 odst. 1 školského zákona.“ Ještě v květnu „neměli dostatek podkladů“, a hle!
Pročpak to ministerští ouředníci napřed nevyzkoušeli na sobě?! Jak to asi odskáčou jejich pokusní králíci? Má snad TOHLE být ona dlouho připravovaná reforma školství?