Bůh, Breivik a spravedlnost

23. 04. 2016 | 13:11
Přečteno 16656 krát
Objeví-li se někde pojmy „duchovní rozměr“ nebo „spiritualita“, vynoří se hned spousta opravdu zasvěcených názorů, které tyto pojmy označí za povolávání Koniáše, krmení tučných prelátů a hanebného navrácení ukradeného majetku církvi. Skutečnost, že také naši blízcí příbuzní, šimpanzi, byli přistiženi při jakýchsi rituálech svědčících pro podobné potřeby, těmto pseudokritikům uniká. Zatím bohužel nedali dohromady teorii, že je tak oblbnuli kardinál Duka s Koniášem. Poté, co se jim povedlo ukecat šimpanze, vydali se na misijní výpravu ke slonům a také u vlků a havranů pochodili dobře. Teď od nich začnou vybírat desátky.

Spiritualita nebo spirituální potřeby jsou dány touhou vztahovat se k něčemu vyššímu, než je daný jednotlivec, potřebou přesáhnout sebe sama. Tomu vyššímu jsoucnu můžeme říkat různě, zatím nejužívanější výraz je „bůh“. Také filosof Heidegger napsal: Už jen nějaký bůh nás může zachránit. Andrew Newberg a Mark Waldman, dva američtí neuropsychologové, jeden věřící a jeden ateista, napsali: „Není našim úkolem dokazovat, jestli Bůh je nebo není, můžeme však s jistotou říci, že v lidském mozku má své místo.“ Sebehodnocení pak proběhne trochu ve stylu příběhu o psovi a kočce: Pes říká, pán mi připravil tolik dobrého jídla, to musí být bůh. Zatímco kočka praví: pán mi připravil tolik dobrého jídla, já snad musím být bůh. A je rozhodnuto, kdo se stane bohem!

Když tohle všechno víme, je otázkou, proč jsme stejně jako za řeckých sofistů přistoupili na nejapný návrh, že člověk je mírou všeho. A tak se vztahujeme k jeho velikosti. Protože jeho velikost se ani největším narcisům nezdá dost velkolepá (narcis není nikdy ukojen), je potřeba ji umocnit. Čím? Mocí, penězi, velkými činy. Nepočítáme-li útoky teroristů, počet jejichž obětí nikdy nedosáhl toho jedince, jemuž je tento text také věnován, je největším činem poslední doby Breivikovo vraždění.

Když už berem tento čin za velkolepý, je třeba se stejně velkolepě postavit k potřebám jeho aktéra, který na rozdíl od loupežníka a vraha Záhoře žádné pokání nekoná, zato má své požadavky. Místo aby společnost poskytla vrahu Breivikovi dost časoprostoru k přemýšlení o tom, co dělal, poskytne mu požadovanou zábavu. Pokud vraždil a pak se vydal policii, musel též kalkulovat s následky svého počínání. Jelikož byl uznán příčetným, měl by následky nést. Ale to néééééééé! To prý je mučení. Myslím si, že je to trest, který sotva odpovídá jeho činu. Ne pro nic a za nic, nýbrž za jasnou vinu.

Breivik si sám zvolil svůj osud. Jsou věci, které se nedělají a pokud někdo je takový titán, že je dělá, přičemž ví, že se nedělají, a přesto je dělá, nechť si vybere patřičnou odplatu. Tak jako soudkyně v případě znalce Peroutkova díla nemluvila o literární problematice, ale o lži a pomluvě, což by mohlo být – při deklarované inteligentsi – odsouzenému jasné.

„I Breivik je člověk“, obhajuje ve včerejších Lidovkách tohle prohlášení Zbyněk Petráček. Ano, je, jen se tak nechová, neuznává mezilidská pravidla, přičemž chce, aby se ostatní podle nich k němu chovali. A jeho obhájci z postmoderních pozic se tváří, jako kdyby nevěděli, že tady stále existuje něco, co vystihl Dostojevský, když napsal o člověku, kterému „se zachtělo“, román explicitně nazvaný Zločin a trest.

Podle logiky Breivikových přímluvců by se nikdy nemohl odehrát Normiberský proces tak, jak se odehrál, režiséři hrůz světové války by si žili lépe než kterýkoliv člověk, který se ocitl náhodou na konci první poloviny minulého století v Evropě.

Kromě toho, že máme (spolu s mnoha našimi blízkými příbuznými z „nižších pater“ živočišné říše) ve svém mozku místo pro boha, máme zde také spolu s nimi smysl pro spravedlnost. To se někdy překrývá a zajímavý je sociologický postřeh Paula Froese a Christophera Badera zachycený v knize America´s Four Gods. Jsou zde popsány čtyři charakteristiky, jak si věřící v USA představují, že jejich Bůh vypadá.

Ten první je něco jako šerif: tady jsi něco provedl, tak tady máš jednu za ucho! Druhý, prý pozůstatek černošských otroků, nechává zlo na tomto světě nepotrestáno a patřičně je trestá až po smrti. Třetí je „distantní“; zde něco stvořil a šel dál nechávaje Zemi jejímu osudu. A čtvrtý je laskavý, trochu ve stylu posledních slov Heinricha Heina, který údajně řekl: Věřím, že Bůh mi odpustí, je to konečně jeho řemeslo.

Chybovat je lidské, odpouštět je božské, říká jedno úsloví. Je možné požadovat na lidech, aby měli božské vlastnosti, když nemají ostatní božské atributy? Nebo snad mají postmoderní filosofové dojem, že už tu nastal ráj a poskytneme-li Breivikům dostatek požitků, že se z nich stanou světci? Nemluvě už o tom, že v Čapkově povídce se souzení vraha Kuglera Bůh vzdává a ponechává je pozemským soudcům.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Těšínská Tereza · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy