„Taste kolty!“ Facebook se stal Divokým západem
Události vyvolávají reakce. Velké události vyvolávají velké reakce, a když se navíc odehrávají ve virtuálním prostoru, může se z poklidného sdílení fotek stát Divoký západ. Facebook se jím již stal.
Za poslední roky se lidstvo setkalo s čímsi, o čem po nějakou dobu pouze psalo knihy a točilo celovečerní filmy. Mnozí znalci z tvrdého jádra westernového kultu ví, že ve westernech zpravidla vítězí dobro nad zlem. Nebývá tomu tak ale vždy.
Děj westernu je povětšinou situován na takzvaný Divoký západ, který je divákům představován jako místo neustálých přestřelek mezi indiány, pistolníky a kovboji. Divokost, nespoutanost spojená často s malým odporem v podobě šerifa a jeho pár poskoků, zapadala do onoho nehostinného prostředí. Ačkoliv leckteré scenérie působily přímo romanticky.
Zpočátku byl Facebook pouze romantickou „obličejovou knihou“. Se zvětšující se popularitou a rozšířením základní počítačové gramotnosti se z něj stal prostor podobný „Saloonu“ na Divokém západě, což je konstantně vidět a člověk se během vyhrocených událostí nestačí divit, jaké nájezdy pořádají pistolníci (trollové) a jak stejně hloupě reagují šerifové (lovci trollů). Osobně se domnívám, že ačkoliv obě skupiny se od sebe liší, ve výsledku je jejich počínání podobné ne-li stejné.
Dobří i špatní trollové se na Facebooku objevují stejně jako dobří a špatní šerifové. Debaty o těch „nejvyhrocenějších“ událostí (za poslední dobu – pandemie, válka) lákají oba tábory. Velké zastánce dobra, milovníky zla či „zla“ v podobě ironie. Přijde-li totiž do „Saloonu“ zákon, v patách mu jde ihned ten, kdo ho s radostí překročí. A máte-li to štěstí a sedíte u baru, nezbývá než se na to kouzelné divadlo koukat. Jak je od sebe rozpoznat, když oba mají klobouky, oba mají stejný ohoz a na odznak zrovna nevidíte? Sledujte chvíli diskusi, jak se odvíjí. A běžte o krok dál, klikněte na ony profily, a pokud na nich uvidíte pejsků či kočiček více než v útulcích, nebo fotku květin v naprosto mizerné kvalitě či naprostou nesouvislost sdílených příspěvků na „zdi“ profilu, pak jde zajisté o trolla. Častokrát pomůže i samotné jméno profilu, které daný troll nosí. Někdy jde o tak bizarní názvy, které se v jistých zkomoleninách opakují na jiných profilech, které jsou pod patronací toho daného trolla, který si tak obléká různé kabáty kvůli stejnému účelu. A šerifové? Podobná móda. Akorát povětšinou naivně pravdivá. Někdy zase můžete vidět, jak po sobě střílí pouze pistolníci jen tak pro pobavení a proto, aby se „nevinní“ přidali a oni se mezitím mohli vypařit a vyhrát.
Na různých webech a či fórech se můžeme dočíst, že odpovědí na tyto někdy zábavné, jindy mínění deformující bojůvky je vzdělání či hledání dalších zdrojů informací. Ano, proč ne. Osobně si však myslím, že jejich nahlašování a odkrývání jejich skutečného statusu je ještě důležitější. Samozřejmě se oblečou do jiného oděvu, ale lepší než když budou páchnout v tom stávajícím. A pokud se cítíte na to, tasit kolt, pak je znuďte, oni pak diskusi opustí sami. Jejich potravou je totiž vyhrocenost diskuse a extrémní pozice. Jak pro pistolníky tak pro šerify. A proč to vlastně dělat? Diskuse, dialog a fundovaná argumentace je hlavní zbraní proti šíření propagandy v informační válce, a pokud tuto zbraň budeme oslabovat, zničíme se sami.
Za poslední roky se lidstvo setkalo s čímsi, o čem po nějakou dobu pouze psalo knihy a točilo celovečerní filmy. Mnozí znalci z tvrdého jádra westernového kultu ví, že ve westernech zpravidla vítězí dobro nad zlem. Nebývá tomu tak ale vždy.
Děj westernu je povětšinou situován na takzvaný Divoký západ, který je divákům představován jako místo neustálých přestřelek mezi indiány, pistolníky a kovboji. Divokost, nespoutanost spojená často s malým odporem v podobě šerifa a jeho pár poskoků, zapadala do onoho nehostinného prostředí. Ačkoliv leckteré scenérie působily přímo romanticky.
Zpočátku byl Facebook pouze romantickou „obličejovou knihou“. Se zvětšující se popularitou a rozšířením základní počítačové gramotnosti se z něj stal prostor podobný „Saloonu“ na Divokém západě, což je konstantně vidět a člověk se během vyhrocených událostí nestačí divit, jaké nájezdy pořádají pistolníci (trollové) a jak stejně hloupě reagují šerifové (lovci trollů). Osobně se domnívám, že ačkoliv obě skupiny se od sebe liší, ve výsledku je jejich počínání podobné ne-li stejné.
Dobří i špatní trollové se na Facebooku objevují stejně jako dobří a špatní šerifové. Debaty o těch „nejvyhrocenějších“ událostí (za poslední dobu – pandemie, válka) lákají oba tábory. Velké zastánce dobra, milovníky zla či „zla“ v podobě ironie. Přijde-li totiž do „Saloonu“ zákon, v patách mu jde ihned ten, kdo ho s radostí překročí. A máte-li to štěstí a sedíte u baru, nezbývá než se na to kouzelné divadlo koukat. Jak je od sebe rozpoznat, když oba mají klobouky, oba mají stejný ohoz a na odznak zrovna nevidíte? Sledujte chvíli diskusi, jak se odvíjí. A běžte o krok dál, klikněte na ony profily, a pokud na nich uvidíte pejsků či kočiček více než v útulcích, nebo fotku květin v naprosto mizerné kvalitě či naprostou nesouvislost sdílených příspěvků na „zdi“ profilu, pak jde zajisté o trolla. Častokrát pomůže i samotné jméno profilu, které daný troll nosí. Někdy jde o tak bizarní názvy, které se v jistých zkomoleninách opakují na jiných profilech, které jsou pod patronací toho daného trolla, který si tak obléká různé kabáty kvůli stejnému účelu. A šerifové? Podobná móda. Akorát povětšinou naivně pravdivá. Někdy zase můžete vidět, jak po sobě střílí pouze pistolníci jen tak pro pobavení a proto, aby se „nevinní“ přidali a oni se mezitím mohli vypařit a vyhrát.
Na různých webech a či fórech se můžeme dočíst, že odpovědí na tyto někdy zábavné, jindy mínění deformující bojůvky je vzdělání či hledání dalších zdrojů informací. Ano, proč ne. Osobně si však myslím, že jejich nahlašování a odkrývání jejich skutečného statusu je ještě důležitější. Samozřejmě se oblečou do jiného oděvu, ale lepší než když budou páchnout v tom stávajícím. A pokud se cítíte na to, tasit kolt, pak je znuďte, oni pak diskusi opustí sami. Jejich potravou je totiž vyhrocenost diskuse a extrémní pozice. Jak pro pistolníky tak pro šerify. A proč to vlastně dělat? Diskuse, dialog a fundovaná argumentace je hlavní zbraní proti šíření propagandy v informační válce, a pokud tuto zbraň budeme oslabovat, zničíme se sami.