Zátopek a motýli
Představa, že jako britský diplomat sedíte mezi letounem Spitfire a Jaguárem z třicátých let a přitom posloucháte britskou hudbu na jednom z nejvýznamnějších kulturních míst ve vaší hostitelské zemi, může znít poněkud neuvěřitelně. Přesně tak to ovšem vypadalo během Pražského jara.
V Londýně jsem nedávno věnovala několik hodin současnému kulturnímu dění. Kromě toho, že se zde letos bude konat nejdůležitější sportovní událost světa, tu totiž probíhá i takzvaná Kulturní olympiáda, považovaná za největší kulturní festival v olympijské historii.
Jedna z akcí pořádaných během festivalu by si v České republice zasloužila zvláštní pozornost. Navštívila jsem ukázku představení, které bylo společně s dalšími devatenácti napsáno speciálně pro Kulturní olympiádu v rámci projektu New Music 20x12, a to operu „Zátopek!“.
Dvanáctiminutové dílo skladatelky Emily Howard a libretistky Selmy Dimitrijevic je inspirováno lidskou vytrvalostí. K plnému zachycení jednoho ze zlatých běžeckých závodů Emila Zátopka sice svou délkou nestačí, nicméně jeho autorky se ve snaze ztvárnit Zátopkovu osobnost velice pečlivě připravovaly. Zavítaly přitom do Zlína a setkaly se také se Zátopkovými přáteli a rodinou, včetně paní Dany Zátopkové, která je okouzlila.
Premiéra opery „Zátopek!“ se koná 15. června v Liverpoolu a bude se také vysílat na kanálu BBC Radio 3. Opakovat se opera bude v neděli 15. července v 17:00 v Purcell Room, v londýnském ‘South Bank’. Operní společnost Second Movement Opera by pak představení „Zátopek!“ ráda přivezla také do Prahy (dotazy ohledně možného sponzorování lze zasílat na adresu abigail@secondmovement.org.uk).
Kromě toho jsem v londýnském Tate Modern, světově proslulé galerii v budově bývalé elektrárny na jižním břehu Temže, navštívila retrospektivní výstavu Damiena Hirsta. Ačkoli jsem přišla ve všední den dopoledne, byly zde fronty. Hirstovo dílo můžete buď milovat nebo nenávidět; každý návštěvník si na ně udělá svůj názor (mně se například líbí jeho nádherné motýlí vitráže).
Vlastní názor si na Hirsta mohou vytvořit také návštěvníci pražského Rudolfina na podzimní výstavě Behind Reality s podtitulem Současná britská malba. Jeho práce budou součástí průřezové výstavy současného britského umění.
Zpět k Pražskému jaru. Lístků na zbývající představení, na kterých se podílí i britští hudebníci, už patrně mnoho nezbývá. V Národním divadle zazní Brittenova opera Gloriana a v Rudolfinu koncert Iana Bostridge a Orchestra of the Age of Enlightenment. Pokud jde o letoun Spitfire, ředitel hudebního festivalu společně s Národním technickým muzeem v Praze si zaslouží velké ocenění za inovační přínos. Dílo Briana Ena (a Johna Cage) v Národním technickém muzeu – to je úžasně nápadité skloubení prostoru a zvuku.
ZATOPEK AND BUTTERFLIES
Sitting between a Spitfire and a 1930s Jaguar, listening to British music in one of your host country’s flagship institutions might sound like a diplomatic flight of fantasy. But that is only the start of the Prague Spring – more below.
I recently spent a few hours catching up on contemporary culture in London. Alongside the world's greatest sporting event, the UK is also running a Cultural Olympiad, believed to be the largest cultural festival in Olympic history.
One event may be of particular interest in the Czech Republic. I attended the launch of one of 20 x 12 minute long specially commissioned musical works, a chamber opera called 'Zatopek!'.
Inspired by passion of human endeavour, twelve minutes is not quite long enough for composer Emily Howard and librettist Selma Dimitrijevic to replicate in full one of Emil Zatopek's Olympic gold medal runs. But they have researched carefully, with the hope of catching something of his spirit, visiting Zlin and meeting friends and family (they were enchanted by Dana Zatopkova).
The premier of ‘Zatopek!’ takes place in Liverpool on 15 June, and will be broadcast on BBC Radio 3. It will be repeated on Sunday 15 July 5pm at the Purcell Room on London's South Bank. Second Movement Opera would love to bring ‘Zatopek!’ to Prague (enquiries about sponsorship to abigail@secondmovement.org.uk).
In London I also visited the Damien Hurst retrospective at the Tate Modern, the world class gallery in an old power station south of the Thames. Even on a weekday morning there were queues. And, love or hate him, no visitor lacked an opinion on Hurst’s work. (I love some eg his exquisite butterfly stained glass windows.)
Visitors to Prague’s Rudolfinum Gallery can make up their minds with this autumn’s exhibition ‘Beyond Reality, British Painting Today’, an overview of contemporary British art due to include work by Hurst.
And back to the Prague Spring. Tickets are probably now in short supply for the remaining events involving British musicians or British music this year – Britten’s opera ‘Gloriana’ at the National Theatre, and a Rudolfinum concert by Ian Bostridge and the Orchestra of the Age of Enlightenment. As for the Spitfire - full marks for innovation to the Festival Director and to the National Technical Museum. Brian Eno (and John Cage) in the National Technical Museum - what a brilliantly imaginative use of space and sound!
V Londýně jsem nedávno věnovala několik hodin současnému kulturnímu dění. Kromě toho, že se zde letos bude konat nejdůležitější sportovní událost světa, tu totiž probíhá i takzvaná Kulturní olympiáda, považovaná za největší kulturní festival v olympijské historii.
Jedna z akcí pořádaných během festivalu by si v České republice zasloužila zvláštní pozornost. Navštívila jsem ukázku představení, které bylo společně s dalšími devatenácti napsáno speciálně pro Kulturní olympiádu v rámci projektu New Music 20x12, a to operu „Zátopek!“.
Dvanáctiminutové dílo skladatelky Emily Howard a libretistky Selmy Dimitrijevic je inspirováno lidskou vytrvalostí. K plnému zachycení jednoho ze zlatých běžeckých závodů Emila Zátopka sice svou délkou nestačí, nicméně jeho autorky se ve snaze ztvárnit Zátopkovu osobnost velice pečlivě připravovaly. Zavítaly přitom do Zlína a setkaly se také se Zátopkovými přáteli a rodinou, včetně paní Dany Zátopkové, která je okouzlila.
Premiéra opery „Zátopek!“ se koná 15. června v Liverpoolu a bude se také vysílat na kanálu BBC Radio 3. Opakovat se opera bude v neděli 15. července v 17:00 v Purcell Room, v londýnském ‘South Bank’. Operní společnost Second Movement Opera by pak představení „Zátopek!“ ráda přivezla také do Prahy (dotazy ohledně možného sponzorování lze zasílat na adresu abigail@secondmovement.org.uk).
Kromě toho jsem v londýnském Tate Modern, světově proslulé galerii v budově bývalé elektrárny na jižním břehu Temže, navštívila retrospektivní výstavu Damiena Hirsta. Ačkoli jsem přišla ve všední den dopoledne, byly zde fronty. Hirstovo dílo můžete buď milovat nebo nenávidět; každý návštěvník si na ně udělá svůj názor (mně se například líbí jeho nádherné motýlí vitráže).
Vlastní názor si na Hirsta mohou vytvořit také návštěvníci pražského Rudolfina na podzimní výstavě Behind Reality s podtitulem Současná britská malba. Jeho práce budou součástí průřezové výstavy současného britského umění.
Zpět k Pražskému jaru. Lístků na zbývající představení, na kterých se podílí i britští hudebníci, už patrně mnoho nezbývá. V Národním divadle zazní Brittenova opera Gloriana a v Rudolfinu koncert Iana Bostridge a Orchestra of the Age of Enlightenment. Pokud jde o letoun Spitfire, ředitel hudebního festivalu společně s Národním technickým muzeem v Praze si zaslouží velké ocenění za inovační přínos. Dílo Briana Ena (a Johna Cage) v Národním technickém muzeu – to je úžasně nápadité skloubení prostoru a zvuku.
ZATOPEK AND BUTTERFLIES
Sitting between a Spitfire and a 1930s Jaguar, listening to British music in one of your host country’s flagship institutions might sound like a diplomatic flight of fantasy. But that is only the start of the Prague Spring – more below.
I recently spent a few hours catching up on contemporary culture in London. Alongside the world's greatest sporting event, the UK is also running a Cultural Olympiad, believed to be the largest cultural festival in Olympic history.
One event may be of particular interest in the Czech Republic. I attended the launch of one of 20 x 12 minute long specially commissioned musical works, a chamber opera called 'Zatopek!'.
Inspired by passion of human endeavour, twelve minutes is not quite long enough for composer Emily Howard and librettist Selma Dimitrijevic to replicate in full one of Emil Zatopek's Olympic gold medal runs. But they have researched carefully, with the hope of catching something of his spirit, visiting Zlin and meeting friends and family (they were enchanted by Dana Zatopkova).
The premier of ‘Zatopek!’ takes place in Liverpool on 15 June, and will be broadcast on BBC Radio 3. It will be repeated on Sunday 15 July 5pm at the Purcell Room on London's South Bank. Second Movement Opera would love to bring ‘Zatopek!’ to Prague (enquiries about sponsorship to abigail@secondmovement.org.uk).
In London I also visited the Damien Hurst retrospective at the Tate Modern, the world class gallery in an old power station south of the Thames. Even on a weekday morning there were queues. And, love or hate him, no visitor lacked an opinion on Hurst’s work. (I love some eg his exquisite butterfly stained glass windows.)
Visitors to Prague’s Rudolfinum Gallery can make up their minds with this autumn’s exhibition ‘Beyond Reality, British Painting Today’, an overview of contemporary British art due to include work by Hurst.
And back to the Prague Spring. Tickets are probably now in short supply for the remaining events involving British musicians or British music this year – Britten’s opera ‘Gloriana’ at the National Theatre, and a Rudolfinum concert by Ian Bostridge and the Orchestra of the Age of Enlightenment. As for the Spitfire - full marks for innovation to the Festival Director and to the National Technical Museum. Brian Eno (and John Cage) in the National Technical Museum - what a brilliantly imaginative use of space and sound!