Národ cyklistů
Cyklisté z Velké Británie způsobili tento týden menší rozruch v českých médiích – nemluvilo se jen o úžasném Bradley Wigginsovi, vůbec prvním britském vítězi Tour de France, Chrisu Froomeovi, druhém na Tour, nebo o Markovi Cavendishovi, který byl první na sprintu na Champs Elyséés čtvrtý rok po sobě. Nemluvilo se také jen o našich olympijských medailistech (pět včetně Bradley Wigginse).
Dalším cyklistou v hledáčku veřejnosti totiž je můj nový zástupce Tim Voase, který přijel do České republiky z Velké Británie na kole (více viz náš Facebook).
Málokdo si spojuje každodenní život ve Velké Británii s cyklistikou jako třeba v případě Nizozemska. Lidé si asi myslí, že v Británii je moc kopců a deště. Ale podle oficiálních statistik vlastní 43 % populace kolo nebo se o něj alespoň s někým dělí. Máme co dělat, než doženeme Holanďany a Dány (asi kvůli těm kopcům.......). Podle statistik se v Nizozemí uskuteční 27 % přesunů na kole, 848km na osobu na rok. V porovnání s tím britská čísla jsou 2 % a 75 km /osoba/rok (http://cyclinginfo.co.uk/blog/2636/cycling/stats-uk/). Česká republika chce dosáhnout 10 % do roku 2015.
Pro jízdu na kole je spousta jiných důvodů než jen vyhrávat závody. Pokud pojedete na kole místo autem, přispějete ke zlepšení kvality ovzduší a snížíte emise CO2, které přispívají ke škodlivé změně klimatu. Je také docela zajímavé podívat se na ekonomické benefity ´cykloprůmyslu´ - studie London School of Economics tvrdí, že cyklistika má v britské ekonomice hodnotu 3 miliardy liber. Nemluvě o jasných výhodách pro zdraví člověka, kdy aktivnější populace znamená významné potenciální úspory ve zdravotnictví.
I my, kteří neumíme šlapat dost rychle, aby to stačilo na olympijskou medaili, můžeme mít své vzory. Je celkem běžné vidět obrázky britských ministrů (včetně premiéra) na kole. Dalším známým cyklistou je starosta Londýna, který prosadil úspěšný model 6000 kol k zapůjčení v centru – říká se jim Borisova kola. I když nás v Británii hodně jezdí do práce (nebo na nejbližší nádraží) na kole, ne každý má tolik energie jako můj zubař, bývalý olympionik, který se takto přemisťuje na velké vzdálenosti mezi svými ordinacemi.
V České republice je několik fantastických cyklotras a moc ráda tu jezdím na kole (i když pražské dlažební kostky jsou výzvou). Musím se ale přiznat, že v tomto dusném počasí radši jezdím podél řeky, než bych se šplhala do kopců. Budu ale muset na těch kopcích zapracovat, abych stačila Timovi.
A Nation of Cyclists
British cyclists caused a minor stir in the Czech media this week – not only the great Bradley Wiggins, first ever British winner of the Tour de France, Chris Froome, second in the Tour, or Mark Cavendish first cross the Champs Elysées sprint finishing line for the fourth year running. Nor just our Olympic medal winners (including Bradley Wiggins again).
The other cyclist in the public eye is my new Deputy Head of Mission, Tim Voase, who cycled to the Czech Republic from the UK. (See photo www.facebook.com/ukinczechrepublic)
Not everyone associates daily life in the UK with cycling as we do with the Netherlands. Perhaps people think Britain is a bit too hilly or rainy. But according to official figures, 43 % of the population own or have shared access to a bike. We have some way to catch the Dutch and Danes (maybe it’s the hills….). Looking for statistics, I read that in the Netherlands 27% of trips are by bike, with 848 km cycled per person per year. By comparison the UK figures are 2% and 75 km pp/year (http://cyclinginfo.co.uk/blog/2636/cycling/stats-uk/). The purposed target for the Czech Republic is 10% by 2015.
There are plenty of reasons for cycling other than winning races. By cycling rather than driving, anyone can contribute to improving air quality and reducing the CO2 emissions that contribute to harmful climate change. It is also interesting to look at the economic benefits of the ‘cycling industry’ – a study by the London School of Economics suggests cycling is worth £3 billion to the UK economy. And in addition to the obvious personal health benefits, a more active population means significant potential savings in national health care costs.
Even those of us who cannot pedal fast enough for an Olympic medal have plenty of role models. It is not uncommon to see pictures of British government ministers (including the Prime Minister) on bikes. Other high profile cyclists include the Mayor of London, who has promoted a successful 6,000 cycle hire scheme in central London - the so called Boris bikes. Though many of us cycle to work (or the nearest station) in the UK, not many are as energetic as my family dentist, a former Olympic cyclist who rides great distances between dental practices.
There are some fantastic cycle routes in the Czech Republic and I really enjoy cycling here (though the Prague cobbles are a challenge). I have to admit that, in the present sticky weather, I prefer river bank cycling to slogging up mountains. But I’ll need to work at the hills and get fitter if I am to keep up with Tim.
Dalším cyklistou v hledáčku veřejnosti totiž je můj nový zástupce Tim Voase, který přijel do České republiky z Velké Británie na kole (více viz náš Facebook).
Málokdo si spojuje každodenní život ve Velké Británii s cyklistikou jako třeba v případě Nizozemska. Lidé si asi myslí, že v Británii je moc kopců a deště. Ale podle oficiálních statistik vlastní 43 % populace kolo nebo se o něj alespoň s někým dělí. Máme co dělat, než doženeme Holanďany a Dány (asi kvůli těm kopcům.......). Podle statistik se v Nizozemí uskuteční 27 % přesunů na kole, 848km na osobu na rok. V porovnání s tím britská čísla jsou 2 % a 75 km /osoba/rok (http://cyclinginfo.co.uk/blog/2636/cycling/stats-uk/). Česká republika chce dosáhnout 10 % do roku 2015.
Pro jízdu na kole je spousta jiných důvodů než jen vyhrávat závody. Pokud pojedete na kole místo autem, přispějete ke zlepšení kvality ovzduší a snížíte emise CO2, které přispívají ke škodlivé změně klimatu. Je také docela zajímavé podívat se na ekonomické benefity ´cykloprůmyslu´ - studie London School of Economics tvrdí, že cyklistika má v britské ekonomice hodnotu 3 miliardy liber. Nemluvě o jasných výhodách pro zdraví člověka, kdy aktivnější populace znamená významné potenciální úspory ve zdravotnictví.
I my, kteří neumíme šlapat dost rychle, aby to stačilo na olympijskou medaili, můžeme mít své vzory. Je celkem běžné vidět obrázky britských ministrů (včetně premiéra) na kole. Dalším známým cyklistou je starosta Londýna, který prosadil úspěšný model 6000 kol k zapůjčení v centru – říká se jim Borisova kola. I když nás v Británii hodně jezdí do práce (nebo na nejbližší nádraží) na kole, ne každý má tolik energie jako můj zubař, bývalý olympionik, který se takto přemisťuje na velké vzdálenosti mezi svými ordinacemi.
V České republice je několik fantastických cyklotras a moc ráda tu jezdím na kole (i když pražské dlažební kostky jsou výzvou). Musím se ale přiznat, že v tomto dusném počasí radši jezdím podél řeky, než bych se šplhala do kopců. Budu ale muset na těch kopcích zapracovat, abych stačila Timovi.
A Nation of Cyclists
British cyclists caused a minor stir in the Czech media this week – not only the great Bradley Wiggins, first ever British winner of the Tour de France, Chris Froome, second in the Tour, or Mark Cavendish first cross the Champs Elysées sprint finishing line for the fourth year running. Nor just our Olympic medal winners (including Bradley Wiggins again).
The other cyclist in the public eye is my new Deputy Head of Mission, Tim Voase, who cycled to the Czech Republic from the UK. (See photo www.facebook.com/ukinczechrepublic)
Not everyone associates daily life in the UK with cycling as we do with the Netherlands. Perhaps people think Britain is a bit too hilly or rainy. But according to official figures, 43 % of the population own or have shared access to a bike. We have some way to catch the Dutch and Danes (maybe it’s the hills….). Looking for statistics, I read that in the Netherlands 27% of trips are by bike, with 848 km cycled per person per year. By comparison the UK figures are 2% and 75 km pp/year (http://cyclinginfo.co.uk/blog/2636/cycling/stats-uk/). The purposed target for the Czech Republic is 10% by 2015.
There are plenty of reasons for cycling other than winning races. By cycling rather than driving, anyone can contribute to improving air quality and reducing the CO2 emissions that contribute to harmful climate change. It is also interesting to look at the economic benefits of the ‘cycling industry’ – a study by the London School of Economics suggests cycling is worth £3 billion to the UK economy. And in addition to the obvious personal health benefits, a more active population means significant potential savings in national health care costs.
Even those of us who cannot pedal fast enough for an Olympic medal have plenty of role models. It is not uncommon to see pictures of British government ministers (including the Prime Minister) on bikes. Other high profile cyclists include the Mayor of London, who has promoted a successful 6,000 cycle hire scheme in central London - the so called Boris bikes. Though many of us cycle to work (or the nearest station) in the UK, not many are as energetic as my family dentist, a former Olympic cyclist who rides great distances between dental practices.
There are some fantastic cycle routes in the Czech Republic and I really enjoy cycling here (though the Prague cobbles are a challenge). I have to admit that, in the present sticky weather, I prefer river bank cycling to slogging up mountains. But I’ll need to work at the hills and get fitter if I am to keep up with Tim.