Love Me Do: Lekce demokracie
Před padesáti lety vyšel první hit skupiny The Beatles, ´Love Me Do´. Je to skvělá písnička. Vzpomněla jsem si na ni tento víkend, když jsem na kole míjela autobusovou zastávku s vyvěšenými předvolebními plakáty.
15. září vyhlásila OSN Mezinárodním dnem demokracie. Původně jsem k té příležitosti chtěla napsat blog na oblíbené téma generálního tajemníka OSN o ´demokratickém vzdělávání´, nicméně, v daném týdnu zde probíhala kontroverzní parlamentní debata o daňových změnách a státním rozpočtu, což, jak jsem usoudila, nebyl zrovna ten nejlepší čas na toto téma.
I když měla OSN při vyhlášení dne demokracie na mysli především země v procesu transformace, vzdělávání je nekončícím procesem i v zavedených demokraciích. Jak se svět se mění, základní principy zůstávají, ale demokracie se rozvíjí a přizpůsobuje. Třeba tím, že se rozšiřuje volební právo, diverzifikuje se politická reprezentace, v televizi se vysílají politická jednání.
Jednou z největších změn ve Velké Británii bylo za poslední dobu zvýšení transparentnosti. Dnes máme jeden z nejotevřenějších systémů vládnutí, velmi vzdálený od toho z ´Jistě, pane ministře´, kde jeden z fiktivních úředníků říká: „Buď můžeme být otevření – nebo můžeme mít vládu“. Jsme zakládajícími členy ´Partnerství pro otevřené vládnutí´, což je skupina téměř 60 zemí, včetně České republiky, které se zavázaly být více transparentní.
Transparentnost přináší výzvy. Jsou věci, například mezinárodní vyjednávací pozice, které nemusí být v národním zájmu rozkrýt. Jsou ale i jiné oblasti, kde je otevřenost ve veřejném zájmu. Ta nemusí být některými subjekty až tak vítaná. Například politickými stranami, které nesmí přijímat štědré dary od neznámých (nezveřejněných) dárců.
Argumenty pro transparentní jednání jsou nevyvratitelné. Transparentnost přináší větší důvěru ve vlády a parlamenty, snižuje riziko korupce, poskytuje záruky, že zvolení zástupci budou sledovat zájmy místní, národní nebo čistě politické, ale nikdy zájmy své vlastní. Zásadně také zvyšuje odpovědnost za veřejné finanční prostředky.
Protikorupční strategie české vlády obsahuje důležité kroky ke zlepšení transparentnosti a vládnutí v oblasti veřejných zakázek, financování politických stran, veřejné správy – to vše je zásadní pro důvěru veřejnosti a investorů.
Britské demokratické instituce a procesy jsou mnohem starší, ale relativně nedávné změny pomohly zviditelnit práci vlády a záruky demokracie, když se začalo zveřejňovat, s kým se setkává předseda vlády, jaké jsou výdaje poslanců, platy vysoce postavených úředníků nebo firemní dary politickým stranám.
Předvolební plakáty sice mohou nést implicitní hesla jako "Please, Love Me Do"- ´Prosím, mějte mě rádi´, ale předtím než voliči zakroužkují jméno kandidáta či kandidátky, očekávají, že se dozvědí více o něm samém, o jeho záměrech a o tom, kdo za ní/m stojí.
Love Me Do: Lessons in Democracy
The Beatles‘first hit single Love Me Do, was launched fifty years ago. It's a great song and I thought of it this weekend as I cycled past election posters pasted on a bus stop.
15 September was UN International Day of Democracy. I intended to write then about the Secretary General's theme of 'democracy education', but a week dominated here by controversial parliamentary debate of deficit reducing tax changes did not seem the best time.
Although the UN particularly had in mind countries in transition, education is a life long process even for established democracies. As the world changes, immutable principles are preserved, but democracy modernises and adapts for example by extending voting rights, diversifying representation, broadcasting proceedings.
One significant change in the UK has been increased transparency. We now have one of the more open systems of government - a far cry from the days caricatured in 'Yes, Minister' when a fictional civil servant said "You can have open - or you can have government". We are founder members of the Open Government Partnership, a group of nearly sixty countries, including the Czech Republic, committed to increasing transparency.
Transparency throws up challenges. There are matters such as international negotiating positions that it may not be in the national interest to disclose. There are other areas where openness is in the public interest but less welcome, say, to a political party unable to accept a generous donation from a publicity shy donor.
The arguments are irrefutable. Transparency gives greater confidence in governments and parliaments. It reduces the risk of corruption. It provides reassurance that elected representatives pursue local, national or genuine political interests, not personal ones. Crucially, it increases accountability for public money.
The Czech Government's anti-corruption strategy includes important steps to improve transparency and governance in eg procurement, political party funding, public service - all essential for public and investor confidence.
British democratic institutions and processes are far older, but changes have improved visibility of government and democratic safeguards, with publication of eg whom the Prime Minister meets, MPs' expenses, senior civil service salaries and corporate political donations.
The election posters may carry the implicit message "Please, Love Me Do", but before planting a kiss ('x') against a name, the twenty first century voter increasingly also expects candidates for office to be transparent about themselves, their intentions and their backers. Transparency can only be good for democracy.
15. září vyhlásila OSN Mezinárodním dnem demokracie. Původně jsem k té příležitosti chtěla napsat blog na oblíbené téma generálního tajemníka OSN o ´demokratickém vzdělávání´, nicméně, v daném týdnu zde probíhala kontroverzní parlamentní debata o daňových změnách a státním rozpočtu, což, jak jsem usoudila, nebyl zrovna ten nejlepší čas na toto téma.
I když měla OSN při vyhlášení dne demokracie na mysli především země v procesu transformace, vzdělávání je nekončícím procesem i v zavedených demokraciích. Jak se svět se mění, základní principy zůstávají, ale demokracie se rozvíjí a přizpůsobuje. Třeba tím, že se rozšiřuje volební právo, diverzifikuje se politická reprezentace, v televizi se vysílají politická jednání.
Jednou z největších změn ve Velké Británii bylo za poslední dobu zvýšení transparentnosti. Dnes máme jeden z nejotevřenějších systémů vládnutí, velmi vzdálený od toho z ´Jistě, pane ministře´, kde jeden z fiktivních úředníků říká: „Buď můžeme být otevření – nebo můžeme mít vládu“. Jsme zakládajícími členy ´Partnerství pro otevřené vládnutí´, což je skupina téměř 60 zemí, včetně České republiky, které se zavázaly být více transparentní.
Transparentnost přináší výzvy. Jsou věci, například mezinárodní vyjednávací pozice, které nemusí být v národním zájmu rozkrýt. Jsou ale i jiné oblasti, kde je otevřenost ve veřejném zájmu. Ta nemusí být některými subjekty až tak vítaná. Například politickými stranami, které nesmí přijímat štědré dary od neznámých (nezveřejněných) dárců.
Argumenty pro transparentní jednání jsou nevyvratitelné. Transparentnost přináší větší důvěru ve vlády a parlamenty, snižuje riziko korupce, poskytuje záruky, že zvolení zástupci budou sledovat zájmy místní, národní nebo čistě politické, ale nikdy zájmy své vlastní. Zásadně také zvyšuje odpovědnost za veřejné finanční prostředky.
Protikorupční strategie české vlády obsahuje důležité kroky ke zlepšení transparentnosti a vládnutí v oblasti veřejných zakázek, financování politických stran, veřejné správy – to vše je zásadní pro důvěru veřejnosti a investorů.
Britské demokratické instituce a procesy jsou mnohem starší, ale relativně nedávné změny pomohly zviditelnit práci vlády a záruky demokracie, když se začalo zveřejňovat, s kým se setkává předseda vlády, jaké jsou výdaje poslanců, platy vysoce postavených úředníků nebo firemní dary politickým stranám.
Předvolební plakáty sice mohou nést implicitní hesla jako "Please, Love Me Do"- ´Prosím, mějte mě rádi´, ale předtím než voliči zakroužkují jméno kandidáta či kandidátky, očekávají, že se dozvědí více o něm samém, o jeho záměrech a o tom, kdo za ní/m stojí.
Love Me Do: Lessons in Democracy
The Beatles‘first hit single Love Me Do, was launched fifty years ago. It's a great song and I thought of it this weekend as I cycled past election posters pasted on a bus stop.
15 September was UN International Day of Democracy. I intended to write then about the Secretary General's theme of 'democracy education', but a week dominated here by controversial parliamentary debate of deficit reducing tax changes did not seem the best time.
Although the UN particularly had in mind countries in transition, education is a life long process even for established democracies. As the world changes, immutable principles are preserved, but democracy modernises and adapts for example by extending voting rights, diversifying representation, broadcasting proceedings.
One significant change in the UK has been increased transparency. We now have one of the more open systems of government - a far cry from the days caricatured in 'Yes, Minister' when a fictional civil servant said "You can have open - or you can have government". We are founder members of the Open Government Partnership, a group of nearly sixty countries, including the Czech Republic, committed to increasing transparency.
Transparency throws up challenges. There are matters such as international negotiating positions that it may not be in the national interest to disclose. There are other areas where openness is in the public interest but less welcome, say, to a political party unable to accept a generous donation from a publicity shy donor.
The arguments are irrefutable. Transparency gives greater confidence in governments and parliaments. It reduces the risk of corruption. It provides reassurance that elected representatives pursue local, national or genuine political interests, not personal ones. Crucially, it increases accountability for public money.
The Czech Government's anti-corruption strategy includes important steps to improve transparency and governance in eg procurement, political party funding, public service - all essential for public and investor confidence.
British democratic institutions and processes are far older, but changes have improved visibility of government and democratic safeguards, with publication of eg whom the Prime Minister meets, MPs' expenses, senior civil service salaries and corporate political donations.
The election posters may carry the implicit message "Please, Love Me Do", but before planting a kiss ('x') against a name, the twenty first century voter increasingly also expects candidates for office to be transparent about themselves, their intentions and their backers. Transparency can only be good for democracy.