Krokodýlí slzy nad cenami taxikářů.
Ti, co protestují proti deregulaci cen taxislužby, tvrdě požadují deregulaci nájmů. Není to zvláštní?
Dokonce až za skandální považuje pražský primátor P. Bém rozhodnutí pražského Městského (správního) soudu o tom, že žádného přestupku se nedopouští taxikář, který požaduje za poskytnutou službu cenu, kterou řádně uvedl před uzavřením smlouvy o přepravě třeba tím, že má tuto cenu napsánu na dveřích auta. A další funkcionáři magistrátu nezůstávají pozadu: trpěli by deregulací prý hlavně turisté a regulace je běžná v řadě jiných evropských městech a taxikáři by prý měli respektovat radnicí vykalkulované náklady.
Nevěnuji se této problematice a neznám spis, přesto si však dovolím vyslovit názor, že bude asi rozdíl mezi taxikářem, který si na dveře auta napíše cenu, kterou bude požadovat, a taxikářem, který má na svém voze uvedenu cenu úplně jinou, než vymáhá od zákazníka, jemuž pak navíc ještě zfalšuje potvrzení.
Jenom nedokáži pochopit - nebo, jak se dnes módně říká, hlava mi nebere - že titíž lidé, kteří dnes tvrdě brání regulaci cen taxislužby, a při obraně této regulace neváhají označit rozsudek soudu za skandální, stejně tvrdě naopak požadují deregulaci cen nájmů. Nebo snad u taxislužby neplatí to, co nám zastánci deregulace nájmů léta otloukají o hlavu, totiž to, že volné, tržní ceny, se nakonec ustálí na rozumné výši, že každý si najde službu podle svých finančních možností, že vlastnictví je chráněno a stát nemá právo do jeho užívání zasahovat atd. atd.? Jak to, že deregulace taxislužby by poškodila zákazníky, neboť by požadovaná cena mohla být nepřiměřená („deregulace se v minulosti moc neujala, trpěli tím hlavně turisté“ řekl O. Michalík, pracovník ministerstva dopravy), zatímco u deregulace nájmů by totéž neplatilo, a naopak deregulace by právě zde byla všeobecným přínosem? Jak to, že vyhláška regulující cenu taxislužby musí být respektována, neboť “je v souladu se zákonem“ (náměstek primátora R. Blažek), zatímco zákon regulující nájemné prý, jak často slyšíme, nepřípustně zasahuje do tržního prostředí, není-li dokonce jen trapným pozůstatkem bolševizmu, který musí být zrušen? Jak to, že v případě taxislužby by vadilo, že „by v Praze mohly být desítky různých sazeb“(R. Blažek), zatímco desítky nájmů stanovených podle momentální nálady pronajímatele by nikomu nevadily?
Nebo je to všechno jinak a tržní průpovídky jsou jen kouřovou clonou pro realizaci v celku průhledných politických záměrů? Pronajímatelům je třeba z politických důvodů uvolnit cestu k ziskům, takže tržnímu chování nesmí být bráněno a naopak pro ty, kteří by stejným chováním poškodili pověst a obraz města před zahraničními turisty, a koneckonců i před občanskou veřejností, už realizace podobných zásad neplatí?
Zásada, že s taxikářem, který požaduje nepřiměřenou cenu, prostě nepojedu, se zdá v celku logická a krokodýlí slzy otců města nad rozhodnutím Městského soudu v Praze nějak nechápu. Ale s jinou jejich představou, totiž že ten, kdo na zaplacení přiměřeného bydlení nemá, prostě bydlet nebude, už to tak zřejmé asi není…Nezdá se vám?
Dokonce až za skandální považuje pražský primátor P. Bém rozhodnutí pražského Městského (správního) soudu o tom, že žádného přestupku se nedopouští taxikář, který požaduje za poskytnutou službu cenu, kterou řádně uvedl před uzavřením smlouvy o přepravě třeba tím, že má tuto cenu napsánu na dveřích auta. A další funkcionáři magistrátu nezůstávají pozadu: trpěli by deregulací prý hlavně turisté a regulace je běžná v řadě jiných evropských městech a taxikáři by prý měli respektovat radnicí vykalkulované náklady.
Nevěnuji se této problematice a neznám spis, přesto si však dovolím vyslovit názor, že bude asi rozdíl mezi taxikářem, který si na dveře auta napíše cenu, kterou bude požadovat, a taxikářem, který má na svém voze uvedenu cenu úplně jinou, než vymáhá od zákazníka, jemuž pak navíc ještě zfalšuje potvrzení.
Jenom nedokáži pochopit - nebo, jak se dnes módně říká, hlava mi nebere - že titíž lidé, kteří dnes tvrdě brání regulaci cen taxislužby, a při obraně této regulace neváhají označit rozsudek soudu za skandální, stejně tvrdě naopak požadují deregulaci cen nájmů. Nebo snad u taxislužby neplatí to, co nám zastánci deregulace nájmů léta otloukají o hlavu, totiž to, že volné, tržní ceny, se nakonec ustálí na rozumné výši, že každý si najde službu podle svých finančních možností, že vlastnictví je chráněno a stát nemá právo do jeho užívání zasahovat atd. atd.? Jak to, že deregulace taxislužby by poškodila zákazníky, neboť by požadovaná cena mohla být nepřiměřená („deregulace se v minulosti moc neujala, trpěli tím hlavně turisté“ řekl O. Michalík, pracovník ministerstva dopravy), zatímco u deregulace nájmů by totéž neplatilo, a naopak deregulace by právě zde byla všeobecným přínosem? Jak to, že vyhláška regulující cenu taxislužby musí být respektována, neboť “je v souladu se zákonem“ (náměstek primátora R. Blažek), zatímco zákon regulující nájemné prý, jak často slyšíme, nepřípustně zasahuje do tržního prostředí, není-li dokonce jen trapným pozůstatkem bolševizmu, který musí být zrušen? Jak to, že v případě taxislužby by vadilo, že „by v Praze mohly být desítky různých sazeb“(R. Blažek), zatímco desítky nájmů stanovených podle momentální nálady pronajímatele by nikomu nevadily?
Nebo je to všechno jinak a tržní průpovídky jsou jen kouřovou clonou pro realizaci v celku průhledných politických záměrů? Pronajímatelům je třeba z politických důvodů uvolnit cestu k ziskům, takže tržnímu chování nesmí být bráněno a naopak pro ty, kteří by stejným chováním poškodili pověst a obraz města před zahraničními turisty, a koneckonců i před občanskou veřejností, už realizace podobných zásad neplatí?
Zásada, že s taxikářem, který požaduje nepřiměřenou cenu, prostě nepojedu, se zdá v celku logická a krokodýlí slzy otců města nad rozhodnutím Městského soudu v Praze nějak nechápu. Ale s jinou jejich představou, totiž že ten, kdo na zaplacení přiměřeného bydlení nemá, prostě bydlet nebude, už to tak zřejmé asi není…Nezdá se vám?