Černé stavby a veřejný zájem….
Je to výsměch nejen právu, ale nám všem. A neschopnost veřejné moci zjednat nápravu je deprimující.
Na jediném centrálním pražském obvodě šest podnikatelů staví nebo přestavuje velké domy s mnoha byty nejen bez stavebního povolení, ale i způsobem, který svědčí o pohrdání nejen zákony a předpisy, ale i pohrdáním čímkoliv jiným mimo vlastního prospěchu. A veřejná moc – v tomto případě stavební úřad, nemá k dispozici žádný efektivní prostředek jak přimět toho, kdo platné právo porušuje, aby tak přestal činit. Zástupce stavebního úřadu stavebník na stavbu za pomoci najaté „bezpečnostní agentury“ prostě nepustí. V jednom případě tvrdí, že v jeho domě jde jen o udržovací práce, které žádné stavební povolení nepotřebují přesto, že nové byty, postavené bez povolení, tedy bez platné kolaudace a tedy bez možnosti legálního užívání, veřejně nabízí k prodeji, anebo dokonce jsou již prodané. A řada jiných pokračuje ve stavebních pracích přesto, že stavební úřady vyslovili zákaz. Je to výsměch nejen právu, ale nám všem. A neschopnost veřejné moci zjednat nápravu je deprimující.
Stavební právo patří k nejsložitějším oblastem našeho práva. Upravuje nejen samotné stavební řízení o kvalitách stavby, ale i územní řízení o souvislostech stavby a širšího územního celku, řízení o změnách již postavených staveb a zejména ustanovení o možnosti dodatečného povolení stavby, pokud stavebník nejen začal, ale v mnoha případech i dokončil stavbu bez jakéhokoliv kontaktu se stavebním úřadem. A jako celé naše právo, i právo stavební trpí častými rekodifikacemi, když u tohoto druhu práva platí, že všechny poslední legislativní změny byly jen k horšímu.
V celé oblasti veřejné správy a tedy i zde platí, že nedokážeme efektivně odlišit co je skutečným veřejným zájmem zasluhujícím si zákonnou ochranu a co je jen administrativní bezdůvodné obtěžování občana. V poslední době policejní dron a policejní hlídka pátrající po osobách spících pod stanem na Brdech je toho dokonalým příkladem…
V oblasti stavebního práva to byl po celá polistopadová léta spor o to, zda nájemce užívá byt v souladu s kolaudačním stavem (často jsem psal o nájemci, který dostal výpověď, protože spal v kuchyni, a tedy kolaudační určení porušil) a spor o to zda lze v bytě podnikat a neporušit tak ustanovení, že stavbu, tedy byt lze užívat jen k účelu, k němuž byla kolaudována, tedy k bydlení. A naopak: zda lze stavbu určenou k jiným, nebytovým účelům, užívat k bydlení. Spor do jisté míry vyřešil nový občanský zákoník, který výslovně stanovil, že v bytě lze i podnikat a že v prostorách jinak kolaudovaných lze uzavřít nájemní smlouvu a bydlet v nich. Tak se ovšem občanský zákoník jako soukromoprávní předpis dostal do rozporu s veřejnoprávním předpisem, kterým je stavební zákon).
Ale těmto sporům zdaleka není konec. Stále řešíme spory o změnách v užívání staveb – tedy např. zda v prostoru původně kolaudovaném jako kadeřnictví mohu začít prodávat ovoce a to i bez stavebního řízení. Zda v prostoru kolaudovaném jako atelier mohu trvale bydlet a přihlásit se zde k trvalému pobytu. Stále pokračují snahy stavebních úřadů, opřené ovšem často o znění již zastaralého zákona, zasahovat do práv vlastníka užívat stavbu podle svého, i když to s veřejným zájmem není nikterak v rozporu.
Soudy se občas snaží: lze poukázat na rozsudek NSS ze dne 8. 10. 2014, který ve věci 1 AS 128/2014 vyslovil: Ze zákona naopak nelze vyvodit, že by stavební úřad byl oprávněn řešit také soukromoprávní dopady změny v užívání stavby, tedy například zásah změny v užívání stavby do vlastnických práv jiných osob.
Ale stále platí: řešíme nepodstatné a podstatné nám uniká. Neschopnost prosadit skutečný veřejný zájem je zde zjevná. Pokud totiž bude platit, že stavby postavené bez stavebního povolení bude možné dodatečně povolit, bude stále docházet k výsměchu platnému právnímu řádu a nepovolené stavby budou dodatečně povolovány. Odstranit dokončenou stavbu se dnes v zásadě nikdo „neodváží“ z důvodů o kterých si v mnoha případech mohou povídat vrabci na střeše, ale nikdo jiný…Takže pokud podnikatelé uvedení v prvním odstavci tohoto článku a jejich bezpečnostní agentury vydrží, bude vše patrně nakonec následně dodatečně kolaudováno ku spokojenosti všeho, mimo povědomí o tom, že jsme v právním státě.
Nebo ne? Zrušíme možnost dodatečného povolení stavby, ale již od zítřka policie zjedná přístup pracovníkům stavebního úřadu všude tam, kde hrozí porušování zákona? A tomu kdo by jim bránil, bude odebrána licence k podnikání v bezpečnostních službách? A bez ohledu na cokoliv bude nařízeno a realizováno odstranění staveb příčících se veřejnému zájmu? Že na to nejsou peníze? Nesmysl: celou stavbu lze vyvlastnit na úhradu dluhu, který odstraněním nepovolené stavby vznikl. Stálo by to za to!
Právo 5.9
Na jediném centrálním pražském obvodě šest podnikatelů staví nebo přestavuje velké domy s mnoha byty nejen bez stavebního povolení, ale i způsobem, který svědčí o pohrdání nejen zákony a předpisy, ale i pohrdáním čímkoliv jiným mimo vlastního prospěchu. A veřejná moc – v tomto případě stavební úřad, nemá k dispozici žádný efektivní prostředek jak přimět toho, kdo platné právo porušuje, aby tak přestal činit. Zástupce stavebního úřadu stavebník na stavbu za pomoci najaté „bezpečnostní agentury“ prostě nepustí. V jednom případě tvrdí, že v jeho domě jde jen o udržovací práce, které žádné stavební povolení nepotřebují přesto, že nové byty, postavené bez povolení, tedy bez platné kolaudace a tedy bez možnosti legálního užívání, veřejně nabízí k prodeji, anebo dokonce jsou již prodané. A řada jiných pokračuje ve stavebních pracích přesto, že stavební úřady vyslovili zákaz. Je to výsměch nejen právu, ale nám všem. A neschopnost veřejné moci zjednat nápravu je deprimující.
Stavební právo patří k nejsložitějším oblastem našeho práva. Upravuje nejen samotné stavební řízení o kvalitách stavby, ale i územní řízení o souvislostech stavby a širšího územního celku, řízení o změnách již postavených staveb a zejména ustanovení o možnosti dodatečného povolení stavby, pokud stavebník nejen začal, ale v mnoha případech i dokončil stavbu bez jakéhokoliv kontaktu se stavebním úřadem. A jako celé naše právo, i právo stavební trpí častými rekodifikacemi, když u tohoto druhu práva platí, že všechny poslední legislativní změny byly jen k horšímu.
V celé oblasti veřejné správy a tedy i zde platí, že nedokážeme efektivně odlišit co je skutečným veřejným zájmem zasluhujícím si zákonnou ochranu a co je jen administrativní bezdůvodné obtěžování občana. V poslední době policejní dron a policejní hlídka pátrající po osobách spících pod stanem na Brdech je toho dokonalým příkladem…
V oblasti stavebního práva to byl po celá polistopadová léta spor o to, zda nájemce užívá byt v souladu s kolaudačním stavem (často jsem psal o nájemci, který dostal výpověď, protože spal v kuchyni, a tedy kolaudační určení porušil) a spor o to zda lze v bytě podnikat a neporušit tak ustanovení, že stavbu, tedy byt lze užívat jen k účelu, k němuž byla kolaudována, tedy k bydlení. A naopak: zda lze stavbu určenou k jiným, nebytovým účelům, užívat k bydlení. Spor do jisté míry vyřešil nový občanský zákoník, který výslovně stanovil, že v bytě lze i podnikat a že v prostorách jinak kolaudovaných lze uzavřít nájemní smlouvu a bydlet v nich. Tak se ovšem občanský zákoník jako soukromoprávní předpis dostal do rozporu s veřejnoprávním předpisem, kterým je stavební zákon).
Ale těmto sporům zdaleka není konec. Stále řešíme spory o změnách v užívání staveb – tedy např. zda v prostoru původně kolaudovaném jako kadeřnictví mohu začít prodávat ovoce a to i bez stavebního řízení. Zda v prostoru kolaudovaném jako atelier mohu trvale bydlet a přihlásit se zde k trvalému pobytu. Stále pokračují snahy stavebních úřadů, opřené ovšem často o znění již zastaralého zákona, zasahovat do práv vlastníka užívat stavbu podle svého, i když to s veřejným zájmem není nikterak v rozporu.
Soudy se občas snaží: lze poukázat na rozsudek NSS ze dne 8. 10. 2014, který ve věci 1 AS 128/2014 vyslovil: Ze zákona naopak nelze vyvodit, že by stavební úřad byl oprávněn řešit také soukromoprávní dopady změny v užívání stavby, tedy například zásah změny v užívání stavby do vlastnických práv jiných osob.
Ale stále platí: řešíme nepodstatné a podstatné nám uniká. Neschopnost prosadit skutečný veřejný zájem je zde zjevná. Pokud totiž bude platit, že stavby postavené bez stavebního povolení bude možné dodatečně povolit, bude stále docházet k výsměchu platnému právnímu řádu a nepovolené stavby budou dodatečně povolovány. Odstranit dokončenou stavbu se dnes v zásadě nikdo „neodváží“ z důvodů o kterých si v mnoha případech mohou povídat vrabci na střeše, ale nikdo jiný…Takže pokud podnikatelé uvedení v prvním odstavci tohoto článku a jejich bezpečnostní agentury vydrží, bude vše patrně nakonec následně dodatečně kolaudováno ku spokojenosti všeho, mimo povědomí o tom, že jsme v právním státě.
Nebo ne? Zrušíme možnost dodatečného povolení stavby, ale již od zítřka policie zjedná přístup pracovníkům stavebního úřadu všude tam, kde hrozí porušování zákona? A tomu kdo by jim bránil, bude odebrána licence k podnikání v bezpečnostních službách? A bez ohledu na cokoliv bude nařízeno a realizováno odstranění staveb příčících se veřejnému zájmu? Že na to nejsou peníze? Nesmysl: celou stavbu lze vyvlastnit na úhradu dluhu, který odstraněním nepovolené stavby vznikl. Stálo by to za to!
Právo 5.9