Bydlení do voleb a po volbách
V politických otázkách týkajících se bydlení začíná být pořádný zmatek.
ODS zvažuje okamžité ukončení regulace nájmů, aniž by se starala o to, co bude potom následovat (asi tržní nájmy samozřejmě, ale kdo určí jejich výš, jak často je bude moci majitel zvyšovat atd. atd.). Pražské radnice, vedené bez výjimky ODS, naopak požadují okamžité zastavení zákonné deregulace nájmů, neboť vidí, že lidé už ani ty regulované nájmy nemohou platit, ale přesto každý rok je zvyšovaly maximálně Pan ministr Svoboda prý, podle tisku, „chystá překvapení“ a současně připravuje novelu občanského zákoníku, avšak zcela jinou, než naopak předkládá jeho stranický kolega ministr spravedlnosti Pospíšil. Někteří poslanci požadují poslaneckým návrhem (novela zák. č. 107/2006 Sb.) prodloužení deregulačního období o dva roky v některých obcích, aniž by je trápila otázka, co se stane v těch obcích, ve kterých tato doba prodloužena nebude. Tento návrh novely zákona již prošel ve Sněmovně do druhého čtení, stejně tak jako můj návrh novely ustanovení § 715 obč. zák., která by usnadnila výměny bytů. A lidé začínají být zoufalí, když i regulované nájemné za průměrný byt v některých pražských čtvrtích dosáhlo již bezmála výše průměrného důchodu, což nemá v Evropě obdoby.
Bylo by proto užitečné, aby i ČSSD, nejen jako nejsilnější opoziční strana, ale i jako strana chystající se převzít politickou odpovědnost, řekla jasné slovo, jak bude tyto otázky řešit. Nesetkáváme se v Parlamentu s podporou vládní koalice. Lidé si ve všech dalších volbách mohou vybrat….
Zvážíme však i možnost, aby regulace nájemného tímto zákonem byla ukončena již v letošním roce, neboť cíle předvídané tímto zákonem již bylo dosaženo. Po této době bude moci být nájemné zvyšováno na úroveň místně obvyklého nájemného podle zvláštního zákona nebo podle novely některých ustanovení občanského zákoníku, kterou jako pozměňovací návrhy předkládáme. Pokud nebudeme v této snaze úspěšní, podpoříme v Parlamentu návrh na prodloužení doby, po kterou má být nájemné regulováno zák.č. 107/2006 Sb. až do r. 2012.
Navrhneme přijetí tzv. sociální klauzule novým ustanovením § 711b občan. zákoníku, podle které soud nepřivolí k výpovědi z nájmu bytu nebo neposkytne ochranu takové výpovědi, kterou od nájemce, s ohledem na tíživou sociální situaci, do které se bez svého zavinění dostal, nebo s ohledem na věk nebo zdravotní stav od něj nelze spravedlivě požadovat.
Vyzýváme ostatní politické strany, aby v Parlamentu podpořily již zmíněnou novelu § 715 občan. zák., která by zjednodušila výměny bytů těm, kteří nepřiměřeně velký byt již z důvodů vysokého nájmu nemohou užívat, když nezbytný souhlas pronajímatele, který je i podle stávajících právních předpisů možné nahradit soudním rozhodnutím, bude zachována.
A budeme doufat, že ve vládních stranách se najdou poslanci a zejména senátoři, pro které bude zájem lidí přednější, než dávno překonané, ideologicky podmíněné a současnému věku neodpovídající představy o bydlení nikoliv jako nezbytné podmínky sociálního smíru, ale jako zdroje zisku.
Vláda ČSSD musí především mít odvahu překonat nesmyslný a sociálním postavením nájemců neodůvodněný rozdíl mezi regulovanými a neregulovanými nájmy, tedy předložit zákon o místně obvyklém nájemném, který bude (podle německého a rakouského vzoru) vycházet z výše nájmů, dosažené po skončení deregulačního období podle zák. č. 107/2006 Sb. Tedy nájemného, které se v dané obci skutečně většinově platí, a ne z ceny, kterou pronajímatelé na volném trhu jen požadují (a která je, např. pokud jde o Prahu, na třetím místě v Evropě, daleko před Paříží nebo Londýnem, čemuž příjmy našich domácností rozhodně neodpovídají), a které dosud platí jen ani ne 10 % nájemců. Zákon bude obsahovat výčet bytů (luxusní, mimořádně vybavené nebo nacházející se v mimořádné poloze), na které se tato zákonná omezení nebudou vztahovat. Zákon rovněž stanoví reálnou výši sociálních dávek pro potřebné, která na straně jedné bude respektovat možnosti státního rozpočtu, ale na straně druhé bude představovat zcela reálnou pomoc, umožňující jim zajistit si přiměřené bydlení.
Rozhodně nesmí existovat žádné období, ve kterém by o výši nájemného rozhodovaly soudy, aniž by byly vázány zákonem. Jejich dosavadní praxe, kdy se řídily údajně sice znaleckými posudky, které však nebyly nic jiného, než opsané nabídkové inzeráty realitních kanceláří, kdy odmítly jakýkoliv vztah mezi sociálním postavením nájemce a výší nájmu (ač přiměřené bydlení patří k základním sociálním právům, které mají soudy ochraňovat), patří ke smutným stránkám české polistopadové justice.
Najisto musí být též postavena práva a povinnosti nájemců i pronajímatelů. Bude zapotřebí skončit s přeměnami bytů na hotelové pokoje, tedy s jejich pronajímáním na několik měsíců, a stanovit (opět v souladu s praxí celé řady evropských států) nejméně pětiletou dobu, kdy bude možné byt dát do nájmu. Bude třeba zakotvit v zákoně ochranu těch, kteří obývají služební byt i po skončení práce, s jejíž vykonáváním byl služební byt spojen, a kteří si bez svého zavinění nemohou jinak přiměřené bydlení opatři. Prosadíme zákonnou ochranu těch, kteří v bytě fakticky, se souhlasem pronajímatele, bydlí, ale kterým pronajímatel z nejrůznějších důvodů nevystavil řádnou nájemní smlouvu. Nepřipustíme výpověď z nájmu bytu bez zákonných důvodů, a pokud bude do návrhu občanského zákoníku prosazena, pak po r. 2010 takové ustanovení zrušíme.
Připravíme zákon o sociálním bydlení, který bude obsahovat definici přiměřeného bytu (počtem místností bytu na rodinu nebo stanovením rozlohy bytu), vyjmenuje skupiny občanů, kteří by na takové bydlení měli nárok (odvisle od majetkové a příjmové situace) . Přispíváno bude na místně obvyklé nájemné. Zvážíme zavedení v zahraničí nikoliv výjimečné praxe, kdy by se občanům vyššího věku, pro které je průměrný a podprůměrný důchod jediným zdrojem příjmů, po dosažení určitého věku již nájemné nezvyšovalo. Zákon bude upravovat působnost státu a obcí. Připravíme novelu daňových zákonů, která by umožňovala více zdaňovat neobsazené byty, zákon o sociálních bytových družstvech (nebude-li tato problematika přijatelným způsobem řešena v novém občanské zákoníku) a další nezbytné zákony na podporu neziskového bydlení.
A pokusíme se napravit jednu z největších pochybení počátku devadesátých let, kdy součástí privatizačních projektů velkých průmyslových celků byly i bývalé podnikové byty, jejichž nájemci se nyní, v důsledku snahy současných majitelů o rychlý zisk, dostávají do zoufal situace. Jak jsem již napsal: lidé si mohou vybrat…
ODS zvažuje okamžité ukončení regulace nájmů, aniž by se starala o to, co bude potom následovat (asi tržní nájmy samozřejmě, ale kdo určí jejich výš, jak často je bude moci majitel zvyšovat atd. atd.). Pražské radnice, vedené bez výjimky ODS, naopak požadují okamžité zastavení zákonné deregulace nájmů, neboť vidí, že lidé už ani ty regulované nájmy nemohou platit, ale přesto každý rok je zvyšovaly maximálně Pan ministr Svoboda prý, podle tisku, „chystá překvapení“ a současně připravuje novelu občanského zákoníku, avšak zcela jinou, než naopak předkládá jeho stranický kolega ministr spravedlnosti Pospíšil. Někteří poslanci požadují poslaneckým návrhem (novela zák. č. 107/2006 Sb.) prodloužení deregulačního období o dva roky v některých obcích, aniž by je trápila otázka, co se stane v těch obcích, ve kterých tato doba prodloužena nebude. Tento návrh novely zákona již prošel ve Sněmovně do druhého čtení, stejně tak jako můj návrh novely ustanovení § 715 obč. zák., která by usnadnila výměny bytů. A lidé začínají být zoufalí, když i regulované nájemné za průměrný byt v některých pražských čtvrtích dosáhlo již bezmála výše průměrného důchodu, což nemá v Evropě obdoby.
Bylo by proto užitečné, aby i ČSSD, nejen jako nejsilnější opoziční strana, ale i jako strana chystající se převzít politickou odpovědnost, řekla jasné slovo, jak bude tyto otázky řešit. Nesetkáváme se v Parlamentu s podporou vládní koalice. Lidé si ve všech dalších volbách mohou vybrat….
Zvážíme však i možnost, aby regulace nájemného tímto zákonem byla ukončena již v letošním roce, neboť cíle předvídané tímto zákonem již bylo dosaženo. Po této době bude moci být nájemné zvyšováno na úroveň místně obvyklého nájemného podle zvláštního zákona nebo podle novely některých ustanovení občanského zákoníku, kterou jako pozměňovací návrhy předkládáme. Pokud nebudeme v této snaze úspěšní, podpoříme v Parlamentu návrh na prodloužení doby, po kterou má být nájemné regulováno zák.č. 107/2006 Sb. až do r. 2012.
Navrhneme přijetí tzv. sociální klauzule novým ustanovením § 711b občan. zákoníku, podle které soud nepřivolí k výpovědi z nájmu bytu nebo neposkytne ochranu takové výpovědi, kterou od nájemce, s ohledem na tíživou sociální situaci, do které se bez svého zavinění dostal, nebo s ohledem na věk nebo zdravotní stav od něj nelze spravedlivě požadovat.
Vyzýváme ostatní politické strany, aby v Parlamentu podpořily již zmíněnou novelu § 715 občan. zák., která by zjednodušila výměny bytů těm, kteří nepřiměřeně velký byt již z důvodů vysokého nájmu nemohou užívat, když nezbytný souhlas pronajímatele, který je i podle stávajících právních předpisů možné nahradit soudním rozhodnutím, bude zachována.
A budeme doufat, že ve vládních stranách se najdou poslanci a zejména senátoři, pro které bude zájem lidí přednější, než dávno překonané, ideologicky podmíněné a současnému věku neodpovídající představy o bydlení nikoliv jako nezbytné podmínky sociálního smíru, ale jako zdroje zisku.
Vláda ČSSD musí především mít odvahu překonat nesmyslný a sociálním postavením nájemců neodůvodněný rozdíl mezi regulovanými a neregulovanými nájmy, tedy předložit zákon o místně obvyklém nájemném, který bude (podle německého a rakouského vzoru) vycházet z výše nájmů, dosažené po skončení deregulačního období podle zák. č. 107/2006 Sb. Tedy nájemného, které se v dané obci skutečně většinově platí, a ne z ceny, kterou pronajímatelé na volném trhu jen požadují (a která je, např. pokud jde o Prahu, na třetím místě v Evropě, daleko před Paříží nebo Londýnem, čemuž příjmy našich domácností rozhodně neodpovídají), a které dosud platí jen ani ne 10 % nájemců. Zákon bude obsahovat výčet bytů (luxusní, mimořádně vybavené nebo nacházející se v mimořádné poloze), na které se tato zákonná omezení nebudou vztahovat. Zákon rovněž stanoví reálnou výši sociálních dávek pro potřebné, která na straně jedné bude respektovat možnosti státního rozpočtu, ale na straně druhé bude představovat zcela reálnou pomoc, umožňující jim zajistit si přiměřené bydlení.
Rozhodně nesmí existovat žádné období, ve kterém by o výši nájemného rozhodovaly soudy, aniž by byly vázány zákonem. Jejich dosavadní praxe, kdy se řídily údajně sice znaleckými posudky, které však nebyly nic jiného, než opsané nabídkové inzeráty realitních kanceláří, kdy odmítly jakýkoliv vztah mezi sociálním postavením nájemce a výší nájmu (ač přiměřené bydlení patří k základním sociálním právům, které mají soudy ochraňovat), patří ke smutným stránkám české polistopadové justice.
Najisto musí být též postavena práva a povinnosti nájemců i pronajímatelů. Bude zapotřebí skončit s přeměnami bytů na hotelové pokoje, tedy s jejich pronajímáním na několik měsíců, a stanovit (opět v souladu s praxí celé řady evropských států) nejméně pětiletou dobu, kdy bude možné byt dát do nájmu. Bude třeba zakotvit v zákoně ochranu těch, kteří obývají služební byt i po skončení práce, s jejíž vykonáváním byl služební byt spojen, a kteří si bez svého zavinění nemohou jinak přiměřené bydlení opatři. Prosadíme zákonnou ochranu těch, kteří v bytě fakticky, se souhlasem pronajímatele, bydlí, ale kterým pronajímatel z nejrůznějších důvodů nevystavil řádnou nájemní smlouvu. Nepřipustíme výpověď z nájmu bytu bez zákonných důvodů, a pokud bude do návrhu občanského zákoníku prosazena, pak po r. 2010 takové ustanovení zrušíme.
Připravíme zákon o sociálním bydlení, který bude obsahovat definici přiměřeného bytu (počtem místností bytu na rodinu nebo stanovením rozlohy bytu), vyjmenuje skupiny občanů, kteří by na takové bydlení měli nárok (odvisle od majetkové a příjmové situace) . Přispíváno bude na místně obvyklé nájemné. Zvážíme zavedení v zahraničí nikoliv výjimečné praxe, kdy by se občanům vyššího věku, pro které je průměrný a podprůměrný důchod jediným zdrojem příjmů, po dosažení určitého věku již nájemné nezvyšovalo. Zákon bude upravovat působnost státu a obcí. Připravíme novelu daňových zákonů, která by umožňovala více zdaňovat neobsazené byty, zákon o sociálních bytových družstvech (nebude-li tato problematika přijatelným způsobem řešena v novém občanské zákoníku) a další nezbytné zákony na podporu neziskového bydlení.
A pokusíme se napravit jednu z největších pochybení počátku devadesátých let, kdy součástí privatizačních projektů velkých průmyslových celků byly i bývalé podnikové byty, jejichž nájemci se nyní, v důsledku snahy současných majitelů o rychlý zisk, dostávají do zoufal situace. Jak jsem již napsal: lidé si mohou vybrat…