Tohle si musíte přečíst
Dnes mi dcera s patřičným záchvěvem důležitosti podala do rukou hustě popsanou A čtyřku a s potutelným úsměvem prohlásila, že to spolu můžeme probrat. Když jsem uviděl nadpis té tajemné A čtyřky, pochopil jsem úplně vše. Znělo tam černé na bílém: POVINNÁ ČETBA pro maturitu z Českého jazyka a literatury na gymnáziu.
I napadlo mě, že by to mohlo být na zdejších blozích docela zajímavé téma k nepolitické diskuzi a šance se o mnohých zdejších diskusních velikánech dozvědět něco více.
Vzhledem k tomu, že si velmi dobře pamatuji, jak neslavně skončila má povinná četba, s nefalšovanou zvědavostí jsem nakoukl do seznamu.
Ten seznam vypadá takto:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Školní seznam literárních děl pro vyšší úroveň obtížnosti
A. Světová a česká literatura do konce 18. století
1.Bible: Starý zákon (Pět knih Mojžíšových) 2. Boccaccio, G. - Dekameron 3. Shakespeare, W. - Hamlet 4. Moliere - Lakomec 5. Goethe, J. W - Faust 6.Komenský, J. A. - Labyrint světa a Ráj srdce 7. Swift, J. - Gulliverovy cesty 8. Homér - Odyssea 9. Defoe, D. - Robinson Crusoe 10. Dalimilova kronika 11. Hus, J. - O církvi 12. Komenský, J. A. - Kšaft umírající matky Jednoty bratrské 13. Kosmas - Kronika česká 14. Shakespeare, W. - Zkrocení zlé ženy 15. Chelčický, P. - O boji duchovním
B. Světová poezie a próza 19. století
16. Brontëová, E. - Na Větrné hůrce 17. Puškin, A. S. - Evžen Oněgin 18. Tolstoj, L. N. - Anna Kameninová 19. Hugo, V. - Chrám Matky Boží v Paříži 20. Flaubert, G. - Paní Bovaryová 21. Twain, M. - Dobrodružství Toma Sawyera a H. Finna 22. Dostojevský, M. F. - Zločin a trest 23. Balzac, H. - Otec Goriot 24. Baudelaire, Ch. - Květy zla 25. Poe, E. A. - Povídky 26. Maupassant, G. - Miláček 27. Austenová, J. - Pýcha a předsudek 28. Dumas, A. - Tři mušketýři 29. Rimbaud, A. - Opilý koráb 30. Dickens, Ch. - Nadějné vyhlídky
C. Česká poezie a próza 19. století
31. Mácha, K. H. - Máj 32. Čelakovský, F. L. - Ohlas písní českých 33. Havlíček Borovský, K. - Křest svatého Vladimíra 34. Erben, K. J. - Kytice 35. Němcová, B. - Babička 36. Neruda, J. - Balady a romance 37. Čech, S. --Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. Století 38. Rais, K. V. - Kalibův zločin 39. Jirásek, A. - Staré pověsti české 40. Čapek – Chod, K. M. Kašpar Lén mstitel 41. Hlaváček, K. - Pozdě k ránu 42. Hálek, V. - Večerní písně 43. Winter, Z. - Mistr Kampanus 44. Arbes, J. - Svatý Xaverius 45. Sova. A. - Květy intimních nálad
D. Světová a česká dramatická tvorba 19. – 21. století
46. Mrštíkové, A. a V. - Maryša 47. Vrchlický, J. - Noc na Karlštejně 48. Čapek, K. - R.U.R. 49. Wilde, O. - Jak je důležité míti Filipa 50. Gogol, N. V. - Revizor 51. Preissová, G. - Její pastorkyňa 52. Nezval, V. - Manon Lescaut 53. Čechov, A. P.- Strýček Váňa 54. Čechov, A. P. - Racek 55. Ibsen, H. - Nora 56. Voskovec, J. - Werich, J. - Balada z hadrů 57. Rostand, E. - Cyrano de Bergerac 58. Shaw, G.B. - Pygmalion 59. Havel, V. - Odcházení 60. Havel, V. - Largo desolato 61. Miller , A. - Smrt obchodního cestujícího
E. Světová a česká poezie 20. a 21. století
62. Orten, J. - Ohnice 63. Wolker, J. - Těžká hodina 64. Nezval, V. - Edison 65. Seifert, J. - Na vlnách T.S.F. 66. Bezruč, P. - Slezské písně 67. Seifert, J. - Morový sloup 68. Apollinaire, G. - Pásmo 69. Krchovský, J. H. - Noci, po nichž nepřichází ráno 70. Skácel, J. - Puténka 71. Hrabě, V. - Blues pro bláznivou holku 72. Jesenin, S. - Anna Sněgina 73. Kolář, J. - Dny v roce 74. Jirous, I.M. - Rok krysy 75. Wernisch, I. - Zimohrádek 76. Hora, J. - Pracující den
F. Světová próza 20. a 21. století
77. Steinbeck, J. - O myších a lidech 78. Remarque, E. M. - Na západní frontě klid 79. Orwell, G. - Farma zvířat 80. Tolkien, J. R. R. - Společenstvo prstenu 81. Amis, K. - Šťastný Jim 82. Kerouac, J. - Na cestě 83. Solženicyn, A. - Jeden den Ivana Děnisovice 84. Styron, W. - Sophiina volba 85. Bradbury, R. - Marťanská kronika 86. Eco, U. - Jméno růže 87. Márquez, G.G. - Sto roků samoty 88. Irving, J. - Svět podle Garpa 89. Nabokov, V. - Lolita 90. Bulgakov, M. - Mistr a Markétka 91. Mailer, N. - Nazí a mrtví
G. Česká próza 20. a 21. století
92. Olbracht, I. - Nikola Šuhaj loupežník 93. Čapek, K. - Válka s mloky 94. Vančura, V. - Rozmarné léto 95. Hašek, J. - Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války 96. Vančura, V. - Markéta Lazarová 97. Škvorecký, J. - Zbabělci 98. Páral, V. - Soukromá vichřice 99. Fuks, L. - Spalovač mrtvol 100. Kohout, P. - Katyně 101. Legátová, K. Jozova Hanule 102. Hrabal, B. - Ostře sledované vlaky 103. Šotola, J. - Tovaryšstvo Ježíšovo 104. Kaplický, V. - Kladivo na čarodějnice 105. Lustig, A. - Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou 106. Jirotka, Z. - Saturnin
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ano, ano. Můj osudový Victor Hugo a jeho Chrám matky boží v Paříži je na seznamu dodnes. Právě tato kniha v podstatě ukončila můj veškerý zájem o četbu na hodně dlouho a to z jednoho prostého důvodu. Protože mě někdo na gymnáziu přinutil tu neuvěřitelně hutnou a nezáživnou knihu přečíst.
A tak se vás ptám:
KARDINÁLNÍ OTÁZKA
1. K čemu vlastně obecně povinná četba slouží a co je tím pozitivním důsledkem? Proč je pro dospívající gymnazisty důležité ty knihy přečíst?
DOPLŇUJÍCÍ OTÁZKY
2. Kteří vyvolení ten seznam tvoří? Literatura není exaktní věda, může vůbec být nějaký takový seznam relevantně vytvořen?
3. Pokud se intelektuální špička usnesla, že jsou to hodnotné knihy, ptám se jejich zastánců, co konkrétního do života VŠECH gymnazistů mají přinést.
4. Proč vlastně seznam obsahuje poezii, tuto velmi specifickou odnož, kterou se zabývá v populaci naprostá minorita? Poezie je neoddiskutovatelně na pokraji vyhynutí, noví známí autoři nevznikají. K čemu tedy gymnazisté již desítky let musí přečíst Bezruče, Máchy a jim podobné?
5. Proč je literatuře v dnešní době věnována tak neuvěřitelně významná pozice v osnovách maturit (gymnázií)?
6. Proč neexistuje seznam „povinné vidby“, tedy 40 filmů, které je nutné shlédnout?
7. Proč je na seznamu ještě stále tolik Rusů? Je skutečně jejich přínos světové literatuře tak významný?
8. Proč na seznamu není ani jeden čínský autor, když Čína představuje potenciálně sama o sobě podstatnou část dnešního světa? Proč tam není ani jeden japonský autor?
9. Kdy se na seznam dostane J. K. Rowlingová s dílem, které naprosto zásadně ovlivnilo současnou mladou generaci na celém světě? Ano, kdy se na seznam dostane Harry Potter? Je vůbec pod nějakou kontrolou aktuálnost toho seznamu? Nejsou ty knihy v něm již naprosto mimo reálné využití v dnešní době?
ZÁVĚREČNÝ DŮLEŽITÝ DOTAZ:
10. Co byste z uvedeného seznamu mé dceři rozhodně doporučili a proč?
Dovětek: Otázky jsou kladeny kontroverzně záměrně a i když z nich vyplývá, že mám k literatuře a poezii negativní vztah, je to přesně naopak. Hlavním smyslem kteréhokoliv umění je pro mě vzbuzení emocí. Pak dlouho dlouho nic a teprve ve vzdáleném druhém plánu získání moudrosti či zkušeností.
Chtěl jsem tady a teď napřímo oslovit konkrétní nicky k odpovědím, ale nechci dávat najevo, že ty ostatní jsou pro mě v této diskuzi méně důležité. Tak tedy těším se na diskuzi vás všech a pana Stejskala taky.
Honza Suchánek